Gå til innhold

Samler du på mynter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gammel arvet mynt liggende som jeg nå tenkte å bruke som dekor på en dåpskjole jeg syr. Problemet er at den har en liten flekk jeg ikke vet hvordan jeg skal fjerne, siden jeg ikke vet hva det er, og heller ikke hva mynten er laget av slags materiale.

Jeg mistenker at det kan være irr, men jeg vet ikke. Flekken er liksom ikke bare en misfarging, men en utstående flekk som om noen hadde klint på litt plastelina eller noe. Den er svart/koksgrå/blågrå i fargen, litt etter lys og vinkelen man ser på den i. Jeg har sett lignende (mken kanskje litt lysere og mer blå?) flekker på moderne mynter innimellom, da helst på utenlandske småmynter.

Som sagt vet jeg ikke hvilket materiale den er laget av, men den er kobberfarget og nesten unaturlig lett. Det kjennes nesten som om den var av plast, noe den naturligvis ikke er.

Mynten er utrolig blank og velholdt, og trolig så godt som ubrukt, og jeg synes det ville være synd å ødelegge den med et eller annet pusse- eller vaskemiddel fordi jeg ikke aner hva jeg driver med... Kan noen gi meg tips om hva jeg kan prøve selv, eller om det finnes noen som "pusser opp" mynter profesjonelt?

På forhånd takk!

Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...