Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tatt exphil ved uib ifjor. Nå har jeg begynt ved uio og vurderer om jeg skal ta exphil på nytt for å forbedre karakter.

Men vil jeg få 10 studiepoeng for det, eller vil jeg ligge 10 studiepoeng etter hos Lånekassen?

Det bli jo ikke akkurat samme exphil eksamen siden det er ved to forskjellige universiteter.

Noen som vet? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tatt exphil ved uib ifjor. Nå har jeg begynt ved uio og vurderer om jeg skal ta exphil på nytt for å forbedre karakter.

Men vil jeg få 10 studiepoeng for det, eller vil jeg ligge 10 studiepoeng etter hos Lånekassen?

Det bli jo ikke akkurat samme exphil eksamen siden det er ved to forskjellige universiteter.

Noen som vet? :)

Ex.phil. er ex.phil. Med mindre pensum er veldig forskjellig (altså fagområder som dekkes, ikke bare forskjellig lærebok) vil du ikke få godkjent ytterligere ti poeng for å ta det på nytt.

Skrevet

Jeg vil si det er poengløst å ta ex.phil en gang til. Faget skal kun forberede deg på akademia, og hvis du er stresset for snittet ditt bør du heller fokusere på det du skal jobbe med senere.

Skrevet

Ex.phil-karakteren er den siste du bør ta opp. Har aldri hørt om noen som har fått stygge blikk med en C/D i ex.phil, så lenge det er bestått. Folk vet at det er et fag som ikke prioriteres av studenter, i tillegg til at det ved enkelte skoler både er krevende eksamen og kommer i første semester før man har fått innarbeidere studievaner.

Men ut i fra Lånekassen så ville jeg trodde du fikk 10 studiepoeng for det. Jeg tok faget Politisk teori ved to ulike universiteter fordi jeg ville forberede karakteren min fra det første, men eksamen der måtte jeg vente et år på. Da tok jeg faget ved et annet universitet, fikk det godkjent ved mitt vanlige universitet slik at karakteren ble forbedret, mens Lånekassen godkjente det som 10 studiepoeng og gjorde om til stipend fordi det teoretisk sett er et annet fag, selv om det i praksis blir godkjent som det samme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...