Gå til innhold

Lussekatter

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Bakte disse i går og de var ordentlig gode!!!! Hadde bare 1 gram safran(sånne røde tråder) som jeg knuste. Spedde på meg litt gurkemeie for fargens skyld. Også hadde jeg bare 1 egg, så jeg måtte bruke 1/4 av egget til pensling. de ble veldig gode likevel!!!! :-)

Laget dobbel porsjon. Hadde ikke safran denne gangen (bare 0.3 gram og da fikk det være), men egg hadde jeg iallefall. Og gode ble de. Jeg brukte 200 g smør og 6.5 dl lettmelk. Til dette var det nødvendig med litt mer mel. Jeg hadde i ca 3/4 ts gurkemeie

Uansett: Alle ble revet vekk i dag tidlig :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ang. oppskriften over: Det er kanskje lurt å blande knust safran i melken? Mine lussekatter ble rødprikkete(men veldig gode...)

Skrevet

Så hyggelig at alle likte den! Det er en oppskrift fra en av Mammas gamle kokebøker. Min favoritt!

Angående røde prikker: hvis du knuser safranen godt med litt sukker får du ikke røde prikker. Blande med melk er også en god idé.

• 11 måneder senere...
Skrevet

Tror jeg dytter opp denne :)

Snart på tide å lage en posjon nå.

Skrevet
Snart på tide å lage en posjon nå.

:Nikke: Gleder meg. :sikle:

Skrevet
Jeg kjøpte 1 gram safran i går, og betalte 85 kroner.  :o  Glad det bare er lucia en dag i året (men så er det bursdagen min også  :kul: ).

Det er min bursdag og :)

Skal bake lussekatter som bursdagskake :)

Skrevet

Folk er veldig glade i lussekatter ser det ut som. Personlig synes jeg det er bedre å bare lage vanlig bolledeig og tilsette litt safran eller gurkemeie oppi der... Men det er jo ikke riktig, da - men jeg synes de blir mindre tørre og smaker bedre.

Gjest Tristessa
Skrevet

Det MÅ være safran i lussekatter, ellers blir det jo ikke jul!

For å unngå rødprikkete lussekatter, lærte mamma meg at man kan støte safranen i morter sammen med en sukkerbit til det blir et pulver, for så å løse det opp i melken. And yellow it is!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...