Gjest Unknown Skrevet 26. mars 2012 #1081 Skrevet 26. mars 2012 Jeg bare tenkte på en ting, for jeg var innom terminlista nemmelig. Kanskje vi skal fikse den nå når det begynner å nærme seg? Såg det var noen som ikke har oppdatert etter UL f.eks. Er ikke noen av de med oss mer? Også kanskje vi skal ha bare en termin? Eller? For da blir det kanskje mer oversiktlig?
Gjest Dorey Skrevet 26. mars 2012 #1082 Skrevet 26. mars 2012 Enig med deg, Unkown! Lista er litt rotete. Vi får håpe de som ikke er aktive bare er sløve forumbrukere, og at de ikke har mistet. Urk, kjedelig dag i dag. Kjører "Grey's anatomy" maraton på tv'n og har forspist meg på rundstykker (hjemmebakte og med nederlandsk gauda, omnomnom). I tillegg har bekkenet blitt skikkelig slærkete og vondt i det siste, jeg vralter skikkelig fordi det er så ubehagelig å gå.
Gjest Mahareth Skrevet 26. mars 2012 #1083 Skrevet 26. mars 2012 Jeg synes vi skal beholde terminlisten som den er, og heller lage en fødselsliste når tiden kommer. I dag har jeg brukt en del tid på å ringe rundt til diverse fysioterapeuter her i byen. Ingen kunne gi meg time før tidligst etter påske, og det var bare 1 klinikk som ville sette meg opp i det hele tatt! Mange sa også at når det var bekkenløsning som jeg skulle behandles for, så var det EKSTRA lang venteliste. Etter å ha snakket med 8 forskjellige så er jeg så lei at jeg nå bare venter på at de som kunne gå med på å sette meg opp skal kontakte meg igjen etter påske
Gjest Dorey Skrevet 27. mars 2012 #1084 Skrevet 27. mars 2012 I dag våknet jeg med skikkelig menssmerter i nedre, venstre side av magen. Det kom ikke i tak, men var mer konstant og har gitt seg nå. Er det tegn på modning? Hadde ganske kraftig nedpressfølelse i underlivet også.
Gjest Unknown Skrevet 27. mars 2012 #1085 Skrevet 27. mars 2012 Fødeliste var jo lurt ja, Mahareth Håper noen avlyser sin time, så du får komme inn snart! Dorey spennende? har det vært noe mer i løpet av dagen? Er vel på tide at noen snart føder? Er jo ikke uvanlig tidlig nå lenger Jeg håper å få lese noen fødselshistorier før det blir min tur!
Gjest Dorey Skrevet 27. mars 2012 #1086 Skrevet 27. mars 2012 Nei, heldigvis ikke noe mer. Det er jo litt i tidligste laget enda, han kan godt vente minst tre uker til synes jeg.
Haley Skrevet 27. mars 2012 #1087 Skrevet 27. mars 2012 Apropos fødeliste; Noen som vil lage tippelister snart så vi kan gjette litt? Hvordan forbereder dere dere forøvrig til fødsel? Leser dere noe? Snakker med kjente som har vært gjennom det før? Drikker dere bringebærte(?) eller smører med jordnøttolje? Skal dere ta modningsakupunktur? Og dere som har vært igjennom en fødsel før, har dere noen råd til oss ferskinger? Litt tidlig for min del foreløpig, men tror jeg vil prøve med jordnøttolje ihvertfall, og så leser jeg litt og ser på "Beretninger om begynnelser".
Pasjonsblomst Skrevet 28. mars 2012 #1088 Skrevet 28. mars 2012 Apropos fødeliste; Noen som vil lage tippelister snart så vi kan gjette litt? Hvordan forbereder dere dere forøvrig til fødsel? Leser dere noe? Snakker med kjente som har vært gjennom det før? Drikker dere bringebærte(?) eller smører med jordnøttolje? Skal dere ta modningsakupunktur? Og dere som har vært igjennom en fødsel før, har dere noen råd til oss ferskinger? Litt tidlig for min del foreløpig, men tror jeg vil prøve med jordnøttolje ihvertfall, og så leser jeg litt og ser på "Beretninger om begynnelser". Forberedelse hos meg er mest mentalt.. Prøver å åpne for det som kommer, og ikke bekymre meg. Ikke ha for store forventninger på hvordan det blir. Skal ha modningsakupunktur fra uke 38. Får også med meg fødselsforberedende kurs, viktig for meg og særlig for forloveden slik at han er mest mulig klar også. Og kanskje dersom "jeg gidder" begynner jeg/vi med litt tøying og massasje etterhvert nå.. (virker bittelitt tiltak å få mannen til å gjøre det.. eller? får nå se)
