AnonymBruker Skrevet 26. august 2011 #1 Skrevet 26. august 2011 Hei! Jeg fikk nettopp vite at søknaden min for dette studieåret ikke er innvilget, og at et brev er på vei som forklarer hvorfor. Jeg kan ikke skjønne hvorfor, jeg er 50 poeng forsinket i utdanningen (tar dog 10 poeng ekstra dette semesteret). Dette har jeg sett over flere ganger, så jeg vet at jeg ikke er mer enn 50 poeng forsinket. Har aldri vært noe problem for meg å få lån tidligere, selv med forsinkelse. Jeg tjener heller ikke for mye utenom, har ikke formue, ikke gift. Jeg tok opp noen vgs-fag som privatist på privatskole for fire år siden, og fikk støtte for dette. Men det var to fag jeg hadde meldt meg opp i, som jeg ikke tok eksamen i. Kan disse vgs-fagene ha noe å si? Står jo noe på lånekassen om hvor mange årstimer jeg har hatt osv, men blir dette "regnet om" til studiepoeng, altså at jeg kan være mer enn 50 poeng forsinket? Er litt fortvilet og håper at det er lånekassen som har blingsa, men er redd for at det er noe jeg har oversett som gjør at jeg faktisk ikke har rett på støtte dette året...
CoffeeCup Skrevet 26. august 2011 #2 Skrevet 26. august 2011 Det er nok de vgs-fagene du ikke tok eksamen i. Det har ingenting å si at du skal ta opp ekstra fag kommende semester, da du må vise til at du har stått på eksamen. Har opplevd noe lignende og det var ganske frustrerende, men er jo forståelig. Hvis de ikke hadde hatt slike grenser, kunne man bare meldt seg opp som student, fått et svært billig lån, uten å gjøre noe som helst for det.
Gjest Coarvi Skrevet 26. august 2011 #3 Skrevet 26. august 2011 Kan det hende at LK ikke har mottatt resultatene dine for vårsemesteret (eller er det derfra du har noe av forsinkelsen?? Er også mulig at privatistfagene har skylda, jeg har ikke helt oversikt over hvordan de regner det over til "studiepoeng", men hvis du f.eks fikk støtte for fulltidsskole, og bare besto halvparten er det nok sannsynlig at det medregnes i forsinkelsen. Men dette er bare synsing fra min side.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2011 #4 Skrevet 26. august 2011 Du vet at du kan sjekke dine sider, der er det en innboks som skal ha alle de brevene du mottar fra Lånekassen som ikke sendes til altinn...?
AnonymBruker Skrevet 27. august 2011 #5 Skrevet 27. august 2011 TS her. Tusen takk for alle svar Jeg er nok redd det er disse vgs-fagene som har ødelagt for meg denne gangen, uten at jeg har vært klar over hvor mye de har forsinket meg. Jeg lå egentlig "bare" 40 poeng bak ift. studiepoeng, men det var én eksamen (10 poeng) jeg ikke stod på nå i vårsemesteret som da har vært utslagsgivende. Jeg skal ringe lånekassen for å få en avklaring og evt. tips til hva jeg kan gjøre på mandag. Har ikke spart meg opp noe heller da jeg trodde jeg skulle få lån, så dette blir et hardt semester økonomisk. Men jeg har deltidsjobb, og får bare prøve å jobbe litt ekstra og få hjelp av familien. Jeg har sett gjennom brevene jeg har fått fra lånekassen på nettet, men ingen brev om akkurat hvor langt jeg ligger etter eller at jeg ikke får lån. Dette kommer vel i posten. Ligger bare brev der om omgjøringer etter eksamen og slikt. Men igjen, takk for svar. Da får man leve på nudler og knekkebrød et semester.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå