Gjest Chevy Skrevet 25. august 2011 #1 Skrevet 25. august 2011 Hallo Veier vel 137 kg nå, og har holdt på med trening annenhver dag nå i ca en mnd. Kontroll på kostholdet- og jeg skaaaaalllll ned i vekt nå. Men, jeg vil så gjerne jogge!! Drømmer om den dagen je kan jogge leeeenge! Nå klarer jeg bare.2 minutt i strekk(flaut). For og ikke daue helt gjør jeg sånn: jogger 1 minjtt, går 1 minutt.. Av og på sånn. Kan jeg klare og bygge opp joggeformen på den måten? Hva kan jeg gjøre? Trener som sagt annenhver dag, med styrke i tillegg.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2011 #2 Skrevet 25. august 2011 så flink du er som har begynt!!! :-) stå på! 1
Supraspinatus Skrevet 25. august 2011 #3 Skrevet 25. august 2011 Hallo Veier vel 137 kg nå, og har holdt på med trening annenhver dag nå i ca en mnd. Kontroll på kostholdet- og jeg skaaaaalllll ned i vekt nå. Men, jeg vil så gjerne jogge!! Drømmer om den dagen je kan jogge leeeenge! Nå klarer jeg bare.2 minutt i strekk(flaut). For og ikke daue helt gjør jeg sånn: jogger 1 minjtt, går 1 minutt.. Av og på sånn. Kan jeg klare og bygge opp joggeformen på den måten? Hva kan jeg gjøre? Trener som sagt annenhver dag, med styrke i tillegg. Fortsett. Og fortsett med å jogge og gå. Prøv å øke tiden du jogger hver økt. 1 min i dag, neste økt 1 min 10 sek. osv. Pass på beina dine. En tung kropp gir enorm belastning på beina. Gjerne så mye som 4 x kroppsvekt, vær derfor forsiktig dersom du kjenner at det begynner å gjøre vondt i beina. Dersom du får et problem med beina bør du heller gå fort i oppoverbakke eller trapper. Det er kjempeeffektivt. 1
skruf Skrevet 26. august 2011 #4 Skrevet 26. august 2011 Supert at du er kommet igang med jogging!! Jeg og var helt elendig de første gangene jeg jogget.....er slank, men formen var ikke heeeelt den store Hadde verdens verste kondis.. Jeg gjorde som deg. Litt jogging, litt gåing. Etterhvert så ble det mere og mere jogging og mindre gåing. Men; du har ikke vurdert å veksle litt med jogging og sykling da? Det kan fort bli belastende for knærne dine. Å sykle er og effektiv trening. Jeg kjøpte meg en treningsykkel som står på tvstua, den sykler jeg på hver dag. I begynnelsen bare et kvarter, men nå sykler jeg i 45min så svetten renner. Kondisen er blitt på topp iallefall, og joggeturene går som en drøm.-) Bare et lite tips:-)
digitalw Skrevet 26. august 2011 #5 Skrevet 26. august 2011 Jeg skjønner ikke at folk anbefaler jogging overhodet, når du er så overvektig. Jeg var overvektig, men jeg begynte ikke å jogge før jeg hadde kvittet meg med en god del kg, og jeg veide 105, ikke 137. Nå har du ikke oppgitt høyde, men du er kvinne, så jeg antar at du ikke er veldig høy. Skaff deg en sykkel, enten ergometersykkel eller tursykkel, eller kanskje begge deler, hvis du har råd. Så veksler du mellom det, og å tur, eller så kan du svømme, det er også ypperlig trening. Jeg er ikke noe ekspert på hvor grensen går, men jeg vil tippe at du må kvitte deg med minst 40kg før du kan begynne å jogge, uten at det blir noe slitasje. Men for all del, kjøp deg gode sko, med demping. Lykke til. 1
Gjest Chevy Skrevet 26. august 2011 #6 Skrevet 26. august 2011 ja jeg har hørt det før, at det ikke anbefales. det er bare det at jeg blir motivert og føler jeg trener skikkelig når jeg jogger. men idag brukte jeg ellipsemaskinen, får prøve å la vær og jogge:(
Gjest *Maja* Skrevet 26. august 2011 #7 Skrevet 26. august 2011 Jeg ville også startet med sykkel eller ellipsemaskin for å belaste knærne minst mulig i starten. Powerwalking er også supert og gir et godt grunnlag for å begynne med joggeintervaller når du har gått ned noen kilo...
Supraspinatus Skrevet 26. august 2011 #8 Skrevet 26. august 2011 ja jeg har hørt det før, at det ikke anbefales. det er bare det at jeg blir motivert og føler jeg trener skikkelig når jeg jogger. men idag brukte jeg ellipsemaskinen, får prøve å la vær og jogge:( Så lenge du veksler mellom gange og litt jogging er det ikke noe problem. Dersom du får vondt så slutter du å jogge. Det går fint an å gå/jogge dersom man er overvektig. Som jeg nevnte tidligere er oppoverbakker og trapper (kun opp trappene) svært god trening.
Gjest Chevy Skrevet 26. august 2011 #9 Skrevet 26. august 2011 jeg nevnte ikke at jeg har et vondt kne, hatt det i alle år. men det blir bedre når jeg trener endel. på en måte.. vet ikke om det er slitasje eller noe annet. det gjør ikke vondt når jeg jogger, bare så det er sagt. takk for gode råd:)
pulverheksa Skrevet 26. august 2011 #10 Skrevet 26. august 2011 Jeg skjønner heller ikke at du er blitt anbefalt jogging, når du er så tung. Fysioterapauten min mente at jogging ikke var noe for folk som veide mer enn 90 kg. Hun sa det litt på spøk, men det var alvor i det. For å trene kondisjon så er det veldig mye god kondisjonstrening i å gå i motbakke. Det kan du gjøre enten ute eller på mølle. Jeg følger bloggen til Maratonmannen, han ble helelr ikke anbefalt å jogge når han var så tung. ( og han trener til maraton...) http://blogg.bt.no/maratonmannen/
Supraspinatus Skrevet 26. august 2011 #11 Skrevet 26. august 2011 Man skiller ofte mellom løping og jogging. Når man er over 90-100kg bør man gå/jogge fremfor å løpe. Løping innebærer at begge beina er i luften samtidig og at man hopper mellom vært steg. Dette er svært belastende. Hvis man tilnærmer seg mer en slags hurtig gange er det mye mindre belastende. Men jeg er ikke uenig at du bør variere treningen. Sykkel kan bli et problem, for sykler er normalt ikke laget for den vekten. Du vil kunne risikere at felgene/eikene ikke klarer å ta unna alle kraften dersom du kjører opp eller ned fra en fortauskant. I såfall må du være nøye når du kjøper sykkelen at den er laget for tung belastning. Eldre sykler i stål tåler ofte mer enn nye i aluminium og karbon. Svømming er også bra trening, men det krever ofte mye teknikk. Jeg vet at for meg selv er svømming et svært dårlig alternativ siden all treningen hadde bare blitt baksing i vannet.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2011 #12 Skrevet 26. august 2011 På 'The Biggest Loser' er jo folk sykelig overvektige og veier langt over 137 kg. De har noen veldig gode trenere og ekstremt god oppfølging. Alle sammen jogger vel fra dag 1? På flat tredemølle også, ikke bare på ujevnt skogsterreng. Har ikke sett at de har fått noen problemer, bortsett fra at de trener mye styrke ved siden av. Hvis hun føler jogging går greit kan jeg ikke se noen grunn til å la være, det siste overvektige folk trenger er unnskyldninger til å holde seg unna enkelte treningsformer. Hvis menn på 240 kg kan jogge, kan vel en dame på 137 kg jogge?
Wiggins Skrevet 26. august 2011 #13 Skrevet 26. august 2011 Jeg vil uansett anbefale deg å begynne med sykling, enten på ergometersykkel eller utendørs. Skal du sykle utendørs bør du ha en sykkel som tåler din vekt, det vil i hovedsak si at den må ha solide hjul. Du bli raskt sliten av jogging fordi det er en ganske hard aktivitet, og du har mye vekt å dra på. Med sykling er det lettere å holde en belastning som er passelig for din nåværende kondisjon, slik at du kan holde på lengre. Det er ikke sånn at bare jogging er ordentlig trening. Man må riktignok holde på lenger på en sykkel for å få samme effekt, men nettopp derfor er en sykkel ideelt for folk som har dårlig kondis og/eller veier veldig mye, ved at man kan holde på en stund selv om utgangpunktet er dårlig. Når du har gått ned noen kilo og fått bedre kondisjon kan du heller gå over til å jogge. Med din nåværende vekt har du stor risiko for å pådra deg skader i ankler, knær og hofter hvis du jogger.
edderkoppdame Skrevet 26. august 2011 #14 Skrevet 26. august 2011 jeg tror du vil komme langt med gåturer i skog og mark og fjell. Tror helt ærlig at det å holde på med en aktivitet i en time eller to og holde et jevnt tempo der pulsen er på et akseptabelt nivå er mye bedre enn å kjempe seg igjennom ti minutters jogging. Begynn i det små og øk etterhvert som du blir lettere. Forbrenner masse på en skikkelig tur og reguler tempoet etter hvordan du føler det:)
Redbull Skrevet 26. august 2011 #15 Skrevet 26. august 2011 ja jeg har hørt det før, at det ikke anbefales. det er bare det at jeg blir motivert og føler jeg trener skikkelig når jeg jogger. Tro meg, det er ingenting med umotiverende enn ødelagte knær, så ta vare på de!
digitalw Skrevet 26. august 2011 #16 Skrevet 26. august 2011 På 'The Biggest Loser' er jo folk sykelig overvektige og veier langt over 137 kg. De har noen veldig gode trenere og ekstremt god oppfølging. Alle sammen jogger vel fra dag 1? På flat tredemølle også, ikke bare på ujevnt skogsterreng. Har ikke sett at de har fått noen problemer, bortsett fra at de trener mye styrke ved siden av. Hvis hun føler jogging går greit kan jeg ikke se noen grunn til å la være, det siste overvektige folk trenger er unnskyldninger til å holde seg unna enkelte treningsformer. Hvis menn på 240 kg kan jogge, kan vel en dame på 137 kg jogge? Jeg vurderte om jeg skulle ta med "The biggest loser" som et eksempel, fordi jeg hadde en følelse av at noen skulle nevne det tragiske programmet. Det har blitt tatt opp før på kg, at the biggest loser ikke teller. Det de gjør der er å pushe kroppen til deltakerene så til de grader, at det rart at det i det hele tatt er lov. Det er faktisk ikke bra å bli utsatt for alt det dem gjør, men hva kan jeg si: Only in america?
Gjest Chevy Skrevet 26. august 2011 #17 Skrevet 26. august 2011 jeg hører på hva dere sier:( gleder meg til jeg kan jogge..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå