ara Skrevet 26. juli 2012 #1941 Del Skrevet 26. juli 2012 Jeg var til kontroll etter 6 uker. Legen: "Har du noen spørsmål?" Jeg: "Nei, egentlig ikke." Legen: "Ok, da kan dere gå hjem!" Seriøst? For en lege... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nektarin Skrevet 26. juli 2012 #1942 Del Skrevet 26. juli 2012 Jeg må "melde meg inn på nytt" her, jeg har nemlig slettet forrige profilen min. Jeg pleide å være Mahareth Vi er midt i utvilkingssprang nummer 2 her, og lillegutt vil helst henge i puppen 24/7. Får ham ikke til å ta smokk heller enda, så jeg sitter bare her og lar ham suge som han vil... Er utrolig slitsomt. Det gjør også at han overspiser hele tiden, så han gulper også hele tiden. Ikke vil han sove noe særlig andre steder enn på puppen heller. Angående etterkontroll, så hadde ikke min lege heller fast rutine for underlivssjekk. Jeg skal bestille ny time til det når gutten min roer seg igjen, for nå er det umulig. Kan jo knapt gå på do uten hyl nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 26. juli 2012 #1943 Del Skrevet 26. juli 2012 Dere er så søte, alle sammen! Det går heldigvis gradvis bedre, og jeg har en fantastisk støtte i mannen, som sikkert har hørt ting ørti ganger nå. Merker også at det hjelper å si til venner og familie at ja, det har faktisk vært ganske tøft, Plutselig får jeg da høre lignende historier, både fra mor og andre, som heller ikke bare hadde det rosenrødt den første tiden med smått i hus. Etter hvert gir vel de evinnelige barseltårene seg også. Innimellom kan jeg jo knapt se på TV uten at det bare renner over. Eller som i går, da jeg fikk et gratulasjonskort fra en slektning, hvor det sto en blodharry historie om engler og mødre og whatnot, hvor tårene bare trillet etterpå. Selv om jeg egentlig syns historien var i overkant bløt og klissete.. Stinelin: hvis jeg kommer dit at småen bare trenger tillegg på kvelden, skal jeg absolutt slå meg til ro med det. Det høres jo egentlig ganske lurt ut, det rådet du fikk Nå er det noen som vil ha mat her igjen. Trodde han sov, men den gang ei... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 26. juli 2012 #1944 Del Skrevet 26. juli 2012 Ara: Ja helt utrolig... Veldig ung kvinnelig lege. Hun skulle ta 6 ukers kontroll på lillegutt også, men turte ikke ta i han. Jeg måtte snu han, holde han for henne osv. Utrolig unyttig legetime. Nektarin: Velkommen tilbake i ny drakt Utviklingssprang, det er noe som har gått meg hus forbi.. Holder ikke styr på forumbabyene, hvor gammel er din nå? Høres slitsomt ut med gutt i puppen hele tiden, men det går vel snart over. Det har blitt min trøst når ting er slitsomt; "Det går vel snart over" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nektarin Skrevet 26. juli 2012 #1945 Del Skrevet 26. juli 2012 Stinelin: Takk! Min er 8 uker på søndag. Du kan le om utviklingssprang på thewonderweeks.com, utrolig nyttig lesing. Jeg har kjøpt boka på ipaden, kan anbefales det også hjelper godt på psyken, og gjør det enda lettere å tenke at det faktisk går over! Schadenfreude: jeg er sikker på at det hjelper litt og litt, og plutselig en dag så oppdager du at den tøffe perioden er over og det bare er fint åvære mamma Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 26. juli 2012 #1946 Del Skrevet 26. juli 2012 Jeg vet noen som pumper hver morgen når de har masse melk, som de gir til kvelds når de har litt lite melk i puppene. Et tips om barnet får luftsmerter av tillegg f.eks. Hvis barnet tåler tillegget godt er det vel aller enklest å gi det. Barnet får uansett full dose antistoffer fra mor hver dag Jeg skulle ønske det var mer allment kjent at de første ukene med spedbarn er tøffe. Min mor sier bare at hun aldri hadde noe problem med amming eller noe, og gir liksom ikke rom for at andre kan plages. Selv satt jeg på ventebenken utenfor ammepoliklinikken to dager på rad og gråt mine modige tårer fordi jeg ikke klarte mate barnet mitt. Jeg synes det er en styrke å la seg selv kjenne på følelser, og ikke være så forknytt hele tiden. Kjenne på livet man lever Min dumme mor prøvde å trøste meg med "du trenger ikke skjemmes av å be om hjelp". Da ble jeg forbanna, hvorfor skal jeg skjemmes av det?! Hun mente visst det var skamfullt at jeg ikke fikk til amminga og måtte be om hjelp, jeg tror hun mener dette er noe alle kvinner bare skal fikse. Hun mener også at jeg er tåpelig som leser bøker om barns utvikling og oppdragelse, dette skal man også bare vite av seg selv. Jeg går ikke til henne for råd, for å si det slik. OK ferdig med utbruddet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haley Skrevet 27. juli 2012 #1947 Del Skrevet 27. juli 2012 Jeg har også opplevd at det plutselig kommer frem historier om ikke fullt så rosenrøde tilstander som det har vært fremstilt som tidligere, både fra mamma, svigermor og andre. Skjønner ikke hvorfor slike historier har blitt utelatt når det tross alt er så mange som opplever strev med amming, søvn osv. Det får ihvertfall meg til å ville være mest mulig åpen og ærlig overfor andre kommende førstegangsmødre Takk for tips om The wonder weeks, Nektarin! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
evil eve Skrevet 27. juli 2012 #1948 Del Skrevet 27. juli 2012 Jeg har vært på etterkontroll, sjekka hvordan det stod til nedi der, ba meg knipe etc. Men så satt jeg inn hormonspiral og tok celleprøve i samme slengen, så da måtte han jo nedi høna. Ellers så lurte han på hvordan det gikk etc. Herlig å høre hvordan det går med dere alle sammen selvom jeg ikke er så flink til å være innom om dagen. Dagene fyker avgårde, og med storesøster hjemme fra sommerstengt bhg har vi nok å henge fingrene i Malin vokser og har begynt med str 62 , har blitt 12 uker og er ei blid og fornøyd frøken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 27. juli 2012 #1949 Del Skrevet 27. juli 2012 Men om noen hadde sagt de første ukene var tøffe, hadde man egentlig skjønt omfanget? Jeg må jo innrømme at jeg antok den første tiden var tøff, men jeg skjønte nok ikke helt hva det innebar likevel. Men tror nok det er litt som Nylander skriver i "Mamma for første gang", at man er så fokusert på å komme gjennom fødselen at man ikke tenker så mye på tiden etterpå. Men ViljaH, var det du som hadde kjøpt no slags skjold med hull i som skulle få brystknoppene til å strutte mer ut? Har du isåfall en lenke til de? I dag hadde jeg en helt herlig morgenstund med småen. Han var mett og fornøyd, men ikke det spor trøtt. Så vi ble liggende i senga og "prate". Dvs, jeg fortalte om da han lå i magen, og han lyttet intenst mens han snøftet og gliste. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 27. juli 2012 #1950 Del Skrevet 27. juli 2012 Schaden- det er de øyeblikkene du må passe på å få med deg! Bruk tid på slik kos, det er hva du skal huske i årene fremover, skap gode minner (også...). Jeg kjøpte sånn Nipple sak på apotek ja, medela produkt det. Skal se om jeg finner lenke når jeg er på dataen. tlf nå. Jeg har ikke brukt den, det holdt med skjold for meg i starten da det var vanskelig å legge til når brystet var fullt. Innen uke tre begynte han å ta selv, nå når han er fem uker tar han selv fint hver gang. Han har transformert puppen til god ammepupp igjen :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 27. juli 2012 #1951 Del Skrevet 27. juli 2012 Jeg fant på babyshop! Spent på om det funker, er verdt et forsøk i hvertfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alabama Skrevet 27. juli 2012 #1952 Del Skrevet 27. juli 2012 (endret) Tenkte også at det kom til å bli mest utfordrende med våkenetter og skriking, men det har vært svært lite av det. Først nå jeg begynner å merke at jeg er skikkelig trøtt. Alt det andre var mye verre. Det ble jo litt ekstra spesielt siden vi ikke fikk en normal start, men jeg hadde jo barseltårene mens vi var innlagt. Der var det nok av folk å prate med. Slapp å sitte hjemme alene og grine.. Endret 27. juli 2012 av Alabama Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 27. juli 2012 #1953 Del Skrevet 27. juli 2012 Jeg har forresten bestilt meg the wonder weeks på amazon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 27. juli 2012 #1954 Del Skrevet 27. juli 2012 Hva nøyaktig er problemet schaden? Mine brystknopper er dårlige, det er ingen spene bare masse vev. Selve knoppen er ganske flat og bred, og delt opp i flere øyer.. Så når jeg skal putte inn så må det så mye vev med. Men nå når produksjonen har stabilisert seg har ødemet i vevet gått helt bort og baby bare gomler inn det han trenger for å få tak i det under. Hvis du har samme utfordring, så prøv vanlig brystskjold når det er fullt? Ingen vil sige dem ut for deg også. Og de vil gå tilbake til start etter ammeperiode. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 27. juli 2012 #1955 Del Skrevet 27. juli 2012 Alabams - unger som er friske og fornøyde sover hvis de ligger med mamma. Min sover til 10 hvis jeg gjør det. Vi har ikke våkenetter. Min gutt er forøvrig forkjøla og ligger og drar på noe surkling langt bak nesen. Høres ut som han plages så jeg våkna kl 7 idag, opp og lot han sove på brystet mitt ganske opprett. Og nesedråper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alabama Skrevet 28. juli 2012 #1956 Del Skrevet 28. juli 2012 (endret) ViljaH: Han sover om natta. Stort sett fra 21-07.30, avbrutt av to måltider. Problemet er at kroppen min ikke takler den avbrutte søvnen like godt lenger. Mye mer trøtt nå. Synes det er vanskeligere å sovne igjen etter amming også. Har prøvd å ta han opp i sengen for at han skal sove litt lenger sammen med meg, men det funker ikke. Han er lys våken. Ligger og pludrer mens han titter på gardinene og skyggene på veggen i kanskje ti minutter og så begynner han å sutre av kjedsomhet. Endret 28. juli 2012 av Alabama Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 28. juli 2012 #1957 Del Skrevet 28. juli 2012 ViljaH: har teite, innovervendte brystknopper. Småen har akseptert den ene, men ikke den andre som ikke har antydning til knopp. Vanlig brystskjold har jeg prøvd et par varianter av, men får det ikke til. Småen viser tendens til å bli sugeforvirret nå også, så jeg prøver å kutte i flaskebruken. Enn så lenge må flaske til på natta, men på dagtid kan jeg koppe de 30-40ml han trenger ekstra et par måltider. Legger ham til den fungerende puppen ofte og håper puppen tar hintet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 28. juli 2012 #1958 Del Skrevet 28. juli 2012 Tror det varierer hva man kaller våkenetter. Jeg har vært mye våken siden mini ble født, men han har sjelden skreket på natta. Spiser og sovner stort sett ganske raskt. Likevel er den avbrutte søvnen belastende. Alabams - unger som er friske og fornøyde sover hvis de ligger med mamma. Min sover til 10 hvis jeg gjør det. Vi har ikke våkenetter. Det hørtes deilig ut, men slik er det ikke her... Hadde han sovet så lenge jeg lå der skulle jeg ligget lengre Han sover en stund altså, men etterhvert har han behov for opp å finne på noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Unknown Skrevet 28. juli 2012 #1959 Del Skrevet 28. juli 2012 Stinelin: Det at jeg har for lite melk er igrunn greit. Var mye mer slitsomt med M, for ho ville ikke ha noe annet, og jeg ammet og ammet og ammet og ho bare grein. Sånn var det til ho var 6mnd og endelig fikk i seg nok mat til å bli mett. Lillebror drikker mme fra flaske og jeg synes egentlig det er veldig greit at mannen kan ta seg av noen måltider Sist jeg skreiv her, så sleit vi med at han var våken så ofte på natta. Ene natta vet jeg at jeg la han i sin egen seng kl. 1, for da kunne jeg få ett par skikkelige sovetimer før neste pupping. Kl.5 våknet jeg og han låg ved siden av meg igjen En eller annen gang ammet jeg nok i søvne. Det var sikkert noe slags økedøgn, for plutselig begynnte puppene å lekke på dagtid, og det har ikke skjedd siden første ukene. Nå får han begge puppene og ca 120 ml mme til kvelds kl. 8, sover til 1-2, til 4-5 og til 6-8, da er det morgen Så det du skriver høres ganske likt ut som her egentlig! Begynner dere andre å se litt til rutiner? Denne kvelds/nattrutina har nå vart noen dager og vi ser også litt mønster på dagtid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 28. juli 2012 #1960 Del Skrevet 28. juli 2012 Men når man har for lite melk, hvordan gjør dere det når dere drar ut på dagtid? Harmed mme på flaske, eller må den i kjølebag så lenge? Morsmelka er jo praktisk sånn, tåler noen timer i romteperatur (den man pumper, altså ). Æsj, jeg har så inderlig lyst til å bare kunne slenge ut puppen og at det skal holde.. virker mye mer praktisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå