Gå til innhold

Vil låne 3 millioner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har funnet drømmeboligen, som koster 3,6 millioner. Vi har klart å spare opp en del egenkapital, og er lovet noe penger i forskudd på arv fra våre foreldre, så vi kan betale 600 000 som egenkapital. Altså behøver vi 3 millioner i lån. Men er litt redd for om dette blir mye med vår økonomi?

Jeg tjener 310 000 i året, mannen 370 000, altså 680 000 til sammen. Vi har ingen barn. Har bil, men uten lån. Studielån på kanskje 400 000 til sammen. Vi har hørt med et par banker, og får 3 millioner i lån, så den saken er grei. Men er litt redd for at dette blir for dyrt for oss likevel, at vi ikke får råd til noe annet enn lånet. Noen tanker/erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nadezhda

Jeg personlig synes dette høres mye ut, men det er jo dere selv som vet best hvordan forbruket deres er.

Edit: ifølge dnb nors boliglånskalkulator vil dere måtte betale mellom 15 og 20 tusen i mnd, alt ettersom renta. lag et budsjett og se om dere har råd til renteøkning osv..

Endret av Nadezhda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da syns jeg vel dere bør ha et lavt forbruk. Vi har litt høyere inntekt enn dere (ca 700 000,- i året), og har 1,5 mill i boliglån + ca 300 000 i studielån. Vi klarer oss helt fint, og klarer å spare en del, men tror ikke vi hadde klart å spare noe særlig med 3 millioner i lån.. Men det kommer jo helt an på hva dere prioriterer.

Banker opererer ofte med at man kan få 2,5-3 ganger inntekt i lån, og dette blir jo da 4,4 ganger inntekt.

Sett opp et budsjett og pass på at dere klarer en renteoppgang (til ihvertfall 8% vil jeg si).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dere burde finne noe rimeligere. Dere kommer til å slite allerede nå. Tenk da når renta skyter i været.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dere burde finne noe rimeligere. Dere kommer til å slite allerede nå. Tenk da når renta skyter i været.

... eller der får barn.

Finn dere noe dere har råd til i stedet. For dette kommer neppe til å gå i lengden, samme hvor lite ekstragavant levesett dere har. Alle seriøse banker vil for øvrig gi dere samme svar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, bankenn jeg jobber i gir vi lån opp til 4 ganger inntekt. Likevel er dere for lang unna til at dere kommer til å klare å betjene lånet. Huset vil da kunne bli tatt fra dere.

Du sier ingenting om hvor gamle dere er. Hva slags lån er det dere ønsker? Har dere mulighet til å få førstehjemslån eller BLU så gå for det. Den beste renten min bank kan tilby på slike lån er på 3,40.

Jeg vil uansett råde dere til å ta et mindre lån. Jeg tviler på at banken vil gi dere så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det ikke er noen store lønnshopp i sikte så hadde jeg styrt unna dette huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en samlet inntekt på rett over millionen, ingen bil, og har nettopp tatt opp 3,5 mill i boliglån. Studielån på omtrent samme beløp som dere. Begge har gode sjanser for grei lønnsøkning i løpet av det neste året. Vi har ingen problemer med å betale og skal klare en renteøkning greit, men jeg syns allikevel jeg har veldig mye i lån... Det som er trygt å vite er at vi ikke har brukt BSUene våre som EK, så hvis det kniper kan vi redusere lånet umiddelbart med ca 250.000 - og om fire år har vi nok bortimot 400.000 der (maks innskudd pluss renter) som kommer til å gå rett inn på lånet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Husk også at det påløper omkostninger ved kjøp av bolig. Dokumentavgiften er på 2,5% av kjøpesum, altså 90.000 til (hvis prisen blir 3,6).

Med dagens rente og en nedbetalingstid på 30 år kommer dere ned på ca 14.000 per måned (gitt at dere må låne 3,1 pga omkostningene). 30 års nedbetaling er lenge, og ikke alle banker er like villige til å gi så lang nedbetalingstid.

Øker renten til 7%, og settes nedbetalingstiden til 25 år (mer sannsynlig nedbetalingstid), må dere ut med nesten 22.000 per måned. Det er vel mer enn hva den ene av dere har utbetalt per mnd.

