Gå til innhold

Hvor er førskolelærerne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to barn i barnehagen, og jeg må helt ærlig si at jeg er ganske sjokkert over hvor mye ansvar de ufaglærte ibarnehagen vår får! Det har vært en del problemer med sykdom i det siste. Da jeg igår leverte barna var ingen av førskolelærerne der, kun assistenter. Og det er ikke første gang det skjer!

Selvfølgelig, man trenger ikke å ha gått på skole for å være flink med barn, men jeg synes faktisk at det føles tryggere å levere barna når man vet at der er utdannede førskolelærere som har overblikket og sørger for at barna blir stimulert på riktig måte. I tillegg er det ofte utskiftninger blant assistene, noe som gjør at det er de pedagogiske lederne barna får nærmest forhold til.

Kom over denne saken. Jeg ikke er sjokkert, og er helt enig i at tallet er uakseptabelt høyt!

Har man ikke krav på at det skal være x-antall utdannede førskolelærere per barn? Og bør jeg si noe til ledelsen i barnehagen? Vet det er flere andre foreldre som også reagerer, men er litt usikker på hva vi kan gjøre. Kan heller ikke bare bytte barnehage da ungene trives godt og det er vanskelig å få plass andre steder.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det privat barnehage? En førskolelærer kan drive fem private barnehager. Det er lovlig så lenge hun/han er tilstede en dag eller noen timer i uka. Om det er forsvarlig vet jeg ikke.

Gjest Ruccola
Skrevet

husk også at assistentene kan vere utdannet! Jer er barne og ungdomsarbeider med fagbrev, og er assistent i barnehage.

Har ikke like mye skole som en førskolelærer, men alikevel mer en nok for å ha med barn å gjøre!

Poenget med førskolelærere er at de planlegger dagene, slik at barna får det de har rett på. Selv om ikke det er førskolelærere på jobb akkurat der og da, må du ikke tro at barna har det vondt, eller ille! Vi andre gjør jobben akkurat slik vi ville gjort den om de var der ;)

Til og med de som er ufaglærte gjør jobben sin minst like bra! Er du utdannet for å vere mor foreksempel....? ;)

(For all del, det finnes folk som ikke passer til å jobbe i barnehage, men det kan like godt vere en førskolelærer som en ufaglært! Jeg har opplevd en styrer jeg, som IKKE burde hatt den jobben for å si det sånn! )

Poenget her er hele gruppen, og hva den er sammensatt av. Om noen er syke, og man ikke har tilgjengelige vikarer med førskoleutdannelse, kan man jo ikke akkurat stenge barnehagen og sende alle barna hjem. Det skjønner vel hvemsomhelst ;)

Barna har det fint, og jeg skal love deg at de merker ikke forskjellen på når det er førskolelærere til stede og ikke ;)

• Liker 11
Skrevet

Mange barnehager har kun en førskolelærer pr avdeling. Tenk deg at denne førskolelæreren har 7,5 timers arbeidsdag, totalt 37,5 timer pr uke. Av disse timene går det bort en del tid til planlegging, møter (både med foreldre, andre førskolelærere, styrer, ansatte osv), evaluering, vurdering (det som tas opp på foreldremøter er ikke noe førskolelæreren tar spontant, det må forberedes gjennom hele året) osv. I tillegg skal de jo ha en halvtimes lunsj hver dag. Når barnehagen så er åpen kanskje 9 timer pr dag så sier det seg selv at førskolelæreren ikke kan ta imot alle barna som kommer, og heller ikke være der når alle barna blir hentet. Selv med to førskolelærere på avdelingen er det vanskelig å få til at en av dem er tilstede hele tida.

• Liker 3
Skrevet

Poenget er ikke at en førskolelærer skal være tilstede hele tiden for å heve det faglige nivået. En førskolelærer skal ha det overordnede ansvaret for personalet på sin avdeling, blant annet for at de gjør jobben sin tilfredsstillende i forhold til barnehagens verdisyn osv. De skal planlegge uker, måneder og år, men selv om førskolelæreren er tilstede så er det ikke dermed sagt at det er han eller hun som gjennomfører alle planene, dette blir delegert. Så barnehagehverdagen faller ikke sammen bare fordi førskolelærer ikke er tilstede. Da tropper en av assistentene inn som leder for avdelingen. Planene skal i utgangspunktet følges uavhengig av hvem som er på jobb, men selvfølgelig lar ikke det seg alltid gjøre, men det er ikke verre enn at planene blir endret. Sånt skjer i en hektisk barnehagehverdag. Og som nevnt tidligere her, det er ikke nødvendigvis utdannelse som har noe å si for hvor bra en barnehage er, alle er mennesker, og alle er forskjellig. Ikke alle rørleggere burde vært rørleggere, akkurat som ikke alle førskolelærere burde vært førskolelærere, eller assistenter for den saks skyld.

