Gjest Born 67 Skrevet 27. august 2011 #1 Skrevet 27. august 2011 Jeg har en datter på snart ti år. I går fikk hun hysteriske gråteanfall før hun skulle legge seg. Noen av hennes nye veninner har fortalt henne om at hvis hun ikke omvendte seg kom hun til å havne i helvete. Venninene hennes er med i en kariskmatisk sekt. Jenta mi er veldig lett å påvirke. Skal jeg nekte henne å være sammen med disse jentene? Jeg prøver å fortelle henne at hevete er en skremselmasin man bruker for å skremme folk til lydighet. Bestemoren hennes døde for ikke så lenge siden. Jenta mi er redd for at hun ikke er i himmelen. Hva skal jeg gjøre? Noen som har svar?
meesah Skrevet 27. august 2011 #2 Skrevet 27. august 2011 Jeg synes du skal ufarliggjøre det jeg. Du får prate med henne om religion, hvordan det blir tolket forskjellig. Fortell at helvete ikke er en realitet, men et resultat av religiøse lederes behov for å kontrollere mennesker. Spør henne om hun tror at bestemoren er i helvete, hun kjenner jo bestemoren sin som et godt menneske. Jeg vet ikke om jeg ville nektet henne å lekemed venninnene. Men jeg ville kontrollert det når de var sammen. Ikke latt de være alene for mye, og bare latt de være hos deg. Jeg ville også snakker med foreldrene, og forklart at du forstår at de mener det vel, men at du ikke deler deres religiøse synspunkter og at du ikke vil at datteren din skal bli påvirket i den alderen hun er nå. Forklar at hun blir redd og engstelig, og at det ikke er måten å forholde seg til barn på og at selv om du respekterer deres tro, såmå de respektere din oppdragelse av dine barn. Hvis datteren din er virkelig redd, foreslår jeg at du prater med en prest så han eller hun kan prate med datteren din. De færreste prester i dag setter pris på disse sektene, og de er også nøkterne hva himmel og helvete angår. Lykke til videre:-) 3
Vibi Skrevet 27. august 2011 #3 Skrevet 27. august 2011 Veldig enig i alt meesah skriver. Du kan absolutt ta det opp med foreldrene til disse jentene, for de har egentlig ikke noe med å gå rundt og si slike ting til din datter.
Jannu Skrevet 27. august 2011 #4 Skrevet 27. august 2011 Tror du bare må snakke med datteren din om at folk tror forskjellige ting, og at det ikke betyr at de har rett. Si tydelig at du tror det de sier bare er tull (uansett hva du måtte tro). Mye rare folk i verden, da guttungen var 4-5 år skulle han teste barnekor. Eneste muligheten til det her er i kirka, og selv om jeg ikke tror på gud så syns jeg ikke det gjorde noe om han sang i et barnekor der. Så vi møtte opp og skulle teste, og alt var greit. Helt til slutten, da skulle de to damene som hadde øvelsen fortelle om Noahs ark. Og så sier de på slutten "så kom vannet, og noah og dyrene var reddet. Og de som var så dumme at de ikke trodde på gud druknet". Guttungen ville ikke være med mer, fordi de sa jeg var dum som ikke trodde på gud og at de sa jeg ville druknet! Damene spurte (jeg satt jo å hørte på og så på alt) om jeg trodde han ville bli med videre, svarte ærlig at jeg tror de får skrive på hjemmesida at det er kun egnet for de mest kristne, og at dette var helt på bærtur for barnehagebarn. Så gikk jeg fra en måpende dame 4
Gjest Born 67 Skrevet 27. august 2011 #5 Skrevet 27. august 2011 Takk for svar. Jeg har fått noen gode råd.
Gjest millee Skrevet 27. august 2011 #6 Skrevet 27. august 2011 Si noe sånt som at om det finnes en gud der ute, så sender han ikke noen til helvete. Helvete er bare noe som noen dumme mennesker har laget for å prøve å skremme andre. Ikke røv henne fra barnetroen, om hun har denn
Elle Melle Skrevet 27. august 2011 #7 Skrevet 27. august 2011 (endret) Folk som tror at alle som ikke tror akkurat på lik måte som dem havner i helvete, de mener de gjør deg en tjeneste om de advarer deg. Så du møter nok ikke noen forståelse der. Sitat fra en bok om gateevangelisering jeg var så uheldig å lese en gang:"Hvis du ser at det brenner i kjelleren til naboens hus mens de sitter og koser seg i sofaen, lar du vel ikke være å gi beskjed fordi du ikke vil uroe dem der de sitter og har det så godt?"Disse folka ser det som sin plikt å advare alle som ellers ville gått fortapt nemlig, og det er fint lite vi kan gjøre for å få dem til å tenke annerledes. Jeg tror du kan glemme å snakke med foreldrene, det er nok lettere å bare forholde seg til jenten din og forklare hvorfor du mener dette er feil. Eller finn deg en romslig prest som er bedre på teologi enn venninnene til datteren din. Og husk, hvis Gud sier man skal elske sine fiender, hvordan kan ha da sende noen til evig fortapelse? Det finnes ikke logisk. Endret 27. august 2011 av Elle Melle
Frøken S Skrevet 27. august 2011 #8 Skrevet 27. august 2011 Eller finn et avsnitt i bibelen som din datter selv kan lese hvor det står om Guds godhet, fungerte her i heimen Enig med Elle Melle, de forsøker å "redde deg", de vil ikke endre seg.
EnKristenKar Skrevet 27. august 2011 #9 Skrevet 27. august 2011 Jeg er en Syvende Dags Adventist og tror derfor ikke på helvete. Jeg kjenner andre som deler min tro, og de sitter på dokumentasjon på at helvete er et menneskelagd konsept som den katolske kirke brukte for å skremme folk til å underkaste seg dem og derfor gi kirken ganske mye makt. Les denne linken og forklar dette for din datter: Helvete Håper at din datter får det bedre! Ikke noe er verre enn at Satan frarøver folk frimodigheten for Gud ved å fremstille han som en sadist som ønsker å pine folk i svovel og ild.
Gjest MorAase Skrevet 27. august 2011 #10 Skrevet 27. august 2011 Jeg har en datter på snart ti år. I går fikk hun hysteriske gråteanfall før hun skulle legge seg. Noen av hennes nye veninner har fortalt henne om at hvis hun ikke omvendte seg kom hun til å havne i helvete. Venninene hennes er med i en kariskmatisk sekt. Jenta mi er veldig lett å påvirke. Skal jeg nekte henne å være sammen med disse jentene? Jeg prøver å fortelle henne at hevete er en skremselmasin man bruker for å skremme folk til lydighet. Bestemoren hennes døde for ikke så lenge siden. Jenta mi er redd for at hun ikke er i himmelen. Hva skal jeg gjøre? Noen som har svar? Si som sant er, disse venninne er hjernevasket av overtroiske og maktsyke mennesker. Når disse jentene er på besøk og sier slik tøys så ikke vær redd for å si dem rett imot! Selv går jeg aldri av veien for å benekte religiøse mennesker sine religøse påstander. Jeg tror det er viktig for en ebdre verden at overtro og kunnskapsmangel bekjempes hver eneste dag på alle mulige arenaer.
Gjest Ui Skrevet 28. august 2011 #11 Skrevet 28. august 2011 Drøyt! Du kan jo si at det ikke står noe om helvete i bibelen på den måten det fremstilles i dag.. I bibelen er helvete døden, ikke pinsel i flammehav.. Du får ikke evig liv i himmelriket liksom men du skal ikke tortureres.. Så hvis kristne tror på Gud og bibelen er det rart at de tror på helveter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå