AnonymBruker Skrevet 26. august 2011 #1 Skrevet 26. august 2011 Jeg er en hundekjær allergiker, som lenge har ønsket meg en egen hund. Har hatt hund før, da en blanding av bichon havanais og dvergpuddel. Jeg reagerte litt på ham når jeg klippet ham, og så fikk jeg litt kløe hvis han slikket meg på huden. Det er imidlertid noen år siden jeg hadde ham, og nå har jeg en samboer som også er allergisk mot hund. Er det noen her som vil dele sin erfaring/viten om allergivennlige hunder? Det jeg har hørt i det siste er at man reagerer på et protein som finnes i spytt, urin og hudflass. Raser som ikke røyter er regner for å være allergivennlige fordi tett pels som ikke faller av holder hudflasset på plass, slik at det ikke flagrer omkring i huset. Jeg har også hørt at man reagerer mer på valper enn voksne, og mer på hannhunder enn tisper. Jeg har også hørt at mengden av det allergiframkallende proteinet kan variere mye, både fra rase til rase, og også fra individ til individ! Dette kan jo kanskje forklare hvorfor jeg til min store forskrekkelse fikk kløe i øynene da jeg koste med en puddel for ikke lenge siden? Denne puddelen luktet skikkelig hund, i motsetning til de fleste andre pudler jeg har møtt på. Kanskje den var et individ med mye av dette proteinet? Er det noen andre som har lignende eller andre erfaringer? Kan ellers nevne at jeg ofte merker at jeg reagerer mer på hunder som lukter kraftig hund. Synes forøvring at forskningen på dette området går altfor sakte, spesielt her i Norge. I England er kjæledyrs positive effekt på helsen mer anerkjent, og det forskes derfor mer intenst på dyreallergi der:)
Gjest NozMonster Skrevet 26. august 2011 #2 Skrevet 26. august 2011 hva med en ren puddelrase da? jeg har puddel selv, og har en kompis som er super-hyper allergisk, og han har ikke reagert på henne ( men det skal jo sies at de ikke har tilbrakt såååå lang tid sammen i strekk da!) hva med en nakenhund? (mange vil nok si at de er stygge men i følge megselv så er alle dyr vakre, uansett hvor "stygge" de er ) 1
xinnia Skrevet 26. august 2011 #3 Skrevet 26. august 2011 Har også hørt at allergiker bør vaske hunden ukentlig, og det finnes en shampo-petal cleanse tror jeg det er- som fjerne fettlaget. For det er det som lukter hund og som mange reagerer på. Du har jo alle puddel variantene som er rimelig safe -har også hørt at enklete ikke reagerer på whippet,da disse ikke har det fettlaget i huden som "vanlige hunder" har, derfor lukter de eller aldri hund. Dere bør ta kontakt med noen oppdrettere av ønsket rase og reise på besøk:-)
Sugerøret Skrevet 26. august 2011 #4 Skrevet 26. august 2011 (endret) fettlaget som gir allergi? Naah tror nok det er huden/celler som folk reagerer på. Det finnes shampoer en kan prøve,men husk at mange reagerer ikke på valpepels,men voksenpels. Dessuten finnes det jo en del antihistaminer. Å besøke oppdretter er smart,da får du "tilgang" til både valp og voksenpels. Men husk at enkelte ikke reagerer på et individ,men på søsken eller andre individer. Jeg har selv pollenallergi og reagerer sterkt på bikkja når han har vært ute.Vi børster han og drar over med et vått håndkle før han kommer inn i hus i pollensesongen Det skal ikke være lett nei Endret 26. august 2011 av Kårky
AnonymBruker Skrevet 26. august 2011 #5 Skrevet 26. august 2011 Whippet har jeg aldri hørt om som allergivennlig, hva slags hund var det igjen? (navnet virker kjent, men husker ikke hvordan de så ut). Ja, testing hos oppdretter blir et must,og tror nok det er noe i det at man kan reagere på èn hund innen en rase, og ikke en annen. Petal Cleanse har jeg også hørt om, noen her som har gode erfaringer med bruk av denne? At den faktisk har en effekt og ikke bare er penger ut av vinduet? (Skeptisk som jeg er så lurer jeg på om det ikke er den jevnlige vasken som har effekten?) Noen mener at valper er mer allergene enn voksne, mens andre mener det motsatte, ser jeg. Det er jo straks litt mer skummelt, hvis man kjøper en valp man ikke reagerer på, og så begynner man å reagere når den blir voksen... \e Renraset puddel med ukentlig Petal Cleanse vask blir kanskje en bra ide:-)
