Gå til innhold

Et STORT problem økonomisk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har flyttet sammen med verdens beste, koseligste gutt. Dessverre er han et bunnløst mathull i samme slengen. Jeg er den eneste av oss som har jobb, vi bor på et lite sted der det er vanskelig å få jobb, og han får noen tusen i dagpenger fra NAV hver måned. Jeg har utbetalt 12 000 etter skatt, og er egentlig fornøyd med det. Han har utbetalt rundt 8000kr. Vi flyttet sammen inn i ny leilighet. Pengene våre går inn på en konto vi har på fellesen, begge har kort til den, og begge bruker av den. Når jeg bodde alene, hadde jeg ganske mye penger til overs hver måned, jeg spiste godt, men billig, og sparte mye på konto ved siden av.

Nå derimot så ryker flere tusen i måneden på mat, og husholdningsartikler, og blabla. Fyren min er av den oppfatning at hvis man har veldig lyst på noe, så kjøper man det! Jeg spiser for rundt en 2500 i mnd ca, småspist og sånn. Han kjøper fort mat og godteri for 5-7000!!!! Til sammen har vi jo rundt 20 000 kr å bruke når skatt er trukket fra, og han bruker størteparten av sin del på mat, og forventer dermed at vi bruker resten av pengene mine på morro, og kos, regninger og alt mulig. Jeg vil heller spare pengene til fremtidig huskjøp eller ferie, eller andre ting.

Jeg mener at vi skal gå tilbake til delt økonomi igjen, slik at han ikke kan sløse vekk sine penger, så regne med å leve av mine. Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes dere burde gå tilbake til separat økonomi siden dette tærer slik på deg. Heller dele kun på boutgiftene enn å lage sprik i heimen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt. Jeg tror ikke bare det er mengden han spiser, men måten han handler på og hva han handler. Man kan få veldig mye mat for mindre penger hvis man handler litt mer fornuftig. Dette får han oppdage selv når hans penger går tomme og dine ikke er umiddelbart tilgjengelige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått tilbake til delt økonomi ja. Del alt av faste utgifter i to, men kjøp mat sammen. Da er det viktig at dere er enige om hva dere skal kjøpe, alt utenom det som er avtalt må dere betale selv. Kanskje han får opp øynene etter hvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke sette inn 8000 på felleskontoen da, så dere bidrar likt? Så går alt derfra - mat kos regninger osv.

4000 "sparer du" og disponerer som du selv vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gå tilbake til delt økonomi. Del utgifter mellom dere (Du kan evnt betale litt mer) og start en matkonto med regler. Skal f.eks bare brukes på mat, alt av godteri, snadder, fastfood ol må man betale med egne penger.

Dette kan være en løsning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Anbefaler sterkt å gå tilbake til delt økonomi. For mange er det den harde, men eneste vei, å begynne å lære seg å styre penger på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det koster å ha en mann. Meg og vennine regnet ut en gang at en mann spiser for ca. 5000 i måned, mens kvinnen for 2000... (basert på våre egne og venners situasjoner, ikke noe omfattende undersøkelse:)

Skaff deg selv en egen konto, TS! Det er ikke alltid bare kjekt med felles økonomi, dessuten får du mer enn nok glede av sånt når du gifter deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Survival

Sambo spiser også tusen ganger mer mat enn meg, men vi har en litt spesiell ordning ift. økonomi siden jeg er student og han jobber. Det er dog helt realistisk og greit at han skal betale for all den maten han spiser, eller at han skal bruke av sine midler når han handler uansvarlig eller dyrere enn hva du er vant til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flyttet sammen med verdens beste, koseligste gutt. Dessverre er han et bunnløst mathull i samme slengen. Jeg er den eneste av oss som har jobb, vi bor på et lite sted der det er vanskelig å få jobb, og han får noen tusen i dagpenger fra NAV hver måned. Jeg har utbetalt 12 000 etter skatt, og er egentlig fornøyd med det. Han har utbetalt rundt 8000kr. Vi flyttet sammen inn i ny leilighet. Pengene våre går inn på en konto vi har på fellesen, begge har kort til den, og begge bruker av den. Når jeg bodde alene, hadde jeg ganske mye penger til overs hver måned, jeg spiste godt, men billig, og sparte mye på konto ved siden av.

Nå derimot så ryker flere tusen i måneden på mat, og husholdningsartikler, og blabla. Fyren min er av den oppfatning at hvis man har veldig lyst på noe, så kjøper man det! Jeg spiser for rundt en 2500 i mnd ca, småspist og sånn. Han kjøper fort mat og godteri for 5-7000!!!! Til sammen har vi jo rundt 20 000 kr å bruke når skatt er trukket fra, og han bruker størteparten av sin del på mat, og forventer dermed at vi bruker resten av pengene mine på morro, og kos, regninger og alt mulig. Jeg vil heller spare pengene til fremtidig huskjøp eller ferie, eller andre ting.

Jeg mener at vi skal gå tilbake til delt økonomi igjen, slik at han ikke kan sløse vekk sine penger, så regne med å leve av mine. Hva mener dere?

Enten snakk med han om hans matvaner, eller gå til delt økonomi. Vi har egne kontoer og ingen felles. Vi deler fast utgiftene og det går kjempefint! Begge to disponerer med egne penger og overfører til hverandre når det trengs. Ellers er det for det meste jeg som kjøper mat og vi bruker ca 5 tusen per måned, variert, mye frukt og grønt og uten så mye godteri eller dyr mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...