Gå til innhold

Kan barna dele rom? og event hvor lenge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

som overskriften sier. Jeg har en gutt og en jente i 1. og 3. klasse. gutten er eldst. Nå vurderer vi å pusse opp litt i huset slik at vi får et mer funksjonelt bad og garderobe. Dette vil i så fall gå på bekostning av et soverom. Tanken var da at barna kan dele rom i noen år til vi får bedre råd og kan bygge på litt.

Hva synest du om at barn deler rom? og eventuelt opp til hvilken alder er akseptabelt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Delte selv rom med min tre år eldre bror fra jeg var 0 til jeg var 12. Det var såklart ikke like kult for en 15-16 år gammel gutt, men det gikk bra. Vi hadde et fint forhold, og vi gjorde jo aldri noe annet på rommet enn å sove uansett.

Sidene ungene dine fortsatt er små, og jeg regner med de vil få hver sine rom før de blir tenåringer, så tror jeg nok det går bra.

Gjest Solmåne
Skrevet

Jeg og broren min delte rom frem til jeg gikk i andre klasse og han i fjerde! Det gikk helt greit, men var stas når vi fikk bygget ut loftet og fikk rom for oss selv :)

men jeg tenker at de bør slutte å dele rom i litt god tid før puberteten slår inn, da er det vel bedre at de kan ha et eget rom å trekke seg tilbake på.. så kanskje opp til tja.. 11-12 år?

Skrevet

Vi delte rom i perioder litt sånn etter hvordan vi ønsket det selv (vi har alltid hatt plass til det med unntak av et par år da jeg var 13-14. Jeg er eldst av 5). Det har alltid fungert veldig greit i vår familie, men det forutsetter nok at rommet ikke er knøttlite, og at man har andre steder i huset der man kan oppholde seg uten å måtte sitte klemt oppi sofaen sammen med mor og far.

Min søskenflokk har stort sett to års mellomrom mellom barna, og i barneskolealder var det aldri noe problem. På ungdomsskolen har vi stort sett valgt å ha eget rom, og det er nok bra om de senest får muligheten til det i den alderen.

Skrevet

Jeg ville latt de dele rom nå, og så ordnet med eget rom om et par-tre år når gutten nærmer seg puberteten om det er mulig.

Skrevet

ts her. Ja, det er litt i tråd med det jeg tenker også. Om 3 år skal vi bygge ut og da blir det hvert sitt soverom til barna. Pr dato har vi et rom i kjelleren som kan benyttes når de har venner. her er møblert, men ingen vindu, og kan derfor ikke benyttes som soverom. Men eget soverom BLIR for hver av de.

Skrevet

Barn kan fint ha samme soverom til de blir voksne og flytter ut, men da må de ha andre rom de kan være i med venner.

Skrevet

Barn kan fint ha samme soverom til de blir voksne og flytter ut, men da må de ha andre rom de kan være i med venner.

De kan, men er det smart?

Hva med privatliv???

Når de kommer i tenårene blir behovet større for å få litt privat plass.

Jeg hadde IKKE likt å dele rom med min bror da, samme hvor mye plass vi hadde hatt å oppholde oss på ellers.

• Liker 1
Skrevet

Jeg delte rom med min fire år yngre bror i oppveksten. Dette var kjempekoselig og jeg tror det har hatt stor påvirkning på det gode forholdet vi har i dag. MEN, jeg flyttet inn på eget rom da jeg var 13 år, og mine foreldre skilte seg. Jeg tror dette var veldig greit. I tenårene har man et annet behov for privatliv og det er kanskje ikke like gøy å dele rom da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...