Dere må nesten sette opp et budsjett basert på ulike rente- og nedbetalingsscenarier. SIFOs standardbudsjett kan være et greit utgangspunkt, men jeg vil anbefale å ta en gjennomgang av egen økonomi og hva dere bruker pengene deres til for å finne ut om dere kan leve med lånet. Husk at offentlige avgifter (vann, avløp, renovasjon, feiing ++) forsikringer, sparing, reiser, julegaver, diverse utstyr og eventuelle kostnadskrevende hobbyer også må tas med i betraktningen.

Jeg ville ikke lånt så mye med den inntekten dere har, men hvis dere har mulighet for store lønnsøkninger innen et par år, ville jeg nok vurdert det litt annerledes. Vi har både høyere lønn og lavere lånebelastning enn dere, og jeg må si jeg setter pris på den økonomiske friheten det gir å ha et mer overkommelig lån.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør ikke være noe problem å betjene dette lånet med 700k i året.

Men folk er såpass forskjellige. Det handler mer om hva dere bruker penger på og hvor fornuftige dere er i deres egen pengebruk. For penger til å betjene lånet det har dere klart. Så til syvende og sist her vil jeg tro det står på deres egen økonomiske innsikt

Selv sitter jeg på lån på 2,4 milliner med inntekt på 500k i året og har ingen problem med å betjene dette. Handler mer om å bruke litt sunn fornuft. Jeg har godt med penger til mine faste utgifter og sitter igjen med overskudd hver måned som spares til diverse større kjøp og på bsu konto.

Kjør på sier jeg, klarsignal har dere og fått fra banken så ser ikke problemet. Huset stiger i verdi det og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør ikke være noe problem å betjene dette lånet med 700k i året.

Men folk er såpass forskjellige. Det handler mer om hva dere bruker penger på og hvor fornuftige dere er i deres egen pengebruk. For penger til å betjene lånet det har dere klart. Så til syvende og sist her vil jeg tro det står på deres egen økonomiske innsikt

Selv sitter jeg på lån på 2,4 milliner med inntekt på 500k i året og har ingen problem med å betjene dette. Handler mer om å bruke litt sunn fornuft. Jeg har godt med penger til mine faste utgifter og sitter igjen med overskudd hver måned som spares til diverse større kjøp og på bsu konto.

Kjør på sier jeg, klarsignal har dere og fått fra banken så ser ikke problemet. Huset stiger i verdi det og :)

At huset stiger i verdi er ingen selvfølge... Ingen boligmarked, noen gang, har gitt postiv avkastning over tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ca 700 000 kr i inntekt, to biler, en med lån og et studielån på ca 120 000. Vi har leilighet med lån på 2 mill nå, med en husleie på nesten 3000 i mnd. Dette tilsvarer det samme som om vi skulle hatt en lån på 3 mill uten husleie. Så hvis dere har egenkapital på 600.000 kr og låner 3 mill så klarer dere å holde lånet. Dere har nok ikke allverdens til overs.. men det er en prioriteringssak... Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Takk for svar alle sammen. Ser de fleste er litt skeptiske til om dette er for mye, og det er jo det vi lurer på selv også. Vi er egentlig glad i å bruke penger på mat og reiser, og har lave utgifter nå (leier billig hos slekt). Det blir derfor en stor overgang.

Vi har ikke utsikt til voldsomme lønnsøkninger, men det er sikre jobber med mulighet til å legge inn noen ekstra timer ved akutt behov. Vi skal ha barn også, men det blir noen år til enda. Har bare så innmari lyst til å få dette til...

Når det gjelder dokumentavgift er ikke dette aktuelt ettersom det er borettslagsleilighet, så utgiftene blir som beskrevet over.

Må nok tenke oss om en gang eller to til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ca 700 000 kr i inntekt, to biler, en med lån og et studielån på ca 120 000. Vi har leilighet med lån på 2 mill nå, med en husleie på nesten 3000 i mnd. Dette tilsvarer det samme som om vi skulle hatt en lån på 3 mill uten husleie. Så hvis dere har egenkapital på 600.000 kr og låner 3 mill så klarer dere å holde lånet. Dere har nok ikke allverdens til overs.. men det er en prioriteringssak... Lykke til.

Men "husleie" må man jo betale uansett, om den kommer i form av felleskostnader til borettslag/sameie eller som rene kommunale kostnader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye kan jeg låne?

denne lenken er til dinside.no sin lånekalkulator der du kan legge inn inntekt og faste utgifter for å få ut hvor stort lån du kan betjene - kanskje det kan hjelpe dere til å se bedre?

Vi har over 1.1 pr år i grunnlønn som ikke da inkluderer evt overtid eller bonusordninger vi har. Vi har ingen studiegjeld eller billån, vi eier to boliger (en i utlandet) og har to biler og båt, med en samlet gjeld på bolig totalt 6 mill (hvorav 2 mill betaler seg selv i form av utleieinntekter) sitter vi altså igjen med et reelt boliglån på 4 mill der vi betaler det ned på kort tid fordi vi kan det med 26 000 pr mnd nå som renta er såvidt lav - likevel har vi ikke det jeg vil kalle romslig økonomi - i den grad vi kan spre om oss med penger liksom... Ting skjer, bilene må på service, vaskemaskinen kan ryke, man må ha ny fryser eller kjøleskap, barna skal ha ting og tang, uforutsette utgifter bør man ha en buffer for å klare og den er vrien når man har så høye utgifter at man ikke kan legge seg opp penger..

Jeg ville ikke kjøpt bolig med så høy gjeldsgrad som dere får sånn uten videre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste banker setter seg ned sammens med dere og setter opp et budsjett. Dette er virkelig å anbefale. Da vil dere se hvor mye et slikt lån vil koste, og hvor mye penger dere har igjen etter at alt av utgifter er betalt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi tjener litt mer enn dere (850 000 totalt i året), og kjøpte nettopp hus til 3,9 mill (inkl dokumentavgift). Vi sitter nå med et huslån på 2,9 mill, og har samlet studielån på 500 000.

Jeg synes faktisk vi har det romslig økonomisk. Men nå er vi ikke de mest ekstravagante i matveien (handler mye på rema), og vi har et lite barn, så det er slutt på å spise på restaurant flere ganger i uken, og gå på pub og slikt til stadighet, og hoppe på spontane storbyferier slik vi gjorde før.

Hvis vi deler lånet i to, og sier vi har nesten 1,5 mill i lån hver, er det jammen ikke mye mer enn hva jeg hadde i lån da jeg var nyutdannet og singel. Nå er vi to til å dele på alle utgifter, og jeg har gått litt opp i lønn siden den gang.

Når man låner såpass mye, er man jo avhengig av at renta ikke fyker til himmels. Men det går an å gardere seg, sette av litt penger til hardere tider, og ha kortere nedbetalingstid mens man har råd til det, for så å kunne utvide når man trenger litt rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- eller man kan gjøre som oss :fnise: vi har 25 år som nedbetaling men overfører ekstra hver mnd til utgiftskontoen slik at det vokser der i fall renta stiger...

Nå skal det sies at vi er blant de som har over en mill i året i grunnlønn og derfor sitter forholdsvis godt i det siden vi ikke har annen gjeld enn boliglånet - men jeg ville alikevel ikke lånt mer enn max 3 ganger inntekt med tanke på andre faste utgifter.

Forøvrig syns jeg den kalkulatoren fra dinside er rimelig optimistisk, den sier vi kan betjene over 9 mill i lån på lav rente og opp til fem mill om renten er 13% - noe jeg syns er grusomt mye gjeld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk boliglån på 2,8 mill med en inntekt på 300.000 i året. Det er noen år siden jeg tok opp dette lånet og da var renta så høy som den aldri har vært. Det gikk faktisk helt greit. Nå er renta mye lavere, og jeg vet at om den bli skyhøy igjen, er det null prob. Jeg hadde ingen andre lån. og hadde avdragsfritt første 2 årene. Jeg er alene! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 700.000 i året tilsammen og har lån på 3,2 millioner.

Det går ihvertfall helt fint! Ingen problem i det hele tatt....

synes dere skal gå for dette om det er drømmehuset. Ikke hør på alle skeptikere på kg. Vi har hatt vårt hus i 10 år nå og opplevd renta på flere stadier. Som sagt er det ingen problem og vi lever godt! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...