Nora90 Skrevet 27. august 2011 #6 Skrevet 27. august 2011 Jeg bruker Petal Cleanse på katten min, og jeg merker en forskjell. Det er ikke en shampo, men dråper som du tar på en klut og stryker på pelsen, så tørker du av med et håndkle. Det koster ikke mer enn det er verdt å prøve ihvertfall Ellers skal jeg følge med på denne diskusjonen. Har kjempelyst på hund selv, men jeg er allergisk. Så hvis noen kjenner til noen store, allergivennlige hunder, si ifra! :D
OhMickey Skrevet 27. august 2011 #7 Skrevet 27. august 2011 Her i huset bor det en allergiker sammens med min Chinese Crested (Kinesisk nakenhund). Sålenge han bades ukentlig og pleddet hans i sofaen holdes rent er det ikke ett snev av allergi å se, og allergikeren er svært allergisk ellers mot hunder. Men når sant skal sies så er det som du selv sier forskjell på raser og også tildels individer. Det finnes ikke allergi-frie hunder. Skal du teste om du tåler en spesifikt rase bør hunden være nybadet og bør være i hus i minst 2 dager, så allergenene får "satt seg" så du virkelig får teste hvordan det blir å ha en hund av rasen i hus. Det hjelper ofte ikke bare å besøke noen med rasen. Mange som feiler på akkurat dette, og derfor mange hunder omplasseres pga allergi :/ En hund i en allergikers hus må påregnes å bades ukentlig, uansett rase. De allergivennlige hundene har vanligvis ikke vindt av å bli badet så ofte pga at de ikke har det fettlaget og underulla som ikke tåler så ofte bading. De mest kjente allergivennlgie rasene er vel puddel, chinese crested(også de med pels), bichon, malteser, portugisisk vannhund, wheaten terrier, schnauser. Men det annbefales såklart å ha en korthåret eller kortklippt for å forhindre at den trekker inn andre allergener. Hunder som lukter kraftig bades skjeldnere ofte, og det er mest sannsynelig derfor du reagerer mer på de. Viktig å huske på er at om du reagerer på spyttet (hva du reagerer på kan sjekkes hos lege) så hjelper der ikke at hunden er allergivennlig, spyttet er likt på alle hunder. Og man må ikke regne med at det hjelper bare å lære hunden å ikke slikke. Men hunden slikker pelsen sin hele dagen, så når du da igjen klapper og koser med hunden, og den ligger i sofaen og på matta, overføres allergenene fra spyttet. Jeg annbefaler absolutt allergikere å prøve å finne en rase de tåler, hund er bra for stort sett alle! Og har store helsgevinster ellers i livet også, er faktisk bevist at mennesker med hund er mer lykkelig! håper dette ordner seg for dere, øsnker dere lykke til i jakten. OBS: Om dere skulle kjøpe hund, velg en renraset frisk hund og velg ett annerkjent oppdrett med gode referanser! Masse lykke til, beste tipset er å låne hunder fra nære og kjære eller kjente og ukjente og ha i hus i ett par dager, og omgås mye med den
MissMas Skrevet 27. august 2011 #8 Skrevet 27. august 2011 Jeg vil også anbefale deg å prøve Petal Cleanse. Men du burde i tillegg kjøpe en allergivennlig rase. Som f.eks en renraset puddel Jeg kjente en, og han luktet aldri typisk "hund".
johoo Skrevet 27. august 2011 #9 Skrevet 27. august 2011 Det stemmer at man kan reagere på et individ og ikke på et annet fra samme rase. Derfor er det mange som velger å få hunder fra omplassering som de har på prøvetid en liten stund først. Kanskje det kunne vært en idee:)?
Havtorn Skrevet 27. august 2011 #10 Skrevet 27. august 2011 Jeg anbefaler også Petal Cleanse! STERKT! Og ikke minst et godt fôr hunden fungerer optimalt på! Har selv opplevd at LABB-hunder har sluttet å lukte stramt etter overgang til Eukanuba. Helt sært! Ellers er en nabo av meg svært allergisk, men de har nå skaffet seg kongepuddel. De klipper den helt ned, det får mannen hennes ta seg av. Og det fungerer kjempebra! Også er det jo så herlige hunder.. jeg har aldri vært sånn "åh puddel<3", men de har så store personligheter.. Går jo å dra hjem til noen som har rasen, hilse, klappe litt og bare ta en kopp kaffe for å bli kjent med rasen samtidig som man kjenner på kroppen hvor ille det er.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2011 #11 Skrevet 27. august 2011 min sjef gikk fra å være så allergisk at hun ble sengeliggene(å to ganger sykehusinnlagt) bare av å møte folk med hunder, til å skaffe seg 8 hunder selv(settere, forstere, cocker spaniel og border collier, og 4 katter) etter hun begynte å ta akupuntur(?). nå tar hun bare allergimedesiner de ukene behandleren har feri. men hun mer med medisiner enn med akupuntur.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2011 #12 Skrevet 28. august 2011 Her i huset bor det en allergiker sammens med min Chinese Crested (Kinesisk nakenhund). Sålenge han bades ukentlig og pleddet hans i sofaen holdes rent er det ikke ett snev av allergi å se, og allergikeren er svært allergisk ellers mot hunder. Men når sant skal sies så er det som du selv sier forskjell på raser og også tildels individer. Det finnes ikke allergi-frie hunder. Skal du teste om du tåler en spesifikt rase bør hunden være nybadet og bør være i hus i minst 2 dager, så allergenene får "satt seg" så du virkelig får teste hvordan det blir å ha en hund av rasen i hus. Det hjelper ofte ikke bare å besøke noen med rasen. Mange som feiler på akkurat dette, og derfor mange hunder omplasseres pga allergi :/ En hund i en allergikers hus må påregnes å bades ukentlig, uansett rase. De allergivennlige hundene har vanligvis ikke vindt av å bli badet så ofte pga at de ikke har det fettlaget og underulla som ikke tåler så ofte bading. De mest kjente allergivennlgie rasene er vel puddel, chinese crested(også de med pels), bichon, malteser, portugisisk vannhund, wheaten terrier, schnauser. Men det annbefales såklart å ha en korthåret eller kortklippt for å forhindre at den trekker inn andre allergener. Hunder som lukter kraftig bades skjeldnere ofte, og det er mest sannsynelig derfor du reagerer mer på de. Viktig å huske på er at om du reagerer på spyttet (hva du reagerer på kan sjekkes hos lege) så hjelper der ikke at hunden er allergivennlig, spyttet er likt på alle hunder. Og man må ikke regne med at det hjelper bare å lære hunden å ikke slikke. Men hunden slikker pelsen sin hele dagen, så når du da igjen klapper og koser med hunden, og den ligger i sofaen og på matta, overføres allergenene fra spyttet. Jeg annbefaler absolutt allergikere å prøve å finne en rase de tåler, hund er bra for stort sett alle! Og har store helsgevinster ellers i livet også, er faktisk bevist at mennesker med hund er mer lykkelig! håper dette ordner seg for dere, øsnker dere lykke til i jakten. OBS: Om dere skulle kjøpe hund, velg en renraset frisk hund og velg ett annerkjent oppdrett med gode referanser! Masse lykke til, beste tipset er å låne hunder fra nære og kjære eller kjente og ukjente og ha i hus i ett par dager, og omgås mye med den Takk for svar. Ja, det er nok mest fornuftig å ha hunden hjemme en stund for å teste, jeg er ikke så allergisk at jeg alltid reagerer etter et lite kaffebesøk hos noen som har hund. Visste ikke at man kan teste hva man reagerer på, det skal jeg spørre legen min om! Har hørt om chinese crested, men har faktisk hørt at de med pels er mere allergivennlig, fordi pelsen hindrer hudflassset i å spre seg så lett? sikkert individuelt, dette ogå.. Ser forøvrig at akupunktur blir foreslått, det har jeg stor tro på, har fått god hjelp av akupunktur mot pollenallergi tidligere, så går sikkert an å få hjelp mot dyrehårsallergi også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå