Ixnay Skrevet 26. august 2011 #1 Skrevet 26. august 2011 (endret) Jeg må pusse opp badet etter at jeg fant ut at badet ikke lenger holder tett, dermed må det gjøres noe med før det blir for mye skader. Dette kom plutselig på meg og jeg var ikke forberedt på å skulle planlegge et bad. Er veldig usikker på hvordan jeg skal begynne. Jeg har vært rundt og tittet på fliser, men klarer ikke å se for meg hvordan det vil bli. Har forsøkt å søke litt etter inspirasjon på nettet, men finner fint lite. Har selvsagt søkt på bad osv. her på KG, men fant overraskende lite om emnet også her. Det er jo så mange farger, størrelser, fasonger osv osv... Eneste jeg vet er at jeg vil ha lyse vegger og mørkere gulv. Noen som har noen gode tips? Badet er ca 12 kvm. Jeg flytter nok ikke på hvor vask, dusj osv er i dag, så slike ting trenger jeg ikke tenke på. Skal selvsagt ha fagmann til å ta jobben, det kommer noen og ser på badet neste uke, skal jo spør om litt råd da, men meanwhile håper jeg på gode råd her.. Endret 26. august 2011 av Ixnay
FantasDick Skrevet 26. august 2011 #2 Skrevet 26. august 2011 Det er vel bare å bestemme seg for stil, farger, fliser (om du skal bruke det) og alt annet på forhånd. Sjekk opp priser så du bestemmer deg for noe du har råd til. Forbered deg på å være uten bad en stund, lei inn fagfolk så har du plutselig nytt bad?
Gjest Survival Skrevet 26. august 2011 #3 Skrevet 26. august 2011 Hvis badet ikke lenger er tett må du jo sannsynligvis leie inn fagfolk til å gjøre små deler av jobben uansett, og da kan du spørre etter råd til hvordan du skal gjøre resten selv, hva de anbefaler av materialer osv.
Ixnay Skrevet 28. august 2011 Forfatter #4 Skrevet 28. august 2011 Takk for svar Som jeg selv skrev lenger opp så skal jeg ha fagfolk til å ta jobben, og jeg skal selvsagt rådføre meg med dem. Det jeg synes er vanskelig er å finne fliser, sette sammen farger, flisestørrelser, baderomsmøbler som passer til osv. Synes det er veldig vanskelig å se for seg hvordan det vil bli! Jeg har vært rundt og sett på utstillinger til ulike flisebutikker, men jeg har problemer med å se for meg hvordan det vil se ut hos meg (har fått med meg noen fliseprøver), men en veggflis og en gulvflis er jo litt annerledes enn et helt gulv og hele vegger.. Vil gjerne høre fra noen som nylig har pusset opp badet, hvordan valgte dere fliser? Ble det slik som dere så for dere? Er det noe dere ville gjort annerledes hvis dere skulle pusset opp badet på nytt?
Gjest Blondie65 Skrevet 28. august 2011 #5 Skrevet 28. august 2011 Jeg har ikke pusset opp bad. Mitt beste tips til deg, siden du har problemer med å se det for deg, er å få en som kan tegne til å hjelpe deg. Har du noen forestillinger om hvilke farger du vil ha (utover mørkt gulv og lysere vegger)? Har du noen favoritt farger? Når det gjelder baderomsmøbler så velg noe som er enkelt i stilen. Da blir det mer tidløst. Et eksempel på det motsatte: da mine foreldre pusset opp badet valgte de "marmor" vask og skap under med voldsomme "utskjæringer" og selv om det er hvitt og lyst og fint så ser det fort gammelt ut. Disse baderomsbutikkene vet veldig ofte mye om fliser og hva som er praktisk. Hvis du velger fliser i skala grått og hvitt - husk at svart (gulv) f.eks. er veldig mørkt og det kan bli en veldig brå overgang til hvite vegger. Da ville jeg heller valgt koksgrått og en lysere grå på veggen. Ta i mot gode råd fra fagfolkene når det gjelder dusj. I dag er det jo populært med dører til dusjen fremfor et helt kabinett, men det er mange som mener at dusjkabinett er bedre når det gjelder å holde badet tørt i lengden. Her ville jeg også forhørt meg nøye med fagfolkene - selvsagt er bare dører penere enn kabinett - men i mitt tilfelle ville sikkerhet mot fremtidig fuktighet telt mest. Runde vasker er veldig pent, men firkantete vasker er lettere å møblere rundt. Badet ditt er forholdsvis stort så du har mange muligheter. Skal skapene være hvite eller farget eller i en tresort - her også: hva liker du? For meg er kun hvitt eller en gyllen/bronsefarget tresort aktuelt - og en slik tresort blir veldig flott sammen med grått for eksempel. Jeg personlig hadde sett om det var mulig å få skifergulv - men jeg er veldig glad i det altså. Ellers er jo blått og hvitt klassiske farger som aldri blir feil på et bad. Mitt beste tips er at varige installasjoner som toalett, vask, fliser og armaturer bevares så klassiske og enkle som mulig og så kan man heller "sprite opp" med lystige farger på håndklær og annet tilbehør som lett kan skiftes ut.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2011 #6 Skrevet 28. august 2011 Pusset opp bad for ikke så lenge siden, og synes det ble veldig fint. Men dessverre ikke så praktisk.. Vi har dusjhjørne uten dør, så det spruter mye vann ut. I tillegg har vi helt nydelige fliser i marmor, men de er veldig rustikke, og det gjør det vanskelig å holde det rent. Jeg synes dusjkabinett er stygt, men det er i alle fall mer praktisk.. Ellers har vi valgt en skuffeløsning fra Vedum som vi er veldig fornøyd med. Enklere å få tak i ting enn når man bare har hyller. Firkantet vask fra Hafa - fornøyd. Vegghengt do, veldig lettvint å holde rent, mindre å vaske. Har samme farge på vegger og gulv, men forskjellig størrelse på flisene i stedet. Synes dette har gitt et rent og rolig uttrykk. Innredning i valnøtt, tror ikke den skal gå så fort av moten. Har downlights med dimmer i taket, pluss ekstra lamper på hver side av speilet. Fornøyd med belysningen.
Gjest Blondie65 Skrevet 28. august 2011 #7 Skrevet 28. august 2011 Her er det tegneprogram hvor du kan leke deg med farger og utstyr.
Sessipn Skrevet 28. august 2011 #8 Skrevet 28. august 2011 Her har du iallefall masse inspirasjon Finn Inspirasjon
momo Skrevet 28. august 2011 #9 Skrevet 28. august 2011 Har pusset opp 2 bad, ett gjort det meste selv, og ett som fagfolk har gjort. Skal pusse opp badet her om noen få år også. Og tenk praktisk da det kommer til gulv fliser, ta noe som er lett å vaske. Kjenner noen av meg som valgte gulvfliser med masse stener, de skal nå rive de opp for å legge nytt de kan vaske. Jeg foretrekker naturfarger, er ikke så glad i hvit og svart, eller hvitt og blått. Men dette er jo bare smak og behag. Skuffer i innredningen, og ha en del innredning, er deilig å ha plass til alt på badet. Vegghengt toalett. Dusjkabinett da dette er det sikreste, og man kan faktisk finne noen lekre der ute, bare man leter litt. Jeg er avhengig av badekar også, viktig att det er ganske dypt, sånn så man faktisk kan nesten sitte i det, og vannet kommer høyt opp fordet.
Ixnay Skrevet 29. august 2011 Forfatter #10 Skrevet 29. august 2011 Tusen takk for gode svar og gode tips. Blondie hadde mange gode tips, og takk til ab # 6 som deler erfaringer. Momo slike stener har jeg sett på, ser så fint ut. Veldig greit at du nevnte på det med vaskingen. Det har ikke jeg tenkte på, men skjønner det jo når du sier det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå