AnonymBruker Skrevet 26. august 2011 #1 Skrevet 26. august 2011 Jeg hadde eneomsorgen for min sønn fra han ble født. Pga. at jeg var så dum og gifte meg med en mann som skulle vise seg og være alkoholiker, og dessuten voldelig mot meg. Guttens far kontaktet forståelig nok Barnevernet og de opprettet en sak pga. denne situasjonen. Jeg var og er arbeidsledig. Og det ble satt krav om at gutten ikke skulle bo i samme hus som sin alkoholiserte stefar. Jeg ble anklaget på de fleste punkter, deriblant det at jeg ikke kastet min mann ut. Men vi bodde i forsvarets leilighet siden han var befal, og de gangene jeg måtte ringe politiet for å få han fjernet ble han ilagt besøksforbud på bare 24 timer. Og ut over det hadde jeg ikke rett til mer. Jeg måtte bli boende til jeg kunne dokumentere at jeg hadde sendt søknad om separasjon. Ikke før det kunne jeg spørre NAV om hjelp til egen bolig. Far hadde i mellomtiden stoppet bidraget ved å ta EN telefon til NAV fordi han måtte ha sønnen hos seg i denne perioden. I tillegg ble jeg overtalt til å skrive under på en flyttemelding for at gutten skulle ha Folkeregistrert adresse hos faren. På den måten tilhørte han skolekretsen til skolen faren ønsket at han skulle gå i. Jeg protesterte fordi jeg da mente at dette medførte at jeg gav fra meg omsorgen. Advokaten bedyret at gutten kunne ha delt bosted, men bare ett at dem kunne stå i folkeregisteret, og at vi fremdeles hadde delt omsorg. Gjett hva? Faren fikk skatteklasse 2 for sine 800 000 kr. pr.å år. I tillegg fikk han dobbel barnetryd, siden han hadde "omsorgen" som NAV sa. Sånn at, når far hadde karret til seg alt han kunne få, gav han blaffen i at gutten flyttet hjem til meg, og det skjedde i januar. Fra januar og fram til sommerferie overnattet han hos faren sin 11 ganger. Han nekter å dele noe med meg, og forventer at "siden jeg trenger eget sted og bo, så har jeg ikke ektra utgifter på det. Mat må jeg jo også kjøpe uansett også. Om jeg sier han trenger ditt og datt, sier han at jeg må legge ut, og vise kvittering. Jeg er som sagt arbeidsledig, har boutgifter på 9000 kr, pluss strøm. Jeg sitter igjen med så lite at jeg må ha supplerende fra sosialtjenesten. Men siden gutten bor hos faren på papiret, får jeg bare nok til livsopphold for en enslik voksen. Dvs. at jeg å 14åringen min må klare oss på 5000 kr. pr. måned. Var hos BV i dag, og de fortale at de hadde oppsøkt gutten på skolen i går for å stille spørsmål. Ett av svarene de fikk var at han og faren hadde blitt enige om at han skulle bo der 50/50. Jeg har aldri hørt noe om dette før. Men vi lever under eksistensminimum. Sønnen min går med Aftenposten hver dag for å spare til spilleduppetingser han ønsker seg. Men har tør ikke bruke sine egne penger mer fordi han er redd for at jeg ikke har penger til mat. Og så til kjærnen av spørsmålet, Er det virkelig slik at en som meg ikke skal fem øre i bidrag når innteksforskjellene er så store??? En annen fryktelig trist konsekvens kan bli at jeg ikke lenger kan bo her, men må flytte til en annen landsdel for å bo billigere. Gutten og jeg blir knust hvis det ikker noe annen vei utenom. Jeg er ikke spesielt slapp når det gjelder jobbsøking. Tipper jeg har søkt omtrent 60 stykker. Minst!
Nytt liv Skrevet 26. august 2011 #2 Skrevet 26. august 2011 Nå er det en ny lov som sier at man kan ha adresse på to steder når man har delt bodsted. Så nå er det ikke noe som heter delt omsorg, bare delt fast bosted. Jeg kjenner jeg blir sint på dine vegne p.g.a denne idiotiske faren! Ikke mye å gjøre når gutten selv sier at han bor halve tiden hos hver, unntatt rettes veg.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2011 #3 Skrevet 26. august 2011 Nå er det en ny lov som sier at man kan ha adresse på to steder når man har delt bodsted. Så nå er det ikke noe som heter delt omsorg, bare delt fast bosted. Jeg kjenner jeg blir sint på dine vegne p.g.a denne idiotiske faren! Ikke mye å gjøre når gutten selv sier at han bor halve tiden hos hver, unntatt rettes veg. Han har fortalt dem at han bor hos meg, men kunne tenke seg og halve tiden hos vær. (Jeg tror det kan være lojalitetskonflikter her) Men jeg lurer på om det er sånn at når man har 50/50 så betaler ingen bidrag til hverandre til tross for den store skjevheten ovenfor?
AnonymBruker Skrevet 26. august 2011 #4 Skrevet 26. august 2011 Nå er det en ny lov som sier at man kan ha adresse på to steder når man har delt bodsted. Så nå er det ikke noe som heter delt omsorg, bare delt fast bosted. Jeg kjenner jeg blir sint på dine vegne p.g.a denne idiotiske faren! Ikke mye å gjøre når gutten selv sier at han bor halve tiden hos hver, unntatt rettes veg. Um, hvilken lov er dette? Man kan da kun ha én folkeregistrert adresse?
AnonymBruker Skrevet 26. august 2011 #5 Skrevet 26. august 2011 Han har fortalt dem at han bor hos meg, men kunne tenke seg og halve tiden hos vær. (Jeg tror det kan være lojalitetskonflikter her) Men jeg lurer på om det er sånn at når man har 50/50 så betaler ingen bidrag til hverandre til tross for den store skjevheten ovenfor? det gjør man ikke nei.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2011 #6 Skrevet 26. august 2011 Uff, jeg får vondt av å lese om den situasjonen dere har havnet i. Det kan ikke være lett. Samtidig er det ikke fars ansvar at du har gjort noen dumme vurderinger og ikke har inntekt. Hvis gutten er 14 år er det lite du kan hente ut fra en skeptisk far... vil jeg tro. Det er jo ikke omsorgen for barnet som gjør at du ikke har inntekt. 1
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2011 #7 Skrevet 26. august 2011 Hei. Er trist å høre. Skulle tro du var far til barnet som skrev inn.Vet om fedre somm opplever ligende situasjoner der barnet blir "tatt fra de". Dette selv om de lever en normal livsførsel uten rus ovs.Da er det barnemor som stikker avsted med barnet og karrer til seg hus og hjem,bidrag ovs. De står igjen som deg som en "raka fant". Ingen barn bør oppleve rusmisbruk så det var vel kanskje på sin plass barnevernet gikk inn og at barnefar gjorde rett den gangen han meldte fra. Men nå er du på rett vei igjen virker det som. Synes det er imøtekommede at far til barnet har gått med på delt bosted. Med din fortid har han alle de gode kortene, det skjønner du sikkert selv. Hvis du ønsker bosted på barnet kan du fremme det gjennom en rettsak. Men med din fortid er nok ikke lett å vinne fram. Når det gjelder barnetrygd kan dere dele den mellom dere. Dere må levere delt bostedavtale til NAV.Utbetaling til begge foreldrene Hvis foreldrene bor hver for seg, har to felles barn og har ordnet seg slik at det ene barnet bor fast hos moren og det andre barnet bor fast hos faren, skal hver av dem ha utbetalt barnetrygd for det barnet som bor hos vedkommende. Den av dem som ikke mottok barnetrygd før samlivsbruddet, må søke om å få utbetalt barnetrygd for det barnet som bor hos ham/henne. Når foreldrene bor hver for seg, kan de avtale at barnet skal ha delt bosted etter barneloven § 36, dvs. at barnet blant annet har fast bosted hos begge foreldrene. Dette er det eneste tilfellet der begge foreldrene kan få utbetalt barnetrygd for samme barn. Hver av dem får utbetalt halvparten av den barnetrygden de ellers ville fått utbetalt. Den av dem som ikke mottar barnetrygd fra før, må søke om å få utbetalt den delen av barnetrygden han/hun har rett til. Barnebidrag kan betales når inntekter er forskjellig som hos dere. Dere må ha avtale om delt bosted og få regnet ut noe som heter nettobidrag. Dersom foreldre har avtalt delt bosted etter barneloven § 36, skal bidraget fastsettes som et nettobidrag. I de tilfellene underholdskostnaden fordeles med nøyaktig 50 % på hver av partene, blir det ingen bidragsbetaling. Når den ene parten blir tillagt mer enn 50 % av underholdskostnaden, skal denne parten betale den andelen som overstiger 50 % av underholdskostnaden til den andre, begrenset til 33,3 % av underholdskostnaden. Dette blir da bidraget. Bidragsveilederen tar ikke hensyn til delt bosted. Skattekl.2 får dere annet hvert år ved å bytte bosted på barnet i folkeregister. Når ektefeller blir skilt eller separert, vil den av ektefellene som overtar eneomsorgen og som barnet fortsetter å bo hos, ha rett til klasse 2. Er det flere barn, og hver av foreldrene beholder eneomsorgen for minst ett av dem, vil begge foreldrene kunne anses som enslige forsørgere. Forutsetningen er at forholdet er reelt, herunder at foreldrene faktisk lever atskilt etter samlivsbrudd. Videre må det kunne kreves at fordelingen av barna med hensyn til omsorgsfunksjonen har varig karakter. Overføres eneomsorgen i løpet av inntektsåret, lignes den av foreldrene som har hatt omsorgen den største delen av inntektsåret som enslig forsørger i klasse 2. Dør den av foreldrene som har hatt eneomsorg, skal avdøde alltid lignes som enslig forsørger i klasse 2, selv om gjenlevende har omsorgen ved utgangen av inntektsåret og eventuelt skal lignes i klasse 2. Noen aktuelle linker. http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Bidragsveileder/lenkeliste/Veiledning/90692.cms http://www.nav.no/Familie/Barnetrygd/Barnetrygd/231515.cms http://www.skatteetaten.no/no/Handboker/Lignings-ABC1/Kapitler/K/?mainchapter=146750&chapter=146789#x146789
AnonymBruker Skrevet 27. august 2011 #8 Skrevet 27. august 2011 Han har fortalt dem at han bor hos meg, men kunne tenke seg og halve tiden hos vær. (Jeg tror det kan være lojalitetskonflikter her) Men jeg lurer på om det er sånn at når man har 50/50 så betaler ingen bidrag til hverandre til tross for den store skjevheten ovenfor? det gjør man ikke nei. TS her. Jeg brukte navs bidrangskalkulator, oppgav at jeg har 200000 i året,(og null i formue)og mottar ingen støtte, har skatteklasse 1, og selvfølgelig ingen barnetrygd. Jeg oppga at at han var 14 netter pr. måned. Og ut av det kalkulatoren fra til han skulle betale 2300 kr i bidrag!!!! JIppy, da hr vi jo 7300 kr å leve på vi to!! Her skal det være en detaljene for utrengelsen. UnderholdskostnadForbruksutgifter 5 182 + boutgifter 2 183 + tilsynskostnader 0 - ordinær barnetrygd 970 Beløp NOK 6 395 Den bidragspliktiges inntekt og bidragsevnePersoninntekt 800 000 + netto kapitalinntekt (utover 10 000) 0 = Inntekt bidragspliktig (IBP) 800 000 - trygdeavgift 62 400 - skattefradrag 181 958 - eget underhold 90 912 - egne boutgifter 87 108 - underhold egne barn egen husstand 0 = Bidragsevne per år: 377 622 = Bidragsevne per måned: NOK 31 469 Bidragmottakers inntektPersoninntekt 200 000 + utvidet barnetrygd 0 + småbarnstillegg 0 + netto kapitalinntekt (utover 10 000) 0 + fordel av skatteklasse 2 0 + kontantstøtte 0 = Inntekt bidragsmottaker (IBM) NOK 200 000 Bidragsbarnets inntektPersoninntekt 0 + netto kapitalinntekt (utover 10 000) 0 = Inntekt bidragsbarn (IBB) (utover 42 300) 0 Beløp NOK 0 FordelingsforholdFordelingsforholdet beregnes av forholdet mellom bidragspliktiges inntekt og bidragsmottakers (og eventuelt barnets) inntekt. IBP / ( IBP + IBM + IBB ) 800 000 / ( 800 000 + 200 000 + 0 ) = 0,8 Fordelingsprosent: 80,0 % Underholdskostnaden multiplisert med fordelingsforholdet før maksimalavgrensningerBeløp NOK 5 116 SamværsfradragAlderen på barnet 0 - 5 år 6 - 10 år 11 - 14 år 15 år -> Samværsklasse 00 (0 - 1,99 netter/dager pr. måned) NOK 0 NOK 0 NOK 0 NOK 0 Samværsklasse 01 (2 - 3,99 netter/dager pr. måned) NOK 193 NOK 279 NOK 336 NOK 397 Samværsklasse 02 (4 - 8,99 netter pr. måned) NOK 640 NOK 924 NOK 1112 NOK 1314 Samværsklasse 03 (9 - 13,99 netter pr. måned) NOK 1734 NOK 2129 NOK 2392 NOK 2673 Samværsklasse 04 (14 - 15 netter pr. måned) NOK 2177 NOK 2673 NOK 3003 NOK 3356 Samværsbeløp NOK 3 003 Bidrag etter samværsfradragBeløp NOK 2 113 Veiledende bidragsbeløpBeløp NOK 2 110 MaksimalavgrensningerBidraget er begrenset oppad til følgende beløp: Den bidragspliktiges totale bidragsevne for alle barn: NOK 31 469 Samlet bidrag (alle barn) skal ikke overstige bidragsevnen. Bidragsevne = Inntekt bidragspliktig – ytelser i henhold til folketrygdloven – skattefradrag – fradrag for eget underhold – boutgifter – underhold til egen barn i egen husstand. Maksimalt samlet bidrag (alle barn) ut fra IBP: NOK 16 667 Bidrag skal ikke overstige 25 % av bidragspliktiges inntektsgrunnlag
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2011 #9 Skrevet 27. august 2011 Hei. Er trist å høre. Skulle tro du var far til barnet som skrev inn.Vet om fedre somm opplever ligende situasjoner der barnet blir "tatt fra de". Dette selv om de lever en normal livsførsel uten rus ovs.Da er det barnemor som stikker avsted med barnet og karrer til seg hus og hjem,bidrag ovs. De står igjen som deg som en "raka fant". Ingen barn bør oppleve rusmisbruk så det var vel kanskje på sin plass barnevernet gikk inn og at barnefar gjorde rett den gangen han meldte fra. Men nå er du på rett vei igjen virker det som. Synes det er imøtekommede at far til barnet har gått med på delt bosted. Med din fortid har han alle de gode kortene, det skjønner du sikkert selv. Hvis du ønsker bosted på barnet kan du fremme det gjennom en rettsak. Men med din fortid er nok ikke lett å vinne fram. Når det gjelder barnetrygd kan dere dele den mellom dere. Dere må levere delt bostedavtale til NAV.Utbetaling til begge foreldrene Hvis foreldrene bor hver for seg, har to felles barn og har ordnet seg slik at det ene barnet bor fast hos moren og det andre barnet bor fast hos faren, skal hver av dem ha utbetalt barnetrygd for det barnet som bor hos vedkommende. Den av dem som ikke mottok barnetrygd før samlivsbruddet, må søke om å få utbetalt barnetrygd for det barnet som bor hos ham/henne. Når foreldrene bor hver for seg, kan de avtale at barnet skal ha delt bosted etter barneloven § 36, dvs. at barnet blant annet har fast bosted hos begge foreldrene. Dette er det eneste tilfellet der begge foreldrene kan få utbetalt barnetrygd for samme barn. Hver av dem får utbetalt halvparten av den barnetrygden de ellers ville fått utbetalt. Den av dem som ikke mottar barnetrygd fra før, må søke om å få utbetalt den delen av barnetrygden han/hun har rett til. Barnebidrag kan betales når inntekter er forskjellig som hos dere. Dere må ha avtale om delt bosted og få regnet ut noe som heter nettobidrag. Dersom foreldre har avtalt delt bosted etter barneloven § 36, skal bidraget fastsettes som et nettobidrag. I de tilfellene underholdskostnaden fordeles med nøyaktig 50 % på hver av partene, blir det ingen bidragsbetaling. Når den ene parten blir tillagt mer enn 50 % av underholdskostnaden, skal denne parten betale den andelen som overstiger 50 % av underholdskostnaden til den andre, begrenset til 33,3 % av underholdskostnaden. Dette blir da bidraget. Bidragsveilederen tar ikke hensyn til delt bosted. Skattekl.2 får dere annet hvert år ved å bytte bosted på barnet i folkeregister. Når ektefeller blir skilt eller separert, vil den av ektefellene som overtar eneomsorgen og som barnet fortsetter å bo hos, ha rett til klasse 2. Er det flere barn, og hver av foreldrene beholder eneomsorgen for minst ett av dem, vil begge foreldrene kunne anses som enslige forsørgere. Forutsetningen er at forholdet er reelt, herunder at foreldrene faktisk lever atskilt etter samlivsbrudd. Videre må det kunne kreves at fordelingen av barna med hensyn til omsorgsfunksjonen har varig karakter. Overføres eneomsorgen i løpet av inntektsåret, lignes den av foreldrene som har hatt omsorgen den største delen av inntektsåret som enslig forsørger i klasse 2. Dør den av foreldrene som har hatt eneomsorg, skal avdøde alltid lignes som enslig forsørger i klasse 2, selv om gjenlevende har omsorgen ved utgangen av inntektsåret og eventuelt skal lignes i klasse 2. Noen aktuelle linker. http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Bidragsveileder/lenkeliste/Veiledning/90692.cms http://www.nav.no/Familie/Barnetrygd/Barnetrygd/231515.cms http://www.skatteetaten.no/no/Handboker/Lignings-ABC1/Kapitler/K/?mainchapter=146750&chapter=146789#x146789 Litt mer opplysninger. Familievernkontor skal kunne rettlede dere til en samværsavale på delt bosted. Det ligger forslag til slike avtaler på nettet om du googler men vet ikke hvor riktige alle kan være.
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2011 #10 Skrevet 27. august 2011 TS her. Jeg brukte navs bidrangskalkulator, oppgav at jeg har 200000 i året,(og null i formue)og mottar ingen støtte, har skatteklasse 1, og selvfølgelig ingen barnetrygd. Jeg oppga at at han var 14 netter pr. måned. Og ut av det kalkulatoren fra til han skulle betale 2300 kr i bidrag!!!! JIppy, da hr vi jo 7300 kr å leve på vi to!! Her skal det være en detaljene for utrengelsen. UnderholdskostnadForbruksutgifter 5 182 + boutgifter 2 183 + tilsynskostnader 0 - ordinær barnetrygd 970 Beløp NOK 6 395 Den bidragspliktiges inntekt og bidragsevnePersoninntekt 800 000 + netto kapitalinntekt (utover 10 000) 0 = Inntekt bidragspliktig (IBP) 800 000 - trygdeavgift 62 400 - skattefradrag 181 958 - eget underhold 90 912 - egne boutgifter 87 108 - underhold egne barn egen husstand 0 = Bidragsevne per år: 377 622 = Bidragsevne per måned: NOK 31 469 Bidragmottakers inntektPersoninntekt 200 000 + utvidet barnetrygd 0 + småbarnstillegg 0 + netto kapitalinntekt (utover 10 000) 0 + fordel av skatteklasse 2 0 + kontantstøtte 0 = Inntekt bidragsmottaker (IBM) NOK 200 000 Bidragsbarnets inntektPersoninntekt 0 + netto kapitalinntekt (utover 10 000) 0 = Inntekt bidragsbarn (IBB) (utover 42 300) 0 Beløp NOK 0 FordelingsforholdFordelingsforholdet beregnes av forholdet mellom bidragspliktiges inntekt og bidragsmottakers (og eventuelt barnets) inntekt. IBP / ( IBP + IBM + IBB ) 800 000 / ( 800 000 + 200 000 + 0 ) = 0,8 Fordelingsprosent: 80,0 % Underholdskostnaden multiplisert med fordelingsforholdet før maksimalavgrensningerBeløp NOK 5 116 SamværsfradragAlderen på barnet 0 - 5 år 6 - 10 år 11 - 14 år 15 år -> Samværsklasse 00 (0 - 1,99 netter/dager pr. måned) NOK 0 NOK 0 NOK 0 NOK 0 Samværsklasse 01 (2 - 3,99 netter/dager pr. måned) NOK 193 NOK 279 NOK 336 NOK 397 Samværsklasse 02 (4 - 8,99 netter pr. måned) NOK 640 NOK 924 NOK 1112 NOK 1314 Samværsklasse 03 (9 - 13,99 netter pr. måned) NOK 1734 NOK 2129 NOK 2392 NOK 2673 Samværsklasse 04 (14 - 15 netter pr. måned) NOK 2177 NOK 2673 NOK 3003 NOK 3356 Samværsbeløp NOK 3 003 Bidrag etter samværsfradragBeløp