Gjest Dorey Skrevet 27. april 2012 #1381 Del Skrevet 27. april 2012 Jeg fikk streng beskjed av flere jordmødre om å legge meg ned om vannet går, siden babyen lå i tverrleie, og navlestrengen kunne bli med ut og komme i klem. Da haster det skikkelig! Nå som ungen er snudd måtte jeg bare vurdere selv om jeg mente han hadde festet seg.. Hvor enkelt er det liksom? Sikkert greit å legge seg om man er i tvil, men det blir jo litt ekstra tungvint da. Jeg var forberedt på å kunne ta en dusj, samle de siste tingene, og kjøre sammen med mannen til sykehuset. Om jeg må legge meg ned får jeg ikke gjort noe, og må vente på ambulanse som er stasjonert langt unna. Derfor skal jeg innom for ny sjekk i dag, og se hvordan han ligger. Fikk følelsen av at ved hodeleie var det ikke så ille at hodet ikke var festet, verre ved tverrleie, men jeg vet ikke. Vudere selv? Herrefred, det var da litt av et ansvar! Krysser fingrene for at han fremdeles ligger riktig vei Har heller ikke merket noe spesielt til delte magemuskler, men de må jo ha gjort det. Magen min er enorm. Ellers er jeg skikkelig dårlig i magen om dagen, etter måneder med forstoppelse. Kanskje det skjer noe snart? Blir jo helt opphengt i alle slike ting som kanskje kan være tegn på at noe er i gang Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 27. april 2012 #1382 Del Skrevet 27. april 2012 Tror mine magemuskler er ganske som vanlig fortsatt Kan ihvertfall ikke se noe, men det er godt mulig det bare er skjult under polstringen :gjeiper: Samme her. Stinelin, du hadde et stykke til sykehuset, du? Leste et sted at man jo kan ligge flatt i baksetet på bilen, men det er kanskje ikke så ålreit hvis det er snakk om mange timer. Krysser fingrene for at småen holder seg der han skal være nå, i så fall! Hvor slitne var dere egentlig når dere var rundt 30-32 uker på vei? Føler at jeg hangler skikkelig om dagen. Har veldig begrenset med energi, og den brukes stort sett på jobb. Er overlykkelig hver dag når det er leggetid, for da kan jeg konke helt ut. Samtidig er det jo bare litt over en måned til permisjon... men jeg blir så frustrert og lei meg av å føle at jeg ikke har noe ork til familien. Er jo verdens kjedeligste kjæreste om dagen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haley Skrevet 27. april 2012 #1383 Del Skrevet 27. april 2012 Slik føler jeg det også nå om dagen, Schadenfreude. Plutselig har energinivået sunket (kanskje derfor jeg har blitt distrè/slepphendt i det siste?) og naturlig nok er det på jobb energien blir oppbrukt, så da er det lite igjen til hus og mann. Det er vel ikke så mye annet å gjøre enn å hvile når vi kan og så vente på den energiboosten som kan komme når vi har gått ut i permisjon. Uansett er det jo ikke så lenge til de små kommer ut --- Nest siste arbeidshelg er snart i gang! Gleder meg så utrolig mye til å kunne tilbringe hver helg de neste månedene sammen med mann og barn og ikke måtte stå opp i otta for å gå på jobb en lørdag/søndag midt på kaldeste, svarteste vinteren. Og det skal bli så godt å ha fri hele jula og kose oss sammen med familie Små ting som gir stor glede når man jobber turnus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Unknown Skrevet 27. april 2012 #1384 Del Skrevet 27. april 2012 Ellers er jeg skikkelig dårlig i magen om dagen, etter måneder med forstoppelse. Kanskje det skjer noe snart? Blir jo helt opphengt i alle slike ting som kanskje kan være tegn på at noe er i gang Kanskje både din og pasjonsblomst sin fødsel er rett rundt hjørnet! Jeg håper noen føder snart, så jeg får lese fødselshistorier. Det er jeg klar for Jeg drømmer at jeg får rier hver gang jeg sover. Og når jeg våkner og ikke kjenner noe, blir jeg like skuffet hver gang Samme når jeg er på do og det aldri er noe blod på papiret. Jeg vil! Og jeg har fått to fantastiske strekkmerker på vristen Sånn passe mye vann i kroppen nå føler jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dorey Skrevet 27. april 2012 #1385 Del Skrevet 27. april 2012 Jeg drømmer at jeg får rier hver gang jeg sover. Og når jeg våkner og ikke kjenner noe, blir jeg like skuffet hver gang Samme når jeg er på do og det aldri er noe blod på papiret. Jeg vil! Jeg også! Det er så skuffende at det aldri skjer noe Utålmodig jeg? Aldri Mannen er overbevist om at det ikke skjer før neste helg, men jeg holder en knapp på førstkomne tirsdag. Vi får se om noen av oss har rett. I dag skal vi ut og spise og kose oss Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
evil eve Skrevet 27. april 2012 #1386 Del Skrevet 27. april 2012 Jeg har også ei slik pølse når jeg reiser meg fra liggende stilling Var SÅ fascinert av det sist også, syns det ser festlig ut hehe.. Jeg er også svært skuffa hver morgen når jeg ikke har våkna av enten vannavgang, rier eller blodslim i løpet av natta hehe.. Selvom jeg PRØVER å ikke tenke på det, for kan jo fortsatt være uker igjen før frøkna kommer.. Men gleder meg masse til frøkna kommer ut iallefall, blir spennende <3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 27. april 2012 #1387 Del Skrevet 27. april 2012 Kanskje både din og pasjonsblomst sin fødsel er rett rundt hjørnet! Jeg håper noen føder snart, så jeg får lese fødselshistorier. Det er jeg klar for Sånn apropos fødselshistorier, er det noen som har funnet noen fine på nettet? Pasjonsblomst, var det ikke du som fant videoer med vannfødsler? Jeg innser at det kanskje egentlig er på tide å kikke litt nærmere på disse tingene nå, ikke bare lese de tekniske spesifikasjonene i bøker En annen ting, hvordan forbereder dere førstegangsfødende mennene deres på hva de skal være med på? Jeg tror mannen her er litt bekymret for at det skal være mye dødtid, hvor han ikke helt vet hva han skal ta seg til. Han syns nemlig det var ganske stusselig å måtte vente bare den tiden da jeg var inne til sjekk her tidligere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Selma_ Skrevet 27. april 2012 #1388 Del Skrevet 27. april 2012 Jeg har her lagt ved et bilde som viser ryggfinnen på magen Ja, er sånn jeg mener! Bare at min ikke er så tydelig, kanskje halvparten så stor.. Jeg har også ei slik pølse når jeg reiser meg fra liggende stilling Var SÅ fascinert av det sist også, syns det ser festlig ut hehe.. Du har født før? Gikk "pølsa" bort da, og magemusklene samlet seg igjen? Tror nok jeg må ta det opp med jordmor. Jeg tør jo ikke bruke magen noe, er så redd for at alt skal vrenge seg ut på midten der! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasjonsblomst Skrevet 27. april 2012 #1389 Del Skrevet 27. april 2012 Sånn apropos fødselshistorier, er det noen som har funnet noen fine på nettet? Pasjonsblomst, var det ikke du som fant videoer med vannfødsler? Søkte bare etter waterbirth på youtube, og da fant jeg mange fine Svært rørende og se på. Håper jeg får anledning til å føde i vann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Unknown Skrevet 27. april 2012 #1390 Del Skrevet 27. april 2012 En annen ting, hvordan forbereder dere førstegangsfødende mennene deres på hva de skal være med på? Jeg tror mannen her er litt bekymret for at det skal være mye dødtid, hvor han ikke helt vet hva han skal ta seg til. Han syns nemlig det var ganske stusselig å måtte vente bare den tiden da jeg var inne til sjekk her tidligere Vi (eller mannen) var veldig lite forberedt første gangen, og vi var på sykehuset hele dagen (type 15 timer). Det ble kjedelig rett og slett. Denne gangen skal han i alle fall få låne sengen min og sove litt visst vi skal være der like lenge Men så mye mer er det vel ikke å gjøre, så greit å ha med litt tidsfordriv! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 27. april 2012 #1391 Del Skrevet 27. april 2012 Hoho, den var jo helt utrolig! Slik er det ikke her, men jeg har morkaka på forsiden. Jeg også! Jeg vet ikke helt hvordan dette henger sammen anatomisk, men slik er det iallefall. Jeg kjenner musklene på sidene, men ryggfinnen kjennes det ut som ikke er muskler i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 27. april 2012 #1392 Del Skrevet 27. april 2012 Jeg var forberedt på å kunne ta en dusj, samle de siste tingene, og kjøre sammen med mannen til sykehuset. Om jeg må legge meg ned får jeg ikke gjort noe, og må vente på ambulanse som er stasjonert langt unna. Har du tenkt at du skal dusje etter at vannet har gått?? Hehe, tror ikke du skal ta det for gitt. Da vannet gikk hos meg, var det den første skikkelige rien som tok vannet. De var så kraftige at jeg ikke klarte stå oppreist under dem, sto tverrbøyd. I starten var de 10-15 min imellom, men innen en halvtime var de 5-10 min imellom. Jeg hadde aldri orket å styre med dusj, hadde nok med å holde meg på bena, og utholde kort kjøretur til sykehuset Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 27. april 2012 #1393 Del Skrevet 27. april 2012 Du har født før? Gikk "pølsa" bort da, og magemusklene samlet seg igjen? Tror nok jeg må ta det opp med jordmor. Jeg tør jo ikke bruke magen noe, er så redd for at alt skal vrenge seg ut på midten der! Du, pølsa går bort for alle Også de venninnene mine som ikke hadde pølse, endte opp med at magemusklene ikke satt like tett etter svangerskapet. Om du tenker sixpack, og man har en muskelstripe ned langs midten av magen - før svangerskap er den kanskje 1 cm bred, etter svangerskap er den kanskje 2-3 cm bred. Ingen big deal. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
evil eve Skrevet 27. april 2012 #1394 Del Skrevet 27. april 2012 Selma: Jada, pølsa gikk bort den altså, og etterlot seg bolledeig istedenfor, sjarmerende Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mahareth Skrevet 27. april 2012 #1395 Del Skrevet 27. april 2012 Bolledeig er ikke så ille, den kan det gjøres noe med Vekstestimeringen viste at lillegutt lå omtrent akkurat på snittet! Det må bli den minste guttebabyen i familien til nå Så da har jeg kjøpt littegrann tøy i str 50 likevel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haley Skrevet 27. april 2012 #1396 Del Skrevet 27. april 2012 En annen ting, hvordan forbereder dere førstegangsfødende mennene deres på hva de skal være med på? Jeg tror mannen her er litt bekymret for at det skal være mye dødtid, hvor han ikke helt vet hva han skal ta seg til. Han syns nemlig det var ganske stusselig å måtte vente bare den tiden da jeg var inne til sjekk her tidligere Vi snakker litt om det, men tenkte jeg skulle lure mannen til å lese noen kapitler i boken "Småen blir født" av Gro Nylander. Ikke den beste boka jeg har lest, men det står enkelt forklart om fremdriften i en fødsel og hva den som er med på fødselen kan bidra med. Regner med at det er greit at han tar med seg litt lesestoff som tidsfordriv, og ellers kan ta seg en luftetur innimellom (med mobilen lett tilgjengelig selvsagt!). Og ellers tror jeg han synes det er greit, selv om det kanskje blir slitsom hvis det trekker veldig ut, for det er jo ikke mange ganger i løpet av livet man tilbringer på den måten -- Tror nesten jeg er minst like spent som dere som venter på å føde når som helst Blir litt av å lese om alle symptomer som dukker opp og heier på dere alle sammen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 28. april 2012 #1397 Del Skrevet 28. april 2012 Veldig beskrivende smiley, Haley. Hihi! Deilig med helg og sol. Fått puslet litt i hagen og vasket hus, for ikke å snakke om sovet lenge.. Satse på at det holder seg til i morgen :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 29. april 2012 #1398 Del Skrevet 29. april 2012 Har du tenkt at du skal dusje etter at vannet har gått?? Hehe, tror ikke du skal ta det for gitt. Da vannet gikk hos meg, var det den første skikkelige rien som tok vannet. De var så kraftige at jeg ikke klarte stå oppreist under dem, sto tverrbøyd. I starten var de 10-15 min imellom, men innen en halvtime var de 5-10 min imellom. Jeg hadde aldri orket å styre med dusj, hadde nok med å holde meg på bena, og utholde kort kjøretur til sykehuset Lenge leve uvitenheten Har flere venninner som hadde god tid etter at de første tegnene kom, så det var jo håpet her også. Den ene fikk rier lørdag kveld, og mannen spilte konsert. Hun ventet med å varsle han til han kom hjem langt på natt, så reiste de til sykehuset på morgenen. Man kunne jo håpe at ting gikk like rolig her... Nå har jeg akkurat vært innom på sykehuset, og jammen ligger gutten med hodet opp igjen! Fikk beskjed om å ringe til St.Olavs i morgen å høre hvordan vi gjør det videre. De mente at de ikke snur han flere ganger, siden vi har lang vei, og han tydeligvis har bestemt seg for å ha hodet opp. Det vil si at det antageligvis blir planlagt keisersnitt likevel. Spennende! Mannen min er vel egentlig ikke så veldig forberedt til fødselen. Han vet bare at vi får det veldig travelt om vannet går med barnet i tverrleie, og at ellers kan alt skje Som han sier er han godt vant med dyrefødsler, så dette skal gå fint. Litt usikker på om han er like høy i hatten når tiden kommer. Nå har pølsa på magen kommet her også, står skikkelig ut når jeg strammer musklene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Unknown Skrevet 29. april 2012 #1399 Del Skrevet 29. april 2012 Jeg hadde jo god tid med sist. Fikk med meg både bursdagsselskap, venninnebesøk og vors før jeg i det hele tatt fortalte noe til mannen Så rakk jeg både en og to dusjer og en grandis før vi reiste til føden! Men med meg gikk det jo noe tregt i begynnelsen. Veldig lite effektive rier, men de var ikke noe vonde så det gjorde liksom ikke så mye. Men klart, går vannet først så er det nok noe mer hast Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 29. april 2012 #1400 Del Skrevet 29. april 2012 Jeg kjente jo tegn til at noe var på gang tidligere, det var ikke helt ut av det blå at vannet gikk. Men som førstegangs visste jeg ikke hva jeg skulle mene om de. Jeg fikk rosaslim i trusen kvelden før eller om morgenen (er oppvokst på gård også så vet at da er ikke fødsel langt unna!). Tidlig om morgenen fikk jeg kynnere som var lit ømme, det hadde jeg ikke hatt før, kun smertefrie. Et par stk, så helt stille i timer. Så et par veldig svake rier til, så stille i timer. Litt øm korsrygg hele dagen. Jeg var på termin, så skjønte jo at noe modning var på gang, men ante ikke hva ellers jeg kunne forvente. Jeg ba mannen jobbe hjemmefra den dagen for å passe på meg, så helt blank var jeg vel ikke. Men jeg visste ikke om fødselen ville starte den dagen eller to dager senere. Så kunne ha dusjet tidligere på dagen, mulig jeg gjorde det også, husker ikke. Men når vannet gikk - da var alle muligheter for dusjing passert Da var det å få bagen i bilen, kjøre et kvarter til sykehus, komme seg opp heisen og inn på fødestuen, og hoppe opp i senga før neste ri kastet seg over meg. Da jeg kom til sykehus hadde jeg 5 cm åpning. Barnet var ute 2,5 t senere Vil bare si til dere som snart skal føde - en fødsel er ikke bare en skrekkjagende hendelse som mange later til å tro. En fødsel kan være en forunderlig og stor positiv opplevelse! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå