Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

*Joyce*

Anbefalte innlegg

Når leverer man egentlig fødebrev? Når man kommer inn på sykehuset?

Jeg håper å kunne bruke badekar, men vet ikke om det er tilgjengelig for alle på Ullevål...

Vi fikk beskjed om å levere det ved ankomst på sykehuset. Dette er Ahus da :) Var godt å få skrevet ned alt jeg tenker på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med deg, *Joyce*. Det blir litt rart i forhold til Alabama, Vi kan jo prøve igjen senere :)

Var hos jordmor i dag, hodet er ikke festet men det skjer hvert øyeblikk mente hun. Også målte hun størrelsen på lillegutt, han blir forholdsvis stor, rundt 4 kg til termin :)

:)

Hvordan måler hun størrelsen på babyen? Gjør alle det....? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i grunn ikke sett for meg at jeg skal skrive et fødebrev, men jeg ble jo litt nysgjerrig på hva man kan ønske. Noen som vil komme med eksempler? Regner med at det gjelder f.eks. hvilken smertelindring man ønsker, hvor mye informasjon man ønsker, hvem/hvor mange man ønsker å ha tilstede osv? :klo:

Og hvordan kjennes det egentlig ut når babyen hikker?

Endret av Haley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i grunn ikke sett for meg at jeg skal skrive et fødebrev, men jeg ble jo litt nysgjerrig på hva man kan ønske. Noen som vil komme med eksempler? Regner med at det gjelder f.eks. hvilken smertelindring man ønsker, hvor mye informasjon man ønsker, hvem/hvor mange man ønsker å ha tilstede osv? :klo:

Og hvordan kjennes det egentlig ut når babyen hikker?

Jeg kan ikke svare deg på spørsmål ang fødebrev, men jeg har en skikkelig hikke-gutt i magen så er veldig kjent med følelsen. Og det kjennes rett og slett som rytmiske bevegelser.Små "hopp"... Jeg tror ikke du vil være i tvil den dagen du kjenner hikking. Det er som om du selv skulle gjort det, bare at babyen hikker litt fortere :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med fødebrev har jeg inntrykk av at varierer veldig fra sted til sted. Jeg har bare lagt det i mappa mi med svangerskapspapirer, jeg, så får jeg høre hvordan jeg skal gjøre det når vi kommer inn. Evt kan jeg jo prøve å huske å spørre på leiesjekken på onsdag...

Jeg har jo en tidligere erfaring å bygge på, men for min del var det viktig å få frem at jeg faktisk har sykehusskrekk... Viktige punkter for meg er derfor at jeg vil hjem så fort som overhodet mulig, at jeg vil forholde meg til færrest mulig folk og få være mye alene, at jeg så langt det er mulig vil unngå medisinering (haaatet veneflonene og kateteret sist, det var virkelig fælt) og at jeg vil prøve naturlige former for smertelindring før evt epidural e.l. Også har jeg skrevet en del om ønsker for barseloppholdet - at jeg ikke føler behov for noe særlig ammeveiledning, selv om melken kanskje lar vente på seg denne gangen også, at jeg heller vil hjem og være der og komme inn for veiing, prøver osv om det er mulig. Samtidig har jeg også forsøkt å formidle en ydmykhet/forståelse for at en fødsel er en uforutsigbar situasjon, og at mine ønsker er med det utgangspunkt at jeg faktisk ikke har vært gjennom en vaginal fødsel før og derfor ikke helt vet hva jeg går til. Utenom det å være kortest mulig på sykehuset og å unngå "sykeliggjøring" er det lite som er "set in stone".

Jeg kjenner ikke så mye til hikking "innvendig", men merker det på at magen hopper veldig rytmisk utenpå. :ler: Var akkurat det samme med Turnerose. Men mulig det endrer seg når/om hodet går ned i bekkenet, men der har jeg ikke så mange erfaringer å bidra med. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første gangen min hikket undret jeg meg veldig, det kjentes ut som et digert hjerte som slo i magen. :fnise:

Ja, sånn har jeg kjent de siste dagene! Føles som en blodåre som er i klem, som liksom pulserer. Eller et ekstra lite hjerte i magen. Mest sannsynlig hikking det da!? Så artig! :rodmer:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Hvordan måler hun størrelsen på babyen? Gjør alle det....? :)

Hun kjente på ham gjennom magen, hvis du skjønner ;) Bemerket at det var mye baby og lite vann (ikke unormalt altså), men størrelsesanslaget er jo ikke akkurat 100% sikkert. Jeg syntes i allefall det var greit å vite omtrent hva jeg kan forvente meg, hehe.

Så klar for å føde nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kjente på ham gjennom magen, hvis du skjønner ;) Bemerket at det var mye baby og lite vann (ikke unormalt altså), men størrelsesanslaget er jo ikke akkurat 100% sikkert. Jeg syntes i allefall det var greit å vite omtrent hva jeg kan forvente meg, hehe.

Så klar for å føde nå!

Ok!

Håper legen eller min jordmor også gjøre det...Er veldig nysgjerrig på hvor stor lillemann er!

Skjønner at du begynner å bli klar! Kan jo skje når som helst!! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sånn har jeg kjent de siste dagene! Føles som en blodåre som er i klem, som liksom pulserer. Eller et ekstra lite hjerte i magen. Mest sannsynlig hikking det da!? Så artig! :rodmer:

Aha! Den pulserende blodåre-følelsen har jeg kjent på en god stund, men ikke tenkt på det som noe annet enn en annen måte for lille babyen å bevege seg på. Men jammen kan det stemme at det er hikking, ja! Gøy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Her hikkes det både titt og ofte :) M hikket aldri, så det tok litt tid før jeg forstod hva det var. Her merkes hikkinken nede på venstresiden av magen, men av og til er plutselig hikkingen midt på høgresiden (der sparkene bruker å være). Så jeg mistenker at baby fortsatt driver og snur seg litt, og det liker jeg ikke helt!

Du er jo snart i mål Dorey! Har du termin først her?

Helt rart at jeg er 37 uker i morgen. Plutselig går alt litt for fort her! Er ikke helt sikker på om jeg er klar for å omrokkere på tilværelsen vår igjen, vi har det jo så fint nå :fnise: Men det blir nok fint med baby også :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo snart i mål Dorey! Har du termin først her?

Ja, tror jeg har termin først :) I allefall av oss som er aktive i skravletråden, ser at babyblå har termin 1 mai, men hun har vel ikke skrevet her på lenge?

Er veldig, veldig klar nå. Ser etter slimproppen hver gang jeg er på do ;) Kunne strengt tatt gjerne født i dag, hehe. Men det er vel best at han får bake ferdig der inne. Jeg gleder meg til å få igjen energien og kroppen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Heisann. Har endelig fått tak i passord og skjønt hvordan jeg bruker internett den "smarte" telefonen min. Har det etter forholdene fint. Er innlagt og vil nok bli her til fødsel. Skrevet i dagboka mi i dag. Vet at du er først i fødekøen Dorey, men trolig sniker jeg i køen. :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fint å høre fra deg, Alabama. :-) Er mange her som har tenkt på deg og mini i magen. Nok en gang må jeg si meg sjeleglad for den gode svangerskapsomsorgen vi får her til lands.

Ellers: om småen ble inspirert av hikkepraten her i går eller om jeg plutselig ble mer bevisst på det.. Uansett hadde jeg en liten hikker i magen ista. Veldig morsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en stelleveske uten innhold.. Lurer på å kjøpe en løs stellematte til å ha oppi, men trenger jeg dette?

Alternativet er et håndkle el. lignende, eller engangs-stellematter.. noen med erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at du er først i fødekøen Dorey, men trolig sniker jeg i køen. :-P

Hmm, får vel være greit det da ;) Godt å høre fra deg! Håper det går bra med dere begge to :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en stelleveske uten innhold.. Lurer på å kjøpe en løs stellematte til å ha oppi, men trenger jeg dette?

Alternativet er et håndkle el. lignende, eller engangs-stellematter.. noen med erfaring?

Jeg synes stellematte er kjekt å ha, ikke alle steder det er matte på stellebord etc, og det kan være litt hardt å legge babyen rett på benk eller lignende (eller bare på et håndkle/brettebleie). Så sånn sett er jeg glad i litt myke stellematter. Jeg synes også det er greit at den tåler fuktighet, det skjedde mer enn én gang de første månedene at Turnerose har tisset en del på stellebordet. ;) Men man må jo ikke ha. Jeg har i tillegg en brettebleie eller sånt i stelleveska, som kan legges oppå der det er stellematte. Du kan jo vente og se til etter at babyen er født for å se om du synes du trenger? Jeg har forøvrig sydd en stellematte à la denne til å ha i veska denne gangen, veldig deilig. :)

(Jeg er ikke overbegeistret for de engangsmattene, synes det er litt tullete å kaste dem etter bruk... Vi har vel bare brukt opp de (to?) pakkene vi har fått i sånne babypakker, og da har vi brukt hver av dem leeenge, helt til de måtte kastes pga gris eller slitasje. Og i tillegg er de veldig tynne, lite padding i dem! Ref. det jeg skrev over...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes stellematte er kjekt å ha, ikke alle steder det er matte på stellebord etc, og det kan være litt hardt å legge babyen rett på benk eller lignende (eller bare på et håndkle/brettebleie). Så sånn sett er jeg glad i litt myke stellematter. Jeg synes også det er greit at den tåler fuktighet, det skjedde mer enn én gang de første månedene at Turnerose har tisset en del på stellebordet. ;) Men man må jo ikke ha. Jeg har i tillegg en brettebleie eller sånt i stelleveska, som kan legges oppå der det er stellematte. Du kan jo vente og se til etter at babyen er født for å se om du synes du trenger? Jeg har forøvrig sydd en stellematte à la denne til å ha i veska denne gangen, veldig deilig. :)

(Jeg er ikke overbegeistret for de engangsmattene, synes det er litt tullete å kaste dem etter bruk... Vi har vel bare brukt opp de (to?) pakkene vi har fått i sånne babypakker, og da har vi brukt hver av dem leeenge, helt til de måtte kastes pga gris eller slitasje. Og i tillegg er de veldig tynne, lite padding i dem! Ref. det jeg skrev over...)

Hehe, jeg VISSTE du ville si det om engangsmattene.. :gjeiper: Ser jo poengene dine, samtidig tenker jeg at de tar liten plass i en litt liten stelleveske jeg har. Kanskje jeg kjøper en pakke (eller får i gratispakkene). Mikrofiber eller fleece eller noe hadde nok vært bra greier, med noe vanntett ja.. Jeg finner nok noe etterhvert, tror jeg skal gå til anskaffelse iallfall. Takk for tips igjen!

Endret av Pasjonsblomst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De engangsmattene har jeg brukt mange av.

Og bruker de mer enn en gang altså..

Men i begge mine stellevesker fulgte det med en tynn matte, den ene løs og den andre til å brette ut av selve stelleveska.

Superkjekt med den tynne engangsmatta oppå de, for blei kjapt litt kaldt med de plastmattene rett på huden..

Sånn ellers så grugleder jeg meg til UL imorgen hos en eller annen lege på sykehuset. Truuuur frøkna har flytta på seg igjen, men er ikke godt å si.. Så blir spennende imorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at dere er i gode hender Alabama, lykke til videre!

Om ikke lillegutt snur seg på egen hånd kommer nok jeg også til å snike i køen. Termin er 19.mai, men de forberedte meg på keisersnitt to uker før termin om han fortsatt ligger i seteleie på UL i neste uke.

Er dere i god form om dagen? Jeg blir fort uvel, svimmel og slapp etter minimale anstrengelser som f.eks en dusj.

Blodtrykket mitt ligger som regel på 100/60, men den siste måneden har det vært 110/70. Dette er vel kanskje litt lavt, men har aldri vært problem før. Kan det være grunnen til at man blir slapp og uvel? Spiser jerntabletter.

Nå er jeg for alvor i gang med å gjøre hjemmet klart til den lille kommer. Er det viktig å ha myke vaskekluter? Vi har mange kluter, men de er ikke spesielt myke. Tromler kun i "nødstilfeller", ellers tørkes de på snor. Hvem selger myke kluter?

Veldig spent på hva vi har kontroll på, og hva som kommer til å måtte kjøpes inn. Vi bor som kjent langt ute i ingenmannsland, og spontane handleturer fungerer dårlig.

Et dumt spørsmål om keisersnitt: Kommer morkaka ut sammen med babyen, eller fødes den på vanlig måte? :sjenert: Jeg kom til å tenke på at man jo ikke har åpning eller noe ved planlagt keisersnitt, så det må jo bli veldig vondt? Og om man tar den ut med babyen, blir det mye blødninger i etterkant av snittet?

Jeg føler at alle går ut fra at man vet alt om fødsler og småbarn, mens jeg ikke har peiling på noe. Skulle ønske jordmødrene kunne forklare meg litt om hva som kommer til å skje. Mange sier at det ikke er noen vits å sette seg inn i det, men jeg har behov for den lille kontrollen jeg kan oppnå.

Har skjønt at vi er veldig ulike med tanke på involvert vi vil være i egen fødsel. Jeg har venninner som ikke vil ta del i noen avgjørelser omkring sin egen fødsel, type seteleie, keisersnitt, snuing osv., de legger alt i legenes hender. Både jeg og mannen har lest og søkt informasjon, og vil gjerne være med å avgjøre hva som skal skje, innenfor fagfolkenes rammer selvfølgelig.

Hva tenker dere om dette? Har dere behov for å følge med og bli informert, eller lar dere det være fagfolkenes avgjørelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...