NOK 2 113 Veiledende bidragsbeløpBeløp NOK 2 110 MaksimalavgrensningerBidraget er begrenset oppad til følgende beløp: Den bidragspliktiges totale bidragsevne for alle barn: NOK 31 469 Samlet bidrag (alle barn) skal ikke overstige bidragsevnen. Bidragsevne = Inntekt bidragspliktig – ytelser i henhold til folketrygdloven – skattefradrag – fradrag for eget underhold – boutgifter – underhold til egen barn i egen husstand. Maksimalt samlet bidrag (alle barn) ut fra IBP: NOK 16 667 Bidrag skal ikke overstige 25 % av bidragspliktiges inntektsgrunnlag obs!!! Til orientering så kan ikke bidragskalkulator brukes når det er delt bosted. Da er det ikke vanlig barnebidrag som skal utregnes men NETTOBIDRAG.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2011 #11 Skrevet 27. august 2011 obs!!! Til orientering så kan ikke bidragskalkulator brukes når det er delt bosted. Da er det ikke vanlig barnebidrag som skal utregnes men NETTOBIDRAG. Tusen takk, for alt du opplarte det! :)Jeg vet ikke helt hva nettobidrag er, men kanskje noen har lyst til å forklare meg det i morgen?
Genesis Skrevet 27. august 2011 #12 Skrevet 27. august 2011 Jeg hadde eneomsorgen for min sønn fra han ble født. Pga. at jeg var så dum og gifte meg med en mann som skulle vise seg og være alkoholiker, og dessuten voldelig mot meg. Guttens far kontaktet forståelig nok Barnevernet og de opprettet en sak pga. denne situasjonen. Jeg var og er arbeidsledig. Og det ble satt krav om at gutten ikke skulle bo i samme hus som sin alkoholiserte stefar. Jeg ble anklaget på de fleste punkter, deriblant det at jeg ikke kastet min mann ut. Men vi bodde i forsvarets leilighet siden han var befal, og de gangene jeg måtte ringe politiet for å få han fjernet ble han ilagt besøksforbud på bare 24 timer. Og ut over det hadde jeg ikke rett til mer. Jeg måtte bli boende til jeg kunne dokumentere at jeg hadde sendt søknad om separasjon. Ikke før det kunne jeg spørre NAV om hjelp til egen bolig. Far hadde i mellomtiden stoppet bidraget ved å ta EN telefon til NAV fordi han måtte ha sønnen hos seg i denne perioden. I tillegg ble jeg overtalt til å skrive under på en flyttemelding for at gutten skulle ha Folkeregistrert adresse hos faren. På den måten tilhørte han skolekretsen til skolen faren ønsket at han skulle gå i. Jeg protesterte fordi jeg da mente at dette medførte at jeg gav fra meg omsorgen. Advokaten bedyret at gutten kunne ha delt bosted, men bare ett at dem kunne stå i folkeregisteret, og at vi fremdeles hadde delt omsorg. Gjett hva? Faren fikk skatteklasse 2 for sine 800 000 kr. pr.å år. I tillegg fikk han dobbel barnetryd, siden han hadde "omsorgen" som NAV sa. Sånn at, når far hadde karret til seg alt han kunne få, gav han blaffen i at gutten flyttet hjem til meg, og det skjedde i januar. Fra januar og fram til sommerferie overnattet han hos faren sin 11 ganger. Han nekter å dele noe med meg, og forventer at "siden jeg trenger eget sted og bo, så har jeg ikke ektra utgifter på det. Mat må jeg jo også kjøpe uansett også. Om jeg sier han trenger ditt og datt, sier han at jeg må legge ut, og vise kvittering. Jeg er som sagt arbeidsledig, har boutgifter på 9000 kr, pluss strøm. Jeg sitter igjen med så lite at jeg må ha supplerende fra sosialtjenesten. Men siden gutten bor hos faren på papiret, får jeg bare nok til livsopphold for en enslik voksen. Dvs. at jeg å 14åringen min må klare oss på 5000 kr. pr. måned. Var hos BV i dag, og de fortale at de hadde oppsøkt gutten på skolen i går for å stille spørsmål. Ett av svarene de fikk var at han og faren hadde blitt enige om at han skulle bo der 50/50. Jeg har aldri hørt noe om dette før. Men vi lever under eksistensminimum. Sønnen min går med Aftenposten hver dag for å spare til spilleduppetingser han ønsker seg. Men har tør ikke bruke sine egne penger mer fordi han er redd for at jeg ikke har penger til mat. Og så til kjærnen av spørsmålet, Er det virkelig slik at en som meg ikke skal fem øre i bidrag når innteksforskjellene er så store??? En annen fryktelig trist konsekvens kan bli at jeg ikke lenger kan bo her, men må flytte til en annen landsdel for å bo billigere. Gutten og jeg blir knust hvis det ikker noe annen vei utenom. Jeg er ikke spesielt slapp når det gjelder jobbsøking. Tipper jeg har søkt omtrent 60 stykker. Minst! Hvis du ikke får jobb, bør du skaffe deg utdannelse eller andre relevante kurs eller erfaring som hjelper deg i prosessen! Som voksent menneske er det faktisk ditt eget ansvar å skaffe deg en inntekt! Hva med å ta litt ansvar for eget liv isteden for å snylte på eksmannen? 1
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2011 #13 Skrevet 27. august 2011 Tusen takk, for alt du opplarte det! :)Jeg vet ikke helt hva nettobidrag er, men kanskje noen har lyst til å forklare meg det i morgen? Hei er meg igjen som har skevet "Trist å høre" og nettobidrag. Dersom foreldre har avtalt delt bosted etter barneloven § 36, skal bidraget fastsettes som et nettobidrag. I de tilfellene underholdskostnaden fordeles med nøyaktig 50 % på hver av partene, blir det ingen bidragsbetaling. Når den ene parten blir tillagt mer enn 50 % av underholdskostnaden, skal denne parten betale den andelen som overstiger 50 % av underholdskostnaden til den andre, begrenset til 33,3 % av underholdskostnaden. Dette blir da bidraget. Legg merke til det som er uthevet, da blir de ingen betaling av nettobidrag. Men bruker den ene mer på barnet kan nettobidrag setts til inntil 33,3 prosent av underholdskostnader. (14 åring 6395 kr). Det som da kan bli maks nettobidrag er er 2130 kr for deg om du betaler mest til barnet. Betaler far mest til barnet vil du pga. din inntekt betale 20 kr. Har en regnet ut på far som på deg ville det blitt maks 5116 kr for far betale. Men siden det maks skal betales 33,3 prosent av 6395 blir det 2130 kr på far. Jeg ville fått NAV til å regne det ut. Dette slik det blir riktig og slipper noe i ettertid om hva som var riktig. Mottar noen av dere barnettillegg noe jeg ikke tror da ingen av dere er uføre. Er det barnetillegg i bildet går det til den som har barnet mest. Dette kan slå skjevt ut selv om den andre forelder har barnet mye. Linker. http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/Hovednr.+54+-+%C2%A7+3+Forholdet+til+underholdsbidrag.148054.cms http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/Hovednr.+55+Nr.+2+-+%C2%A7+71+-+%C2%A7+8+(Delt+bustad)+i+forskrift+om+fastsetjing+og+endring+av+fostringstilskot.148231.cms
AnonymBruker Skrevet 27. august 2011 #14 Skrevet 27. august 2011 Hvis du ikke får jobb, bør du skaffe deg utdannelse eller andre relevante kurs eller erfaring som hjelper deg i prosessen! Som voksent menneske er det faktisk ditt eget ansvar å skaffe deg en inntekt! Hva med å ta litt ansvar for eget liv isteden for å snylte på eksmannen? Akkurat nå er det faren som er snylteren, Hvis du leste det over, så er de slik at sønnen bor bortimot 100% hos mag. Far har presset dette fram med å true med rettsak, som jeg ser at jeg stiller dårlig i akkurat nå. Han får dobbelbarnetrygd og skatteklasse to. Likevel er det jeg som må sørge for at han har mat på bordet. Gir han er hårkipp en gang i blandt, penger til å gå på kino for og sist men ikke minst penger til å kunne ringe begge foreldrene. Og selvsagt må mine foreldre også hjelpe til slik at han har anstenige klær i og med at han nå som han har blitt i 9 klassing! Kan jo nevnet at faren er vestlending, og det værtste de vet er å bruke penger. Men de elsker å få mer. Det er iallefall min erfaring.
