Gå til innhold

"Vi er ferdige for i dag" på engelsk.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke verdens beste i engelsk :fnise:

Har noen engelske elever (barn) og når vi er ferdig for dagen vil jeg gjerne si noe på engelsk som tilsvarer "Sånn, da var vi ferdige for i dag", "der var timen over" osv.

Noen som har en god replikk på engelsk som passer seg?;)

Og når folk sier "How are you?", hva er best å svare? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke verdens beste i engelsk :fnise:

Har noen engelske elever (barn) og når vi er ferdig for dagen vil jeg gjerne si noe på engelsk som tilsvarer "Sånn, da var vi ferdige for i dag", "der var timen over" osv.

Du kan f.eks si: "We're done for today! Have a nice day!"

Når noen spør deg om "How are you" sier du "Im fine, thanks for asking".. Kan gjerne avslutte med å spørre om det samme selv: "What about you? How are you?". En annen vri er: "The moon just recently fell on my head, so I feel like shit, how about you?".

Bare til å bruke fantasien litt.

• Liker 3
Gjest Consensio
Skrevet

Class is over and I`ll see you all tomorrow `?

Når noen spør meg hvordan jeg har det så svarer jeg som regel "Fine thank you, and you?"

Skrevet

Du kan si: "We're done for today" eller "Time is up" eller "Now the lesson is over" eller mer uformelt: "That's it for today" eller "That's it, folks!". Men det riktigste er vel å si "All right, everybody. The lesson is over now. We'll see each other tomorrow/on Monday".

"How are you?" er ikke lett å bli klok på, for veldig ofte, spesielt i UK, er det ikke egentlig et spørsmål. Det kommer veldig an på hvem som sier det og konteksten. Noen ganger merker man den andre faktisk mener å spørre og forventer et svar, og da bør man si "Very well, thank you. And you?", mens andre ganger tar dette bare opp tid, og det beste er å nærmest snakke i munnen på den som spør og si "How are you?" tilbake. Det krever trening ;)

• Liker 3
Skrevet

Stort sett forventes ikke svar når folk sier How are you. Men du kan jo svare Fine, how are you, og som regel har de gått forbi for lenge siden, og svarer ikke. Jeg arbeider i et amerikansk firma, jeg har lagt meg opp vane med å svare Fine, how are you, så har iallefall jeg mitt på det tørre. Men får kun svar 1 av 10 ganger når man møtes i gangen å utveksler slike høflighetsfraser.

• Liker 1
Skrevet

Kan jeg spørre hvorfor du vil si det? Går de på en norsk skole?

Jeg ville forresten også a sagt "We're done for today".

Skrevet

Evt kan man korte ned og bare si "fine, and you?" :)

Skrevet

Ikke bare svar "fine" i allefall, da MÅ man ha på et "thnx" ellers kan man oppfattes som uhøflig..

Skrevet

"Class dismissed" er vel den klassiske. "The lesson is over" kan sikkert også brukes, samme med "we're done for today".

Skrevet

Jeg hadde sagt "class dismissed", og svart "Im fine thanks, and you?".

• Liker 1
Skrevet

Kan jeg spørre hvorfor du vil si det? Går de på en norsk skole?

Jeg ville forresten også a sagt "We're done for today".

Ja, jeg underviser dem i norsk, men de er nybegynnere, så må gi beskjeder på engelsk.

Tusen takk for tips!

Jeg har pleid å si "We are done for today" og "I'm fine. How are you?". Ikke heeelt på viddene da :fnise: Har vært redd jeg har sagt noe som høres helt teit og feil ut :sjenert:

Skrevet

meeen eeh, bør ikke en lærer som skal undervise engelskspråklige barn ha såpass kunnskap i faget at de ikke behøver spørre etter råd på KG??

• Liker 5
Gjest Ruccola
Skrevet

meeen eeh, bør ikke en lærer som skal undervise engelskspråklige barn ha såpass kunnskap i faget at de ikke behøver spørre etter råd på KG??

Hun underviser i Norsk seier hun jo :)

Tenker hun har utenlandske elever på norskkurs, og hvorfor skal hun kunne engelsk så bra da?

Og hun spør jo strengt tatt bare etter den "rigtige" måten å si det på, er mange som er usikre på sånne ting, også mange av dem som er forholdsvis gode i engelsk ;)

Skikk og bruk i engelsk er jo sånn som ofte faller ut, om man ikke bruker engelsken etter man lærer den på skolen.

• Liker 1
Skrevet

"That will be all for today. Thank you all very much"

Skrevet

Burde og burde. Ser for meg at TS underviser i norsk, og at det har flyttet en engelsk barnefamilie til stedet der TS bor. Undervisningen skal naturlig nok foregå på norsk, men TS ønsker å være imøtekommende og inkluderende ved å si noen fraser på engelsk.

Mye bedre å spørre hvis man er usikker, enn å prøve og bomme totalt.

Lykke til TS!

• Liker 1
Skrevet

Jeg trodde også alle lærere i dag hadde engelsk som en del av sin utdanning??

• Liker 1
Gjest Lizette
Skrevet

Jeg trodde også alle lærere i dag hadde engelsk som en del av sin utdanning??

Da trodde du feil.

Skrevet

Da trodde du feil.

for å komme inn på lærerstudiet MÅ du ha gjennomført studier som gir deg generell studiekompetanse med en skolepoengsum på 35 eller bedre (syns jeg huske...) og ALLE har i dag hatt engelsk i grunnskolen, samt den videregående skole nok til å kunne såpass....

Gjest Lizette
Skrevet

for å komme inn på lærerstudiet MÅ du ha gjennomført studier som gir deg generell studiekompetanse med en skolepoengsum på 35 eller bedre (syns jeg huske...) og ALLE har i dag hatt engelsk i grunnskolen, samt den videregående skole nok til å kunne såpass....

Jeg oppfattet carrots kommentar dithen at alle lærerutdanninger innbefatter engelskundervisning. Det gjør de imidlertid ikke. Man kan fint bli lærer uten å ha hatt noen som helst form for engelskundervisning på høyere nivå.

Regner med at carrot ikke siktet til engelskundervisning på grunnskolen eller i videregående skole. Da ville i såfall kommentaren være overflødig, ettersom det ville gjelde alle nordmenn, og sannsynligvis de aller fleste i hele verden som har gått på skole.

• Liker 1
Skrevet

Alle nordmenn har nok hatt en form for engelskundervisning ja, men de som ikke har generell studiekompetanse og gått videre slik lærere gjør har kanskje ikke like mye som en lærer burde ha - er overraskende for meg at en lærer kan be om råd på så basic engelsk som dette...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...