AnonymBruker Skrevet 26. august 2011 #1 Skrevet 26. august 2011 Jeg skal begynne på master på Norges handelshøgskole nå, og driver og skal finne ut av profil og fag. Jeg er så frustrert fordi jeg alltid har hatt lyst å studere finans, fordi jeg liker flere av fagene. Men problemet er at jeg ønsker ikke bli noen aksjemegler. Jeg aner ikke hva jeg ønsker jobbe med. Jeg vet bare jeg vil ikke sitte på et kontor hele dagen. Men jeg synes det er så vanskelig å skulle velge nå. Jeg har hørt at om jeg tar finans, så har jeg mange muligheter. Man må ikke bli aksjemegler, man kan få flere regnskapsjobber, osv. og flere har jeg hørt har fått jobb i revisjonsfirma. Så derfor tenker jeg at kanskje ikke profil har så mye å si.. men samtidig så er det kanksje ikke noe vits å studere finans dersom man er usikker på om man vil jobbe med det? Jeg er så frustrert.. er de fagene jeg alltid har likt best, men når jeg starta på masteren her nå, så ble jeg bare så fortvila, og aner ikke hva jeg skal gjøre. Noen som har tatt utdannelse i finans? hva jobber dere som? eller er det noen som har peiling på hvilke jobber man kan få? var hos en rådgiver i dag, men hun kunne ikke svare på noe...
AnonymBruker Skrevet 26. august 2011 #2 Skrevet 26. august 2011 Jeg har en mastergrad i finans, og det er mange forskjellige typer jobber å velge mellom. Du kan jobbe med consulting, i corporate finance-avdelinger i store bedrifter (da kan du jobbe med alt fra valutasikring til kapitaloptimering og prosjektstyring), i banker (om du ikke vil drive med salg, kanskje analyse eller kapitalforvaltning er noe for deg?), i analytikerstillinger i investeringsselskaper, med M&A, the list goes on and on. Hvor du havner er opp til deg og hvilke fag du velger (går du for eksempel mer mot finansmarkeder, eller corporate finance?) på masterdelen. Finans er et veldig nyttig fagområde, og omtrent alle selskaper har en finansfunksjon. Det kan være stort eller smått, favne bredt eller være spesialisert, men du vil alltid ha nytte av å ha forståelse for hvilke betraktninger som ligger bak finansielle beslutninger. Jeg jobber som analytiker i et stort industrikonsern og kommer i kontakt med mange forskjellige mennesker fordi finans er så viktig for mange deler av bedriften.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå