ViljaH Skrevet 25. mai 2012 #1681 Skrevet 25. mai 2012 Jeg hadde en ganske fæl sykehusopplevelse selv, men fikk pratet ut om det både med legene og jordmødrene. Det hjalp veldig å få bekreftelse på at jeg hadde vært veldig syk [...] Jeg har først i dette svangerskapet forstått at jeg var veldig syk etter forrige fødsel. Ingen som forklarte noe særlig til meg mens jeg var på sykehuset. Virket som de ikke ville "skremme meg" eller noe. Jeg er da ingen hønsehjerne på 17 år.. Da jeg var til gynekolog for å bli vurdert for medisin for dette svangerskapet, sjekket han journalen min, og sa at jeg hadde "akutt og alvorlig svf" forrige gang, så han ville absolutt anbefale at jeg begynte med medisin.. Da ble jeg litt overrasket.
Gjest Glenfarclas Skrevet 26. mai 2012 #1682 Skrevet 26. mai 2012 Gutten er bare to uker, og jeg har allerede måtte forvare og forklare at "Nei, han er ikke bortskjemt" "Han har ikke godt av å skrike litt" "Han skal ikke ha smokk før amminga går på skinner" Og ikke minst høre kommentarer om at han er "snill" eller ikke ettersom om han skriker eller er stille. *måpe* "Snill"? Jeg tror det er veldig sunt å reagere på sånt, du virker ikke tussete for meg i alle fall. Spent på hvilke holdninger som dukker opp når min kommer ut - håper virkelig at jeg slipper å bli klandret om jeg trøster "for fort" osv.
Haley Skrevet 26. mai 2012 #1683 Skrevet 26. mai 2012 Foreldre/svigerforeldre er ikke alltid barebare, og jeg er også veldig spent på hvordan de kommer til å oppføre seg og komme med råd av ulike slag.. Både svigermor og den ene svigerinnen min jobber i barnehager, og jeg er litt redd for at de skal komme og mene noe om alt fordi de jobber med barn og er "fagfolk". Har jo allerede møtt motstand når det gjelder tøybleier Jeg tror vi alle må prøve og feile, og de har jo også vært nybakte foreldre en gang. De mener det sikkert godt, men må også innse at det tross alt er over et kvart århundre siden de var i vår situasjon og at ting forandrer seg. Jeg er et veldig følelsesmennske til vanlig og det har tidvis gjennom svangerskapet vært noen dager hvor tårene har kommet lettere enn før, og regner med at det ikke kommer til å bli noe bedre før den første sårbare barseltiden er over. Så jeg synes det er gull verdt å lese om andres erfaringer (ikke bare de rosenrøde som de fleste har lyst til å fortelle) og prøver å få et mest mulig realistisk syn på hvordan den første tiden blir, selv om ingen babyer/foreldre er like.
Gjest Alabama Skrevet 26. mai 2012 #1684 Skrevet 26. mai 2012 (endret) Stinelin: Hørtes kjipt ut med en sånn start og sånne svigerforeldre. Slitsomt med "gode råd" når man vet at det er feil og man i tillegg føler at man kjenner barnet sitt best selv. Apropos det med smokk: Rolf Lindemann, en av Norges mest anerkjente barneleger, sier at smokk ikke fører til nipple rejection, altså at man fint kan gi smokk til alle barn selv om amming ikke er helt etablert. Min lille tass fikk smake smokk før han fikk pupp. Vet at bl.a. Gro nylander sier noe annet, men hun sier også at det ikke er smertefullt å amme, og det er det faktisk til tider! Jeg har først i dette svangerskapet forstått at jeg var veldig syk etter forrige fødsel. Ingen som forklarte noe særlig til meg mens jeg var på sykehuset. Virket som de ikke ville "skremme meg" eller noe. Jeg er da ingen hønsehjerne på 17 år.. Da jeg var til gynekolog for å bli vurdert for medisin for dette svangerskapet, sjekket han journalen min, og sa at jeg hadde "akutt og alvorlig svf" forrige gang, så han ville absolutt anbefale at jeg begynte med medisin.. Da ble jeg litt overrasket. Ja, jeg tror de holdt litt tilbake fordi de var redd for at jeg skulle bli engstelig. Men jeg er sykepleier selv, så jeg ville vite akkurat hva som hadde skjedd og hvor syk jeg hadde vært. Synes kanskje de kunne vært litt mer ærlige uten at jeg hadde behøvd å etterspørre informasjon. De fleste pasietner er jo nysgjerrige. Som du sier, så er det jo viktig å vite at man har hatt alvorlig svf, for å kunne "forebygge" før neste svangerskap. Godt at du ser ut til å holde deg frisk nå, da! Endret 26. mai 2012 av Alabama
evil eve Skrevet 26. mai 2012 #1685 Skrevet 26. mai 2012 Er så glad for at jeg (ennå) ikke har fått noen velmente råd angående barnestell denne gangen.. Litt for mye innblanding sist fra bl.a svigerfar som hadde en mening om absolutt alt.. Kunne ikke skjønne hvorfor storesøs ikke kunne få sjokolade da hu var under to uker gammel, hvorfor jeg ikke ville at andre skulle ta fingern inni munn hennes etc.. Hva ER det med at andre vil putte fingern inni munnen til små babyer? Får stadig spørsmål om hun er snill, men hallo, man er da ikke slem om man gråter? Trur nok vi må ned i kjellern og finne fram air conditionen vi kjøpte da storesøster var nyfødt, like varmt nå som det var for tre år siden i juni da storesøster kom til verden.
ViljaH Skrevet 26. mai 2012 #1686 Skrevet 26. mai 2012 Som du sier, så er det jo viktig å vite at man har hatt alvorlig svf, for å kunne "forebygge" før neste svangerskap. Godt at du ser ut til å holde deg frisk nå, da! Ja! Det er helt tilfeldig jeg fikk vite jeg burde bli evaluert for medisin i neste svangerskap. Fastlegen visste det ikke, jeg som tok initiativet. Medisinen må man begynne med før uke 14 skal det være noe vits. Så da skal man til fastlege, henvises til spesialist, få time.. alt før uke 14. Epikrisen sa ingenting om dette. Kun at det var hellp-syndrom. Som fastlegen ikke visste var variant av svf, hun sa jeg ikke hadde hatt svf, måtte være misforståelse. Så det er enormt viktig å informere pasientene, enn så lenge eier vi ansvaret for vår helse selv. Ingen andre personer eller systemer som får til det idag. Forøvrig- ingen som fortalte meg at amming kan være veldig vondt i starten heller. Alle folk og bøker sa det gikk helt av seg selv. Det var for meg svinevondt!
Gjest Dorey Skrevet 27. mai 2012 #1687 Skrevet 27. mai 2012 (endret) Jeg skal ringe til helsestasjonen på tirsdag og en time hos jordmoren min. De har psykolog der også, hvis jeg trenger det. Tror det skal bli godt å få hjelp til å bearbeide det, er ikke alt man takler "alene" nei. Amminga her har gått forholdsvis greit, men hadde ganske såre brystvorter i starten. Nå har melkesprengen gitt seg også, takk og pris. Jeg tror lillegutt fikk vondt i magen i går etter at jeg hadde spist sjokolade. Det er jo litt krise, men kanskje kiloene forsvinner fortere om jeg må holde meg helt unna det Noen som vet hvor mange timer det tar før det man har spist går over i melka? Kos dere i sommerværet! (Litt dumt å være midt i renselsen når vannet er så godt og varmt, men men, det er verdt det ) Ja, til Oslotreff forresten! Endret 27. mai 2012 av Dorey
Schadenfreude Skrevet 28. mai 2012 #1688 Skrevet 28. mai 2012 Ja til Oslo-treff her også Begynner forresten å mistenke at jeg ikke er gravid, bare blitt 50 år eldre sånn på kort tid. Og tjukkere, ikke minst... Har de siste dagene våknet opp med stive og ømme fingre, og har jo humpet rundt i noen uker allerede 1
Stinelin Skrevet 28. mai 2012 #1689 Skrevet 28. mai 2012 Hvis du plages med kuler som tetter igjen melkegangen (vil gi brystbetennelse ubehandlet), så prøv lecitin fra helsekost. Dose står på ammehjelpen.no. Vidundermiddel. Takk for tipset! Apropos det med smokk: Rolf Lindemann, en av Norges mest anerkjente barneleger, sier at smokk ikke fører til nipple rejection, altså at man fint kan gi smokk til alle barn selv om amming ikke er helt etablert. Min lille tass fikk smake smokk før han fikk pupp. Vet at bl.a. Gro nylander sier noe annet, men hun sier også at det ikke er smertefullt å amme, og det er det faktisk til tider! Gro Nylander kan ta seg en bolle Jeg kunne skrevet et kapittel om smertefull amming! Har så vanvittig såre brystvorter, de blør og er helt jæv... vonde! Gutten er litt sløv til å gape høyt nok, må være supernøye på at han tar skikkelig tak. Merker at det går litt bedre om jeg er nøye hver gang. Har bestemt meg for å vente med smokk til vi har styr på dette. Pga litt lite melk får han NAN på flaske, syntes han ble dårligere til å gape etter at vi begynte med det.
ViljaH Skrevet 28. mai 2012 #1690 Skrevet 28. mai 2012 Viktig å få gode rutiner på amminga, Stinelin, så pass på at han lærer seg å gape riktig som du sier. Når jeg tenker tilbake på forrige gang, og hva som var mest smertefullt, så er det ikke fødselen jeg tenker på, men amminga faktisk :gjeiper: Jeg hadde jo en kjapp og lett fødsel, som ikke var vondere enn jeg tålte det. Men amminga var vond i ukesvis. Heldigvis rettet det seg etterhvert, og vi ammet til han var ca 2 år. Fullammet til 6 mnd, flere gode ammestunder pr dag til 1 år, en-to ganger om dagen til 18 mnd, og siste halvåret var det vel dann og vann til kos og trøst, ikke hver dag. Gutten elsket puppen, det var hans beste venn (er vel det fortsatt kanskje, selv om han ikke får amme eller holde på selve nippen lenger, så vil han veldig gjerne holde øverst på puppen til trøst og kos). NÅ er sykehusbag pakket og klar Har vasket og fikset en del babyutstyr i pinsen, så nå er det ikke langt unna vi er klare. Har også fått avtalt med min mor fra når hun skal komme og være barnevakt-backup for storebror.
*Joyce* Skrevet 28. mai 2012 Forfatter #1691 Skrevet 28. mai 2012 Uff, ja, ammestarten første gang var ingen dans på roser her, heller. Men det gikk seg nå til etterhvert, og jeg ammet relativt lenge til slutt (16 mnd). Men det var skikkelig fælt mens det sto på. Utrolig godt at det mer eller mindre har gått av seg selv denne gangen, med minimalt med smerter. Et rungende JA til Oslo-treff her også!
Schadenfreude Skrevet 29. mai 2012 #1692 Skrevet 29. mai 2012 Hvem er det som kunne tenke seg Oslo-treff da? Alabama, Joyce, Dorey... noen fler? Som den etternøleren jeg er kan jeg godt stille med mage, siden jeg fremdeles har en måned igjen til termin. Men kommer jo selvsagt an på formen til alle sammen. Her har mannen fylt opp sykehusbagen med alt mulig rart, inkludert et par skift til seg selv. Det er faktisk ikke plass til klærne mine oppi der, så jeg tror jeg skal pakke om hele greia og hive i en mer egnet bag. Hvor mange skift bør jeg egentlig ta med? Syns det er no sabla pes, fordi jeg har svært begrenset med klær om dagen. Det jeg har, det bruker jeg jo, så det blir upraktisk å pakke det ned... Regner ikke med å passe inn i gamletøyet sånn umiddelbart etter fødsel, i hvert fall. Sånn ellers veksler jeg mellom å være sånn og sånn om dagen. Prøver å få det til å gå opp for meg at småen snart er her, men det er visst vanskelig. Nå kunne jeg like gjerne utsatt hele fødselen et par år eller no. Ikke at det er selve fødselen som skremmer, men overgangen til en tilværelse med baby i... For all del, det går nok bra, men merker at jeg, som er så glad i å forberede meg grundig på alt mulig jeg skal gjøre, ikke klarer å forberede meg på dette, uansett hvor mye jeg leser om både amming, stell og andre tekniske spesifikasjoner på disse minimenneskene. 1
Gjest Mahareth Skrevet 29. mai 2012 #1693 Skrevet 29. mai 2012 Jeg vet akkurat hvordan du føler deg, Schadenfreude... For meg så hjelper det godt at mannen er så forberedt som han er, han tar alt med ro og er sikker på at vi blir kjempeflinke foreldre begge to. Men herregud så skummelt det er å tenke på at hele livet mitt forandrer seg veldig, veldig snart!!! Jeg er heller ikke spesielt redd for selve fødselen, den er jo over på "noen" timer, det er resten av livet som er skummelt å tenke på... Lurer forresten også på hvor mye tøy jeg trenger til meg selv.
Gjest Alabama Skrevet 29. mai 2012 #1694 Skrevet 29. mai 2012 (endret) Gro Nylander kan ta seg en bolle Jeg kunne skrevet et kapittel om smertefull amming! Har så vanvittig såre brystvorter, de blør og er helt jæv... vonde! Gutten er litt sløv til å gape høyt nok, må være supernøye på at han tar skikkelig tak. Merker at det går litt bedre om jeg er nøye hver gang. Har bestemt meg for å vente med smokk til vi har styr på dette. Pga litt lite melk får han NAN på flaske, syntes han ble dårligere til å gape etter at vi begynte med det. Ja, da er det sikkert lurt å vente litt. Jeg har heldigvis sluppet unna blødende brystvorter, men lillemann har bitt meg flere ganger. Pumpet mye de første ukene og da ble de litt såre. Smurte meg med Purelan når jeg la meg etter siste kveldsamming/pumping, og da var de fine igjen til neste måltid! Ang. Oslotreff så er jeg klar når som helst, så litt opp til dere andre. Edit: Jeg har termin i dag! Endret 29. mai 2012 av Alabama
ViljaH Skrevet 29. mai 2012 #1695 Skrevet 29. mai 2012 (endret) Jeg sier pass til Oslo-treff, bor ikke i nærheten. Dere får kose dere! Jeg har bare tatt med litt tøy til meg selv, alt i en liten bag. 4 underbukser, 2 ammeBH, ammeinnlegg, 2 par sokker. 1 joggebukse, 1 joggejakke med glidelås foran, en olabukse (gravid), et par ammetopper, innesko. Håndkle, litt toalettsaker (et par nattbind), en sportsdrikk. purelan, lactulose (skal legge i speilreflekskamera, videokamera, telefon, babydagboken, grønne journal..) Det er vel det såvidt jeg husker i farten. Og så har jeg med til babyen; bodyer, bukser, sokker, utedress, lue, ullsokker. Forrige gang var jeg jo litt "utafor" kan man si, så jeg tilbrakte mye av tiden i sykehusskjorte og engangstruse..klarte ikke stå oppreist uansett, var så svimmel og utmattet. Regner med jeg ikke blir syk denne gang, så vil sannsynligvis ønske å ta på meg klær og ut av sengen innimellom. Endret 29. mai 2012 av ViljaH
Schadenfreude Skrevet 30. mai 2012 #1696 Skrevet 30. mai 2012 Trenger babyene egentlig utedress nå om dagen, holder det ikke med en liten jakke og så teppe over? Jeg har i det minste fått sneket inn et par plagg til meg selv nå... Tror jeg skal ta med noe ekstra drikke også. Og så må jeg en tur innom apoteket for å kjøpe sånn smart puppekrem. Høres ut som et mål for morgendagens rusletur Oslo-treff: er det noen som er i form til et treff neste uke, kanskje?
Haley Skrevet 30. mai 2012 #1697 Skrevet 30. mai 2012 Skulle gjerne blitt med på Oslo-treff hvis jeg bodde i nærheten, men må nok si pass Det går sakte med pakking av sykehusbagen her, men jeg har en mental liste over hva som skal med, så det er bare å få effektuert pakkingen. Kan jo håpe at fullmånen på mandag virker på modningen Hvem er egentlig de neste med termin? *inn å sjekke terminlista*
Schadenfreude Skrevet 30. mai 2012 #1698 Skrevet 30. mai 2012 Det går sakte med pakking av sykehusbagen her, men jeg har en mental liste over hva som skal med, så det er bare å få effektuert pakkingen. Kan jo håpe at fullmånen på mandag virker på modningen Andre ser ut til å være veldig ivrige på å fortelle oss ikke bare HVA vi bør ha med, men at vi MÅ pakke alt klart NÅ. Og ja, det inkluderer å kjøpe et ekstra sett tannbørster og tannkrem, slik at vi kan pakke det NÅ, det også. Er det virkelig SÅ hast? Jeg ser for meg at man i det minste klarer å raske med seg tannbørstene og deo på vei ut døra... Mange venter jo hjemme en god stund før de faktisk drar inn til føden også, kan man ikke like gjerne da pakke de siste sakene (skrive liste i forkant, kanskje?) mens man venter på at riene skal ta seg opp? Modning... Småen er i hvert fall på vei nedover, for jeg har stadig runder hvor bekkenet plutselig blir veldig ømt. Kan våkne av det på natta, feks. Det er ikke uoverkommelig ubehagelig foreløpig, men enkelte ganger frister det å ta en paracet.
Gjest Mahareth Skrevet 30. mai 2012 #1699 Skrevet 30. mai 2012 Jeg nekter faktisk å ha så hastverk med å komme meg på sykehuset at jeg ikke rekker å pakke tannbørsten. Hvis det likevel skulle skje, så bor vi nærme nok til at mannen kan stikke hjem og hente Angående utedress og sånn, så har jeg lest trådene om baby og sommer ganske grundig, og kommet frem til at jeg er (nesten ) sikker på at babyene våre ikke trenger mer enn body og bukse og teppe, så jeg har ikke tenkt å ta på mer enn det i første omgang. Vil jo helst ikke at babyen skal være overopphetet heller. Jeg er neste på terminlista ser jeg Er noen vi ikke har hørt fra enda, håper de har fått og at alt har gått bra
Gjest Unknown Skrevet 30. mai 2012 #1700 Skrevet 30. mai 2012 Jeg tror nok ikke utedress er noe særlig vits i før til høsten. Her har vi en strikket jakke og diverse bomullsjakker. Har blitt brukt lite, men de dagene det er under 10 grader har det vært greit å ha Når vi er ute så ligger enten T i vogna eller sitter i bilstolen og der har vi heller på teppe og dyne om det er kaldt! Og jeg tror nok i de fleste tilfeller at dere rekker å pakke tannbørsten før dere må dra! Med meg gikk vannet, og vi måtte kjøre til sykehuset nå, men jeg rakk likevel å pakke siste rest, lage meg niste og finne frem hånklær og tisselaken å sitte på. Tar 2 min ekstra. Måtte t.o.m. vente på mannen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå