Gjest Emera Skrevet 26. november 2003 #1 Skrevet 26. november 2003 Jeg har fått i oppdrag å bake lussekatter til Luciafeiringen på Veslemors skole. Har aldri bakt det før. Er det noen som kan hjelpe meg med en grei, god oppskrift? Søt gjærbakst er ikke min sterkeste side, resultatet blir gjerne tørt uansett hva jeg gjør. Hjelp..?
-Fisken- Skrevet 26. november 2003 #2 Skrevet 26. november 2003 Lussekatter (30stk) 150 g smør 5 dl melk 1 pk gjær 1 g safran/ 1/2 ts gurkemeie (aner ikke hvorfor det står i gram.. men,en men) 150 g sukker 1/2 ts salt 2 ts kardemomme ca. 13 dl hvetemel Egg til pensling Evnt. rosiner til pynt Lag vanlig gjærdeig og pensl før steking (evnt pynt med rosiner) Lykke til!
Fakse Skrevet 26. november 2003 #3 Skrevet 26. november 2003 Det står i gram fordi safran er svindyrt og selges i poser på et halvt gram. Pleier å spandere det på meg, siden det kun er en gang i året jeg bruker det.
Gjest Primula Skrevet 26. november 2003 #4 Skrevet 26. november 2003 Hvor får man egentlig kjøpt safran? På vanlig matbutikker?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 27. november 2003 #5 Skrevet 27. november 2003 Jupp, se etter krydderglasset (black boy) som det er en liten pose oppi, for eksempel. Ellers tror jeg at du får bedre safran om du har en innvandrerforretning i nærheten, men da skal du se etter de hele trådene, og ikke pulveret. Pulveret kan visstnok være utblanda med gurkemeie.
Gjest Tex Skrevet 27. november 2003 #6 Skrevet 27. november 2003 Enkle og knallgode lussekatter 7 dl lunken helmelk rør inn 100 gram gjær (IKKE TØRRGJÆR) 350 g smeltet Tine smør 300 gram sukker 1 1/2 kilo hvetemel 3 ss gurkemeie (krydderhyllen i butiken) Bland alt, la heve minst en time i ovn på 40 grader. Trill ut lussekatter og la etterheve i minst en time i ovn 40 grader Pensle m egg og pynt m rosiner rett før steking, 225 grader i ti minutter.
Gjest Emera Skrevet 27. november 2003 #7 Skrevet 27. november 2003 Tusen takk! Da er det bare å brette opp ermene! :D Safran fås forresten også på apoteket.
MiniMjau Skrevet 11. desember 2004 #8 Skrevet 11. desember 2004 hva er egentlig safranens hensikt? å gi farge? oppdaget nå at jeg har kjøpt forlite safran og lurer på om jeg kan snike nedi litt gurkemeie istedet for.
Gjest gjest1 Skrevet 11. desember 2004 #9 Skrevet 11. desember 2004 safranen gir både farge og smak. Gurkemeien gir kun farge.I år har jeg husket (!) å kjøpe safran, så nå blir det "ordentlige" lussekatter. Skal bake til skolen, begge jenten må ha med minst 12 hver. Og så skal jo vi gå lucia i nabolget, så det blir tredobbel porsjon i år.
Arkana Skrevet 11. desember 2004 #11 Skrevet 11. desember 2004 Her er min oppskrift (mamma sin). Dette er virkelig verdens beste lussekatter! Lussekatter (ca 30 stk) 50 g gjær 6-7 dl melk 170 g sukker ½ ts salt 1 kg hvetemel 2-3 g safranpulver 150-200 g smør/margarin 1 egg Smuldre gjæren i lunken melk. Smelt smøret. Bland sukker, salt, mel og safran i en bolle. Hell i melk, smeltet smør og egg. Arbeid deigen smidig og glatt. Dekk med plast og la heve til dobbel størrelse. Kna deigen, del i emner som formes. La etterheve på plate. Pensle med egg og stek ved 200 grader i 20-25 minutter for fletter/kranser og 250 grader i 5-6 minutter for små boller.
Chihiro Skrevet 12. desember 2004 #12 Skrevet 12. desember 2004 Jeg kjøpte 1 gram safran i går, og betalte 85 kroner. :o Glad det bare er lucia en dag i året (men så er det bursdagen min også ).
Arkana Skrevet 12. desember 2004 #13 Skrevet 12. desember 2004 Jeg kjøpte 1 gram safran i går, og betalte 85 kroner. :o Glad det bare er lucia en dag i året (men så er det bursdagen min også ). Det var jo utrolig dyrt! Hvordan går det an? Jeg har aldri betalt mer enn 25 kroner per gram. Jeg bruker 2-3 gram i lussekatten (synes 1 gram er altfor lite) så det hadde jo blitt gruelig dyrt med din pris.
Chihiro Skrevet 12. desember 2004 #15 Skrevet 12. desember 2004 Jeg kjøpte safranen på apoteket (vitus?). Det er første gang jeg har kjøpt det, så jeg ante ikke hva det ville koste. Jeg har alltid hørt at safran er verdens dyreste krydder, men visste ikke hvor dyrt. Hvor ellers kan man få kjøpt safran? Jeg var innom flere matbutikker først, men ingen hadde. (kan være greit å vite til neste år...)
Arkana Skrevet 12. desember 2004 #16 Skrevet 12. desember 2004 Jeg kjøper stort sett alltid på innvandrerforretninger. Koster 20-25 pr gram. SmartClub selger 4 x 1 gramspakninger for ca 80 kr.
Fakse Skrevet 12. desember 2004 #17 Skrevet 12. desember 2004 Bakte Arkanas lussekatter i dag, og de ble gode selv om jeg bare hadde gurkemeie i huset. Kjøper vanligvis safran på invandrerforetninger, og velger da ikke pulver, men den man får i små esker. Ser ut som røde tråder, og knuses i morter sammen med sukker før man har det i deigen.
Gjest Ninakanin Skrevet 12. desember 2004 #18 Skrevet 12. desember 2004 Grunnen til at det ser ut som røde tråder er fordi safran er støvbærerne og/eller arret (husker ikke helt) på en spesiell type krokus, og de er røde Så grunnen til at safran er så dyrt er fordi det faktisk plukkes for hånd ut fra hver eneste blomst..
Gjest Anonymous Skrevet 12. desember 2004 #19 Skrevet 12. desember 2004 Jeg kjøper stort sett alltid på innvandrerforretninger. Koster 20-25 pr gram. SmartClub selger 4 x 1 gramspakninger for ca 80 kr. OK. Da må jeg skaffe meg medlemskort på SmartClub
MiniMjau Skrevet 13. desember 2004 #20 Skrevet 13. desember 2004 Her er min oppskrift (mamma sin). Dette er virkelig verdens beste lussekatter! Lussekatter (ca 30 stk) 50 g gjær 6-7 dl melk 170 g sukker ½ ts salt 1 kg hvetemel 2-3 g safranpulver 150-200 g smør/margarin 1 egg Smuldre gjæren i lunken melk. Smelt smøret. Bland sukker, salt, mel og safran i en bolle. Hell i melk, smeltet smør og egg. Arbeid deigen smidig og glatt. Dekk med plast og la heve til dobbel størrelse. Kna deigen, del i emner som formes. La etterheve på plate. Pensle med egg og stek ved 200 grader i 20-25 minutter for fletter/kranser og 250 grader i 5-6 minutter for små boller. Bakte disse i går og de var ordentlig gode!!!! Hadde bare 1 gram safran(sånne røde tråder) som jeg knuste. Spedde på meg litt gurkemeie for fargens skyld. Også hadde jeg bare 1 egg, så jeg måtte bruke 1/4 av egget til pensling. de ble veldig gode likevel!!!! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå