AnonymBruker Skrevet 25. august 2011 #1 Skrevet 25. august 2011 Jeg trenger noen skikkelige løpesko! Har et par rimelig dårlige joggesko som jeg løper i, men jogger på asfalt 3 ganger i uken, og merker allerede at det ikke er gunstig for hverken rygg eller knær. Jeg har ikke mye penger å rutte med, ekspeditøren på g-sport anbefalte meg et par sko til 1600,-, og det kan jeg rett og slett ikke kjøpe. Halve prisen max. Derfor tenker jeg å kjøpe på nett. Men jeg er ikke helt inne i disse begrepene og sånt. Jeg tråkker innover når jeg løper, hvordan vet jeg om skoene jeg ser på er tilpasset det? Hvor får man tak i billige, bra løpesko?
Mynona Skrevet 25. august 2011 #2 Skrevet 25. august 2011 Da må du hvertfall ha sko med overpronasjon. Hadde tenkt til å anbefale et par til deg, men de kostet 1600,- de og, så da har jeg ingen andre forslag. Kanskje du kan google de hun på G sport anbefalte, å se om du får bestilt de billigere fra utlandet. Evt ebay. Men gode sko er viktig, så det er vel verdt å investere i.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2011 #3 Skrevet 25. august 2011 Ta en titt på XXL.no Jeg kjøpte mine Asics der til 700,- da på tilbud.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2011 #4 Skrevet 25. august 2011 http://www.xxl.no/sko/damesko/joggesko/gel-foundation-9-1063003 For eksempel 1
cellar Skrevet 25. august 2011 #5 Skrevet 25. august 2011 Da skal du se etter joggesko som er tilpasset overpronasjon! Du trenger sko med masse demping siden du jogger på asfalt. Har du en løplabbet-butikk i nærheten? Stikk innom der så filmer de føttene dine når du løper på mølle, og de finner sko som passer deg. Om du løper mye må du nesten investere i et par gode sko, altså! evt merk deg navnet og søk på utenlandske nettbutikker.
skruf Skrevet 26. august 2011 #6 Skrevet 26. august 2011 Jeg bruker asics gel kayano.. de er grisedyre, men eneste som funker for meg. De har skikkelig god demping, og er tilpasset overpronasjon. Tror de koster ca 1700, men jeg kjøper de på g-sport, de er helt sikkert billigere på nett. Neste gang skal jeg bestille på nett iallefall. Tror jeg har brukt samme skotype i 6 år nå, har prøvd andre, men det har ikke fungert. Jeg bruker de både til jogging på asfalt, på grus og i ulendt terreng. Har og samme skoa som jeg bruker til innetrening på saltimer.
Gjest Lizette Skrevet 26. august 2011 #7 Skrevet 26. august 2011 Jeg er på mitt tredeje Kayano-par nå, og er enig med maya om at disse er utrolig gode å løpe i hvis du løper mye på asfalt. Jeg vil anbefale deg å følge med på nettet, spesielt XXL har ofte kampanjer der man kan få gode sko til utrolig bra priser. De siste Kayano'ene mine betalte jeg kun 899 (949 inkl. frakt) for nettopp på en slik kampanje. Uken etter kostet de 1699 igjen..!
Honeydew Skrevet 26. august 2011 #8 Skrevet 26. august 2011 Jeg vurderte å kjøpe Kayanoene, men kjøpte heller noen fra Adidas som hadde enda kraftigere støtte for overpronasjon. De var hvertfall på tilbud til 899 på XXL på mandag! Så du kan jo sjekke der Jeg har ikke prøvd å løpe med de ennå, noe sier meg at de kommer til å være litt FOR stive og støttende... Men pappa ville at jeg skulle ta dem fordi de i følge ham var de eneste skoene han har sett at føttene mine har stått rett i, så jeg gikk med på det under betingelsen at han skulle kjøpe Kayanoene til meg om Adidasene viser seg lite gunstige for trening Men gode å gå i er de hvertfall!
Mynona Skrevet 26. august 2011 #9 Skrevet 26. august 2011 Hva er forskjell på Kayano og Nimbus? Jeg har Nimbus og er fornøyd med de. Men de er ikke for overpronasjon, som jeg egentlig trenger. Visste ikke at jeg trengte det når jeg kjøpte de, så det neste paret skal ha overpronasjonsgreier. Har bare ekstra såle nå.
skruf Skrevet 26. august 2011 #10 Skrevet 26. august 2011 Hva er forskjell på Kayano og Nimbus? Jeg har Nimbus og er fornøyd med de. Men de er ikke for overpronasjon, som jeg egentlig trenger. Visste ikke at jeg trengte det når jeg kjøpte de, så det neste paret skal ha overpronasjonsgreier. Har bare ekstra såle nå. Ettersom jeg har forstått så er nimbus for en mere normal pronasjon, men kayano er for overpronasjon. Jeg prøvde nimbus engang, men det funket ikke. Følte ikke at nimbus hadde den samme, gode dempinga som kayano heller.. Mulig jeg er på bærtur her altså.....
Mynona Skrevet 26. august 2011 #11 Skrevet 26. august 2011 OK. Da er det nok Kayano jeg skulle hatt da. Ergelig at jeg har trodd jeg har normale bein frem til for et par mnd siden...
Gjest Daenerys Skrevet 26. august 2011 #12 Skrevet 26. august 2011 Kayano er kjempegode. Anbefaler deg å bruke litt penger på sko, er ikke moro om du blir skadet...
Mynona Skrevet 26. august 2011 #13 Skrevet 26. august 2011 Hva er Nimbus og Kayano egentlig.. Fjell??
Pippi92 Skrevet 27. august 2011 #14 Skrevet 27. august 2011 Jeg foretrekker Nike, men asic har også gode sko. Det er lurt å følge med på reklamer, feks om du får i posten. G sport har ofte salg på joggesko, du må bare sjekke om skoene som er på salg passer for din fot. Det er veldig viktig med ordentlige sko hvis man løper mye. På Nike sin hjemmeside kan du ta en test for å finne ut hvilken type sko du trenger.
Wiggins Skrevet 28. august 2011 #15 Skrevet 28. august 2011 Jeg trenger noen skikkelige løpesko! Har et par rimelig dårlige joggesko som jeg løper i, men jogger på asfalt 3 ganger i uken, og merker allerede at det ikke er gunstig for hverken rygg eller knær. Jeg har ikke mye penger å rutte med, ekspeditøren på g-sport anbefalte meg et par sko til 1600,-, og det kan jeg rett og slett ikke kjøpe. Halve prisen max. Derfor tenker jeg å kjøpe på nett. Men jeg er ikke helt inne i disse begrepene og sånt. Jeg tråkker innover når jeg løper, hvordan vet jeg om skoene jeg ser på er tilpasset det? Hvor får man tak i billige, bra løpesko? Av alle plagg er sko det eneste du aldri bør være gnien på når du handler. Det er mange som har ødelagt føtter og bein fordi de har kjøpt billige sko, meg selv inkludert. Jeg kjøpte et par joggesko på tilbud, de var litt smale, men jeg tenkte at de utvider seg vel. Jeg fikk imidlertid senebetennelse i foten lenge før de utvidet seg. KJØP ALDRI SKO OVER NETT!!!! Din fot er unik, og du MÅ prøve sko for å se om de passer. Særlig sko som skal brukes til det som for de fleste er den hardeste aktiviteten de noensinne bedriver for føttenes del, nemlig løping. Er det ikke noen du kan låne litt penger av? Tro meg, hvis du kjøper billige sko nå er det god sjanse for at du om et halvt år vil angre bittert på at du skulle spare 800 kroner på sko. Bare behandlingen hos fysioterapeut vil koste mange tusen, og det er ikke sikkert du noensinne vil kunne løpe igjen. Jeg ble kvitt senebetennelsen såpass at jeg kan gå og gjøre det meste igjen, men hvis jeg prøver å jogge så merker jeg det straks.
skruf Skrevet 28. august 2011 #16 Skrevet 28. august 2011 Av alle plagg er sko det eneste du aldri bør være gnien på når du handler. Det er mange som har ødelagt føtter og bein fordi de har kjøpt billige sko, meg selv inkludert. Jeg kjøpte et par joggesko på tilbud, de var litt smale, men jeg tenkte at de utvider seg vel. Jeg fikk imidlertid senebetennelse i foten lenge før de utvidet seg. KJØP ALDRI SKO OVER NETT!!!! Din fot er unik, og du MÅ prøve sko for å se om de passer. Særlig sko som skal brukes til det som for de fleste er den hardeste aktiviteten de noensinne bedriver for føttenes del, nemlig løping. Er det ikke noen du kan låne litt penger av? Tro meg, hvis du kjøper billige sko nå er det god sjanse for at du om et halvt år vil angre bittert på at du skulle spare 800 kroner på sko. Bare behandlingen hos fysioterapeut vil koste mange tusen, og det er ikke sikkert du noensinne vil kunne løpe igjen. Jeg ble kvitt senebetennelsen såpass at jeg kan gå og gjøre det meste igjen, men hvis jeg prøver å jogge så merker jeg det straks. Sier meg helt enig! Kjøp heller billigere treningstøy, og legg pengene i skoene. Men, når du har funnet den perfekte skoen i butikk, så kan du bestille videre sko over nett. Jeg holder meg til kayanoene, går vel to sett i året, så sparer litt penger på det:-)
Ewexy Skrevet 28. august 2011 #17 Skrevet 28. august 2011 Nå er det verdt å merke seg at Gel Foundation (som det ble linket til tidligere i denne tråden) er en SVÆRT kraftig overpronasjonssko, med moderat demping. At TS har problemer med rygg og knær når hun løper, kan være at skoene hun bruker nå er slitt (husk at f. eks dempinga på tre år gamle UBRUKTE sko er halvvert bare pga. at gummi er ferskvare), men også at hun trenger ekstra demping. Ang. forskjellen på Nimbus og Kayano, så er Nimbusen en sko for under-/nøtralpronasjon, og dermed er det kun Kinsei av Asics' sko som er bedre dempet av disse. Passformen er noe ulik Kayanoen, men det er ikke mye. Nye Nimbus 14 er BRA dempet, omtrent på samme nivå som Kayanoen. Det er verdt og merke seg at ved tilbud på løpesko (veldig ofte hos Intersport, Sport 1 osv.), er det fjorårsmodellen, som er dårligere dempet enn årets, og dermed vil man fortere løpe ut dempinga. Allikevel, de tilbudene XXL har, er som oftest veldig gode tilbud, og absolutt verdt en prøverunde. Av de siste tilbudene (f. eks Nike Max Moto eller Nike Zoom Atlas), er dette faktisk årets modeller, men førstnevnte er myk i dempinga (noe som ikke anbefales hvis man er nybegynner, da lander man ofte tungt på hælen, og trår fort "gjennom skoen"). Hver gang du lander, vil beina måtte tåle 3 - 5 ganger din egen kroppsvekt, noe som absolutt er et godt argument for å heller bruke penger på sko framfor f. eks treningstøy!
Mynona Skrevet 28. august 2011 #18 Skrevet 28. august 2011 Forresten. Det pleier å være knalltilbud på dyre gode løpesko i årets modell på løpeeventer. Sånn som Birken, Oslo Maraton, Sentrumsløpet osv. har jeg blitt fortalt av min løpende sjef. Så det kan kanskje være vel verdt å ta seg en tur på et slikt event hvis du har et i nærheten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå