AnonymBruker Skrevet 25. august 2011 #1 Skrevet 25. august 2011 Hvordan snakker dere med gutten deres om "farer" f.eks dårlige venner, narkotika osv... hvordan reagerer du når du vet han er i et dårlig miljø, eller er fare for det? er takknemlig for svar for å se hva andre gjør.
Brukernavn Skrevet 25. august 2011 #2 Skrevet 25. august 2011 Jeg er føre-var med min 10-åring. Vi har snakket om narkotika på generelt grunnlag, og jeg har fortalt henne farene ved det og hva som kan skje. Jeg har også sagt at en god fingerregel er å ikke være tilstede der "ting skjer", for selv om man er uskyldig kan man lettere bevise det når man overhodet ikke var tilstede der det skjedde. Samtidig er jeg opptatt av at jeg alltid vet hvor hun er, og om det er voksne tilstede. Jeg kjenner alle hun er sammen med. Jeg er også aktiv i hennes fritidsaktiviteter, og oppmuntrer til sunne interesser. Jeg tror ingen kan garantere seg mot at barnet "havner utfor", men å tydeliggjøre konsekvenser og skape forståelse tror jeg er et godt utgangspunkt.
Jannu Skrevet 25. august 2011 #3 Skrevet 25. august 2011 Jeg prater med min 9 åring om alt slik når det faller seg naturlig. Kanskje han har sett noe på supernytt, eller lest noe i en bok, sett noe i en tv-serie osv. Da prater vi gjerne litt om det. Nå er han litt mindre en din, så narkotika har ikke vært oppe enda, men vi har snakket om alkohol, uvennskap, det å bli "lurt" til å bli med på ting, gruppepress, pubertet, sex osv... Det jeg håper er at når han blir tenåring og sikkert ikke vil høre på meg, så er en del såpass "innprentet" at det dukker opp i hodet hans igjen om han kommer i en situasjon som er vanskelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå