Gå til innhold

Lavkalori eller lavkarbo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå kommet til et punkt hvor jeg bare må gjøre noe (skulle helt klart vært gjort for lenge siden men). Jeg skal ned minst 20 kg og har PCOS.

Så kommer spørsmålet, hvordan?

Skal jeg gå for det vanlige, lavkalori? Tør jeg å prøve lavkarbo?

Jeg kjenner jeg blir redd for at jeg går opp i stedenfor ned med lavkarbo, men tanke på store mengder kalorier. Men samtidig så vet jeg jo folk som har gått ned med lavkarbo.

Jeg vet ikke hva jeg skal. Noen som har tips eller erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke store mengder kalorier med lavkarbo. Kaloriene kommer bare fra fett i stedet for karbohydrater.

• Liker 2
Skrevet

på strikt lavkarbo ala ketoyse (maks 20g karbo til dagen) så er ikke kaloriene så farlig, man trenger faktisk ikke redusere på fett før man evt spiser mer enn 50 g karbo til dagen.

med tanke på at du har pcos så ville jeg prøvd lavkarbo, mange har blitt bedre på det. du kan lese om folk som har det sammen inne på lavkarbo.no.

fett spisingen blir du vandt med, og tenk så herlig at sultfølelsen nærmest forsvinner ;)

er jo derfor og mange ikke spiser så enormt mye kalorier på lavkarbo, fordi man blir fortere og lengre mett, altså blir det litt naturlig mindre kcal..

jeg er storfornøyd med energien jeg har fått på lavkarbo:) men jeg er ikke en fanatiker som skal prakke det på andre folk, jeg bare mener at det er en grei livsstil :)

Skrevet

Jeg foretrekker lavkarbo, og spiser faktisk mindre enn tidligere med "normalt" kosthold. Grunnen er at maten er mer mettende og varer lenger. Dessuten er det slik at jeg sjelden er skikkelig sulten, og at sukkersuget så å si har forsvunnet helt. For min del gjør dette det lettere å unngå å gå på en smell!

Det er tross alt utrolig mye deilig mat man kan lage i tråd med lavkarbolivsstilen. Jeg har til og med en egen bok kun med desserter! At jeg har gått ned i vekt er bare pluss for min del :)

Skrevet

Synes du skal tilpasse det slik du vanligvis spiser. Jeg kunne aldri kuttet ut mat jeg er glad i, og da spesielt noe så enkelt som pasta og brød. Elsker masse frukt og bær også. Jeg synes også det er enklere å bare halvere maten litt og tåler å gå sulten av og til. Så mitt valg var enkelt.

Men for de som gjerne forsyner seg med middag flere ganger, liker engelsk frokost og er glad i fete sauser så er vel lavkarbo et mer naturlig valg.

Skrevet

Det er jo egentlig samme prinsippet som gjelder uansett. Du må spise mindre enn du bruker.

• Liker 1
Skrevet

Det er jo egentlig samme prinsippet som gjelder uansett. Du må spise mindre enn du bruker.

Nei det er det ikke. Lavkarbo så skal man spise når man er sulten og spise til man er mett, men man skal holde seg langt unna karbohydrater. Man blir ofte fortere mett pga proteiner og fett.

Lavkalori skal du telle kalorier og spise mindre enn du pleier.

• Liker 1
Skrevet

Nei det er det ikke. Lavkarbo så skal man spise når man er sulten og spise til man er mett, men man skal holde seg langt unna karbohydrater. Man blir ofte fortere mett pga proteiner og fett.

[/quote41

Ved all kosthold skal en spise når en er sulten og stopper når en er mett...Men skal en holde vekten eller gå ned i vekt, må en spise akkurat eller mindre enn en forbrenner. Lavkarbo eller ei...

• Liker 2
Skrevet

Ved all kosthold skal en spise når en er sulten og stopper når en er mett...Men skal en holde vekten eller gå ned i vekt, må en spise akkurat eller mindre enn en forbrenner. Lavkarbo eller ei...

Helt riktig, man skal også ligge i minus på lavkarbo, men for noen er det lettere å bli mett på et fettrikt kosthold, enn på et vanlig norskt karborikt kosthold.

Det er jo visse lavkarbofolk som tror at deres kosthold er det beste, de skjønner ikke at best for dem, ikke nødvendigvis best for alle. Jeg har selv gått ned mange kg, ved å være mer aktiv, og å forbrenne mer enn jeg inntok. Resultat: 38 kg! IMO så er ikke lavkarbo det beste, det er alternativ til vanlig slanking, som kan være greit for folk som sliter med å bli mette.

Så til selve spørsmålet, lavkalori eller lavkarbo: Sliter du med å bli mett? Lavkarbo! Hvis ikke: Lavkalori! :)

Skrevet

Helt riktig, man skal også ligge i minus på lavkarbo, men for noen er det lettere å bli mett på et fettrikt kosthold, enn på et vanlig norskt karborikt kosthold.

Det er jo visse lavkarbofolk som tror at deres kosthold er det beste, de skjønner ikke at best for dem, ikke nødvendigvis best for alle. Jeg har selv gått ned mange kg, ved å være mer aktiv, og å forbrenne mer enn jeg inntok. Resultat: 38 kg! IMO så er ikke lavkarbo det beste, det er alternativ til vanlig slanking, som kan være greit for folk som sliter med å bli mette.

Så til selve spørsmålet, lavkalori eller lavkarbo: Sliter du med å bli mett? Lavkarbo! Hvis ikke: Lavkalori! :)

Tell that to the freaking low-carb fanatics! SERR, er det noe som irriterer meg så er det lavkarbofanatikere som tror at deres kosthold er best av alt hele jord.. men la de tro at det er det beste å at det er karbohydratene man går opp av ikke av kcaloverskudd. ler bare av dem når de kommer med så dumme ting.

• Liker 3
Skrevet

Om du velger lavkarbo eller lavkalori er egentlig ikke det som er viktig. Det som betyr noe er hvilke matvarer du spiser. Du bør uansett spise rene kjøttvarer og mye grønnsaker, og spise nøtter og bær.

Et lavkalorikosthold som består av kneippbrød med lettost, yoghurt og epler og pølse i brød til middag, vil aldri være bra for kroppen. Jeg har også vondt for å se hvordan ketolysekosthold skal kunne være bra for kroppen.

Skrevet

Jo, prinsippet er fortsatt det samme, spise mindre enn man forbruker. Man trenger ikke spise mindre enn man pleier på lavkalori, bare man spiser annerledes. Akkurat det samme gjelder lavkarbo. Man trenger heller ikke telle kalorier på lavkalori, bare man er obs på hva man trykker i seg. Også der gjelder det samme lavkarbo, man trenger ikke telle fanatisk der heller, hvis man har en viss oversikt over hva man får i seg.

Går man på lavkarbo ender man ofte opp med å gå i kaloriunderskudd, og derfor går man ned i vekt.

Det er bare to ulike veier til målet, og hva som passer hvem best må jo hver enkelt avgjøre selv.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...