Spørsmålet som er viktigst her er vel om barna dine har det bra i barnehagen.

Skrevet

Jeg har to barn i barnehagen, og jeg må helt ærlig si at jeg er ganske sjokkert over hvor mye ansvar de ufaglærte ibarnehagen vår får! Det har vært en del problemer med sykdom i det siste. Da jeg igår leverte barna var ingen av førskolelærerne der, kun assistenter. Og det er ikke første gang det skjer!

Selvfølgelig, man trenger ikke å ha gått på skole for å være flink med barn, men jeg synes faktisk at det føles tryggere å levere barna når man vet at der er utdannede førskolelærere som har overblikket og sørger for at barna blir stimulert på riktig måte. I tillegg er det ofte utskiftninger blant assistene, noe som gjør at det er de pedagogiske lederne barna får nærmest forhold til.

Kom over denne saken. Jeg ikke er sjokkert, og er helt enig i at tallet er uakseptabelt høyt!

Har man ikke krav på at det skal være x-antall utdannede førskolelærere per barn? Og bør jeg si noe til ledelsen i barnehagen? Vet det er flere andre foreldre som også reagerer, men er litt usikker på hva vi kan gjøre. Kan heller ikke bare bytte barnehage da ungene trives godt og det er vanskelig å få plass andre steder.

For det første er det mangel på førskolelærere. for det andre, hva skal du si til ledelsen? Det er de som har ansatt disse menneskene!!

Det man gjør er at man finner egnede personer, man syntes passer inn som pedleder 1(hoved ansvar) og pedleder 2(avlaster ped 1 med oppgaver pluss at man er stedfortreder for ped 1) så sender man søknad til kommunen for DISPENSASJON!!

De fleste får innvilget dette, ved at de må ha en samtale hos kommunen og lederkurs i regi av kommunen!!

Om man jobber i en BRA bhg, så får man ofte kursing der også!!

Om du skal begynne og klage på at det KUN er assistenter der når du leverer barnet ditt, så får du kun himlende blikk.. Ped ledere har ubunden tid, dvs 4 timer i uken hvor de evt kan gå før fra bhg og jobbe hjemme o.l, vi jobber også skift.. så det er rett og slett ikke realistisk at alle foreldre skal kunne levere sine små til en FØRSKOLELÆRER!!

Vil legge til at jeg syntes du virker som en dame med en " ovenifra og ned holdning" til de som "kun" er assistenter, og at du snakker om ting du IKKE har peilig på!!

Jeg syntes DU burde utdanne deg som førskolelærer så ett barn i fremtiden kan få bli levert til DEG så det får den stimulien det har krav på og at det ikke omgåes bare assistenter!!

JA jeg lot meg provesere av deg, for du aaaner ikke hvordan vi i bhg må jobbe i motvind noen ganger for og få dagene til og gå opp, få kurs vi har krav på, høyere lønn, vikarer ved sykebehov, matriell til avd så barnet ditt(med eller uten hjelp av en førskoleutdannet) får laget påske, jule og div andre "pynt" man kan få med hjem som "vitne" på at de har gått igjennom det som er pedagogisk riktig og gjøre...

Håper, da du sier du er fornøyd i bhg at du lar de ansatte får vite det... uansett hva slags utdanning de har!!!

• Liker 4
Skrevet

Jeg trodde det var derfor man hadde slike utdannelser som Barne -og ungdomsarbeider på vgs.? De jobber jo i SFO, barneskolen og barnehager ++ (de er vel utdanna til å jobbe med barn og ungdom fra 0-18 år).

At mange barnehager har ufaglærte i staben er sikkert helt riktig det også (jeg kjenner mange som jobbet i barnehage mens de var studenter eller i friår mellom studiene f.eks.) Men så lenge det også er Barne -og ungdomsarbeidere der, spesialpedagoger for de barna som trenger det og en førskolelærer eller to som styrer -så har de vel alt på sitt rene?

(Jeg vet ikke -jeg antar)

Skrevet

Du svarer jo på ditt eget spørsmål i overskriften - De er hjemme, syke.

Helt ærlig må jeg si at folk tror for godt om førskolelærere vs assistenter.

Har hatt barn i barnehage i veldig mange år nå, og setter utrolig pris på den jobben assistentene (og førskolelærerene) gjorde for barna. Det er pokker ikke lett å jobbe i barnehage, og de fortjener all den ros de kan få. De har press fra kravstore foreldre og med budsjettkutt. Det er faktisk utrolig at de får til de hverdagene de gjør for ungene.

Nå på slutten betalte jeg halvparten av hva jeg betalte når jeg først fikk barnehagebarn. Og kvaliteten var den samme. Det er utrolig det.

• Liker 1
Skrevet

Eier ikke barnehage assistentene sunn fornuft? Synes det virker noe hysterisk å klage over de ansattes utdannelsesnivå i barnehagen.

• Liker 1
Gjest Corto Maltese
Skrevet

Jeg synes det er skammelig at foreldre forventer at andre skal oppdra barna deres.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er skammelig at foreldre forventer at andre skal oppdra barna deres.

Er det noen som mener det her i denne tråden?

Skrevet

husk også at assistentene kan vere utdannet! Jer er barne og ungdomsarbeider med fagbrev, og er assistent i barnehage.

Har ikke like mye skole som en førskolelærer, men alikevel mer en nok for å ha med barn å gjøre!

Poenget med førskolelærere er at de planlegger dagene, slik at barna får det de har rett på. Selv om ikke det er førskolelærere på jobb akkurat der og da, må du ikke tro at barna har det vondt, eller ille! Vi andre gjør jobben akkurat slik vi ville gjort den om de var der ;)

Til og med de som er ufaglærte gjør jobben sin minst like bra! Er du utdannet for å vere mor foreksempel....? ;)

(For all del, det finnes folk som ikke passer til å jobbe i barnehage, men det kan like godt vere en førskolelærer som en ufaglært! Jeg har opplevd en styrer jeg, som IKKE burde hatt den jobben for å si det sånn! )

Poenget her er hele gruppen, og hva den er sammensatt av. Om noen er syke, og man ikke har tilgjengelige vikarer med førskoleutdannelse, kan man jo ikke akkurat stenge barnehagen og sende alle barna hjem. Det skjønner vel hvemsomhelst ;)

Barna har det fint, og jeg skal love deg at de merker ikke forskjellen på når det er førskolelærere til stede og ikke ;)

Om du er barne og ungdomsarbeider så er du ikke assistent. Assistent er en uten noen form for utdanning. Du har fagbrev og er derfor ikke assistent. Det burde du strengt tatt vite.

Ellers så er jeg enig i at assistenten/barne og ungdomsarbeiderene er ofte minst like flinke med barna som førskolelærerene. Men når det kommer til de spesielle tilfellene så krever det ofte pedagogisk tilrettelegging, og da må det være en førskolelærer der. Og hvis man da har barnet sitt i en barnehage med dårlig førskolelærer dekning så går det utover dette barnet.

Skrevet

Men om det er tilfeller som trenger pedagogisk tilrettelegging så får jo barnet det. Da er det jo som regel ikke ped-leder som har kontroll likevel, men PPT som instruerer assistenten til det barnet (som gjerne er en barne- og ungdomsarbeider)

Skrevet

Om du er barne og ungdomsarbeider så er du ikke assistent. Assistent er en uten noen form for utdanning. Du har fagbrev og er derfor ikke assistent. Det burde du strengt tatt vite.

Assistent er en helt vanlig "tittel" på barne- og ungdomsarbeidere i barnehage og på skoler/SFO. Det du skriver stemmer ikke overens med det som er vanlig praksis her jeg bor i hvertfall.

Jeg er utdannet lærer. En periode rett etter endt utdanning var det vanskelig å få seg jobb her jeg bor, så jeg jobbet som assistent på SFO. Jeg fikk lønn som barne- og ungdomsarbeider, men jeg var likevel assistent. Slik vet jeg at det også praktiseres i barnehager.

• Liker 2
Skrevet

Assistent er en helt vanlig "tittel" på barne- og ungdomsarbeidere i barnehage og på skoler/SFO. Det du skriver stemmer ikke overens med det som er vanlig praksis her jeg bor i hvertfall.

Jeg er utdannet lærer. En periode rett etter endt utdanning var det vanskelig å få seg jobb her jeg bor, så jeg jobbet som assistent på SFO. Jeg fikk lønn som barne- og ungdomsarbeider, men jeg var likevel assistent. Slik vet jeg at det også praktiseres i barnehager.

Sånn er det ihvertfall ikke her. Og om jeg hadde hatt fagbrev og ble kalt assistent så hadde jeg tatt det opp, for sånn skal det ikke være!

• Liker 1
Skrevet

Men om det er tilfeller som trenger pedagogisk tilrettelegging så får jo barnet det. Da er det jo som regel ikke ped-leder som har kontroll likevel, men PPT som instruerer assistenten til det barnet (som gjerne er en barne- og ungdomsarbeider)

Det er vel litt forskjellig hvordan det blir lagt opp, men det er ikke alltid det trenger å gå til PPT, førskolelærere skal klare å ta menge tilfelle selv. Og få assistent på et barn er ikke så lett, ofte så er det de vanlige ansatte i barnehagen som må ta seg litt ekstra av barn som trenger det.

Om man trenger PPT så er det førskolelærere som oftest henviser, de er tross alt fagfolkene i barnehagen.

Jeg forstår at mine barn går i en barnehage med god dekning av førskolelærere og det er jeg veldig glad for. Jeg sier ikke at ikke assistenter og barne og ungdomsarbeidere ikke gjør en god jobb, for det gjør dem som oftest.

Skrevet

I familiebarnehagen så var "kravet" at førskolelærer skulle være 1,2 t x antall barn i uka. Så det blir jo ikke mange timene, men vi hadde en fantastisk assistent.

I vår nye barnehage er det 2 førskolelærere og 3 assistenter på 15 barn.

Jeg synes dette er helt greit, for meg er det viktigste at det er lite utskiftninger av personal (greit med sykdom ol) og utdanning har ikke så mye å si så lenge det er interesse og vilje til å jobbe med de små.

Gjest Ruccola
Skrevet

Sånn er det ihvertfall ikke her. Og om jeg hadde hatt fagbrev og ble kalt assistent så hadde jeg tatt det opp, for sånn skal det ikke være!

Jeg har hatt fagbrev siden 2001. Har siden da jobbet i barnehage, skole og SFO. Har alltid hatt stilling som assistent. Dette har vert i tre forskjellige kommuner, alle har brukt samme betegnelsen.

Har aldri hatt noen fast stilling da, bare vikariater. Aner ikke om dette har noe å si, men det har ihvertfall aldri plaget meg at je "bare" har hett assistent, JEG vet jo at jeg er fagarbeider, og CV'en min sier jo at jeg har fagbrev ;)

Har selvfølgelig også fått den lønnen jeg skal ha ;)

• Liker 3
Skrevet

Ellers så er jeg enig i at assistenten/barne og ungdomsarbeiderene er ofte minst like flinke med barna som førskolelærerene. Men når det kommer til de spesielle tilfellene så krever det ofte pedagogisk tilrettelegging, og da må det være en førskolelærer der. Og hvis man da har barnet sitt i en barnehage med dårlig førskolelærer dekning så går det utover dette barnet.

Kjære deg, dette stemmer ABSOLUT ikke!!

Etter 5 år i bhg, har jeg aldri opplevd at de med fagbrev kalles noe annet en assistenter, eller pedagogiske medarb.. Desverre!!

Det de med fordel får, er høyere lønn en de som IKKE HAR NOE RELATIV KOMPETANSE!!

Gjest Spinell
Skrevet

En kan mene hva man vil om pedagogdekning og kompetanse hos de ansatte, men det blir vel neppe store endringer i dette på en stund, siden man har makspris på foreldrebetalingen og et krav om full barnehagedekning.

Med full barnehagedekning er jo etterspørselen etter pedagoger og fagutdannede stor, og man får ikke tryllet fram flere på et øyeblikk.

Høyere pedagogtetthet ville gitt dyrere barnehager, og siden foreldrebetalingen ikke kan kompensere for dette (makspris), vil det måtte bli en offentlig utgift. Nå, som sykehjemsbemanningen er i fokus, kommer det neppe noe kjempeøkninger i barnehagebevilgningene på en stund.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...