Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tusen takk for svar *Joyce*, jeg skjønner at det er mye å sette seg inn i. Kommer sannsynligvis til å kjøpe et elastisk sjal og kanskje en ringslynge, så tar vi det fra der.

Når det gjelder tøybleier skulle jeg så gjerne sett dem i praksis, men kjenner ingen som bruker det. Jeg er litt skeptisk, men vil så gjerne! Når det snakkes om flytende bæsj og lekkasje ved tynne lår blir jeg litt skremt, men det spørs om jeg ikke gir brettebleier og brillebukser en sjanse likevel. :jepp:

Tja, jeg kjenner vel egentlig ingen engangsbleiebrukere som har vært forskånet for lekkasjer, heller, og jeg vil vel påstå at lekkasjer av typen "bæsj opp til nakken", som det da ofte var snakk om, er hakket verre enn litt bæsj på kanten av lårstrikken til ullbuksa. ;) Og de lekkasjene ved lårene er de lekkasjene vi har hatt med tøybleiene - vi har aldri hatt lekkasje oppover ryggen, i senga, i bilen... Lekksjene har kommet før vi har blitt ordentlig "kjent" med bleiene, når vi har funnet riktig brettemetode/brillebukser/rett innleggsmengde har det rett og slett ikke vært et problem.

Vi har hatt lekkasjer med engangsbleier, som vi bruker på hytta (uten innlagt vann) og på utenlandsturer. Og det er tross alt ikke så mange ukene det har vært snakk om til sammen - kanskje 8-10 uker totalt? Det som dog plager meg mest med engangs, er lukten... Man legger sikkert ikke merke til det om man ikke har brukt noe annet, men i de periodene vi har brukt engangs har vi byttet "hele tiden" fordi vi har reagert på lukta så fort det har kommet noen dråper tiss i bleia. Vi har rett og slett trodd at det har vært bæsj, siden vi har vært vant med at tissebleiene ikke lukter noe. (Med unntak av nattbleiene, som her stort sett har sittet på i 12 timer. Der kan det bli litt ammoniakklukt på morgenkvisten.)

Men igjen - andre har sikkert andre opplevelser.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ara, velkommen hit! :hallo:

Alabama, ringslynge er ikke så komplisert, altså. Her finner du et knippe instruksjoner. :) Og det er et utrolig hendig og praktisk bæretøy! :jepp:

Takk! Og hei! :):goodbye:

Gjest Alabama
Skrevet

Kanskje jeg skal gi ringslynga en sjanse likevel.. Skal sjekke det ut. :Nikke:

Skrevet

Der ville jeg tatt av fjæra og sydd en slyngevugge. ;)

Godt tips, tenk om man kunne/ likte å sy.. :flau:

Skrevet (endret)

Tja, jeg kjenner vel egentlig ingen engangsbleiebrukere som har vært forskånet for lekkasjer, heller, og jeg vil vel påstå at lekkasjer av typen "bæsj opp til nakken", som det da ofte var snakk om, er hakket verre enn litt bæsj på kanten av lårstrikken til ullbuksa. ;) Og de lekkasjene ved lårene er de lekkasjene vi har hatt med tøybleiene - vi har aldri hatt lekkasje oppover ryggen, i senga, i bilen... Lekksjene har kommet før vi har blitt ordentlig "kjent" med bleiene, når vi har funnet riktig brettemetode/brillebukser/rett innleggsmengde har det rett og slett ikke vært et problem.

Vi har hatt lekkasjer med engangsbleier, som vi bruker på hytta (uten innlagt vann) og på utenlandsturer. Og det er tross alt ikke så mange ukene det har vært snakk om til sammen - kanskje 8-10 uker totalt? Det som dog plager meg mest med engangs, er lukten... Man legger sikkert ikke merke til det om man ikke har brukt noe annet, men i de periodene vi har brukt engangs har vi byttet "hele tiden" fordi vi har reagert på lukta så fort det har kommet noen dråper tiss i bleia. Vi har rett og slett trodd at det har vært bæsj, siden vi har vært vant med at tissebleiene ikke lukter noe. (Med unntak av nattbleiene, som her stort sett har sittet på i 12 timer. Der kan det bli litt ammoniakklukt på morgenkvisten.)

Men igjen - andre har sikkert andre opplevelser.

Jeg skal prøve dette, vi vil jo så gjerne få det til!

Må sjekke om jeg har fått med meg alt... Alt må handles på nett, så det er en fordel om jeg får tak i alt hos en forhandler. Om jeg satser på eddabedda sin nettside blir det slik:

X antall brettebleier - type 1 eller 2.

X antall brillebukser. Finner ikke, har de noe som erstatter, eller er det best å kjøpe det annet sted?

X antall Snappi

X antall ullbukser. De var da veldig dyre.. Er det disse som er best?

Og kanskje noen PUL bleiebukser, vil de ha samme funksjon som ullbuksene?

1 stk Ullkur

Og en bleiepose eller to.

Er ullbukser best også om sommeren?

Hvor mange trenger vi av de ulike produktene?

Slik jeg forstår deg kan vi like gjerne vente med å kjøpe innlegg til bleiebukser?

Tusen tusen takk for all hjelp, du skulle jo vært ansatt som tøybleieselger! :klemmer:

Edit: La til bleieposer.

Endret av Stinelin
Skrevet

Jeg har elastisk sjal (samme som joyce tror jeg) og manduca fra før. Og har tenkt å kjøpe meg en Beco nå før babyen kommer. Vi vil ha to bæreseler så begge barna kan bæres, og Beco virker bedre for de yngre enn manduca. Spesielt er Beco bedre for ryggbæring, tilsynelatende.

Verste bæringa jeg har lest om, er en svært sporty dame som tok med 3 mnd gammel baby på flere timers fjelltur i bæremeis.. Stakkar liten. "hun tok på masse klær så det gikk så fint så".

Skrevet

Jeg skal prøve dette, vi vil jo så gjerne få det til!

Må sjekke om jeg har fått med meg alt... Alt må handles på nett, så det er en fordel om jeg får tak i alt hos en forhandler. Om jeg satser på eddabedda sin nettside blir det slik:

X antall brettebleier - type 1 eller 2.

X antall brillebukser. Finner ikke, har de noe som erstatter, eller er det best å kjøpe det annet sted?

X antall Snappi

X antall ullbukser. De var da veldig dyre.. Er det disse som er best?

Og kanskje noen PUL bleiebukser, vil de ha samme funksjon som ullbuksene?

1 stk Ullkur

Og en bleiepose eller to.

Er ullbukser best også om sommeren?

Hvor mange trenger vi av de ulike produktene?

Slik jeg forstår deg kan vi like gjerne vente med å kjøpe innlegg til bleiebukser?

Tusen tusen takk for all hjelp, du skulle jo vært ansatt som tøybleieselger! :klemmer:

Edit: La til bleieposer.

Hehe, jeg burde hatt kommisjon fra tøybleieforhandlerne! ;)

Det er de brettisene du har markert som nummer 2 vi har. Har vært superfornøyde med dem! Tynne og gode, holder seg myke, og passelig store (synes vi).

Ullbukser er dyrt, absolutt. Om du strikker, kan du fint strikke noen selv - men vi har faktisk vært mest fornøyd med kjøpeullbukser. De er gjerne av dobbelt stoff som er mye tettere strikket enn hva jeg får til selv, og holder derfor tett lengre, er vår erfaring. Wool Hour shorties-ene er favoritten her. Krusedull har tilbud på dem nå, så det kan tenkes at det lønner seg å kjøpe dem derfra... Alternativt kan du jo sjekke bruktmarkedet på tøybleier.no, Tettinntils tøybleieforum og også Finn.no. Det gjelder jo egentlig det meste på lista, sånn unntatt Snappier (som jeg av en eller annen grunn sjelden ser til salgs) og såpe/ullkur. Vet ihvertfall at det ligger en pakke med brettiser på tettinntil om dagen.

Antall - utfra egne erfaringer ville jeg satset på noe i nærheten av dette:

- 30-35 brettebleier

- 10-15 brillebukser (kom på at LaRedoute har noen til brukbar pris, og de har vel også gratis frakt? Har ihvertfall hatt det en stund...)

- 2-3 Snappi (vi har 3, men hadde klart oss fint med 2.)

- 3 ullbukser, kanskje? (Vi hadde vel 5, tror jeg, men det hadde holdt lenge med 3 eller 4.)

- 1-2 PUL-bukser (samme funksjon som ullbuksene, ja, men vi synes ikke de puster like godt. Brukte dem derfor hovedsaklig når vi skulle ut på tur - de tar mindre plass og kan bare stappes i våtposen om de blir griset til.)

- Ullkur må man ha, ja, og jeg ville også slengt med en flekkfjerningssåpe. Den er gull til så mangt, og utrolig drøy - jeg tror vi brukte opp vår første da Turnerose var 2,5 år. Tar bæsjeflekker som bare det! Ullsåpen er også god, det anbefales ikke å bruke Milo på ubehandlet ull (som bleiebukser er laget av), uten at jeg helt husker hvorfor i farta. Noe med at det legger seg "utenpå" ulla og gjør at den ikke fungerer like godt som sperrelag, mener jeg.

- Jeg ville gått for to store våtposer og en liten, tror jeg - de trenger ikke å vaskes hver gang bleiene vaskes (med mindre det har kommet bæsj på eller sånt, såklart), men de må da luftes litt, og da er det greit å ha to. Og jeg ville hatt en liten en til stelleveska.

Antallet jeg har foreslått her er altså basert på våre erfaringer. Turnerose bæsjet mange ganger i døgnet de første månedene, og vi brukte vel i snitt 12-15 bleier i døgnet på den tiden. Men det er jo vanskelig å vite hvordan ungen er på den fronten før den er ute... Dog kan disse brettebleiene brukes til veldig mye mer enn bare bleier - de er supre som gulpekluter, stelleunderlag, under hodet i senga hvis du får en gulpebaby, på brystet når man bærer (kan bli veldig klamt med hud mot hud i lengden ;)), osv. Jeg tror muligens at brettisene er den ene tingen vi har brukt aller mest av babyutstyr... Hadde et par liggende i veska til Turnerose var ihvertfall 2 år, tror jeg. ;)

Vi har brukt ullbukser om sommeren, og synes det har fungert supert. Og det er på ei jente som er varm av seg, og som ikke takler ull i sommervarmen forøvrig. PUL-buksene er tross alt plastbelagte, og jeg opplever derfor at de er tettere og klammere. I varmen har Turnerose uansett ofte ligget uten noe sperrelag - eller uten bleie i det hele tatt, la henne bare på en brettis. ;)

Om du vil strikke ullbukser selv, er det viktig at garnet du velger er ubehandlet. Ellers "tar" ikke lanolinet og buksene blir ikke like tette. Jeg vet at mange strikker av "billiggarn" fra Rema/Europris/Nille. (Jeg er atopiker og tåler ikke "vanlig" ull når jeg strikker engang, så jeg har valgt merinokvaliteter når jeg har strikket ullbukser selv...)

Innlegg kan du vente med, ja; om du ser du får en stortisser som fort tisser seg gjennom brettisene kan du jo bare handle innlegg senere. Da har vel kanskje EcoEarth fått inn igjen, også - de er virkelig gode, og billige. Alternativt kan du bare bruke gamle kluter, en ekstra brettis eller lignende.

Puh, langt innlegg igjen. Men håper det hjelper deg litt på vei! :)

Skrevet

Tusen takk igjen! :blomst:

På LaRedoute har de billige brillebukser og billig/ingen frakt. Men må man ha brillebukser i riktig størrelse hele tiden, slik at det lønner seg å kjøpe flere av disse flerepakningene, èn i hver størrelse oppover?

Gjest Unknown
Skrevet

Nå har jeg brukt hele dagen på å lese om tøybleier. Blir så inspirert! Har blitt noen sånne dager siden M ble født :fnise: Denne gangen har jeg fått overtalt mannen også, så det blir! Men ikke før til sommeren, når baby har blitt noen mnd og vi har ordnet oss hjemme tenker jeg.

Så *Joyce*, har du tips til type aio eller lommebleier eller noe sånt, så tar jeg i mot det med stor takk! I alle fall så enkelt som over hode mulig, så mannen ikke går lei :ler:

Skrevet

Tusen takk igjen! :blomst:

På LaRedoute har de billige brillebukser og billig/ingen frakt. Men må man ha brillebukser i riktig størrelse hele tiden, slik at det lønner seg å kjøpe flere av disse flerepakningene, èn i hver størrelse oppover?

Nå husker jeg ærlig talt ikke hvordan de fra LaRedoute var i størrelsen i forhold til de fra Nøstebarn (som vi har desidert flest av), men vi brukte da hovedsaklig brettiser frem til ca 3 mnd alder på Turnerose, og trengte ikke å bytte ut de i str 50-60 fra Nøstebarn... Så jeg tror jeg ville satsa på str. 60, egentlig. Mener å huske at Cocoon-merket er nokså knapt størrelsemessig. Det eneste som kan bli problematisk med for store brillebukser er det som er hele poenget med dem, tenker jeg - hvis de ikke holder tett ved lårene er jo poenget borte. Men igjen, det er vanskelig å vite noe om før ungen er født...

Nå har jeg brukt hele dagen på å lese om tøybleier. Blir så inspirert! Har blitt noen sånne dager siden M ble født :fnise: Denne gangen har jeg fått overtalt mannen også, så det blir! Men ikke før til sommeren, når baby har blitt noen mnd og vi har ordnet oss hjemme tenker jeg.

Så *Joyce*, har du tips til type aio eller lommebleier eller noe sånt, så tar jeg i mot det med stor takk! I alle fall så enkelt som over hode mulig, så mannen ikke går lei :ler:

Så bra du blir inspirert! :tommelsmil: Tøybleier har fungert som bare det her i huset, og jeg er veldig glad for at vi gikk den veien. :)

Når det gjelder AIO/lommebleier er det jo det jeg vel nevnte tidligere her - at man er så prisgitt at passformen passer til ungen. Nå har ikke vi brukt voldsomt mye AIO/lomme, vi har hovedsaklig kjørt formsydde med ull over hjemme, men brukte lommebleier i barnehagen (hjemmesydde Applecheeks-aktige bleier) og har hele veien hatt noen bleier med integrert sperrelag til bruk på tur og sånt. Onesize-bleier funket ikke noe særlig her før de kunne brukes helt utkneppet. Men de vi opp gjennom har vært mest fornøyde med, må vel være følgende:

- Thirsties AIO med lomme i S (som nå er erstattet av Duo Diaper). Funket best av de vi prøvde tidlig fordi de har lekkasjesperrer ved lårene, og Turnerose som nevnt hadde tynne lår som liten.

- Da hun var "medium" størrelsemessig (4 mnd og utover) fant vi vel aldri noen som var helt knall. Men brukte Fuzzi Bunz i M, noen Bitti D'lish snap-in og AIO i M/L (de ble fort korte til vår lange jente), samt noen Muksut lommebleier, ihvertfall... Sistnevnte var nok den som funket best av disse.

- Da hun var over på large/onesize var det Applecheeks som var favoritten, ihvertfall frem til denne dukket opp på markedet.

De som overhodet ikke har funket for oss: Happy Heiny's, stort sett alt fra BumGenius (unntaket er en formsydd bambusbleie som uansett er tatt av markedet), Fuzzi Bunz Onesize, en eldre utgave av Swaddlebees onesize. Men disse bleiene er det jo mange som elsker, så det går rett og slett på passform. Kjedelig, egentlig... :sjenert: Prøv å få tak i litt forskjellig brukt, er mitt tips, finn ut hva som funker for babyen og dere og kjøp deretter flere av de dere liker. :)

Skrevet

Jeg har også brukt omtrent hele dagen på å sette meg inn i tøybleiejungelen, vel om merke kun brettebleier foreløpig.

Etter å ha funnet ut hva vi må ha som startutstyr, regna jeg på ulike løsninger, og fant ut at Nøstebarn ble mye rimeligere enn både Eddebedda og Bleieboden. Sjeldent at Nøstebarn er billigst.. ;)

De har butikk i Trondheim også, så da tar vi en handletur når knøttet har kommet til verden tenker jeg.

Til slutt måtte jeg ha en pause og skrudde sammen IKEA-kommoden som skal stå på badet. Ingen feilskjær, fikk skikkelig Superkvinne-feeling! :danse:

Har tre unger i huset for tiden, og jeg finner på alt mulig for å slippe å være i nærheten av dem... :frown: Foreldrene tror sikkert jeg er sprø, men jeg orker ikke plage meg til å være sammen med dem. Må bare innrømme (for meg selv og mannen) at jeg hverken liker eller er flink med unger. Men jeg gleder meg til vår egen kommer da.. :sjenert:

Går noen runder med meg selv av og til på grunn av dette, men trøster meg med at det helt sikkert blir bedre med vår egen gutt.

Skrevet

Velkommen, ara! :)

---

Stinelin; jeg tror det er mange som har det sånn at de er litt reservert overfor andres barn, men når man får sine egne så er det noe helt annet :Nikke:

---

Suger til meg tøybleie-informasjon for tiden jeg også, og jeg tror nok vi kommer til å gå for lommebleier/AIO. Men så tenker jeg en del på når vi skal begynne med dette. Om vi skal hoppe rett på det når frøkna kommer til verden, eller om vi skal vente til hun har blitt noen måneder. Har ingen veldig god begrunnelse for hvorfor vi eventuelt skal vente noen måneder, men tenker som så at alt er helt nytt og at vi derfor kanskje har litt nok å tenke på den første tiden. Vet ikke :klo: Men et god argument for å begynne med en gang er vel at vi fort kan bli vant til engangsbleier og kvie oss mer for å gå over til tøy når rutinene er mer innkjørt og vi har blitt kjent med lillejenta vår.

Skrevet

Velkommen, ara! :)

---

Stinelin; jeg tror det er mange som har det sånn at de er litt reservert overfor andres barn, men når man får sine egne så er det noe helt annet :Nikke:

---

Suger til meg tøybleie-informasjon for tiden jeg også, og jeg tror nok vi kommer til å gå for lommebleier/AIO. Men så tenker jeg en del på når vi skal begynne med dette. Om vi skal hoppe rett på det når frøkna kommer til verden, eller om vi skal vente til hun har blitt noen måneder. Har ingen veldig god begrunnelse for hvorfor vi eventuelt skal vente noen måneder, men tenker som så at alt er helt nytt og at vi derfor kanskje har litt nok å tenke på den første tiden. Vet ikke :klo: Men et god argument for å begynne med en gang er vel at vi fort kan bli vant til engangsbleier og kvie oss mer for å gå over til tøy når rutinene er mer innkjørt og vi har blitt kjent med lillejenta vår.

Takk, Haley! :nigo:

Gjest Dorey
Skrevet (endret)

Velkommen til deg, ara :blomst:

Å, nå gleder jeg meg veldig til å bli ferdig med graviditeten og til å få møte lillegutt! Fingrene mine er så fulle av vann at alt bare kjennes stivt og rart. Kan ikke spille xbox en gang :sprettoy: Noen som skal noe gøy i påsken? Her orker jeg ikke noe annet enn å ligge hjemme i sofaen og lese krim, og å spille brettspill med mannen.

Endret av Dorey
Skrevet

Å, nå gleder jeg meg veldig til å bli ferdig med graviditeten og til å få møte lillegutt! Fingrene mine er så fulle av vann at alt bare kjennes stivt og rart. Kan ikke spille xbox en gang :sprettoy: Noen som skal noe gøy i påsken? Her orker jeg ikke noe annet enn å ligge hjemme i sofaen og lese krim, og å spille brettspill med mannen.

Takk!! :Hehe:

Kjenner til vann i kroppen jeg også,gitt! Ikke særlig behagelig. Men jeg er verst om kveldene. Da er fingrene tjukke som pølser..... :forvirret:

Min kjære jobber hele påsken så jeg skal nok bare slappe av også reise hjem til familien et par dager tenker jeg!

Gjest Unknown
Skrevet (endret)

Jeg gleder meg også til å bli ferdig med graviditeten. Mest fordi jeg er dritlei, men gleder meg selvfølgelig bare mer og mer til å møte lillebabyen som er grunnen til mine plager :fnise::hjerte:

Her jobber mannen, så jeg og M skal være "hjemmealene". Så ingen planer, annet enn å snø bort ser det ut som! (og spise store mengder påskeegg, siden de snart ikke er å finne før neste år :ler: Nå har jeg gitt opp å passe vekta!)

Endret av Unknown
Skrevet

Usj, ja, rimelig lei av å være gravid, jeg også... Det har sine sider, altså, men de overskygges i stor grad av det ikke så kule, for min del. Fingrene begynner å bli rimelig stive, bekkenet knirker, jeg sover dårlig og er generelt veldig klar for å få kroppen min tilbake. Så jeg stemmer for baby på utsiden snart! ;)

Her er den store planen for påsken å få bygget familieseng! Gleeeder meg til den er på plass! :strix: Materialer og madrasser skal handles i morgen. Også skal vi henge opp slyngevugga, montere stellebord og sprinkelseng (sistnevnte blir vel knapt brukt denne gangen heller, vil jeg tro, men det kan jo være greit å ha den tilgjengelig :tunge1:), finne frem sengetøy, ammemadrass, sette bilstolbasen i bilen, finne frem og gjøre klar vognbagen, osv... Babyforberedelser, rett og slett. Blir fint! :rodmer:

Turnerose skal være i barnehagen frem til onsdag, ganske enkelt fordi hun ikke tåler lange avbrudd derfra så godt - da blir det brått veldig vanskelig med levering og sånt igjen etterpå. De er jo ikke så mange som er der disse dagene, men bestevennen hennes og favoritten blant de voksne skulle være der begge to, så da tror jeg hun får finfine dager. :tommelsmil: Og jeg trenger disse dagene alene til å prøve å komme meg fra denne evigvarende forkjølelsen jeg har pådratt meg...

Gjest Mahareth
Skrevet

Dere er inspirerende, bare så dere vet det! Jeg har bestilt ringslynge og skal kjøpe meitai, det hadde jeg egentlig ikke trodd jeg kom til å gjøre :biggrin:

Jeg gleder meg også til babyen er på utsiden i stedet for på innsiden, men jeg er ganske-veldig klar for å vente til mai ihvertfall. Kjente på skrekken for å føde for tidlig i natt da jeg ikke fikk sove og hadde mye kynnere :sjenert:

Dere som har kommet lengst, har dere begynt å få modningsrier og sånn enda? Når får man det?

Skrevet

Dere er inspirerende, bare så dere vet det! Jeg har bestilt ringslynge og skal kjøpe meitai, det hadde jeg egentlig ikke trodd jeg kom til å gjøre :biggrin:

Jeg gleder meg også til babyen er på utsiden i stedet for på innsiden, men jeg er ganske-veldig klar for å vente til mai ihvertfall. Kjente på skrekken for å føde for tidlig i natt da jeg ikke fikk sove og hadde mye kynnere :sjenert:

Dere som har kommet lengst, har dere begynt å få modningsrier og sånn enda? Når får man det?

Hurra for bæretøy! ;)

Jeg har ganske mye "mensmurringer" om dagen, men med førstemann merket jeg niks og nada til modning... Ingen kynnere, ingen murring, ikkeno' nedpress, ingenting. Så for min del er det en ny opplevelse. ;)

Skrevet

Hilste på en liten nyfødt baby i dag, og gjett om jeg gleder meg til frøkna vår kommer! :rodmer: Har vært en fin graviditet så langt og jeg har sluppet unna (de største) gravidplagene, så jeg er ikke utålmodig av den grunn, men nettopp fordi jeg har så lyst til å treffe henne. Men kan tenke meg at utålmodigheten gjør seg stadig mer gjeldende når det nærmer seg :sjenert:

Skal jobbe store deler av påsken, men på fridagene håper jeg å få tid til litt strikking og lesing ihvertfall. Og så trenger både min og Mannen sin bil en liten vårpuss med skifting av lyspærer og litt sånt (kjedelig) småtteri.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...