Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

*Joyce*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gratulerer til Unknown og Eirie!! :klemmer:

Slenger meg også på spørsmålet til Selma_ ang modningsakupunktur...Selv om jeg egentlig håper å slippe noe sånt med 3 dager til termin! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Unknown! :klemmer: Så fint at ventetiden endelig er over! Kos dere masse med den lille.

Jeg har ingen planer om noen form for modningsakupunktur. Eller akupunktur som smertelindring for den saks skyld... Har liten tro på at det har noe for seg, utover placeboeffekt. I hvert fall har de ikke kunnet bevise noen effekt av sånt. Da kan jeg like gjerne spise lakris og prøve å innbilde hjernen min at DET er modningspiller :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Modningsakupunktur kan man vel begynne med etter uke 37 hvis jeg har forstått riktig. Har vurdert det selv, men tror jeg dropper det. Akupunktur som smertelindring under fødselen skal jeg derimot prøve. Om det så er placeboeffekten som gjør at smertene føles bedre så har jo ikke det noen betydning, så lenge smertene letter litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh. Den som leter, den finner. "Ingen effekt av akupunktur ved igangsettelse av fødsel".

Så lenge man ikke må betale for noe av dette, syns jeg det bør være opp til enhver å avgjøre om de ønsker å teste dette og håpe på placeboeffekten eller ikke. Men vet ikke hvordan det er med modningsakupunktur, er det noe man betaler masse penger for? I såfall ville jeg spart meg de kronene.

Har en liten kjepphest når det kommer til utøvere av udokumenterte behandlinger som økonomisk utnytter folk i en sårbar situasjon. Altså, tilbyr de tjenestene sine ut av gode intensjoner, uten å ta betalt, og behandlingen ikke er påvist skadelig, har jeg ingen motargumenter. Da er det opp til enhver om de vil ta i mot eller ikke, slik jeg ser det. Men hvis de derimot tar betalt for en behandling de ikke kan dokumentere at gjør det de hevder den skal, da blir jeg litt morsk :sjenert:

Men holder fast på at lakris frister mer enn å bli stukket av nåler :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj..Da er det ikke noe å lure på. Gidder ikke prøve noe som ikke har dokumentert effekt..Gratis eller ikke spiller ingen rolle..

Bayene kommer når de kommer...Å prøve å "jukse" med noe funker nok dårlig uansett. Har allerede prøvd en haug med kjærringråd, men sitter nå fortsatt her med MAGEN :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dorey

Gratulerer unkown! Fremdeles ingen baby. Jeg responderer ikke så godt på modningstablettene. Innlagt sideb onsdag. I morgen tar de vannet og gir drypp, funker ikke det blir det KS. Sliten og lei, men ser i det minste enden på det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så slitsomt Dorey. Håper virkelig det løser seg på best mulig måte. Om det blir KS kan jeg trøste deg med at det (ihvertfall for min del) var mye mindre plagsomt enn legen forberedte meg på! :jepp:

Lykke til videre, snart har du mini hos deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh. Den som leter, den finner. "Ingen effekt av akupunktur ved igangsettelse av fødsel".

Så lenge man ikke må betale for noe av dette, syns jeg det bør være opp til enhver å avgjøre om de ønsker å teste dette og håpe på placeboeffekten eller ikke. Men vet ikke hvordan det er med modningsakupunktur, er det noe man betaler masse penger for? I såfall ville jeg spart meg de kronene.

Har en liten kjepphest når det kommer til utøvere av udokumenterte behandlinger som økonomisk utnytter folk i en sårbar situasjon. Altså, tilbyr de tjenestene sine ut av gode intensjoner, uten å ta betalt, og behandlingen ikke er påvist skadelig, har jeg ingen motargumenter. Da er det opp til enhver om de vil ta i mot eller ikke, slik jeg ser det. Men hvis de derimot tar betalt for en behandling de ikke kan dokumentere at gjør det de hevder den skal, da blir jeg litt morsk :sjenert:

Men holder fast på at lakris frister mer enn å bli stukket av nåler :ler:

Æsj, så dumt.. Men jeg ser poenget ditt!! ;) Og takk for at du fant fram en troverdig artikkel. Selv om jeg gjerne ville finne en metode for "bra modning". Artikkelen her handler vel om igangsettingsakupunktur, men går ut i fra at det samme gjelder for modningsakupunktur..?

Har aldri prøvd akupunktur før, så har jo ingen selvopplevd erfaringer med behandling av andre plager, selv om jeg har hørt flere som har fått god virkning (..tilfeldigheter kanskje?).

Vet egentlig ikke hvor mye slikt koster heller. Men av en eller annen grunn har jeg fått inntrykk av at det er noe veldig mange gravide benytter seg av.. :klo:

I forbindelse med fødselen kommer jeg nok uansett til å være åpen for å prøve akupunktur som smertelindring, da er det jo gratis, og som Haley sier; samme for meg om smertelindringen er placebo eller ekte :fnise:

-------

Masse lykke til i morgen Dorey! Nå er du straks i mål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Unknown! Så fint at du er ferdig og alt gikk bra :)

Dorey - godt å høre at du er innlagt og de da får passet godt på deg. Jeg synes det er litt ekkelt når man går 2 uker over.

Kjenner ei som brukte modningsakupunktur, men hun har jo ikke noe å sammenligne med, så vanskelig å vite konkret effekt. Det er vel derfor dette er vanskelig å dokumentere generelt. Hun hadde en grei fødsel, men gikk 2 uker over. Begynte vel med modningsakupunktur da lite skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til videre, Dorey! Høres så slitsomt ut å være deg akkurat nå, men før du aner ordet av det er lille baby på utsiden og ventetiden over! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorey: sender gode tanker din vei i dag! Stakkars, du har virkelig fått testet tålmodigheten din. :klemmer:

"problemet" med modningsakupunktur er vel nettopp det, ViljaH, det er noe folk setter igang med på et tidspunkt hvor kroppen uansett er innstilt på å modnes for fødsel, såkalt "confirmation bias". Nylander skriver noe om det, "løvet spretter ikke i mai fordi vi veiver med flagg" eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glenfarclas

Dette er kanskje litt på siden, men er det flere her som har bestilt fra milker.dk og fått en gigaregning fra UPS for å levere pakken? 418 kroner skal de ha, for å levere to gensre og en kjole. Attpåtil har fristen på regninga gått ut fordi Posten har spart på regningen i to uker før de makket seg til å levere den i den nye leiligheten, selv om jeg har meldt adresseendring etter alle kunstens regler. :kjefte:

Jeg må vel bare betale regningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"problemet" med modningsakupunktur er vel nettopp det, ViljaH, det er noe folk setter igang med på et tidspunkt hvor kroppen uansett er innstilt på å modnes for fødsel, såkalt "confirmation bias". Nylander skriver noe om det, "løvet spretter ikke i mai fordi vi veiver med flagg" eller noe sånt.

Ja, men når man ikke kan sammenligne effekt, så betyr det at man hverken kan bekrefte eller avkrefte virkning. For å kunne vite noe sikkert, måtte man hatt to grupper av helt like svangerskap, gitt den ene gruppen modningsakupunktur, og den andre ikke. Så sett om det var noen klare forskjeller som gjør at man kan generalisere funn. Og et slikt eksperiment er umulig å få til av rent praktiske årsaker. Man vil ikke kunne si noe sikkert om det er akupunkturen eller andre naturlige fysiske hendelser som er årsak til at livmorhalsen klargjøres til fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mahareth

Ja, men når man ikke kan sammenligne effekt, så betyr det at man hverken kan bekrefte eller avkrefte virkning. For å kunne vite noe sikkert, måtte man hatt to grupper av helt like svangerskap, gitt den ene gruppen modningsakupunktur, og den andre ikke. Så sett om det var noen klare forskjeller som gjør at man kan generalisere funn. Og et slikt eksperiment er umulig å få til av rent praktiske årsaker. Man vil ikke kunne si noe sikkert om det er akupunkturen eller andre naturlige fysiske hendelser som er årsak til at livmorhalsen klargjøres til fødsel.

Det samme gjelder vel det meste av ting man kan spise/drikke for å starte fødselen?

Så vidt jeg har skjønt så er det eneste det er en grunn til å prøve, er brystvortestimulering og sex. Begge deler har en påviselig effekt ihvertfall. Brystvortestimulering kan føre til sammentrekninger i livmoren, og sånn utløse rier, og mannens sæd inneholder et eller annet som virker riefremkallende.

Tror ikke noen av delene virker modningsfremmende :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Takk for gratulasjonene, jenter :klemmer:

Tok å skreiv fødselshistorien i dagboken jeg, til de som vil lese :)

Det samme gjelder vel det meste av ting man kan spise/drikke for å starte fødselen?

Jeg tror jeg prøvde de fleste kjerringråd siste 2 ukene, kan jo være at noen hadde effekt på modningen. Men når jeg er på dag 6 på overtid, så tror jeg jammen fødselen hadde begynt om jeg spiste kanel(boller) eller ikke :jepp:

Jeg synes forøvrig at akupunktur som smertestillende funket aldeles utmerket! Om det var placeboeffekt, eller ikke, er det samme for meg så lenge smertene ble lettere :)

Endret av Unknown
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så vidt jeg har skjønt så er det eneste det er en grunn til å prøve, er brystvortestimulering og sex. Begge deler har en påviselig effekt ihvertfall. Brystvortestimulering kan føre til sammentrekninger i livmoren, og sånn utløse rier, og mannens sæd inneholder et eller annet som virker riefremkallende.

Tror ikke noen av delene virker modningsfremmende :vetikke:

Jepp, det er korrekt. Man vet ikke helt hva nøyaktig det er som starter en fødsel, og det er nok fordi det er et vanskelig felt å forske på. Man klarer ikke å kontrollere alle faktorene og lage eksperimenter som kan si noe sikkert. Så man vet ikke om det utgjør noen forskjell å ta akupunktur, løpe trapper, vaske vinduer, spise lakserolje, spise kanelboller.. Man vet ikke hvorfor noen fødsler spontant starter i uke 38, og andre i uke 42. Brystvortestimulering vet jeg ikke hvor sikkert det er, selv om de har god peiling på at når ungen dier rett etter fødsel så vil det føre til at livmoren begynner å trekke seg sammen. Det går på hormoner (oxytocin). Når man klipper navlesnoren så den ikke fører friskt blod lengre, så får det morkaken til å slippe taket i livmorveggen visstnok.

Og Unknown, man skal ikke kimse av opplevd effekt. Ofte undervurdert i vitenskapen, som liker å tallfeste funn. Jeg synes det under første fødsel ga bra effekt å styre med lystgassmaska, dvs prøve å trykke den gjennom ansiktet. Lystgassen merket jeg ikke særlig til :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fin fødselshistorie, Unknown! :) Stor og god gutt du fikk!! :)

I dag har jeg termin... :overrasket:

Men forbereder meg på overtid nå.. Virker ikke som at pjokken har det travelt hvertfall! Men det vet man jo aldri.

Jordmor og lege i morgen hvis det ikke blir noe action i dag! :)

Når det gjelder akupunktur under fødsel så har jeg også store planer om å prøve det, placeboeffekt eller ei! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt inn fødselshistoriene mine i dagboka mi, på tide å blåse støv av den igjen ser jeg..

Tenker på deg Dorey, snart er du ferdig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...