AmandaVI Skrevet 26. august 2011 #1 Skrevet 26. august 2011 Satt i stua da mobilen min ringte. Da var klokka halv ni. Det var fra Telenor, som jeg er nettabonnent hos. Telenormann: "Er dette (navnet mitt)?" Meg: "Ja, det er meg." Telenormann: "Ja hei du. Dette er fra Telenor internett. Jeg gjør oppmerksom på at denne samtalen blir innspilt. Vi ringte deg på mandag og spurte om du ville ha høyere hastighet på internett for bare 26 kr ekstra, og da sa du at du skulle spørre de andre i familien?" Jeg ble litt paff, i og med at jeg ble sitert ord for ord. De ringte faktisk på mandag, og da var klokka også nærmere ni. Meg: "Ja, stemmer det. Jeg sier nei takk, jeg." Telenormann: "Nei til dobbelt så raskt internett til bare 26 ekstra kroner?" Meg: "Ja, nettopp. Dere kunne bare økt hastigheten med en gang, informert meg på epost og lagt til kostnaden på den neste regningen. Jeg hadde ikke merket det. Det er litt rart at dere ringer, for ikke å snakke om tar opp en telefonsamtale for en sånn filleting, med mindre det er for å kunne fraskrive dere ansvaret for en eller annen kjip overraskelse i fremtiden." Telenormann: *stille* Meg: "Ja, og en ting til. Hvis dere ringer meg etter klokka fem en gang til, bytter jeg leverandør. Hadet!" Kanskje jeg var overmåte frekk, men jeg har brent meg på sånne tilbud før. Har noen andre her blitt fått tilbud av Telenor eller internettleverandøren deres denne uka?
Jade Skrevet 26. august 2011 #2 Skrevet 26. august 2011 Du vet de ikke har lov til å oppgradere deg til noe dyrere uten ditt samtykke? Og det er vel etter 21 eller 22 telefonselgere ikke har lov til å ringe?
Antlers Skrevet 26. august 2011 #3 Skrevet 26. august 2011 Ikke denne uken, men jeg husker jeg ble oppringt av Telenor en fredag klokken fem på ni (dette er mange år siden nå), og fikk et knakende godt tilbud! Jeg var riktignok relativt beruset siden jeg var på fest, og kanskje ikke i optimal form til å bedømme om jeg egentlig ville ha "raskere internett, nesten gratis *mumle noe om liten skrift*", men jeg var i godt humør, så jeg takket pent ja. Jeg var langt fra kanakas, så jeg husket godt samtalen når jeg våknet neste dag, men stusset litt på at de hadde ringt meg mens jeg var på fest. Dit dro jeg jo klokken åtte på kvelden. Jeg sjekket anropsloggen, og joda; 20:55 (pluss/minus et par minutter) hadde de ringt meg for å selge noe. På en fredagskveld... Jeg ble skikkelig sint, så jeg sendte en krass mail om at de bare kunne se bort fra den bestillingen, og at jeg syntes det var et høyst upassende tidspunkt å ringe på. Tilbudet var godt - også etter jeg hadde lest det som stod "med liten skrift" - men fremgangsmåten gjorde at jeg fikk avsmak for hele Telenor. Tilbudet hadde jeg nok sagt ja til, også i edru tilstand, men jeg ble helt satt ut av at de ringte på kveldstid i helgen, og på et tidspunkt det ikke er direkte uvanlig å kose seg med et par halvlitere. Det blir bare spekulasjon, men det er kanskje en del å tjene på å ringe gladbrisne mennesker for å selge noe - særlig når man ringer fra et etablert og velkjent firma
Anglofil Skrevet 26. august 2011 #4 Skrevet 26. august 2011 (endret) Samtalen blir tatt opp i læringsøyemed, de brukes blant annet for å evaluere de som ringer til kundene. Kjenner jeg blir litt matt, hva er galt med å tilby deg et bedre tilbud? Vet du hvor mange ganger jeg får kjeft av kunder fordi vi aldri ringer dem med tilbud? Det er jammen ikke lett å bli klok på kunder. Og nei, man har faktisk ikke lov til verken å gjøre endringer eller øke kapasiteten uten ditt samtykke. Og takk og lov for det. Vil du ikke ha tilbudet så takk nei, men siden man har endret på mange av internettabonnementene så ringer man også rundt til kundene og gir opplysning om det. Det er bare å sjekke på nett selv, så ser du det svart på hvitt der hva som er vilkårene og pris. Mvh Yvonne Endret 26. august 2011 av Yvonne
Antlers Skrevet 26. august 2011 #5 Skrevet 26. august 2011 Samtalen blir tatt opp i læringsøyemed, de brukes blant annet for å evaluere de som ringer til kundene. Kjenner jeg blir litt matt, hva er galt med å tilby deg et bedre tilbud? Vet du hvor mange ganger jeg får kjeft av kunder fordi vi aldri ringer dem med tilbud? Det er jammen ikke lett å bli klok på kunder. Og nei, man har faktisk ikke lov til verken å gjøre endringer eller øke kapasiteten uten ditt samtykke. Og takk og lov for det. Mvh Yvonne Du som jobber (jobbet?) med dette; synes du det er greit å ringe noen klokken 20:30 på kvelden, eller 20:55 på en fredagskveld i mitt tilfelle, bare for å selge noe? Vet at TS sa hun var skeptisk til tilbudet (noe som i mange tilfeller kan være sunn skepsis), men hun reagerte også på tidspunktet hun ble oppringt. Jeg blir kjempeglad for gode tilbud fra faste leverandører, men foretrekker å få de på dagtid når jeg er våken og opplagt. Mitt krasse e-postsvar gikk ikke på personen som ringte meg, men på praksisen med å ringe opp folk på kveldstid i helgene. Det er i mine øyne en uting. Telenor er forøvrig det eneste selskapet som har ringt meg etter klokken 18:00. 1
Anglofil Skrevet 26. august 2011 #6 Skrevet 26. august 2011 Du som jobber (jobbet?) med dette; synes du det er greit å ringe noen klokken 20:30 på kvelden, eller 20:55 på en fredagskveld i mitt tilfelle, bare for å selge noe? Vet at TS sa hun var skeptisk til tilbudet (noe som i mange tilfeller kan være sunn skepsis), men hun reagerte også på tidspunktet hun ble oppringt. Jeg blir kjempeglad for gode tilbud fra faste leverandører, men foretrekker å få de på dagtid når jeg er våken og opplagt. Mitt krasse e-postsvar gikk ikke på personen som ringte meg, men på praksisen med å ringe opp folk på kveldstid i helgene. Det er i mine øyne en uting. Telenor er forøvrig det eneste selskapet som har ringt meg etter klokken 18:00. Nei, jeg har aldri sagt jeg synes det er greit å ringe på et slikt tidspunkt. Og jeg driver heller ikke med telefonsalg, jeg sitter heller i "den andre enden" i kundeservice. Mvh Yvonne
Jade Skrevet 26. august 2011 #7 Skrevet 26. august 2011 Det er helt greitt i følge loven å ringe før kl 21 på en fredags kveld: # Som privatperson skal du ikke oppringt før klokka 09.00, eller senere enn kl. 21.00. # På lørdager skal du ikke bli oppringt etter klokken 18.00. # Du skal ikke ringes på søndager og helligdager.
Jente_i_utlandet Skrevet 27. august 2011 #8 Skrevet 27. august 2011 Telefonselgere kan ringe frem til klokken 21. Enkelte tar opp samtalen både for å verne kunder mot "fabrikerte salg" og slik at man har det "svart på hvitt" i form av et lydklipp dersom du som kjøper har blitt lovet noe. Med andre ord, det å bli tatt opp på bånd er egentlig en fordel for kunden. Men ja, samtaler kan også bli tatt opp i "læringsøyemed" som nevnt ovenfor. Kan også nevne at Norsk Gallup/TNS har lov til å ring til klokken 21.30 (men de velger å kun ringe til 21 på fredager og kun til 18 i helgene). Norsk Gallup har lov til å ringe både på lørdager og søndager mellom 12 og 18. Og man kan ikke verne seg mot Norsk Gallup i Brønnøysundregisteret (slik mange tror) fordi Norsk Gallup samler inn info til statistikk, noen ganger med Staten som oppdragsgiver også. Jeg jobbet som selger i 3 år som student, derfor vet jeg dette. :-) Å være "telefonselger" var, tro det eller ei, en kjempehyggelig jobb. Jeg var en ekstremt høflig og "lyttende" selger, og faktisk var 90% av de kundene jeg ringte til hyggelige, og majoriteten syns det var ok å få en bedre tilbud enn det de hadde fra før. :-) Uten telefonsalg hadde mange aviser/magasiner/bedrifter slitt økonomisk, og arbeidsplasser gått tapt. MEN, jeg forstår at det er kjedelig å bli oppringt når man spiser osv. Likevel, som selger/statistikk-samler må man ringe etter vanlig arbeidstid for å treffe på flest mulig. :-)
Nabokona Skrevet 27. august 2011 #9 Skrevet 27. august 2011 Har reservert meg mot telefonsalg, men har fått mange telefoner både på kveldene i helgene og ellers. Firmaer som Telenor er ekstra frekke. For ikke å snakke om det med at de tar opp alle samtaler. Hvis man skal ringe Telenor for å spørre om noe, må man ringe et nummer som koster å vente pr. minutt, man må vente leeenge på svar, og jo mer man venter, jo mer tjener Telenor pr minutt. Og når man først får svar, så tar de opp telefonsamtalen UTEN Å SPØRRE OM DET ER GREIT FØRST. De kunne latt oss få nok et tastevalg, hvor vi kunne velge dette bort! Neste gang jeg ringer Telenor skal jeg få tak i navnet på en av medarbeiderne der og ringe han/henne opp på en søndag ettermiddag og ta opp samtalen. Tullete firma som oppdrar folk i en tullete markedsføring som virker mot sin hensikt. Rekk opp handa alle som er glade i Telenor!? Sjekk denne linken som eksempel: http://www.digi.no/786916/flaar-kundene-med-pausemusikk
Anglofil Skrevet 27. august 2011 #10 Skrevet 27. august 2011 (endret) Har reservert meg mot telefonsalg, men har fått mange telefoner både på kveldene i helgene og ellers. Firmaer som Telenor er ekstra frekke. For ikke å snakke om det med at de tar opp alle samtaler. Hvis man skal ringe Telenor for å spørre om noe, må man ringe et nummer som koster å vente pr. minutt, man må vente leeenge på svar, og jo mer man venter, jo mer tjener Telenor pr minutt. Og når man først får svar, så tar de opp telefonsamtalen UTEN Å SPØRRE OM DET ER GREIT FØRST. De kunne latt oss få nok et tastevalg, hvor vi kunne velge dette bort! Neste gang jeg ringer Telenor skal jeg få tak i navnet på en av medarbeiderne der og ringe han/henne opp på en søndag ettermiddag og ta opp samtalen. Tullete firma som oppdrar folk i en tullete markedsføring som virker mot sin hensikt. Rekk opp handa alle som er glade i Telenor!? Sjekk denne linken som eksempel: http://www.digi.no/786916/flaar-kundene-med-pausemusikk Dette er en gammel artikkel, og det koster ikke lenger 5 kr pr minutt, så vidt jeg husker koster det nå 0,89 kr pr minutt. Det er sjelden man i dag må vente lenge. Klart det er perioder, spesielt om sommeren, hvor køene kan bli lange, sånn er det dog for de fleste operatører. Generelt sett har det ikke vært et problem, og de fleste kundene må vente i maks et minutt eller to. Sist jeg selv ringte Telenor satt jeg 36 sekunder i kø, jeg ventet vel knappe minuttet til Netcom. Ergo, operatørene har for lengst skjønt, hvertfall de store, at de taper mye på å ha lange køer. Nå er det slik at man alltid opplyser om at samtalen kan bli tatt opp, det betyr ikke nødvendigvis at den blir det, det er ikke riktig slik du påstar at den alltid blir tatt opp. Nå er ikke det så ofte at man tar opp samtalene, men grunnen til at de tas opp er gjerne i læringsøyemed. Vil man ikke bli tatt opp kan man velge å henvende seg i andre kanaler, f.eks facebook, e-post eller lignende. Å kontakte de som sitter i kundeservice er rett og slett unødvendig, det er da ikke deres feil hva deres arbeidsgiver velger å gjøre? Da får du kanskje heller skrive en klage til sjefen i stedet for. De som sitter i kundeservice har kun mulighet til å bringe f.eks klager videre eller hjelpe med spørsmål angående mobil/internett osv. Forøvrig er det ikke de i kundeservice som driver med utgående salg. Mvh Yvonne Endret 27. august 2011 av Yvonne 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2011 #11 Skrevet 27. august 2011 Det er helt greitt i følge loven å ringe før kl 21 på en fredags kveld: Jeg har blitt oppringt på alle døgnets tider. Seineste var halv elleve fra noen som skulle selge branntepper. (som brukes visst det brenner) Tidligere enn ni om morningen har jeg også opplevd. I tillegg er de så frekk at etter de har ringt på hustelefonen, går det kanskje 1min, og så ringer de på mobilen..
Gjest gnækvåg Skrevet 9. september 2011 #12 Skrevet 9. september 2011 Telenormann: "Er dette (navnet mitt)?" Meg: "Ja, det er meg." Telenormann: "Ja hei du. Dette er fra Telenor internett. Jeg vill avbrutt og; Prøver du å selge meg noe? Jeg er faen ikke intresert *klikk*
Giacomo_P Skrevet 10. september 2011 #13 Skrevet 10. september 2011 Jeg vill avbrutt og; Prøver du å selge meg noe? Jeg er faen ikke intresert *klikk* Det er langt bedre å si: "Jeg tar dessverre ikke stilling til slikt pr. telefon, og derfor vil jeg be Dem om å sende meg et uforpliktende, skriftlig tilbud i posten. Dersom det ikke er mulig, må jeg beklage at Deres tilbud ikke vil kunde komme i betraktning." Det fungerer alltid udmerket for meg, og samtalen vil som oftest være over efter dette.
Gjest gnækvåg Skrevet 10. september 2011 #14 Skrevet 10. september 2011 (endret) Funker sikkert også med finere herre varianten ja. Endret 10. september 2011 av Vanemagi
Cata Skrevet 10. september 2011 #15 Skrevet 10. september 2011 Min versjon av nei takk er: "Jeg er på jobb akkurat nå og har i grunnen ikke allverdens tid til å diskutere private abonnement i arbeidstiden ettersom jeg blir betalt for å arbeide. Jeg regner med jeg finner tilbudet beskrevet på nettsiden deres neste gang jeg er innom der slik at jeg evt. kan bestille dersom jeg finner det interessant."
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå