Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

*Joyce*

Anbefalte innlegg

Så fint at dere er i gode hender Alabama, lykke til videre!

Om ikke lillegutt snur seg på egen hånd kommer nok jeg også til å snike i køen. Termin er 19.mai, men de forberedte meg på keisersnitt to uker før termin om han fortsatt ligger i seteleie på UL i neste uke.

Er dere i god form om dagen? Jeg blir fort uvel, svimmel og slapp etter minimale anstrengelser som f.eks en dusj.

Blodtrykket mitt ligger som regel på 100/60, men den siste måneden har det vært 110/70. Dette er vel kanskje litt lavt, men har aldri vært problem før. Kan det være grunnen til at man blir slapp og uvel? Spiser jerntabletter.

Nå er jeg for alvor i gang med å gjøre hjemmet klart til den lille kommer. Er det viktig å ha myke vaskekluter? Vi har mange kluter, men de er ikke spesielt myke. Tromler kun i "nødstilfeller", ellers tørkes de på snor. Hvem selger myke kluter?

Veldig spent på hva vi har kontroll på, og hva som kommer til å måtte kjøpes inn. Vi bor som kjent langt ute i ingenmannsland, og spontane handleturer fungerer dårlig.

Et dumt spørsmål om keisersnitt: Kommer morkaka ut sammen med babyen, eller fødes den på vanlig måte? :sjenert: Jeg kom til å tenke på at man jo ikke har åpning eller noe ved planlagt keisersnitt, så det må jo bli veldig vondt? Og om man tar den ut med babyen, blir det mye blødninger i etterkant av snittet?

Jeg føler at alle går ut fra at man vet alt om fødsler og småbarn, mens jeg ikke har peiling på noe. Skulle ønske jordmødrene kunne forklare meg litt om hva som kommer til å skje. Mange sier at det ikke er noen vits å sette seg inn i det, men jeg har behov for den lille kontrollen jeg kan oppnå.

Har skjønt at vi er veldig ulike med tanke på involvert vi vil være i egen fødsel. Jeg har venninner som ikke vil ta del i noen avgjørelser omkring sin egen fødsel, type seteleie, keisersnitt, snuing osv., de legger alt i legenes hender. Både jeg og mannen har lest og søkt informasjon, og vil gjerne være med å avgjøre hva som skal skje, innenfor fagfolkenes rammer selvfølgelig.

Hva tenker dere om dette? Har dere behov for å følge med og bli informert, eller lar dere det være fagfolkenes avgjørelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe, jeg er vel litt forutsigbar der, Pasjonsblomst. ;)

Lykke til i morgen, evil eve! Vi skal på leiesjekk onsdag morgen, veldig spent jeg også.

Stinelin, kan uvelheten komme av blodtrykksfall? Jeg reagerer omtrent som du beskriver på det. Og blodtrykksfall kommer gjerne ifbm at man står en stund, ofte kombinert med varme, så etter dusj er et typisk eksempel.

Vi har mange av disse klutene, de har vi vært storfornøyde med. Fortsatt i daglig bruk til Turnerose, og like gode som da de var nye. :) Hun vil helst ikke bruke noe annet!

De tar ut morkaka ifbm med snittet. Men renselsen går som "normalt" likevel, jeg blødde i rundt 7 uker etter fødsel. Blødningene kommer av at livmoren tømmes for "padding" - det er jo det samme som skjer ved mensblødning, men i litt større skala. ;) Blødning i forbindelse med selve snittet registreres og blir stående i papirene du får med deg hjem fra sykehuset. For min del kom også legen som opererte innom dagen etter snittet og fortalte raskt om de tingene, også bl.a. at morkaka var hel og fin og at blodgjennomstrømning i navlesnora var god m.m.

Det jeg skriver her om KS hadde jeg overhodet ingen peiling på før det ble snitt på meg! Skulle ønske jeg hadde visst litt mer, og også at jeg hadde blitt forberedt litt mer av f.eks. JM på sykehuset i tiden mellom da det ble besluttet at det ble KS og selve snittet... Jeg har nok også et kontrollbehov der, ønsker å vite mest mulig for å forberede meg mentalt. Det jeg husker best fra dagen da Turnerose ble født, var en pleier som kom innom rommet der vi ventet og kjeftet på meg fordi jeg hadde neglelakk på tærne... Jeg hadde da aldri hørt noe om at man ikke skulle ha neglelakk på ved KS, jeg var jo overhodet ikke forberedt på at det skulle ende med det! Meget mulig det er noe de informerer om ved planlagt snitt, men det var jo ikke det jeg skulle ha, selv om det ikke var noen bråhast. Det var skikkelig fælt, husker jeg, begynte å grine og alt. Litt komisk i ettertid, men det var ramme alvor der og da.

Så ja, jeg har absolutt et behov for å bli informert, noe jeg også har presisert i fødebrevet mitt. Opplevde at enkelte snakket veldig over hodet på meg sist, og det var ikke allright i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir spennende med leiesjekk for flere nå disse dagene.. ;)

Håper gutten har snudd seg fint ned med hodet nå da, Stinelin! Hadde jo vært å foretrekke.. Skjønner godt du har lyst på bittelitt kontroll, men det er vel heller vanskelig å oppnå. Men litt innsikt skader jo aldri ;) Lykke til i morgen!

Jeg skal til jordmor i morgen for kontroll, og er også spent på hva hun sier om leie. Legen sa jo hodet var ned sist, så håper det stemmer fremdeles. Skal forvørig få modningsakupunktur også :)

Mamma har handlet masse gassbindskluter og tynn frotte til meg, så det har jeg iallfall nok av. Men de vaskeklutene der så gode ut til stellet, Joyce! Ellers må jeg kjøpe noen håndkler også, eller? Har 3 badehåndkler med hette.

Endret av Pasjonsblomst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mahareth

Jeg må si jeg er glad jeg har noen uker igjen der han kan snu seg masse, for nå ligger han definitivt i tverrleie og har gjort det i et par dager. Regner nå med at han snur seg, men jeg leser også litt ekstra om KS bare i tilfelle.

Jeg har nok ikke samme kontrollbehov som dere, Stinelin og Joyce, men jeg vil også vite hva som skjer og ikke bare ligge der.

Fysisk er formen min relativt ok, har bekkenvondter og halsbrann, men lever greit med begge deler. Mentalt er det verre, jeg har blitt et skikkelig hormontroll og er ikke til å leve med, spesielt om morgenen før jeg har fått spist og våknet skikkelig. Veksler mellom å være fæl og å unnskylde meg overfor mannen. Han tar det heldigvis med ro, og tar meg bare seriøst når jeg har roet meg ned ;)

Ellers har jeg dilla på cola og pringles og melk. Hvordan er det med dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 uker igjen til termin føles både kort og veldig lenge til. Men jeg er veldig heldig som ikke har verre plager enn tidvis litt vansker med å finne en god sitte-/liggestilling, litt øm ved ribbeina fordi frøkna dulter borti, litt hormonell til tider og litt vondt i halebein/korsrygg når det blir mye gåing/ståing. Merker jo at alt blir litt tyngre og at det ikke er så lett å bøye seg fremover for å knyte skolisser e.l, men det er jo helt vanlig :)

Tankene kretser naturlig nok mer rundt fødsel nå enn tidligere i svangerskapet, og jeg gleder meg faktisk (men ikke til renselsen. Kan ikke uske sist jeg brukte bind..) Kontrollbehovet er nok ikke like stort hos meg heller, men jeg liker å vite om mulighetene jeg har og vite litt om hva jeg går til - i den grad man kan det som uerfaren førstegangsgravid. Blir litt lesing om fødsel da.

Kjenner litt på behovet for å få gjort unna de siste innkjøpene, og hadde det ikke vært for at mamma veldig gjerne vil være med og handle, så hadde jeg tatt meg en handlerunde på egenhånd eller med Mannen i løpet av uka. Forhåpentligvis blir det ikke så altfor lenge til mamma har mulighet til å ta seg en tur. Og i mellomtiden kan jeg nettshoppe sånt som man ikke nødvendigvis får tak i her i byen (bæretøy, tøybleier o.l.) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag trodde jeg jeg skulle i bursdagen til en venninne, men så viste det seg når jeg kom frem at venninnene mine hadde fikset babyshower til meg :fnise: Hadde en kjempehyggelig stund og fikk masse fint :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag trodde jeg jeg skulle i bursdagen til en venninne, men så viste det seg når jeg kom frem at venninnene mine hadde fikset babyshower til meg :fnise: Hadde en kjempehyggelig stund og fikk masse fint :strix:

For noen herlige venninner du har!! :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere investert i brystpumpe? Kjenner på at det hadde vært godt å ha i hus, sånn for sikkerhetsskyld. Vurderer Medela swing elektrisk. Men tvinger meg selv til å vente og se an behovet... butikkene er ikke sååå langt unna, kan alltids sende ut sambo om jeg blir desperat.

Tenker at gode hjelpemidler kommer amminga til gode.. og jeg er litt spent på denne amminga må jeg si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, veldig gode venninner :) Og særlig siden jeg har vært utrolig sliten og asosial hele svangerskapet :sjenert:

Ang brystpumpe så har jeg arvet en, men jeg synes av en eller annen grunn den er litt skummel. Ligger i en skuff og jeg har ikke sett på den enda. Egentlig har jeg lyst på en ny, ubrukt en, men det er jo dyrt. Venter og ser an behovet, men jeg håper virkelig jeg får til ammingen!

I natt drømte jeg at slimproppen hadde gått, men den gang ei... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Dorey: Så snille venner :jepp:

Jeg var veldig glad i brystpumpen sist gang. M drakk bare fra en pupp i gangen og med minst 3 timer mellom hver gang, så den andre puppen var sprengfull! Så jeg ammet ofte fra en pupp og pumpet den andre. Veldig greit å ha et lager melk i fyseren når mannen var hjemme og når jeg gikk tom for melk :)

Jeg hadde bare en manuell fra Avent, men den fungerte helt fint altså!

I går var vi en svipp innom sykehuset og målte ctg og tok ultralyd. Alt var helt fint, altså, og det var veldig deilig å vite at alt er OK! Nok fostervann og morkaken ligger der den skal :) (også mente legen at baby nok kommer før termin, håper han har rett!) Så nå senker jeg skuldrene og bare venter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorey: så skjønne venninner du har! :)

Jeg er litt usikker på om jeg skal kjøpe brystpumpe før eller etter fødsel. Hva om den overhodet ikke trengs? Det er jo en ganske dyr greie.

Et annet pupperelatert spørsmål.. når begynner man å lekke melk? Hittil er det knusktørt hos meg, enda puppene har blitt kjempestore, og istedenfor å være takknemlig, har jeg fått det for meg at kanskje melka aldri kommer.. :sukk:

Har forresten alvorlige hamstertendenser om dagen. Nå SKAL alt handles og være på plass.

Maharet: selv om mannen garantert protesterer, har jeg egentlig ingen diller om dagen, med mindre jeg skal regne med det at jeg er unormalt godtesyk. Prøver å spise frukt isteden, men.. vil egentlig bare ha smågodt med masse e-stoffer :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så koselig, Dorey! :hjerte:

Pasjonsblomst: Jeg var sjeleglad for å ha pumpe i hus da vi kom hjem fra sykehuset. Har en Medela Swing (som jeg må få tilbake fra en venninne som har lånt den, note to self) som har fungert veldig godt for meg, ihvertfall. Brukte den mest den første tiden, her kom melken med et smell da den først kom (sent en lørdag kveld, såklart ;)), og Turnerose fikk ikke skikkelig tak uten at jeg pumpet ut litt først. Dessuten var den god som avlastning den første perioden da brystvortene ble litt såre, pumpet et måltid nå og da for å la dem få litt pause. :)

Håper legen har rett, Unknown! :jepp:

---

Jeg grugleder meg til leiesjekk i morgen tidlig... Spent på hva de sier! Ellers tok jeg nok litt hardt i i går, noe som merkes på ligamentsmerter og kynnere og bekkenvondt. Så jeg tror at jeg rett og slett skal gå og legge meg nedpå litt igjen snart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så koselig med en sånn overraskelse, Dorey! :)

Jeg vurderer frem og tilbake om vi skal investere i en Avent elektrisk brystpumpe eller Medela swing før babyen kommer, men lander vel stadig vekk på at vi kan vente. Men så kan det jo skje at melken kommer sent en lørdag kveld, som Joyce sier, og da kan det jo være praktisk å ha i hus. Vil i så fall kjøpe en ny, og riktignok er det kanskje mye penger hvis man ikke får bruk for den, men det er gode muligheter for å få solgt den på Finn.no hvis man ikke får bruk for den. Og så har vi jo ønske om 1-2 barn til og ingen babyer er like, så det kan jo hende man får bruk for den senere :vetikke:

Schadenfreude: Jeg tror nok ganske sikkert at melka kommer når den skal. Ikke alle lekker noe særlig på forhånd. Jeg har kun merket litt størknede rester (høres herlig ut.. *kremt*) og at brystvortene kan være litt klamme. Men jeg har ikke gått noe særlig opp i BH-størrelse, bare en cup-størrelse, egentlig, og jeg har en nokså beskjeden størrelse fra før :sjenert: Men satser på at kroppen spiller med på laget og at melken kommer som den skal allikevel.

Unknown: Jammen er det ikke lenge igjen hvis babyen kommer før tiden! Blir så spent på andres vegne som kan få babyen på brystet i teorien når som helst nå :rodmer:

Magen blir stadig større og det gjør visst sitt til at at folk - både kjente og nesten ukjente - får lyst til å kommentere og av og til ta på den. Jeg har vært ganske skånet for sånt tidligere i svangerskapet, men den siste uka har det tatt seg opp. Det som er vittig er at de som ikke har vært gravide selv synes magen ser stor ut, mens de som har barn selv synes den ikke er så stor til at jeg har bare 2 måneder igjen til termin :gjeiper: Jeg tar meg heldigvis ikke nær av sånt, og svarer bare at "Og større skal den bli!" og smiler til dem :fnise:

Forøvrig drømte jeg i natt at vi fikk masse hjelp av pappa og brødrene mine til å male (med en høytrykksspyler-lignende gjenstand :ler:) barnerom (i en mye større leilighet enn vi faktisk har), og at mamma var veldig behjelpelig med babyklesvask og annen redebygging. Ingen tvil om hva som foregår oppi hjernen for tiden, nei :ler:

..Oi, pratesjuk i dag :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende med leiesjekk på dere som skal det1 Håper babyene har funnet ut hva som er riktig vei å ligge :fnise:

Her har det kommet litt råmelk tror jeg, synes det er litt rart. Måtte dra litt for at det skulle komme noe, og ble overrasket da det faktisk piplet litt gult ut :fnise: Krysser fingrene for at ammingen går bra!

De klutene så veldig fine ut Joyce! Men et dumt spørsmål fra meg.. :sjenert: Hvor mange brukes ca til hver rumpevask? Det blir vel en del i døgnet med alle bleiene som skal skiftes? Sparer man da opp de brukte og vasker de sammen i maskinen, evt sammen med noen håndklær og annet? For blir vel sløseri å vaske noen kluter alene i en stor maskin? Hva hvis det kommer mye avføring på dem, forsvinner det ut med vannet?

(Er grønn på klesvasking fra før av, så detta ble vanskelig for meg :fnise: hehe).

Gleder meg til å lese alle fødselshistoriene som forhåpentligvis dukker opp etter hvert her :rodmer: Jeg er vel omtrent sistemann i terminklubben, med termin 28.juni, så føles som det er leeeenge til fødsel for min del.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De klutene så veldig fine ut Joyce! Men et dumt spørsmål fra meg.. :sjenert: Hvor mange brukes ca til hver rumpevask? Det blir vel en del i døgnet med alle bleiene som skal skiftes? Sparer man da opp de brukte og vasker de sammen i maskinen, evt sammen med noen håndklær og annet? For blir vel sløseri å vaske noen kluter alene i en stor maskin? Hva hvis det kommer mye avføring på dem, forsvinner det ut med vannet?

(Er grønn på klesvasking fra før av, så detta ble vanskelig for meg :fnise: hehe).

Her har det vel gjerne gått 3-4 kluter ved bæsj, muligens litt færre til morsmelkbæsjen - det er så lenge siden at jeg ikke husker helt. :ler: Ved tissebleier har vi bare tørket over med en klut, og ikke alltid gjort det, en gang.

Vi bruker jo tøybleier, så her er ikke det med vasking noe problem... Klutene går i maskinen sammen med bleiene. Men om man kjøper en liten våtpose å ha brukte kluter i, f.eks., kan man bare slenge dem i maskinen med håndklær og sånt, ja. Vi pleier å skylle av det verste av klutene etter bruk, men det er sikkert ikke strengt tatt nødvendig. Ellers har vi også et slikt sett (dog av eldre modell) som vi bruker mye. Man kan jo fint lage seg noe tilsvarende med plastbokser og en nettingpose. :) Der slenges jo bare nettet med skitne kluter rett i maskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haley: jeg har akkurat samme erfaring som deg når det gjelder magen. Nå etter påske har jeg fått flere kommentarer, for magen har tydeligvis gått fra å være bare litt bolledeig til å bli babymage. Men når jeg forteller når termin er, virker det som om folk blir veldig overrasket.

Men jeg aner virkelig ikke hvor stor magen skal være, om min er normal, om jeg plutselig blir gedigen i morgen eller hvordan det går fremover.

Jeg har googlet bilder av "30 weeks pregnant", og det ser ut til å være enorm variasjon i magene der. Min ligner mest på denne, tror jeg (men det er jo litt vanskelig å se selv).

Et familiemedlem har forresten fått det for seg at det er moro å møte meg med "oi, så tjukk du har blitt" hver gang vi ses. Dette er en person som selv sliter veldig med å gå ned i vekt, og som kanskje egentlig ikke har taklet det så bra at jeg før graviditeten gikk ned ganske mange kilo... syns i hvert fall det er lite koselig, og selv om jeg har et avslappet forhold til den voksende magen (nå, i hvert fall), er det noe med måten det blir sagt på som er sårende.

Andre familiemedlemmer fleiper jo også, men der er tonen litt annerledes, og da bare ler jeg med (og syns forsåvidt det er litt morsomt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel omtrent sistemann i terminklubben, med termin 28.juni, så føles som det er leeeenge til fødsel for min del.. :)

Det ER jo lenge til. Vi får kappes om å være sist ute, vi da :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det vel gjerne gått 3-4 kluter ved bæsj, muligens litt færre til morsmelkbæsjen - det er så lenge siden at jeg ikke husker helt. :ler: Ved tissebleier har vi bare tørket over med en klut, og ikke alltid gjort det, en gang.

Vi bruker jo tøybleier, så her er ikke det med vasking noe problem... Klutene går i maskinen sammen med bleiene. Men om man kjøper en liten våtpose å ha brukte kluter i, f.eks., kan man bare slenge dem i maskinen med håndklær og sånt, ja. Vi pleier å skylle av det verste av klutene etter bruk, men det er sikkert ikke strengt tatt nødvendig. Ellers har vi også et slikt sett (dog av eldre modell) som vi bruker mye. Man kan jo fint lage seg noe tilsvarende med plastbokser og en nettingpose. :) Der slenges jo bare nettet med skitne kluter rett i maskinen.

Takk for info :klemmer: Da skal jeg sjekke ut litt :jepp:

Det ER jo lenge til. Vi får kappes om å være sist ute, vi da :fnise:

Oh yes! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet pupperelatert spørsmål.. når begynner man å lekke melk? Hittil er det knusktørt hos meg, enda puppene har blitt kjempestore, og istedenfor å være takknemlig, har jeg fått det for meg at kanskje melka aldri kommer.. :sukk:

Har forresten alvorlige hamstertendenser om dagen. Nå SKAL alt handles og være på plass.

Jeg mener å ha lest at dette er individuelt og ikke har noen sammenheng med melkeproduksjonen etter fødsel å gjøre :) Du får nyte å ikke lekke enn så lenge :)

Hamstrer jeg også. I dag skal vi hente tripptrappstolen og da tror jeg vi har alt. Bortsett fra bæresjalet som kommer i posten om noen dager. Og ammeputa jeg skal sy, og leketeppet jeg må gjøre ferdig. Hmm, var visst ikke helt klar alikevel :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...