Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja, men når man ikke kan sammenligne effekt, så betyr det at man hverken kan bekrefte eller avkrefte virkning. For å kunne vite noe sikkert, måtte man hatt to grupper av helt like svangerskap, gitt den ene gruppen modningsakupunktur, og den andre ikke. Så sett om det var noen klare forskjeller som gjør at man kan generalisere funn. Og et slikt eksperiment er umulig å få til av rent praktiske årsaker. Man vil ikke kunne si noe sikkert om det er akupunkturen eller andre naturlige fysiske hendelser som er årsak til at livmorhalsen klargjøres til fødsel.

Leste du artikkelen jeg lenket til? Den tok for seg nettopp en sånn blindstudie, der noen fikk "liksomakupunktur" med butte nåler og andre "ekte". De som fikk behandlingen, visste ikke hvilken gruppe de tilhørte.

De som fikk ekte akupunktur, hadde ikke høyere sannsynlighet for å føde innen 24 timer enn de gravide som fikk liksombehandling. Av de som fikk ekte behandling, fødte 12 prosent innen 24 timer. Av de som fikk liksombehandling, fødte 14 prosent innen 24 timer.

Tidligere studier har også konkludert med at akupunktur ikke er en effektiv metode for å sette i gang fødselen for de som går over tiden.

Dette handlet riktignok om de som var ved termin eller over, men jeg ser ingen grunn til at ikke det samme skal gjelde for de før termin.

Det er selvsagt begrenset hvilket studier de kan gjøre på gravide kvinner, men det ser ut til at de i hvert fall har fått undersøkt akkurat effekten (eller mangelen på det) av modningsakupunktur.

Generell akupunktur har man vel heller ikke klart å bevise noen effekt av, utover placeboandelen.

/ferdig med kveruleringen nå :fnise:

Her i gården pakker vi sykehusbaggen om dagen. Klær og slikt er på plass , men jeg funderer litt på hva jeg bør ha med av mat/snacks til underveis. Det bør vel helst gi mest mulig energi, uten å ta mye plass i magen. Vet ikke hvor mye jeg orker å spise, nemlig.

Hva har dere hatt med/pakket?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her i gården pakker vi sykehusbaggen om dagen. Klær og slikt er på plass , men jeg funderer litt på hva jeg bør ha med av mat/snacks til underveis. Det bør vel helst gi mest mulig energi, uten å ta mye plass i magen. Vet ikke hvor mye jeg orker å spise, nemlig.

Hva har dere hatt med/pakket?

Hehe, jeg har kastet opp mageinnholdet etter at riene har begynt å ta skikkelig begge gangene (første fødsel startet også spontant, selv om det endte med KS), og har ikke orket annet enn vann etter det... Men har hatt med ting som tørkede bær og nøtter, sånne energibarer (var gull etter fødsel denne gangen!), første gang hadde jeg vel med noe Cola, denne gangen ble det sånne poser med supermat-enegidrikk-pulver fra iherb. Men det eneste jeg hadde bruk for under fødselen denne gangen var altså denne. ;)

Håper og regner med at Dorey er i mål nå!

Gjest Dorey
Skrevet

Hei! På lørdag kl 23.01 ble lillegutt hentet ut med KS. Det var en lang og traumatisk fødsel, heldigvis gikk det bra tilslutt. Han var 4680 gram og 59 cm (!) lang. Det er ikke rart han ikke kom seg ut av min umodne mormunn! Er fremdeles på sykehuset og vi har det fint :) lillegutt er selvsagt verdens skjønneste :)

Gjest Mahareth
Skrevet

Gratulerer, Dorey! :blomst: Så godt at han endelig kom ut! Håper alt er bra med deg etter den lange ventetiden og alt!

Jeg er ikke ferdig med å pakke bagen enda. Har pakket alt jeg trenger av tøy til lillegutt, og lagt i et par ammetopper til meg, men det er det foreløpig. Alt jeg har tenkt å ha med av klær til meg selv ellers går jeg jo i hver dag...

Har også vurdert å pakke ned noe spiselig, men tror jeg dropper det. De fleste sier som Joyce, at det har vært unødvendig. I tillegg så skjer fødsler ofte fort i min familie, så jeg krysser fingrene for at jeg ikke rekker å spise verken nøtter eller sjokolade mens jeg venter :)

Skrevet

Hei! På lørdag kl 23.01 ble lillegutt hentet ut med KS. Det var en lang og traumatisk fødsel, heldigvis gikk det bra tilslutt. Han var 4680 gram og 59 cm (!) lang. Det er ikke rart han ikke kom seg ut av min umodne mormunn! Er fremdeles på sykehuset og vi har det fint :) lillegutt er selvsagt verdens skjønneste :)

Gratulerer så mye med gutten! :rodmer::gratulerer: Endelig er han her! Og 59 cm - :hakeslepp:

Håper du er i grei form etter KS og at du kommer deg greit. Nyt de første dagene deres som familie! :klemmer:

Gjest Unknown
Skrevet

Gratulerer med gutten, Dorey :blomst:

Han har i alle fall hatt det godt inni magen! Håper dere har det fint og at du kommer deg raskt :klem:

Her har vi det veldig fint. Lillebror er veldig grei å ha med å gjøre, enda, sover og pupper som han skal. Begynner å bli mer våken også, og studerer oss nøye.

Storesøster har heldigvis tatt det hele veldig fint, og er tydelig stolt over å ha fått en lillebror.

Har vært full fart siden vi kom hjem fra sykehuset både med 17. mai-feiring, bursdager og grillselskap i helgen, så det var godt å få en rolig dag og sovet skikkelig ut :)

Skrevet

Wow, Dorey! 59cm, han kommer til å bli en høy mann ;)

Her venter jeg fremdeles, men... håper på fødsel i natt! Ett eller annet gjør at jeg tror det kommer til å skje akkurat i natt. He he, kanskje det er bare utålmodigheten min ;)

Skrevet

Dorey: så godt å høre at det gikk bra til slutt! :klemmer: Om ikke annet skjønner jeg jo at lillegutt ikke ville ut, sånn som han må ha trivdes der inne.

Gratulerer så masse, og god bedring :) Kos deg med den lange lillegutten!

Gjest Glenfarclas
Skrevet

Gratulerer, Dorey! Wow, det var ikke småtterier inni magen der nei, tenker det er godt å ha han på utsida. :)

Skrevet

Gratulerer med store lillegutten, Dorey! Håper det står bra til med mor og barn, og at dere koser dere som nybakt familie :)

Her har en slags mildt pressende følelse i bekkenet ved symfysen (cirka) begynt å melde seg, og lurer på om frøkna har funnet ut at hun skal lenger ned i bekkenet og feste hodet :vetikke: Så planen er å begynne så smått å pakke sykehusbagen i løpet av denne eller neste uke.

Og ellers er det bare 3 vakter igjen til permisjon :hoppe: Passer meg godt etter en travel siste arbeidshelg.

Skrevet

Gratulerer Dorey!! :smilyblomst:

Leit å høre at du måtte gjennom en fæl fødsel før KS, men godt at det gikk bra til slutt. Håper du kommer deg fort. :)

Skrevet

Her har en slags mildt pressende følelse i bekkenet ved symfysen (cirka) begynt å melde seg, og lurer på om frøkna har funnet ut at hun skal lenger ned i bekkenet og feste hodet :vetikke:

Den følelsen har jeg også fått den siste uka! Vet ikke om det skyldes bekkensmerter, modning, eller at hun er godt på vei nedover..? :klo: Kjenner det ekstra godt hvis jeg har sittet stille lenge, og skal opp og gå. Akkurat som jeg har "stivnet". Men så går det over etter at jeg har beveget meg en stund (vralter som en and på det verste)..

-----

Gratulerer så mye til Dorey og ara som har fått hver sin lille (store) gutt! :strix:

Skrevet (endret)

Gratulerer Dorey! Godt når de er velberget ute :)

Min ligger fortsatt himla langt nede, skrubber på skambeinet.. Magen står rett ut over beinet, og det er helt tomt på toppen. Så går greit å spise og puste, men vralter skikkelig når jeg går, hehe. Jeg får snart ikke til å tørke etter tissedotur, magen krasjer i låret så får bøyd meg 10 cm fremover bare..jeg har jo ikke ape-armer heller..

Har ikveld skrevet pakkeliste til baggen, begynner vel å legge oppi imorgen. Lurer på om jeg skal gidde ta med en flaske sportsdrikke eller druesukker..brukte det ikke sist. Overbevist om at det blir kort fødsel så trenger ikke særlig proviant.

Endret av ViljaH
Skrevet

Som jeg antok har frøkna festet hodet! Flinke jenta vår :rodmer:

Og gratulerer så mye til ara! Håper alt står bra til med mor og barn :)

Gjest Glenfarclas
Skrevet

Som jeg antok har frøkna festet hodet! Flinke jenta vår :rodmer:

Da nærmer det seg nok! :) Vi er jo ca. like langt på vei, men her merker jeg bare korte øyeblikk med press nederst sånn med ujevne mellomrom. Prøver å fortelle meg selv at det er så romslig i bekkenet at den ikke kan sitte fast enda, og at det er derfor, men det er nok en teori som jeg bare trøster meg med - "Nei, her kommer fødselen til å gå unna, dere!" (les med Filmavisen-stemme) :ler: Vi får se på neste kontroll, det er jo ikke så lenge mellom hver nå.

Skrevet

Da nærmer det seg nok! :) Vi er jo ca. like langt på vei, men her merker jeg bare korte øyeblikk med press nederst sånn med ujevne mellomrom. Prøver å fortelle meg selv at det er så romslig i bekkenet at den ikke kan sitte fast enda, og at det er derfor, men det er nok en teori som jeg bare trøster meg med - "Nei, her kommer fødselen til å gå unna, dere!" (les med Filmavisen-stemme) :ler: Vi får se på neste kontroll, det er jo ikke så lenge mellom hver nå.

JM sa jeg kunne gå til termin selv om hodet er festet, men vi kan jo håpe at de kommer litt før. Hadde ikke gjort meg noe om hun kom en uke eller to før tiden :sjenert:

Skrevet

Så mye for "fødefølelsen" min... jeg går fremdeles gravid, he he :) Men i går kveld fikk jeg noe som lignet på rier - gjorde vondt også, ikke som kynnere. Men men, natten er forbi og her sitter jeg. VIL føde før helgen! VIL føde på fredag! er så lei nå...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...