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2011 #15 Skrevet 27. august 2011 He he, det er kanskje en sannhet i det med vestlendinger... Har du vært i samtale med NAV? Hva sier de?
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2011 #16 Skrevet 27. august 2011 Akkurat nå er det faren som er snylteren, Hvis du leste det over, så er de slik at sønnen bor bortimot 100% hos mag. Far har presset dette fram med å true med rettsak, som jeg ser at jeg stiller dårlig i akkurat nå. Han får dobbelbarnetrygd og skatteklasse to. Likevel er det jeg som må sørge for at han har mat på bordet. Gir han er hårkipp en gang i blandt, penger til å gå på kino for og sist men ikke minst penger til å kunne ringe begge foreldrene. Og selvsagt må mine foreldre også hjelpe til slik at han har anstenige klær i og med at han nå som han har blitt i 9 klassing! Kan jo nevnet at faren er vestlending, og det værtste de vet er å bruke penger. Men de elsker å få mer. Det er iallefall min erfaring. Hei er meg som har skrevet "Så trist" og om nettobidrag. Vet ikke om du har forstått noe om nettobidrag. Men har skrevet det før at delt bosted skal ikke gi barnebidrag uten den andre har mer utlegg på barn(a). Det er heller ikke nødvendig med 50/50 samvær med når det er delt bosted. Det gies heller ikke stønader utover en ekstra barnetrygd,skattekl.2. Ved bosted på en foreldrer er det "full pakke" ordningen fra nav. Når dette er sagt er det viktig du kommer deg i jobb. Dette er noe som er vikitg for din selvrespekt og psykikse helse. Ser du skriver du har prøvd å få deg jobb. Men er det ikke noe utdannelse du kan få deg som letter på situasjonen? Du får nok ikke utdanningsstønad som "enslig forsørger" (Liker ikke utrykket, for dere er 2 foreldre). Mulig du kan få noe annen stønad gjennom NAV. Men utdannelse er ikke gratis og de fleste i landet vi bor i koster utdannelse selv, så hvofor skulle ikke du gjøre det? Mange er skikkelig irritert over de som får utdannelse stønad. Ser noen har "slengt med leppa" her og jeg forstår den. Du gjør det ikke noe bedre bedre for deg selv ved å være uten jobb. NAV og barnevern vektlegger dette ved bosted barn. Det sier noe om ens livsførsel om en er uten jobb over lang tid og ikke er syk. Du/dere kan gjærne være uenige, det er bare sunt. Det at far beskrives som snylter er utidig. At far er rakkes ned på synes jeg ikke noe om TS og andre. At far har god inntekt er barnets og familiens fordel. Det er også TS og andres fordel da han bidrar med skatt til de som mottar trygd/stønader. Uten de pengene som kommer inn fra inntekter, moms samt andre avgifter har f.eks.ikke TS fått sine stønader Synes TS viser misunnelse og burde jobbe å utdanne seg til arbeid. Det at far ikke vil bidra mer med sin inntekt til mor vet vi ikke grunnen til. Ligger det noe bakenforliggende. En sak har alltid flere sider. Barnevernet tok saken alvorlig den gangen og sikkert ikke uten grunn. Mener at stønander og trygdeordninger er viktige, men ikke når mennesker er friske nok ti å jobbe inn til sin egen forsørgelse. Hvis det står på utdannelse eller flytting må det gjøres for å komme i jobb. Livet er ikke lett, men alle vet det ikke er lett å være menneske. Håper du kommer deg og får "ting stell" igjen slik du vil fungere for deg. Har nå kommet med kritikk men du/dere ser nok mye at det er berettiget?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå