Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

*Joyce*

Anbefalte innlegg

Men når man har for lite melk, hvordan gjør dere det når dere drar ut på dagtid? Harmed mme på flaske, eller må den i kjølebag så lenge? Morsmelka er jo praktisk sånn, tåler noen timer i romteperatur (den man pumper, altså ).

Æsj, jeg har så inderlig lyst til å bare kunne slenge ut puppen og at det skal holde.. virker mye mer praktisk.

Kommer litt an på hvor lenge vi er ute. Jeg har enten med ferdig blandet melk på flaske, og termos med kokende vann til vannbad, eller kokt kaldt vann og pulver +termos. Vann og pulver adskilt er greit om man ikke vet om det blir behov for tillegg. Usikker på holdbarhet på MME, men jeg sparer det ikke særlig lenge.

Har med liten plastboks med f.eks to måleskjeer pulver på, og riktig mengde vann på flaska. Og ekstra pulver i tilfelle tida går og vi må blande mer. Litt styr er det, men godt å ha alt man trenger for alle situasjoner.

Forhåpentligvis vil melka ta seg opp etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Unknown

Når jeg har med mme ut så gjør jeg sånn: til ett måltid så har jeg bare riktig mengde pulver i flaska og riktig mengde vann på termos. Er det fare for at det kan bli flere måltider så har jeg mme og måleskjeen i en liten matboks og så en liten termos full med vann :) Synes igrunn ikke det er så mye styr jeg. (og en pose til å ha brukt flaske i så det ikke blir søl i vesken)

Jeg bare lurer litt til dere som har satt i hormonspiral (såg noen nevnte det), hvordan fungerer den? Jeg takket ja til minipillen, for jeg har slitt sånn med mange prevensjonsformer som plager meg, men den har vært grei. Problemet er at jeg har glemt å ta flere enn jeg har husket, og vel, det hjelper jo ikke så mye akkurat :tongue:

Nå har jeg hatt en uvi som ikke helt slipper taket, men jeg tørr ikke dra til legen, for jeg er redd han skal si at jeg er gravid også :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Jeg har også begynt på minipiller, Unknown, og du skal ikke se bort ifra at vi ender opp i samme terminklubb igjen.. :sjenert:

Får håpe fullamming holder meg ufruktbar et par år til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir GAL av Cerazette, så det er ikke tingen for meg... Og spiral tør jeg ikke, hverken hormon- eller kobbervarianten, for jeg reagerer så kraftig på ting jeg ikke tåler av prevensjon at tanken på å ha det inni livmor skremmer vettet av meg. :ler: Men nå har vi vel også bestemt oss for at det blir prøving på nummer tre ganske raskt, så da er det vel kanskje ikke så farlig. ;) Men gravid alt nå hadde vel muligens vært litt i overkant heftig. :fnise: (Jeg fikk tilbake mensen etter 10,5 mnd sist, og regner vel ikke med at tanta dukker opp med det aller første denne gangen heller.)

Her har Snorkfrøken hatt en grei soverutine for natta i en del uker alt - hun sovner et sted mellom 21 og 22, som regel, og da har hun sovnet for natta. Våkner igjen i 1-2-tiden for pupp om hun ikke våkner når vi bærer henne opp (hun sover i slyngevugga i stua til vi legger oss), og så igjen i 5-tiden og så rundt 8. På dagtid er ikke soverutinen like tydelig, for hun har etterhvert blitt en antidagsover som sin søster (sukk!), men hun har som regel 3-4 dupper i løpet av dagen. Korte dupper, da, ofte ikke mer enn en halvtime, så det er ikke mye jeg får gjort mens hun sover... Og både vogna og bilen utgår som sovested, virker det som, så om jeg vil noe sted, er det helst bæretøy som gjelder. Eller jeg må time ting sånn at hun er klar til å sove når jeg putter henne i vogn eller bilsete, da kan hun finne på å ta luren der. Hehe... Jeg misliker intenst å være ute på tur med hylende baby. Takk og lov for bæretøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alabams - unger som er friske og fornøyde sover hvis de ligger med mamma. Min sover til 10 hvis jeg gjør det. Vi har ikke våkenetter.

Det er en luksus vi ikke har. Det er flere uker siden min gutt sov lenger om vi sov sammen. Nå er jeg heldig om han sover til 8, og superheldig om han ikke gir klare signal på å være understimulert 10 min etter oppvåkning.

De eneste rutinene vi har, er at han sovner mellom 22 og 23, og våkner ca 7-7.30. Resten tas bare som det kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dere gjerne i samme terminklubb igjen! ;) Vi dropper prevensjon, og jeg fullammer heller ikke. Men vi får se, gikk ikke veldig raskt å bli gravid sist. Sexlivet er ikke det mest heftige om dagen, så det skal litt til å lage en ny spire...

