Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

*Joyce*

Anbefalte innlegg

Jeg har en tricot slen, og trodde egentlig det skulle være veldig styrete å knyte. Men det går faktisk veldig greit, i hvert fall den nyfødt-knytinga. Litt heft er det jo, siden sjalet er sånn cirka femti meter langt, men småen sover som en stein inni der. Veldig deilig å ha hendene fri,

Det ER slitsomt med lite melk, i hvert fall når jeg iherdig pumper for å få opp produksjonen. Fikk masse skryt av helsesøster for at jeg gjør den innsatsen jeg gjør, og det varmer forsåvidt å høre, men jeg lengter virkelig etter den dagen hvor jeg bare kan slenge ut puppen og ungen er fornøyd etterpå.

Noen måltider går nå helt fint, småen spiser seg mett ved puppen og sovner. Men så er det den derre runden på kvelden... i går holdt han det gående i fire timer, og det var helt kul umulig å få ungen til å sove, enda han hadde spist tre ganger den normale måltidsmengden. Det er så frustrerende! Ungen MÅ jo være mett, og han dupper da også av på armen, men våkner umiddelbart når han legges i senga. I natt tenkte jeg å teste ut å legge ham i vognbagen isteden, kanskje det er senga som er for stor?

Nå sover den lille natterangleren, typisk nok. Våknet i ti-tiden, spiste puppen tom på 20 minutter og sovnet igjen, og har sovet siden... Hvorfor kan han ikke gjøre sånn på natta, sånn at vi fikk sjansen til i det minste å føle oss et snev av uthvilt? :glare:

Største problemet med de frustrerende nettene er at når jeg er så desperat utslitt og trøtt, føles hele situasjonen så inmari uoverkommelig vanskelig. :bond: Heldigvis ser det ut til å gå ganske greit på dagtid nå. Da spiser småen og sover, og det er ingen problemer å få ham til å gjøre noen av delene. Hadde jeg ikke hatt de timene, tror jeg at det hadde rablet for meg...

*ferdig med sutringen nå*

I dag er planen å få trillet en tur i det pene været. Det er utrolig deilig å føle seg litt mer mobil igjen. Bekkenvondtene har nesten forsvunnet, de merker jeg bare hvis jeg går eller står litt for lenge. Småen ser også ut til å trives veldig godt i vogna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Alabama

Vi hadde lillemann i vognbagen frem til han var to mnd. Da la vi han i senga. La han på tvers i senga og brukte ammeputa som vegg. Han trives veldig godt oppi der. :Nikke: Vår seng er 70x110, men de fleste sengene er vel 60x120 og da blir det jo litt vanskeligere.. Du kan jo prøve å dele av senga litt, lage et lite rede?

Håper det går seg til med spisinga hans. Høres litt slitsomt ut med baby som aldri blir fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schadenfreude: Stå på med amminga!! Det lønner seg nok skal du se :) Men skjønner at det er slitsomt...

Håper dere får noen roligere netter snart også..Rart at noen skal bli så urolige på den tiden av døgnet.....

Du får prøve vognbagen, eller som Alabama sa...Å bygge et lite "rede" i senga..slik at det blir lunt og godt å sove der. Min lille gutt liker seg kjempegodt når dyna er pakket rundt han og nesten helt opp i ansiktet. Da sover han som en engel! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill dere! Skal se på de du nevner joyce :)

Er ikke elastisk sjal veldig varmt dorey?

Mulig d bare virker sånn for meg nå, da j blir veldig fort svett for tiden.. Er nok ikke helt tilbake i form fra fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dorey

Jeg synes ikke det er så varmt egentlig, og jeg er en veldig "varm" person :) Men nå har det forsåvidt ikke vært så varmt her i Oslo når jeg har brukt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Joyce* skrev (På 21.7.2012 den 10.02):

Selma: Manduca er ikke anbefalt til de minste, den er litt bred i panelet og gir ikke nok støtte før de er litt større. Men fra 4-6 mnd er den super. Hvis du skal ha en formsydd sele du skal bruke nå, vil jeg anbefale Beco, Angelpack eller Ergo med spedbarnsinnlegg; evt en meitai med klips, som sys av bl.a. Beredilla og Go'klompen.

Da har jeg forelseket meg litt i Angelpack. Den virket jo rimelig lett å bruke, og jeg likte også at den passer godt for mindre bærere (jeg er ikke så stor, og det er egentlig ikke mannen heller).

Fant et fint pakketilbud hos Bæreglede med både elastisk sjal og Angelpack, tror jeg går for det! :jepp: Synd jeg ikke får dratt til butikken og prøvd forskjellig, men det er jo greit å lese andres erfaringer over nett også (selv om jeg blir lettere forvirret over forskjellige meninger.. Stoler på deg jeg Joyce! ;) )

____

Æsj, har en dum pupp her som får tette melkeganger hele tiden! Bare den ene, merkelig nok. Men det tetter seg på et nytt sted omtrent hver dag :( Ikke har jeg fått dreisen på pumpingen heller (får ut kanskje et par teskjeer med melk..). Men prøver å massere lett når vesla suger fra den vonde puppen, det har løst opp knutene tidligere hvertfall.. Både jeg og mannen er livredde for at jeg skal få brystbetennelse, så her går det i varme klær og ullinnlegg.. *svettpåpuppa* :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dorey

Det er så fantastisk å være mamma! Etter en morsom badestund, lot jeg ham ligge litt naken på stellebordet mens vi tullet, og brått hadde han tisset over hele meg :fnise: Det hele ble etterfulgt av verdens største tannløse glis :happy: Lille fine min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selma_ skrev (På 22.7.2012 den 10.51):

Da har jeg forelseket meg litt i Angelpack. Den virket jo rimelig lett å bruke, og jeg likte også at den passer godt for mindre bærere (jeg er ikke så stor, og det er egentlig ikke mannen heller).

Fant et fint pakketilbud hos Bæreglede med både elastisk sjal og Angelpack, tror jeg går for det! :jepp: Synd jeg ikke får dratt til butikken og prøvd forskjellig, men det er jo greit å lese andres erfaringer over nett også (selv om jeg blir lettere forvirret over forskjellige meninger.. Stoler på deg jeg Joyce! ;) )

____

Æsj, har en dum pupp her som får tette melkeganger hele tiden! Bare den ene, merkelig nok. Men det tetter seg på et nytt sted omtrent hver dag :( Ikke har jeg fått dreisen på pumpingen heller (får ut kanskje et par teskjeer med melk..). Men prøver å massere lett når vesla suger fra den vonde puppen, det har løst opp knutene tidligere hvertfall.. Både jeg og mannen er livredde for at jeg skal få brystbetennelse, så her går det i varme klær og ullinnlegg.. *svettpåpuppa* :fnise:

Fikk litt lyst til å prøve sånn bæring selv jeg, Selma_...Etter å ha lest litt av deg og andre... :)

Haha, passe seg for brystbetennelse. Det er ikke morsomt, så er bedre å være på den sikre siden med varme, svette pupper! :fnise: :fnise:

Dorey skrev (På 22.7.2012 den 13.05):

Det er så fantastisk å være mamma! Etter en morsom badestund, lot jeg ham ligge litt naken på stellebordet mens vi tullet, og brått hadde han tisset over hele meg :fnise: Det hele ble etterfulgt av verdens største tannløse glis :happy: Lille fine min!

Det er såå fantastisk. Har også fått en tissedusj i ny og ned. Også så herlig nå når de smiler så godt. Man smelter jo helt!! :hjerter_rundt:

Endret av ara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vi nede fra setra for en stund, artig å være litt på nett igjen.

Jeg har også for lite melk, selv om jeg ammer ofte. Er muligens litt for dårlig til å spise, og reagerer veldig fort på travle dager, da produserer jeg mindre. Så vi gir tillegg, men stort sett bare på kveldene. Veldig praktisk at han tar både flaske og pupp, det åpner muligheten for både barnepass og et vinglass i ny og ne.

Kolikken ser heldigvis ut til å begynne å roe seg, herlig med skrikefrie kvelder!

Jeg har brukt lang tid på å knytte meg ordentlig til lillemann, men nå begynner det å hjelpe. Ble mye bedre når det ikke var vondt å amme, det tok veldig mye krefter. Nå begynner det å bli skikkelig moro, med store smil og gledeshyl! :rodmer:

ViljaH skrev (På 12.7.2012 den 8.30):

Hva er bacimycin for?

Hadde bakterieoppblomstring på hud og i melk, trolig derfor jeg har vært så vanvittig sår. Det tok faktisk 7 uker før det ble smertefritt å amme.. :overrasket:

Men nå går det heldigvis bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok samme runde med vond amming forrige barn. Nå går ammingen veldig fint her, ikkeno trøbbel lenger. Knoppene har blitt så myke han suger dem inn som spaghetti :)

Jeg får ikke helt til mitt elastiske sjal, får ikke til knytingen. Venter på beco'en jeg har bestilt.

Ellers synes jeg bleieskift er litt irriterende! Han har lekkasje i rompa virker det som, han basjer hele tiden. Jeg må ofte skylle ham to-tre runder eller gjennom to bleier før vi klarer å få på ren bleie på ren stump.. Nesten hvert skift basjer eller tisser han på håndduken. Klesvaskjobben har blitt stor! Men er jo også glad for at han ikke plages med luft eller forstoppelse. Har kuttet kullsyre fra mitt kosthold etter et par episoder med magevondt. Storebror reagerte også på det, men det hadde jeg glemt.

Og så har han fått så tjukk mage at bukser str 60 etterlater røde merker på magen og kan ikke brukes.. Idag har han på strømpis som ligger under magen. Her må det bli strømpis'er og sparkebukser fremover :)

Endret av ViljaH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stinelin: så godt å høre at det går litt bedre nå, både med amming og med tilknytning!

Merker selv hvor mye styret med ammingen tar på. Nå har jeg klart å halvere mengden tillegg småen får, og det kan virke som han suger mer effektivt når han ligger ved puppen. Men bekymrer meg jo selvsagt for at han ikke får nok mat.. så vi prøver noen dager nå, og så blir det en tur til helsestasjonen for veiing, sånn for sikkerhets skyld.

På grunn av den litt tøffe starten vår, gikk både mannen og jeg glipp av den umiddelbare tilknytningen til småen og det må vi nå ta igjen. Alt styret med ammingen, samt at småen har en god del mageknip som ettervirkning av behandlingen han fikk, gjør at situasjonen kanskje ikke er så harmonisk som jeg så for meg. At jeg selv sliter med å bearbeide hvordan fødselen foregikk, har heller ikke hjulpet på.

Men vi har vært til et par samtaler med helsesøster her og det har vært veldig betryggende, og ikke minst til god støtte. Vi er visst ikke så unormale som jeg trodde vi var... blush.png

Nå sitter jeg med en vørterøl. Ikke akkurat favoritten, men det påstås at sånt skal få opp melkeproduksjonen. Vi får nå se. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dorey

Si ifra hvis du trenger å prate om fødselen Schaenfreude! Tror vi har en del likhetstrekk. Jeg bearbeider min fremdeles, det er ikke så lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tilgjengelig for prating, jeg også, Schadenfreude, har gått strålende denne gangen, men not so much med Turnerose. Og bruk de du har rundt deg! Hjelper å prate. :Nikke:

:hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere?

Noen her som har vært på etterkontroll hos legen? Jeg var nemlig på det forrige uke, og jeg var da ganske så sikker på at de pleide å sjekke "der nede"...Men det gjorde han altså ikke og da etterlyste jeg det ikke heller...Trodde kanskje også de kjente på magen en siste gang for å sjekke at alt var ok der også...men nei...

Han sjekket vekt, blodtrykk og tok noen blodprøver..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært enda denne gang. Men forrige fødsel sjekket legen underliv på etterkontroll, så over tilhelning av rifter og sting og status generelt. Ba meg knipe når hun var inni skjeden for å sjekke muskelkontroll. Husker ikke hva mer legen gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  ara skrev (På 26.7.2012 den 8.37):

Men dere?

Noen her som har vært på etterkontroll hos legen? Jeg var nemlig på det forrige uke, og jeg var da ganske så sikker på at de pleide å sjekke "der nede"...Men det gjorde han altså ikke og da etterlyste jeg det ikke heller...Trodde kanskje også de kjente på magen en siste gang for å sjekke at alt var ok der også...men nei...

Han sjekket vekt, blodtrykk og tok noen blodprøver..

Jeg var til kontroll etter 6 uker.

Legen: "Har du noen spørsmål?"

Jeg: "Nei, egentlig ikke."

Legen: "Ok, da kan dere gå hjem!"

:overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schadenfreude: Ikke vær fortvilet over dårlig sovehjerte, det blir sikkert bedre! Vår lillegutt var likeens, og jeg var helt på felgen etter utallige leggeforsøk og oppvåkninger. Etter at det ble mulig å amme i senga , ca 7uker, la vi han mellom oss om natta. Nå sover han mye bedre, både natt og dag. Kan faktisk legge han våken i vogge, seng eller vogn, så sovner han etter litt rugging eller synging, eller helt av seg selv. Lykke!!

Nå har vi feriebesøk av søskenbarna hans, og den eldste på 4år klarte akkurat å få lille til å sove. Jeg la han sutrende i vogga, gikk fra de to, og like etterpå kom fireåringen strålende stolt og fortalte at lillegutt hadde sovna. :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schadenfreude og Unknown: Tenkte å fortelle hvordan vi har gjort det i forhold til lite melk og sulten unge på kvelden. Jeg syntes det var slitsomt med for lite melk og hadde dårlig samvittighet hver gang jeg blanda ei flaske i stedet for å legge til igjen og igjen. Fikk råd av helsesøstra om å bestemme meg for å ha noen timer på kvelden uten amming, og bare gi flaske. Hun mente jeg ble utslitt og sår av konstant kveldsamming, og gutten ble bare frustrert og ikke mett.

Etter at jeg aksepterte dette ble alt mye bedre. Jeg ammer meg tom for kvelden, og gir flaske til lille er mett og sovner, så har jeg nok melk til natta. Om jeg ammer hele kvelden blir det litt knapt på natta også, det er ihvertfall slitsomt. Lille sover bedre på MME, og får sovet noen gode timer. Og jeg kan ta et lite vinglass i ammepausa ;)

Synes vi fant en veldig god løsning på dette, jeg har uansett ikke sjanse til å få han mett kun på min melk. Han tar gjerne 120ml etter at jeg er tom på kvelden! Veldig praktisk at mannen eller bestemor kan ta seg av kveldsmat og legging også, slik at jeg har mulighet til et pusterom. Bare å få ro til å spise godt og hvile tror jeg er viktig for melkeproduksjonen min. I starten måtte flaska fram av og til ellers i døgnet også, nå trengs den kun på kvelden.

Vet at alle er ulike, men om dere kan ha nytte av dette er det jo flott :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...