Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg simpelthen elsker fantasy og science fiction! Har lest det meste av Tolkien, første boka om Locke Lamora, Night Watch-bøkene, the Sookie Stackhouse Novels, Douglas Adams sine bøker, Dune-serien...

Har planer om å lese A Song of Ice and Fire-serien og resten av serien om Lock Lamora, men kunne godt tenkt meg noen tips om gode bøker eller serier som bør leses :)

:hoppe:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Wizard of Earthsea? Kanskje en smule barnebøker, men første som falt meg inn. Har bare lest første boka, men den var bra den.

Gjest Badabing
Skrevet

Nå er det noen år siden jeg leste fantasy, så det har kanskje kommet mye annet i ettertid.

Blant mine favoritter var i alle fall:

His Dark Materials av Philip Pullman

The Belgariad og The Mallorean av David Eddings

The Riftwar Saga av Raymond Feist

Wheel of Time av Robert Jordan (jeg har ikke lest de siste)

Og ellers har du jo Narnia-bøkene :)

Skrevet

Nå er det noen år siden jeg leste fantasy, så det har kanskje kommet mye annet i ettertid.

Ja, dette er helt klart veldig bra fantasy-serier!

I tillegg er Discworldbøkene av Terry Pratchett blant mine favoritter.

The Black Magician av Trudi Canavan er også bra bøker.

The Dark Tower av Stepen King skal også være bra, jeg har bare lest den første så kan dessverre ikke si så mye om den.

Harry Potter burde du også lese, hvis du ikke har lest de.

Og hvis du er interessert i norske bøker må jeg nesten nevne Tor Åge Bringsværd, jeg likte hvertfall Web og Ker Shus veldig godt.

Skrevet

Noe av det første jeg las etter Tolkien og diverse dungeons and dragons var masse david eddings bøker. Bøkene var greie dei, mye som er betre den dag i dag da, men 15år siden las alle kompisene mine det.

Riftwar saga is tha bomb iallefall ca halvparten av bøkene synes det blir litt dårligere etter kvart og mindre spennades karakterer.

Har vel lestr dei 6-7 første 3-4 ganger hver.

Robert jordan ga jeg meg vel ca bok 5-6 men har til 11-12 trur jeg. Er bra ble bare litt for mye som irriterte meg, ei bok flykter dei fra 1 vesen. Og senere slakter dei 50,000 av dei (litt satt på spissen). Greit med learning curve da men litt for mye synes jeg.

Skrevet (endret)

Ja, dette er helt klart veldig bra fantasy-serier!

I tillegg er Discworldbøkene av Terry Pratchett blant mine favoritter.

The Black Magician av Trudi Canavan er også bra bøker.

The Dark Tower av Stepen King skal også være bra, jeg har bare lest den første så kan dessverre ikke si så mye om den.

Harry Potter burde du også lese, hvis du ikke har lest de.

Og hvis du er interessert i norske bøker må jeg nesten nevne Tor Åge Bringsværd, jeg likte hvertfall Web og Ker Shus veldig godt.

Terry pratchett er hysterisk artig og bra. Tips er komt ut 3 filmer og basert på terry pratchett. Colour of magic, hogfather og going postal. Veldig artige filmer.

Kva kan eg sei om trudi canavan...omg kunne ikke legge fra meg bøkene. Synes det var trist når jeg var ferdig med trilogien. Lyst at ho skal skrive mer om Sonea. Har age of five, traitors spy og magicans apprentice liggandes jeg skal kaste meg over får jeg tid.

The Dark tower er spesiell lesing, men er vandt til stephen king. Har senere lest Dark Tower adaptation (grafisk novelle versjonene). + det er mulig Ron Howard skal lage ein TV serie av dark tower men studioer trekker seg for tida. Er ansett som noe av det mest ambiøse som er komt/prøv å kome på TV.

Las ein del norske sci fi og oversett sci fi som jeg lånte på bibloteket som ung. Midt i prossessen kokte det over for meg, siden den dag har jeg ikke greidd å lese bøker på norsk bare på engelsk. Var noen uheldige oversettelser ute og gikk ja.

Les ikke så mye bøker for tida men las

Terry Goodkind

Tad Wiliams

Jim Butcher

Peter F Hamilton

R.A. Salvatore

Endret av Andrelinoge
  • Liker 1
Skrevet

Åååå! :rodmer: Tusen, tusen takk for at dere tar dere tid til dette!!

:hoppendeglad: Gleder meg til å ta fatt på nye bøker! Strålende, folkens!!! :)

Skrevet

The sword of truth-bøkene liker jeg.

Eragon-serien også. Likte ikke filmen, men bøkene er veldig mye bedre. Første boken bærer litt preg av forfatterens unge alder da han skrev den, men syns dette bedrer seg i de neste bøkene.

