AnonymBruker Skrevet 26. august 2011 #1 Skrevet 26. august 2011 Vi har funnet et hus vi har veldig lyst på. Vi har ikke vært på visning ennå. Jeg la så vidt merke til at det samme huset lå til salgs en god stund før sommeren og altså fremdeles er til salgs. Prisantydnignen har også gått ned en del i forhold til verditakst. Jeg stusser litt over hvorfor ingen har villet kjøpe dette huset. Kanskje er det dumt av meg å tenke slik, men jeg klarer ikke å fri meg fra tanken om at hvis dette huset er så bra som det ser ut til, hvorfor har ingen da kjøpt det før nå? Det kan jo være svaret blir åpenbart når vi skal se på det, men så langt er det ingenting som kan forklare hvorfor. Noen andre som har tanker om det å kjøpe et hus som har ligget til salgs lenge?
Gjest Kim Skrevet 26. august 2011 #2 Skrevet 26. august 2011 Det kan være tilfeldigheter at huset har ligget så lenge, trenger absolutt ikke være noe galt, men du bør jo kanskje ta med en fagmann når du er på ommvisning.
Gjest Blondie65 Skrevet 26. august 2011 #3 Skrevet 26. august 2011 Jeg kjenner noen som kjøpte seg bolig som hadde lagt over et år til salgs. Jeg vet ikke noe om hvorfor den ikke ble solgt før men jeg vet at de er veldig fornøyde. Et par måneder før sommeren er da ikke lenge. Det er vel ganske vanlig? Det kan tyde på en for høy prisantydning. Eller visningen kan vise grunnen. Her jeg bor hadde lagt ute nesten et halvt år før jeg kjøpte. Det er ikke noe galt med denne boligen heller.
Gjest Spinell Skrevet 26. august 2011 #4 Skrevet 26. august 2011 Jeg tenker at det kan være tilfeldigheter som spiller inn. Noen ganger står bra hus lenger enn man skulle tro, uten at det trenger å være noe galt med boligen. Men jeg forstår hva du tenker. Et hus er aldri verdt mer enn hva markedet er villige til å gi, og både huseier og megler kan ha hatt overdrevne forventninger om salgssummen da de satte prisantydning. Noen hus er også så spesielle at kjøpergruppen blir ganske begrenset, og i tillegg kan tidspunktet huset ble lagt ut på være uheldig. For eksempel ved at flere attraktive boliger er blitt lagt ut i samme område samtidig. Som du sier: når du skal på visning kan det hende det blir åpenbart hvorfor huset ikke er solgt. I tillegg til det rent bygningstekniske bør dere undersøke om det foreligger planer som kan virke negativt for området rundt huset. F.eks utbygging av motorveger, anlegg av pukkverk osv. Reguleringsplaner, både eksisterende og ting som er under arbeid, kan du spørre kommunen din om. 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2011 #5 Skrevet 26. august 2011 Vi kjøpte nylig et hus som hadde ligget ute siden påsketider, og var litt skeptiske til hvorfor det ikke var blitt solgt. Prisen var også satt ned, fra. 4 millioner til 3,8. Vi var på visning, og faktisk ble vi forundret over hus og beliggenhet ift. hva annonsen hadde forespeilet oss. Først hadde vi ekskludert huset fordi det så ut til å ligge altfor tett opp i nabohusene, men da vi kom dit, og faktisk fikk se både hus og utsikt, ble vi positivt overrasket. Så her løy faktisk bildene i motsatt retning av det normale. 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2011 #6 Skrevet 26. august 2011 Har ett hus ute nå, og det har ikke kommet folk på visning engang. Det har også stått en stund. Skjønner ikke hvorfor, prisantydningen er ikke feil, huset er i god stand og beliggenheten er faktisk veldig bra. Men det ligger en del hus i samme område, så hvis folk har råd til å gå opp rundt 500 000, så ligger det både nyere og finere hus i nærheten. Det er jo litt synd.
KatteLatte Skrevet 27. august 2011 #7 Skrevet 27. august 2011 Vet ikke hva grunnen kan være, men les takstrapporten NØYE før du legger inn et eventuelt bud. Dersom det er en del punkter som bør utbedres bør du undersøke hva det vil koste å gjøre noe med dette før du kjøper, så du ikke sitter der med høy gjeld og et hus som må repareres for at det ikke skal bli enda mer ødelagt og uten penger til å få gjort det.
Klematis Skrevet 27. august 2011 #8 Skrevet 27. august 2011 Huset vårt hadde ligget ute nesten ett år når vi kjøpte. Og allikevel måtte vi opp til 650.000 kr over takst for å få kjøpt. Tre budgivere med til siste slutt. Tror det var tilfeldig. At det akkurat då var flere som ville ha akkurat det huset. Har ikke funnet noe alvorlig galt heller, men det er nok gjennomgående brukt noe billigere løsninger på ting enn førsteinntrykket gir inntrykk av. Men alt i alt er vi fornøyde. Nå snakker vi om å muligens flytte innen et par år, og da er jeg veldig spent på hva vi får igjen! 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2011 #9 Skrevet 27. august 2011 Det kan være tilfeldig, og det skjer sikkert oftere med hus som ligger litt utenom de mest populære områdene. For eksempel var det ingen på visning da nabohuset til foreldrene mine ble lagt ut, enda det er et helt fint hus til en relativt grei takst i et hyggelig boligfelt, hvor det i området rundt har blitt bygd mye nytt og fint de siste årene (attraktivt til å være i den kommunen). Noen slektninger av oss fikk nylig solgt huset sitt i et vanskelig område (usentralt, ikke gangvei, gatelys etc, men lett adgang til fin natur) over takst før visning - fordi det var ETT veldig interessert par. Til vanlig ville antagelig den boligen ligget ute lenge før interesserte dukket opp. Men det kan selvsagt også være ting som er "feil" med steder som blir liggende lenge: for høy takst, skader som er vanskelige og dyre å rette opp, ugunstige reguleringsplaner eller at området er under omregulering, kjipe naboer, åsted for drap eller selvmord osv... Dersom du er interessert i boligen bør du lese papirene nøye, sette deg inn i det som er av reguleringsplaner og ha med deg noen som har teknisk peiling på visning. Det er jo lurt uansett om boligen blir solgt raskt eller tregt.
Margrethe86 Skrevet 27. august 2011 #10 Skrevet 27. august 2011 Det kan nok være tilfeldigheter ja I og med at det lå ute en stund før fellesferien, kan det hende de tok det av markedet under ferien da mange er på feire Også legge det ut som "nytt" når folk er vel hjemme. Men ta en ekstra kikk på bad/kjøkken/kjeller (vannskader) og se godt på tak evt.kryploft etter råte. Kan være en ide å ta med fuktmåler (koster ca 100 kroner på jula eller clas ohlsson). Men ikke avfei huset bare for at det har ligget ute en stund Vi var på visning i et hus som hadde vært ute i nesten ett år (og enda ligger på markedet - da nesten halvannet år) og det eneste "gale" var litt spesielle fargevalg rundt om kring Men det er jo nok til å skremme bort mange dersom det ligger tilsvarende hus til salgs i området. 1
Aurora M. Skrevet 27. august 2011 #11 Skrevet 27. august 2011 Det behøver ikke å være noe galt med selve huset. Noen ganger er det megler/selger som har bommet på prisantydningen, men veldig ofte er det tilfeldigheter som rår (tidspunkt for når det blir lagt ut f.eks). Jeg driver så smått og titter på et nå som har ligget ute i 1 1/2 år uten at det har kommet et eneste bud. Det som gjør meg litt skeptisk, er tanken på hva jeg vil få igjen ved et event. salg.. 2
Alice123 Skrevet 28. august 2011 #12 Skrevet 28. august 2011 (endret) Hvor ligger dette huset? Jeg bor i en kommune hvor boliger i forsvinner fra finn.no dagen etter første visning, og når jeg har vært på visning på noen av de som har vært ute lenge (flere måneder), så ser jeg grunnen. I mine tilfeller har det vært fordi bildene løy. Leiligheten som på bildene så helt strøken ut, viste seg å være så slitt at om vi hadde kjøpt det måtte vi bytte samtlige gulv, dører og all tapet. Megler som har vært litt for ivrig i photoshop Andre ganger har det vært fordi det idylliske småbruket til en fornuftig pris, ligger et steinkast unna den planlagte motorveien. Så har jeg sett noe som har vært feil priset. Leiligheter som er veldig fine og ligger godt til, som koster like mye som eneboliger i samme område. De fleste med så mye penger (barnefamilier som har vært på boligmarkedet en stund) velger da eneboligene. Mens de som egentlig er aktuelle for de små leilighetene (unge) har ikke råd til leilighetene. Altså faller boligen mellom to stoler: den er for liten til de som har råd, og for dyr til de den er stor nok for. edit: skrivefeil Endret 28. august 2011 av Alice123
Gjest dunebuggy Skrevet 28. august 2011 #13 Skrevet 28. august 2011 Vet ikke hva grunnen kan være, men les takstrapporten NØYE før du legger inn et eventuelt bud. Dersom det er en del punkter som bør utbedres bør du undersøke hva det vil koste å gjøre noe med dette før du kjøper, så du ikke sitter der med høy gjeld og et hus som må repareres for at det ikke skal bli enda mer ødelagt og uten penger til å få gjort det. Jeg ble overraska over hvor høy en elektrikerregning kan bli, da jeg selv måtte få reparert og utbedret en mangel i el-anlegget. Det var ikke mye arbeid, men tilsammen så ble det en betydelig sum penger. Det er vel noe å tenke på hva som kan ordnes selv, og hva som blir for vanskelig, selv om det er mulig å få profesjonelle til å gjøre jobben. Vet ikke om det er vanlig å dytte inn slike utbedringskostnader i huslånet, slik at det er noe å gå på. Om jeg skulle følt meg trygg på verdien på et hus, så ville jeg prøvd å få en annen part til å komme med takst på huset, slik at det er to vurderinger å forholde seg til. På den måten blir prisen mer nøyaktig, og det er lettere å komme med hva en selv synes er et passende bud. Om det ikke er noen andre interresserte, så kan det være fordi at det ikke har passet for noen andre å legge inn bud, da mange prøver å finne beliggenhet som er veldig praktisk og at det samtidig skal være pent i området. Men det kan hende selgeren velger å vente til at det kommer en interressert nok kjøper også, selv om markedet er slik at det ikke er budrunder som gjør at prisen blir høyere. Det er bestandig to faktorer, huset/leiligheta, og beliggenhet iallefall som betyr mye for pris.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå