Gjest Thessie! Skrevet 26. august 2011 #1 Skrevet 26. august 2011 Har skolen lov til å samle inn telefoner? Da mener jeg ikke at de tar mobilen dersom noen bruker den, men de samler inn alle telefonene før timen begynner. Jeg skjønner jo hvorfor de gjør det, men har de egentlig lov til det? Dersom noen blir stjålet (noe som skjer mye på skolen) så vil ikke de erstatte den. Så jeg føler meg jo tryggere når jeg har den selv, så derfor lurer jeg på om vi faktisk må levere de fra oss?
Gjest Leonidene Skrevet 26. august 2011 #2 Skrevet 26. august 2011 Det er vel lov, men eg hadde nekta å gi fra meg min telefon. 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2011 #3 Skrevet 26. august 2011 På min ungdomskole måtte vi alltid levere mobiltlf i timen. Pga det var så mange som brukte den og til slutt ble læreren vår gal av det. Noe jeg godt kan skjønne. Ikke noe særlig å undervise når ingen følger med og bare tekster på moben. Men ja det er vel lov. 1
Rosalie Skrevet 26. august 2011 #4 Skrevet 26. august 2011 Blir du noe klokere av dette: https://www.bergen.kommune.no/bk/multimedia/archive/00039/Mobiltelefon_p__skol_39466a.pdf ?
AnonymBruker Skrevet 26. august 2011 #5 Skrevet 26. august 2011 En mobil er en privat eiendel. De kan be deg skru den av, men kan ikkie gjøre stort mer. Forøvrig bør elever ha nok vett til å skru av lyd undervisningen, men å få alle elever til å gjøre det skjer vel når griser flyr?
AnonymBruker Skrevet 26. august 2011 #6 Skrevet 26. august 2011 Mobiler i klasserommet er noe herk. Noen elever glemmer å slå av lyden, eller de gidder ikke. Noen slår av lyden, men sjekker likevel mobilen for meldinger og tapte anrop annethvert minutt. Slikt skaper uro og distraksjon i klassen. Og ikke kom med "jammen jeg konsentrerer meg like bra, det plager ikke meg". For man er ikke alene i et klasserom så man må ta hensyn. 4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2011 #7 Skrevet 26. august 2011 En mobil er en privat eiendel. De kan be deg skru den av, men kan ikkie gjøre stort mer. Forøvrig bør elever ha nok vett til å skru av lyd undervisningen, men å få alle elever til å gjøre det skjer vel når griser flyr? En sprettert er også en personlig eiendel, men kan inndras om den tas med på skolen (og leveres tilbake).
Tullamore Dew Skrevet 26. august 2011 #8 Skrevet 26. august 2011 Da jeg gikk på ungdommskole var det en hard regel som rektor selv hadde innført. De som ble tatt med mobilen i bruk , ble nødt til å levere den fra seg. Dersom du ble tatt på en mandag, tirsdag, onsdag eller torsdag, måtte du vente med å få den igjen fredag samme uken. Men om du ble tatt på en fredag, da fikk du ikke igjen telefonen før fredag neste uke igjen. De som nektet, fikk nedsatt i orden og oppførsel. 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2011 #9 Skrevet 26. august 2011 Da jeg gikk på ungdommskole var det en hard regel som rektor selv hadde innført. De som ble tatt med mobilen i bruk , ble nødt til å levere den fra seg. Dersom du ble tatt på en mandag, tirsdag, onsdag eller torsdag, måtte du vente med å få den igjen fredag samme uken. Men om du ble tatt på en fredag, da fikk du ikke igjen telefonen før fredag neste uke igjen. De som nektet, fikk nedsatt i orden og oppførsel. Dette skjedde med meg. Faren min ble forbanna og dro ens ærend til skolen for å hente den samme dag som den ble tatt fra meg. 1
Tullamore Dew Skrevet 26. august 2011 #10 Skrevet 26. august 2011 Dette skjedde med meg. Faren min ble forbanna og dro ens ærend til skolen for å hente den samme dag som den ble tatt fra meg. Jeg husker moren til venninnen min kom rasende ned på skolen og smelte og skjelte ut rektor så vi hørte det helt ned i klasserommet. Hun fikk igjen mobilen, kan man si
Gjest Varpunen Skrevet 26. august 2011 #11 Skrevet 26. august 2011 En mobil er vel mye tryggere innelåst i et skap i klasserommet hele dagen (hvor klasserommet også er låst i friminuttet) enn å være med elevene ut. 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2011 #12 Skrevet 27. august 2011 Dette skjedde med meg. Faren min ble forbanna og dro ens ærend til skolen for å hente den samme dag som den ble tatt fra meg. Jeg husker moren til venninnen min kom rasende ned på skolen og smelte og skjelte ut rektor så vi hørte det helt ned i klasserommet. Hun fikk igjen mobilen, kan man si Veldig synd at foreldre gjør sånn. De undergraver skolens arbeid totalt. Og etterpå kommer de og klager over at skolen mangler disiplin. Triste greier. Og disse skal være forbilde for sine ungdommer. Hadde det vært mine ungdommer som ble fratatt mobilen på skolen fordi de brukte den uten lov hadde jeg satt stor pris på at skolen tok ansvar og lærte ungdommene at dårlig oppførsel får konsekvenser på skolen også, ikke bare hjemme. 27
AnonymBruker Skrevet 27. august 2011 #13 Skrevet 27. august 2011 En sprettert er også en personlig eiendel, men kan inndras om den tas med på skolen (og leveres tilbake). Ikke om man bare har spretterten i sekken. Det er klart at enkelte lærere gjør dette, for elever gjør kanskje som de sier, men om de bare har en sprettert som de aldri bruker på skolen ser jeg ikke at skolen skal ha noen rett til å konfiskere den. Hadde noen prøvd å ta spretterten kmin hadde jeg sagt "from my cold dead hands", og sett om de hadde turt å tvinge den ut av hendene mine. Sannsynligvis hadde de ikke gjort noe, for du kan ikke ta ting fra elever bare fordi du ikke liker dem.
Stinkerbell Skrevet 27. august 2011 #14 Skrevet 27. august 2011 Har læreren lov til å ta mobilene min? Har læreren lov til å ta i meg? Kjefte på meg? Fortelle meg hva jeg skal gjøre i timen hans? Levér inn mobilen ved timens start hvis læreren mener det må til for at han skal kunne undervise. Hvorfor stille spørsmål ved det? *Lei av bortskjemte drittunger som er mer opptatt av seg selv og egne rettigheter enn å oppføre seg som folk og ta hensyn til omgivelsene.* 16
Gjest Varpunen Skrevet 27. august 2011 #15 Skrevet 27. august 2011 Enda en fordel med at læreren samler sammen (og låser inn) telefonene på begynnelsen av dagen er at det kan være med å redusere den digitale mobbingen. Spesielt i gymgarderober osv har mange jenter vært redde for å bli tatt bilde av/filmet mens de skiftet. Hva tenker dere foreldre om kjefter ned skolen om det? Den dagen det blir lagt ut grove bilder av barna deres på nettet, som en spøk fra noen andre elever. Da tenker jeg dere hadde vært glade dere hadde en lærer/rektor som tok ansvar. 10
AnonymBruker Skrevet 27. august 2011 #16 Skrevet 27. august 2011 Veldig synd at foreldre gjør sånn. De undergraver skolens arbeid totalt. Og etterpå kommer de og klager over at skolen mangler disiplin. Triste greier. Og disse skal være forbilde for sine ungdommer. Hadde det vært mine ungdommer som ble fratatt mobilen på skolen fordi de brukte den uten lov hadde jeg satt stor pris på at skolen tok ansvar og lærte ungdommene at dårlig oppførsel får konsekvenser på skolen også, ikke bare hjemme. Jeg kunne ikke vært mer enig. Hvor er respekten for lærerne, rektor og skolen? Tror virkelig de foreldrene at barna ble tatt fra mobiltelefonen uten grunn? 7
Gjest Thessie! Skrevet 27. august 2011 #17 Skrevet 27. august 2011 Mobiler i klasserommet er noe herk. Noen elever glemmer å slå av lyden, eller de gidder ikke. Noen slår av lyden, men sjekker likevel mobilen for meldinger og tapte anrop annethvert minutt. Slikt skaper uro og distraksjon i klassen. Og ikke kom med "jammen jeg konsentrerer meg like bra, det plager ikke meg". For man er ikke alene i et klasserom så man må ta hensyn. Jeg sier jo at jeg skjønner hvorfor de gjør det, men nei jeg bruker den ikke i timen. Jeg tar den alltid på lydløs. Men jeg skjønner allikevel hvorfor de gjør det da, mange av de andre ikke tar den på lydløs. Men les gjerne hele innlegget. Jeg skriver at jeg skjønner hvorfor de gjør det, men jeg lurer på om jeg MÅ gjøre det...
Gjest Thessie! Skrevet 27. august 2011 #18 Skrevet 27. august 2011 En mobil er vel mye tryggere innelåst i et skap i klasserommet hele dagen (hvor klasserommet også er låst i friminuttet) enn å være med elevene ut. Vel når elever stjeler nøklene til lærerne og derfor har nøkkel til klasserommet så ser jeg ikke på det som mye tryggere. Mobilene ligger i en korg i klasserommet, og det har blitt stjålet fra den flere ganger. Så jeg lurer fortsatt: Finnes det en lov som sier at vi MÅ levere den fra oss, dersom læreren sier det?
Gjest Thessie! Skrevet 27. august 2011 #19 Skrevet 27. august 2011 Enda en fordel med at læreren samler sammen (og låser inn) telefonene på begynnelsen av dagen er at det kan være med å redusere den digitale mobbingen. Spesielt i gymgarderober osv har mange jenter vært redde for å bli tatt bilde av/filmet mens de skiftet. Hva tenker dere foreldre om kjefter ned skolen om det? Den dagen det blir lagt ut grove bilder av barna deres på nettet, som en spøk fra noen andre elever. Da tenker jeg dere hadde vært glade dere hadde en lærer/rektor som tok ansvar. Den eneste timen vi ikke blir tatt fra mobilen er i gymmen, så akkurat det har vell ingenting med mitt spørsmål å gjøre..
AnonymBruker Skrevet 27. august 2011 #20 Skrevet 27. august 2011 Gud jeg er glad jeg ble ferdig med ungdomsskolen før gode mobilkameraer kom. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå