Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vil bare si til dere som snart skal føde - en fødsel er ikke bare en skrekkjagende hendelse som mange later til å tro. En fødsel kan være en forunderlig og stor positiv opplevelse!

Takk for trøsten! :)

Jeg begynner å bli klar tror jeg, og er egentlig ikke stressa. Men i dag kom jo beskjeden om at han ligger i tverrleie igjen, og med flere timer til sykehuset er det jo litt småekkelt.

Men nå har jeg troa på at alt ordner seg uansett, føles bra. :Nikke:

Videoannonse
Annonse
Gjest Unknown
Skrevet

Vil bare si til dere som snart skal føde - en fødsel er ikke bare en skrekkjagende hendelse som mange later til å tro. En fødsel kan være en forunderlig og stor positiv opplevelse!

:jepp:

Skrevet

Et lite spørsmål om ammklær: Hvor mange singleter/topper/kjoler med ammeløsning kjøper dere? Man må sikkert se det an, i forhold til om man kan amme osv, naturligvis. Men jeg tenker som så at mange av de overdelene jeg har fra før kan brukes ved å bare trekke den ene stroppen nedover skulderen, men har lyst på noen plagg som det er bare å klipse av/trekke ned/opp o.l. for enkelhets skyld. Og butikkene er jo oppe etter fødsel også, I know :fnise:

Skrevet

Jeg har et par ammetopper, men ikke sånne man kan "klipse av"...Bare veldig tøyelige slik at man bare kan brette ut puppen ved å dra ned toppen. Mulig jeg må gå til innkjøp av en sånn klips-topp etterhvert men prøver det jeg har først! :)

Skrevet

Ammetopper, ja... Jeg foretrekker helt klart den typen åpning som det er på Boob og Milker sine plagg, som her. H&M har en annen patent som overhodet ikke fungerer for meg, men jeg kan tenke meg at det kanskje kan fungere for folk med mindre pupper. :vetikke: Jeg har to sånne singleter som jeg linket til over (en svart og en hvit), samt tre ammegensere som også er fra Boob. Hadde ikke kjøpt noen av dem før fødsel sist, da, fant dem på tilbud etterhvert... Også handlet jeg jo en fra Milker for noen uker siden, mtp høsten.

Jeg har også to 2-pk med sånne klips-ammetopper som de ihvertfall hadde på H&M tidligere, og som er tilsvarende de de har på , de har jeg brukt til å sove i. Må ha noe på overkroppen om natta når jeg ammer, for å ha plass til innlegg og også unngå at det blir for kaldt på puppene. Men jeg lurer på om de er ment å erstatte amme-BH, egentlig - det er absolutt ikke en mulighet med mine pupper. :ler: De er dog med i sykehusbagen, greie den første tiden når det ammes i ett sett.

Det er lurt å følge litt med på tilbud og sånt - både Boob og Milker er dyrt, men det er jevnlig noen som har salg på det. Jeg har som nevnt ikke kjøpt noe til fullpris på den fronten, utenom de klipstoppene fra H&M som uansett er billige. Men for meg har gode ammetopper vært gull verdt, her er det babystyrt amming som gjelder, noe som vil si at det i perioder var mye amming i løpet av dagen, og jeg ammet jo Turnerose til hun var 16 mnd. Regner med at det blir det samme med mageboeren.

Skrevet

jeg vil ha ut denne lillebroren nååååå!!! blir helt gal av nedpress, kynnere og andre lurerier! :) *klageklag* nesten sengeliggende pga alle vondtene

sånn.. da fikk jeg sagt det:D

når det er sagt så liker jeg også Boob- ammetoppene, men de er dyre så jeg har handla på salg :)

Skrevet

hvem fører Milker? ikke hørt om det merket før.

Skrevet

Et lite spørsmål om ammklær: Hvor mange singleter/topper/kjoler med ammeløsning kjøper dere? Man må sikkert se det an, i forhold til om man kan amme osv, naturligvis. Men jeg tenker som så at mange av de overdelene jeg har fra før kan brukes ved å bare trekke den ene stroppen nedover skulderen, men har lyst på noen plagg som det er bare å klipse av/trekke ned/opp o.l. for enkelhets skyld. Og butikkene er jo oppe etter fødsel også, I know :fnise:

Har bare èn ammegenser jeg, og to sportbh'er fra Sloggi.. :sjenert:

Synes alt er veldig dyrt, og puppene mine er så såpass små at jeg ikke klarer å se for meg at det kan være mulig å kjøpe noe som passer nå. Får ta det som det kommer etter fødselen.

Skrevet

Nå har jeg snakka med St.Olavs, og jeg blir innlagt på mandag om ei uke. Da kommer de til å snu ungen riktig vei, og sette igang fødselen. Driver å psyker meg opp til dette nå. Har jo forberedt meg på naturlig fødsel med hode- og seteleie, og KS før.

Å "ta vannet" hørtes skummelt ut, siden de skal gjennom livmorhalsen med en pinne med krok på :haar: , men jordmora beroliget meg med at det ikke skjer før livmorhalsen er moden.

Noen som vet noe om igangsettelse?

Herlig å ha en dato forresten, endelig ser jeg slutten på dette! :hoppe:

Skrevet

Joyce: Hvordan er størrelsen på Boob-toppene?

Stinelin: Så spennende å vite at lille baby kommer i begynnelsen av neste uke! Masse lykke til! Går nok fint å ta vannet :jepp:

Skrevet

Så herlig, Stinelin! Jeg vet desverre lite om igangsettelse, men ønsker deg masse lykke til! Tenk snart er du mamma!! :rodmer:

Skrevet

takk :) de ammetoppene var fine!

er så misunnelig på alle som har født nå altså. En smule lei er jeg nå ja :)

Skrevet

Stinelin: Så spennende å vite at lille baby kommer i begynnelsen av neste uke! Masse lykke til! Går nok fint å ta vannet :jepp:

Så herlig, Stinelin! Jeg vet desverre lite om igangsettelse, men ønsker deg masse lykke til! Tenk snart er du mamma!! :rodmer:

Tusen takk begge to! Jeg gleder meg masse til å få han ut, og det var en lettelse å faktisk få en dato! :jepp:

Skrevet (endret)

Så godt å få en avklaring, Stinelin! Krysser fingrene for at alt går etter planen og at du har babyen hos deg rimelig raskt etter igangsetting. Det høres herlig ut å få en dato, det kunne godt jeg tenkt meg også. :fnise:

Haley, det er det dumme med Boob - størrelsene varierer enormt! Jeg har en genser i M og en i XL, resten er vel i L... Og den i XL er den trangeste av dem. :gjeiper: Mulig de har blitt bedre etterhvert, da, mine ble jo kjøpt inn i 2009, og da var vel merket fortsatt relativt nytt. På Milker sine sider så jeg det sto spesielt hvis størrelsene var "spesielle" på noe vis - type "kjøp en størrelse mindre enn du normalt bruker".

---

Her er det enormt med nedpress i dag, og jeg kjenner tydelig at noe foregår nede i bekkenet. Jeg føler meg veldig usikker på hva det er, da, siden Turnerose lå i seteleie har jeg jo ikke vært gjennom prosessen på normalt hodeleie-vis før... Men jeg går ut fra at hodet til babyen er på vei nedover. Mye murringer om dagen, og i går hadde jeg masse stikninger. Spennende! :jepp:

Endret av *Joyce*
Skrevet (endret)

Jeg har vært igjennom hode-først fødsel, men kan likevel ikke gi deg noen konkrete tips, Joyce! Jeg synes babyen presset nedover mye hele siste måneden forrige gang jeg. Og nå er jeg "bare" uke 32, men gjenkjenner tendensen.. så lurer på om ikke hodet ligger ned nå, og klemmer på urinblære og annet der nede. Føler definitivt det er "noe" der som klemmer. På jobb idag i et møte, så tror jeg han drev og bokset blæren min, jeg ble faktisk småkvalm for første gang, hehe.

Jeg liker veldig godt Boob sine klær også, har noen gensere, topper og en kjole. Det fra HM ble bomkjøp for meg, også singleter med sånn "puppelomme" inni. De passet rett og slett ikke til min fasong. Jeg vet mange som liker dem da, så man må nesten prøve dem og se om man har den fasongen de er laget for.

Det går an å bruke vanlig singlet som man drar opp, og en cardigan over f.eks, hvor ingenting er egentlig ammetøy. Den Boob-genseren jeg liker best, er en hettegenser med fleece inni forstykket over bringa som holder puppene veldig gode og varme.

Om natten brukte jeg gjerne bare en av mannens t-skjorter fordi de er vide og lette å dra opp. Jeg brukte BH iblandt med innlegg, men bare i starten. Fordi jeg ikke lakk, lå jeg med bare t-skjorte for varmens del.

Endret av ViljaH
Skrevet

Stinelin: så greit med en konkret plan. Da slipper du å grue deg over uvissheten. Og det går nok bra, skal du se. :-) Da er det jo bare å "nyte" siste uke som gravid, få sovet ut litt og sånn. Har forstått det dithen at man kan se langt etter slikt når småtrollene kommer..

Joyce: takk for at du deler erfaringer med ammetøy og store fordeler. Har ikke vært spesielt fornøyd medmammatøyet fra h&m, regner med at ammetøyet ikke blir noen højdare.. Har du forresten gode amme-bh-tips? F/G-cup får man jo ikke over alt, i hvert fall ikke når man helst skal ha under metern i omkrets ;-)

Jeg funderer litt på hvordan man kjenner om hodet er festet, jeg. Syns det stikker ut harde bumper over alt på magen om dagen og blir ikke helt klok på hva som er hva. Kanskje legen kan kjenne sånt? Har ny kontroll senere denne uka.

Snikleste forresten om en pavlova i dagboka di, Joyce. Det må da være fin måte å feire dagen i morgen på? Fikk lyst til å lage, jeg og :-)

Skrevet

Akkurat nå svinger humøret kraftig hos meg. Har lest om igangsetting, og ser at det øker sjanser for langvarig og smertefull fødsel, stormrier, og at man må benytte både tang, sugekopp og tilslutt hastekeisersnitt.

Jeg har ikke vært høy i hatten med tanke på fødselen tidligere, men følte at jeg begynte å få kontroll nå mot slutten. Nå kjenner jeg nesten på følelsen av panikk, og tårene sitter løst.

Føler at jeg har så mange å forholde meg til, men ingen som egentlig tar ansvar og bryr seg om å involvere meg i hva som skjer.

Lurer på om fødselen bare settes i gang over hodet på meg slik som vendingen, eller om noen faktisk tar seg bryet med å forberede meg på hva som skal skje. Har lyst til å sette meg totalt på bakbeina og kreve KS, men vet at jeg ikke klarer å argumentere mot "de lærde". :sukk:

Skrevet

Jeg har vært igjennom hode-først fødsel, men kan likevel ikke gi deg noen konkrete tips, Joyce! Jeg synes babyen presset nedover mye hele siste måneden forrige gang jeg. Og nå er jeg "bare" uke 32, men gjenkjenner tendensen.. så lurer på om ikke hodet ligger ned nå, og klemmer på urinblære og annet der nede. Føler definitivt det er "noe" der som klemmer. På jobb idag i et møte, så tror jeg han drev og bokset blæren min, jeg ble faktisk småkvalm for første gang, hehe.

Sist kan jeg ikke huske å ha merket noe nedpress i det hele tatt, så jeg tar det ihvertfall som et godt tegn. :ler:

Høres slitsomt ut å gå med sånt fra der du er nå, håper ikke det blir altfor ille!

Joyce: takk for at du deler erfaringer med ammetøy og store fordeler. Har ikke vært spesielt fornøyd medmammatøyet fra h&m, regner med at ammetøyet ikke blir noen højdare.. Har du forresten gode amme-bh-tips? F/G-cup får man jo ikke over alt, i hvert fall ikke når man helst skal ha under metern i omkrets ;-)

Snikleste forresten om en pavlova i dagboka di, Joyce. Det må da være fin måte å feire dagen i morgen på? Fikk lyst til å lage, jeg og :-)

Jeg har lagt min elsk på Freya sine amme-BHer. Det er de eneste av de jeg har prøvd som gir nogenlunde ok fasong og definisjon uten spiler. Jeg kjøpte også en med spiler fra Change sist, men den ble jeg aldri komfortabel med. Change sine BHer passer tilsynelatende ikke puppestellet mitt; dessuten trenger jeg vel ideelt sett en K-cup (engelsk HH), og det har de jo ikke der. Jeg kjøper denslags på eBay... Da går det an å eksperimentere litt med størrelsen, men likevel få 2-3 BHer til under prisen av én her i Norge. ;) Bruker å være greit å få tak i størrelser, jeg ligger på 70-75HH i ammeperioden (75 i starten, 70 når jeg kommer ned i normal vekt igjen).

De jeg liker aller best fra Freya har dessverre gått ut, men det er samme modell som de har nå (de har én modell som finnes i et knippe mønstre/farger), bare at min favoritt var de av bomull. Nå har de bare av syntetmaterialer. Andre merker jeg har prøvd, men ikke vært så fornøyd med er Royce, Panache og Emily B. Jeg er litt nysgjerrig på Hotmilk, men får se om jeg gidder å bruke penger på flere, jeg har egentlig det jeg trenger siden de jeg hadde fra sist (imponerende nok!) faktisk har holdt seg utmerket i både elastikk og stoff. Ser forresten at det tilsynelatende ligger noen av de i bomull på eBay fremdeles, jeg tror det er den som heter Rosalie. :)

Pavlova! :sikle:

Akkurat nå svinger humøret kraftig hos meg. Har lest om igangsetting, og ser at det øker sjanser for langvarig og smertefull fødsel, stormrier, og at man må benytte både tang, sugekopp og tilslutt hastekeisersnitt.

Jeg har ikke vært høy i hatten med tanke på fødselen tidligere, men følte at jeg begynte å få kontroll nå mot slutten. Nå kjenner jeg nesten på følelsen av panikk, og tårene sitter løst.

Føler at jeg har så mange å forholde meg til, men ingen som egentlig tar ansvar og bryr seg om å involvere meg i hva som skjer.

Lurer på om fødselen bare settes i gang over hodet på meg slik som vendingen, eller om noen faktisk tar seg bryet med å forberede meg på hva som skal skje. Har lyst til å sette meg totalt på bakbeina og kreve KS, men vet at jeg ikke klarer å argumentere mot "de lærde". :sukk:

:troest: Det er forhøyet risiko for komplikasjoner ved igangsetting, men de aller fleste igangsatte fødsler går jo likevel helt fint. Kanskje du skal be om å få en samtale med lege før du settes i gang, så du kan få luftet tankene litt og få noen innspill i en litt mer nøytral situasjon enn mens du settes i gang? Er det én ting jeg lærte av min første fødselsopplevelse, så er det at førstegangsfødende tydeligvis ofte får for dårlig informasjon og oppfølging når ting ikke er helt etter boka, og at du virkelig må tørre å stå på krava. Jeg gjorde ikke det, og det var nok en sterkt medvirkende årsak til at jeg fikk en fødselsdepresjon i ettertid. Så om du føler at KS er det rette for deg, så mas! Da må de ihvertfall ta deg inn til en samtale. Og skriv ned det du tenker på/lurer på/vil si, det er vanskelig å tenke klart når man sitter der med "øvrigheta".

Skjønner veldig godt at du gruer deg, det hadde jeg også gjort hvis det var meg. Jeg var redd for at det skulle ende med igangsetting med Turnerose - riktignok fordi jeg gikk så langt over termin, men likevel. Håper det ordner seg på en måte du føler deg komfortabel med, og at du får den informasjonen du trenger (og har krav på!). :klemmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...