Veldig mange fantasybøker er beregnet på ungdom da, men dette bryr jeg meg lite om. Har akkurat lest første boken i en ny serie nå: Smaragdatlaset, syns også dette var en fin bok så jeg kommer nok til å lese resten av serien.

Og som skrevet over: har du ikke lest Harry Potter så må du det!! Hadde jeg aldri hatt noe annet enn de 7 bøkene å lese resten av livet så hadde det faktis ikke gjort meg så mye :fnise:

Harry Potter ville jeg lest på engelsk, egentlig de andre også (har gjort det selv), men Harry Potter er ganske lettlest selv om man ikke er så veldig stødig i engelsk.

Gjest Hard Ride
Skrevet

Har nettopp begynt å lese litt mer bøker, så jeg har ikke lest all verdens, men jeg likte The Goblin Corps av Ari Marmell. Kommer sikkert til å vurdere noen av forslagene her jeg også.

Skrevet (endret)

:tommelopp:

Ser ikke ut som at jeg skal gå tom for lesestoff på en stund :nigo:

Endret av Alyah
Skrevet (endret)

Har du lest The name of the wind av Patrick Rothfuss? Jeg likte den kjempegodt. Den har en oppfølger også :)

Det er en trilogi, siste boka kommer sikkert om noen år, når Rothfuss har klart å bli kvitt prestasjonsangsten sin igjen. ;)

Det er noe av det bedre jeg har lest innen fantasy, helt klart.

Ellers er jo Jim Butcher nevnt, men han har to serier. Den ene er om Harry Dresden (urban fantasy) og den andre heter Codex Alera og er mer tradisjonell fantasy. Codex Alera er veldig bra.

En annen urban fantasy-serie som er verd å nevne er Mike Carey med Felix Castor.

For lettere underholdning innen urban fantasy kan man absolutt se på Kelley Armstrong og serien "Women of the Otherworld", husker ikke hvor mange bøker det er, men hun har vel passert ti med god margin, tror jeg.

Den aboslutte favoritten min innen science fiction er Ender's Game av Orson Scott Card.

Forfattere som er verd å ta en titt på innen begge sjangre:

David Brin (science fiction, men også litt fantasy)

Jack Campbell (science fiction)

Jack McDevitt (science fiction)

Elizabeth Moon (science fiction, men også noe god fantasy)

Scott Lynch (fantasy)

Brandon Sanderson (fantasy)

Vernor Vinge (science fiction)

David Weber (science fiction)

Endret av Zzyzx
Skrevet

Det jeg har listet opp er de "snille". Hvis du vil ha mer blod og gørr og såntno, så bare gi beskjed. Der har jeg også litt å komme med.

Skrevet

å, ja! Bring it on! :nigo: Jeg liker litt blod og gørr jeg :)

Gjest Solmåne
Skrevet

A Discovery of witches - Deborah Harkness

Den mørke materien av Phillip Pullman anbefales på det sterkeste! Tror jeg må ta å lese den igjen, er noen år siden sist.

Har selv tenkt å lese Wheel of time serien snart.

Og så, hvis du kjeder deg og trenger noe evigvarende: Sagaen om Isfolket (48 bøker eller noe?)

Skrevet (endret)

å, ja! Bring it on! :nigo: Jeg liker litt blod og gørr jeg :)

Blodige og/eller (tidvis svært) sære ting kommer her:

Karen Miller (fantasy)

Brent Weeks (fantasy)

Peter F. Hamilton (science fiction)

Dan Simmons (science fiction og fiction)

China Mieville (weird stuff)

Joe Abercrombie (fantasy)

C. J. Cherryh (science fiction)

David Feintuch (science fiction)

Raymond E. Feist (fantasy)

Stephen Donaldson (fantasy, de to første trilogiene er bra, hold deg unna den tredje)

Kim Stanley Robinson (science fiction, Mars-trilogien)

John Scalzi (science fiction, debutboken heter Old Man's War)

Sharon Shinn (weird stuff)

John Varley (weird stuff/science fiction)

Og min personlige favoritt:

Rick Cook - The Wiz Biz, kategoriseres definitivt som weird stuff og er SÅ verd det!

Endret av Zzyzx
Gjest *Røyskatt*
Skrevet

Jeg simpelthen elsker fantasy og science fiction! Har lest det meste av Tolkien, første boka om Locke Lamora, Night Watch-bøkene, the Sookie Stackhouse Novels, Douglas Adams sine bøker, Dune-serien...

Har planer om å lese A Song of Ice and Fire-serien og resten av serien om Lock Lamora, men kunne godt tenkt meg noen tips om gode bøker eller serier som bør leses :)

:hoppe:

Når du nevner Night-watch, er det de russiske som filmene er basert på? Elsker nemlig filmene, og var ikke klar over at det finnes en eventuell bokserie her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...