Hvordan går det med tøybleiene folkens? Regner med at *Joyce* holder stand, men hva med dere andre? Jeg hadde jo ambisjoner før småtten ble født, men siden har jeg ikke kjent snev av overskudd til å tenke på det engang... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her blir det kobberspiral etterhvert. Hvis den gir plager, er det en ganske smal sak å få den fjernet, så det er verdt forsøket. Tåler hormonelle p-midler svært dårlig, blir som Joyce GAL av sånt.

Småen er ikke alltid så innstilt på daglurer. Virker tidvis som han powernap'er så det holder, ti minutter lukkøye ved puppen gir nok futt til å holde på noen timer.. Men han sover godt når han først sover på natta da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Jeg er overhodet ikke klar for ny graviditet akkuar nå. Bare tanken på å la kroppen min gå igjennom det en gang til får meg til å grine! Men alikavel så er jeg mer "klar" for en tedjemann (engang) enn jeg i det hele tatt var for nr.2.

Jeg er nå på blødning nr.2 etter at renselen var over. Sist blødde jeg i 6 dager, gjør jeg det nå, så er det vel mensen? Eller? Det gjør jo at jeg er litt redd sjansen for å bli gravid er der, og vanskligheter med å bli gravid har ikkje jeg hatt.

Åh! Dette var jo noe jeg ikke skulle begynne å tenke på engang før om 3-4 mnd, jeg hadde ikke tenkt å få igjen noen mens så fort :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir redd bare av å lese om at dere snakker om neste graviditet... :daane: jeg finnes ikke klar, og hadde det skjedd et uhell hadde jeg begynt å grine tror jeg... :sjenert:

Jeg valgte cerazette nå. Det er den eneste pillen jeg kan ta, jeg kan ikke bruke hormonprevensjon. Når jeg en gang kommer til punktet der et uhell er greit nok skal jeg tilbake til temping som prevensjon igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Jeg mente at jeg surrer så fælt med de pillene at de garantert ikke er preventive i det hele tatt! Kunne ikke tenke meg å bli gravid nå!! :fnise: Har sett for meg at jeg kanskje kan bli gravid igjen rundt juletider neste år, men tror ikke vi kommer til å prøve på noe før den tid. Og vi brukte jo nesten to år på å lage lillemann! :daane:

Tøybleier, ja.. Fikk ånden over meg tidligere i sommer og bestilte fire forskjellige typer tøybleier for å sjekke dem ut, men endte opp med å returnere dem igjen. Orker ikke begynne. Dessuten var de onesize-bleiene så innmari store og klumpete og hvis jeg skal kjøpe i flere ulike størrelser så tror jeg det blir veldig dyrt. Dessuten har vi dårlig tørkemuligheter. Synes at pampers suger opp overraskende mye tiss til å være så liten og nett. Og så er det billig med engangs. Men det blir ekstreme mengder søppel. :sjokk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si at vi så mye som har tenkt på en til ennå engang. Ikke annet enn "jeg tror det holder med denne" Spør meg igjen når vi er over det verste sjokket, så kanskje vi revurderer. :ler:

Opphavet presterte forresten å spørre om når nestemann kom, på første barselbesøk. Her snakker vi om finjusterte sosiale antenner, ja! Å spørre damen som nettopp har gjennomgått en ikke helt komplikasjonsfri fødsel, med det det innebar av følger for både mor og barn, om hun ikke planlegger en til.. Jada. :klaske:

Småen tok den dumme puppen i sta! :hoppe: Det er i hvertfall en start, om ikke annet. Vi prøver oss på et par økedøgn nå. Mor holder sofaen og bare ammer/slumrer/eter/leser, mens far ordner resten. Får se om det får fart på sakene. (Får foreløpig ikke til amming senga, så derav sofaen fremfor sengeligging)

Her går det også i pampers. Imponerende hvor mye tiss de klarer å holde på! Har hatt noen nattbleier som bare har vært helt hinsides fulle... Men når bytter man egentlig størrelse? Når man merker at de begynner å bli for små, eller hvordan funker det der?

Søppelberget vokser seg stadig større, i hvertfall. Får se om vi ikke går over til tøybleier etterhvert. Tørkemuligheter har vi jo, det har bare skortet litt på overskudd til å sette seg inn i det.

Tror forresten at småen hører når jeg setter meg ned med PC-en. Har knapt satt meg, så våkner'n og da er det stor nød med en gang. Får rulle ut puppen igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett for meg at jeg kanskje kan bli gravid igjen rundt juletider neste år, men tror ikke vi kommer til å prøve på noe før den tid. Og vi brukte jo nesten to år på å lage lillemann! :daane:

Det samme har jeg sett for meg, så kan jo være det blir samme terminklubb igjen på oss ;) Har ikke snakket med mannen om det enda da, og vi ahr jo enda god tid. Mulig jeg ombestemmer meg, eller at det skjer uten at vi får planlagt noe som helst :P

Har visst fått en baby som ikke liker å sove på dagen.. Derfor blir det liten KG-tid på meg. De få blundene hun tar (20-30 min) må jeg bruke på rydding, vasking, spise, dusje e.l. På natten sover hun greit nå da, sovner rundt kl 22-23, pupp kl 1-2 og 5-6. Prøver å komme meg på KG med iphonen, men sliter såå med å få logget inn!

Så våken som hun er på dagen for tiden tør jeg nesten ikke ta med henne ut, tror hun blir lett overstimulert! :klo: Hun sover hvertfall mye bedre de dagene vi bare er hjemme uten besøk. Får vi besøk eller drar på besøk er det lite søvn på vesla, og hun gråter mye mer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selma: småen har nøyaktig samme døgnrytme som frøkna di. Skal lite til før han blir overstimulert heller. Må ty til trilletur eller bæresjalet for å få ham i søvn i blant..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dagene våre er også best når vi er for oss selv. Tror det er fordi jeg leser mini bedre når jeg har fullt fokus på han, og at vi styrer dagen helt selv. Det tar tid å bli kjent, og når jeg har noenlunde kontroll endrer han seg, og vi må lære på nytt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si at vi så mye som har tenkt på en til ennå engang. Ikke annet enn "jeg tror det holder med denne" Spør meg igjen når vi er over det verste sjokket, så kanskje vi revurderer. :ler:

Opphavet presterte forresten å spørre om når nestemann kom, på første barselbesøk. Her snakker vi om finjusterte sosiale antenner, ja! Å spørre damen som nettopp har gjennomgått en ikke helt komplikasjonsfri fødsel, med det det innebar av følger for både mor og barn, om hun ikke planlegger en til.. Jada. :klaske:

Småen tok den dumme puppen i sta! :hoppe:

Her går det også i pampers. Imponerende hvor mye tiss de klarer å holde på! Har hatt noen nattbleier som bare har vært helt hinsides fulle... Men når bytter man egentlig størrelse? Når man merker at de begynner å bli for små, eller hvordan funker det der?

:klappe: Jippi, det er jo supert! Skal se det ordner seg!

Vi bytter bleie når det bli lekkasje uvanlig fort, eller når de virker for trange rundt lår eller midje. Det gikk veldig fort opp til nr.3 fra Libero, nå har han brukt det ei stund. Her fungerer ikke Pampers i det hele tatt, blir bare tiss oppover sidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mange som reagerer på Cerazette? I så fall hvordan? :overrasket:

Jeg har hentet ut en pakke med akkurat det og har tenkt å begynne igjen snart..Gikk på p-piller for noen år siden og reagerte hvertfall ikke på det..(Microgynon).

Her er også Pampers helt fantastisk. :tommelsmil: Virker som om at de bleiene holder på utrolig mye tiss. Har ikke hatt lekasjer her hvertfall, men hadde det med Libero. Pampers er jo også så deilige, myke og lette! Helt klart min favoritt. Tøybleier er nok ikke noe for oss, selv om jeg ærlig må innrømme at jeg er en smule nysgjerrig på det.... :fnise:

Ang.en evt ny graviditet så hadde jeg bare blitt glad om jeg hadde blitt det igjen nå. Men vil gjerne få planlegge nestemann og nyyte lillegutt en god, god stund framover! Er ikke noe stress. Også anbefaler jo legene å vente i 2 år..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ang baby spise ute: jeg vet mange har med flaske med oppmålt pulver + termos med varmt vann oppmålt. Sånn bitteliten termos de selger mange steder. Så bare heller de vannet i flaska når det er på tide med mat, rist rist, server.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dorey

Blir en stund til neste her ja. Ingen fare nå, for foreløpig er det så vondt med sex at vi ikke får det til. Lurer på om det er pga vakuum- forsøket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vi på str 3 i libero allerede, han er fem uker.. Han fikk røde merker rundt lårene av str 2 allerede. Har vel brukt den str i en uke allerede. Bleiene er litt romslige under baken, men fine rundt lårene. Ikke mer lekkasjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funderer på hvilken prevensjon vi skal gå for, og i grunn har jeg mest lyst til å prøve ladycomp/babycomp/temping for å slippe unna hormoner, men enn så lenge så er kondom løsningen. Jeg fullammer, men ikke sånn som Gro Nylander mener man skal for å kunne bruke amming som prevensjon; type max 4 timer mellom ammingene. Frøkna sover lett 5-6 timer i sleng om natta og det nyter vi bare. Har ikke lyst til å bli gravid ennå, og vi ser for oss å starte prøving igjen på sensommeren til neste år.

Vi bruker str. 2 i Libero nå, men brukte Pampers i str. 1. Likte Pampers bedre, men vi har et lass med Libero fra div. gratispakker og en bleiekake, så jeg vil bruke opp dem før vi går tilbake til Pampers. Kunn også tenkt meg å prøve Rema1000 sine, for de skal visst være gode. Men alle babyer jo forskjellige, så man må bare prøve seg frem. Og det som passet i en periode, passer kanskje ikke i neste. Kjøpte jo inn tøybleier, men de passer foreløpig ikke. Gleder meg til å begynne med dem når hun blir litt større :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...