Gå til innhold

Mas fra foreldre om å gifte meg

Anbefalte innlegg

Gjest Carleigh-Ann
Skrevet

Det er egentlig moren min som er problemet her. Før har hun ikke spurt meg noe særlig om kjærester, om jeg dater noen osv. Men i det siste har jeg virkelig fått høre det. Jeg er visst en loser siden jeg ikke er gift, og blir 30 om 2 mnd. Jeg har prøvd å si fra til henne, at jeg ikke har lyst å involvere meg med noen menn da jeg ikke stoler på de. Har også sagt at jeg blir lei meg av alle de slemme kommentarene.

Noen råd til hvordan jeg kan forsvare meg? I verste fall må jeg jo si at jeg ikke vil ha noe å gjøre med henne, men jeg har ikke stor familie så er litt vanskelig.

Moren min svarer bare at hun vil ha barnebarn, at jeg burde bli voksen og bare gå ut på byen og finne meg noen (!). Virker som hun syns det er greit om jeg bare ble randomly gravid med hvem som helst. Men hun vil absolutt jeg skal gifte meg også.

Orker ikke mer, jeg blir seriøst deppa av dette her! Skulle tro familien min var dypt religiøse, og ikke ateister.

Videoannonse
Annonse
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Det er egentlig moren min som er problemet her. Før har hun ikke spurt meg noe særlig om kjærester, om jeg dater noen osv. Men i det siste har jeg virkelig fått høre det. Jeg er visst en loser siden jeg ikke er gift, og blir 30 om 2 mnd. Jeg har prøvd å si fra til henne, at jeg ikke har lyst å involvere meg med noen menn da jeg ikke stoler på de. Har også sagt at jeg blir lei meg av alle de slemme kommentarene.

Noen råd til hvordan jeg kan forsvare meg? I verste fall må jeg jo si at jeg ikke vil ha noe å gjøre med henne, men jeg har ikke stor familie så er litt vanskelig.

Moren min svarer bare at hun vil ha barnebarn, at jeg burde bli voksen og bare gå ut på byen og finne meg noen (!). Virker som hun syns det er greit om jeg bare ble randomly gravid med hvem som helst. Men hun vil absolutt jeg skal gifte meg også.

Orker ikke mer, jeg blir seriøst deppa av dette her! Skulle tro familien min var dypt religiøse, og ikke ateister.

Vær ærlig og si rett ut at du syns hun er egoistisk som tenker mer på sitt behov for å få barnebarn enn hun tenker på sin datters beste.

• Liker 5
Gjest Spinell
Skrevet

Svar henne at du er kvalitetsbevisst og heller vil være singel enn i et dårlig forhold til en tilfeldig fyr.

At det ikke har falt henne inn at det aldri er noen garanti for å få barnebarn får stå for hennes egen regning.

• Liker 1
Gjest Carleigh-Ann
Skrevet

Det som også sårer, er at moren min sier at hennes venninner har spurt henne hva som er galt med meg siden jeg er singel.. er det mulig! Hver gang jeg har datet noen så er det og gærent, da får jeg høre at "han er nok en luring, du kan garantert ikke stole på han. alle menn bare lyver." Noen blir aldri fornøyd tydeligvis..

Gjest Corto Maltese
Skrevet

Forklar henne at eksteksap er noe man gjorde i middeladeren og det er ikke noe man gjør i et moderne sammfunn

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Det som også sårer, er at moren min sier at hennes venninner har spurt henne hva som er galt med meg siden jeg er singel.. er det mulig! Hver gang jeg har datet noen så er det og gærent, da får jeg høre at "han er nok en luring, du kan garantert ikke stole på han. alle menn bare lyver." Noen blir aldri fornøyd tydeligvis..

Moren din høres ut som en heks. Nei gjør som jeg sa si henne noen sannhetens ord. Hun er faktisk moren din, og om hun er glad i deg så snakker hun ikke til deg på den måten eller sladrer om deg bak ryggen din til sine venninner. Det syns jeg faktisk du skal si.

• Liker 2
Gjest Spinell
Skrevet

Det høres vel ut som om moren din og ikke minst venninnene hennes har litt for lite å ta seg til, og derfor finner spenning i å diskutere folkene rundt seg. Det er jo egentlig deres problem, ikke ditt.

Trøst henne med at det finnes plenty av folk som lever helt utmerket som single lengre perioder i livet, og at den store kjærligheten kan dukke opp når man minst venter det, også etter fylte 30. Deretter får du informere henne om at hun tidsnok skal få beskjed om det om du har truffet noen, og at hun helt sikkert vil legge merke til det om hun skulle bli bestemor også.

Skrevet

Moren min prøvde å fiske ut av meg at jeg har fått meg kjæreste. Jeg så på henne og sa: Hvem da? Når skal jeg ha tid til kjæreste, så mye som jeg jobber? Da var svaret hennes bare, jeg vet du har fått deg kjæreste. OK, da vet hun mer enn meg.

Bare ler jeg..... :fnise: Hun tror jo til og med at søsteren min er på vei til å gifte seg. Haha :fnise:

Skrevet

Be hun fikse en kjekk kar til deg :fnise:

Skrevet

Si klart og tydelig til henne det du har skrevet her. At du er så lei av, og at det sårer deg, at hun maser om kjæreste/ekteskap. At hennes vinninner er noen triste skapninger som spekulerer i hva som er "galt" med deg. At barnebarn er det du som bestemmer om/når hun får. Og at det hele går så inn på deg at du faktisk har vurdert å kutte henne ut. Går det ikke inn da, tror jeg det blir vansklig å noensinne nå igjennom til henne.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har noe lunde det samme problemet. Nærmer meg også 30 og har egentlig ikke noe hastverk med å finne meg en, jeg liker å bo for meg selv.

Noe min mor egentlig ikke forstår, hun også hinter litt om barnebarn og at jeg vil nok snart møte The One og spytte ut noen barnebarn.

Jeg har ikke funnet noen bra løsning, enn å bare prøve å ikke bry meg så veldig mye om det hun sier.

• Hjerte 1
Skrevet

"Mamma, nå skal du høre her. Du og jeg er to forskjellige generasjoner. Det er ikke lengre uvanlig å vente til godt ut i tredveårene med mann og barn. Nå lever jeg singellivet og stortrives. Mann, barn, voffse og mindre lykke (ifl. en artikkel i VG;)) skal nok komme tidsnok."

• Liker 1
Skrevet

Så utrolig frekt. Du skal leve ditt liv, og når du får deg kjæreste er det ditt valg. Høres ut som hun prøver å leve livet sitt på nytt gjennom deg.

Huff, jeg har ingen råd, bare syns synd på deg, og håper det ordner seg! *klem*

• Hjerte 1
Skrevet

Først, hun har ingenting med hvem du dater å gjøre, det kan være hvem som helst eller ingen. Desverre er det slik at det å få familie og barn fremdeles er det normative selv om singellivet har blitt mer vanlig også.

Jeg har også opplevd å bli sett ned på av folk med familie og barn, og det er ganske kjipt.

Jeg har prøvd å si fra til henne, at jeg ikke har lyst å involvere meg med noen menn da jeg ikke stoler på de.

Hver gang jeg har datet noen så er det og gærent, da får jeg høre at "han er nok en luring, du kan garantert ikke stole på han. alle menn bare lyver."

En annent ting, no offense, men med tanke på de to sitatene ovenfor så virker det jo som om noe av mistenkeligheten for menn har smittet over på deg.

Ikke et veldig godt utgangspunkt hvis du noen gang skulle ønske deg partner.

Skrevet

Hva mener du med stygge kommentarer?

Skrevet

Om du har problemer med menn, så burde du få terapi for det.

Ikke for å få deg mann og barn for å gjøre moren din glad, men fordi noe må jo ha skjedd, siden du ikke stoler på menn.

Det kan være fint å bearbeide tanker o.l rundt det at du ikke stoler på menn.

• Liker 1
Skrevet

Du bli nødt til å si ifra i klartekst at du ikke vil høre noe mer om det.

Og neste gang hun da (allikevel) tar det opp, så svarer du ikke og går. Da slutter hun med dette.

• Nyttig 1
Skrevet

Om du har problemer med menn, så burde du få terapi for det.

Ikke for å få deg mann og barn for å gjøre moren din glad, men fordi noe må jo ha skjedd, siden du ikke stoler på menn.

Det kan være fint å bearbeide tanker o.l rundt det at du ikke stoler på menn.

Det finnes ingen grunn til å stole på en mann før han faktisk har bevist at han er til å stole på.

Og det samme gjelder for kvinner.

• Hjerte 1
Skrevet

Svar din mor at du bestemmer over ditt privatliv. Si til henne at ditt kjærlighetsliv fremover er et ikke-tema som ikke er aktuelt å diskuturer noe mer. Fortell henne at hun vil bli informert om saken skulle endre seg.

• Hjerte 1
Skrevet

Det finnes ingen grunn til å stole på en mann før han faktisk har bevist at han er til å stole på.

Og det samme gjelder for kvinner.

Nei, men da får man også regne med at man rett og slett ikke kommer til å treffe noen som det klikker med. Å møte en potensiell partner med mistenksomhet og mistillit skaper jo heller ikke tilliten som behøves for et stabilt forhold i lengden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...