Gjest Dorey Skrevet 28. mars 2012 #1089 Skrevet 28. mars 2012 Jeg har lest en del i fødselsdelen av "På Vei" av Nylander, jeg tror det er veldig greit å vite hva som skjer i de forskjellige fasene. Ellers skal jeg til fødselforberedende akupunktur fra neste uke. Er ikke sikker på om det er modningsakupunktur, men min faste akupunktør anbefalte å sette noen nåler på slutten av svangerskapet for å løsne opp i alle spente muskler som kunne gjøre fødselen vondere enn nødvendig. Vi får se om det har noen effekt. Ellers skal vi på omvisning/kurs på Ahus etter påske, samt ammekurs på helsstasjonen. Det begynner å bli dårlig med plass for mini i magen her, ser stadig armer og ben som spenner i mageskinnet. Ingen strekkmerker enda! *bank i bordet*
Gjest Unknown Skrevet 28. mars 2012 #1090 Skrevet 28. mars 2012 Jeg tror fortsatt at jeg har allverden med tid før baby kommer, så jeg venter til etter påske med alt som har med baby og fødsel å gjøre Jeg har lest litt da - frisket opp litt fra sist! Også har jeg tenkt på jordnøttolje, men har ikke blitt noe mer enn med tanken. Tenkte (siden alle som skal ha til samme tid har pakket fødebagen) at jeg skulle handle inn litt nye toalettsaker som jeg kan pakke. Og lete frem bagen. Også skal jeg finne ut hvilken fødestillinger jeg kan tenkte meg. Siden jeg ikke klarer å ligge på ryggen, eller ha vekten på bekkenet/korsrygg og nedi der, så må jeg prøve noe annet enn sist Har dere laget ønskeliste til føden? Jeg hadde det ikke sist, og kjenner jeg har flere ønsker denne gangen. Men jeg er litt usikker på om jeg skal gidde å skrive de ned, eller bare si ifra når vi kommer dit.
*Joyce* Skrevet 28. mars 2012 Forfatter #1091 Skrevet 28. mars 2012 Jeg merker at jeg forbereder meg på en annen måte enn sist. Jeg var jo så innstilt på vaginal fødsel med Turnerose, leste masse og hadde rimelig god oversikt, men så ble det jo ikke sånn. Denne gangen har jeg mer behov for mental forberedelse, merker jeg, så jeg leser andre ting - holder på med "Föda utan rädsla", bl.a. Jeg jobber også med avspenningsøvelser i form av yoga, og (utenom nå som jeg er syk) gjør jeg en del yogaøvelser som skal være med på å forberede kroppen på fødsel. Jeg tror kanskje at mye av min mentale forberedelse denne gangen er å forberede meg på at ting ikke nødvendigvis blir som jeg har tenkt - ikke at jeg hadde noen klar "plan" for fødselen sist, men et keisersnitt er nå engang noe ganske annet enn en vaginal fødsel. Jeg har skrevet et "fødebrev" som jeg skal ha med meg på sykehuset, der står det også mye om mine tanker om oppholdet på barsel. Det er vel der den største bøygen ligger for min del. Jeg har kjøpt en boks med bringebærbladkapsler, men ikke begynt å ta. Sist masserte jeg mellomkjøttet (fælt ord!) med fødselsforberedende olje fra omtrent denne tiden, så det kan jeg jo prøve å komme i gang med. Ellers merker jeg at hodet mitt er andre steder denne gangen når det gjelder disse tingene, også.
Gjest Alabama Skrevet 28. mars 2012 #1092 Skrevet 28. mars 2012 Har lest "Att föda" av Gudrun Abascal og er igang med hennes andre bok, "att möta förlossningssmärtan". Den er litt seigere å lese enn den første, spørs om jeg klarer å lese ferdig.. Ellers har jeg begynt å tenke på fødebrevet jeg skal skrive og skal gå til innkjøp av jordnøttolje snart. Har blitt enig med samboer om jeg at jeg skal ta meg av massasjen selv, sånn at underlivet mitt ikke for alltid vil forbindes med perineumsmassasje og fødsel. :gjeiper: Ellers venter jeg med å pakke fødebag til nærmere fødselen. To måneder igjen til termin i morra så føler at jeg har veldig god tid.
Pasjonsblomst Skrevet 28. mars 2012 #1093 Skrevet 28. mars 2012 Må det være jordnøttolje man bruker? Hva med glidekrem?
Gjest Alabama Skrevet 28. mars 2012 #1094 Skrevet 28. mars 2012 (endret) Man bør vel bruke olje for at den skal mykgjøre huden, ikke bare at det skal gli lettere når man masserer. Edit: har forstått det som at all olje kan brukes, tom olivenolje, og at oljen gjerne kan inneholde vitamin E. Endret 28. mars 2012 av Alabama
Selma_ Skrevet 28. mars 2012 #1095 Skrevet 28. mars 2012 Dette var nytt for meg.. Jordnøttolje og massasje? Som brukes der nede? Har ikke hørt om det før jeg.. Er det viktig?
Gjest Glenfarclas Skrevet 28. mars 2012 #1096 Skrevet 28. mars 2012 (endret) Edit: har forstått det som at all olje kan brukes, tom olivenolje, og at oljen gjerne kan inneholde vitamin E. Hmm, dette konseptet var nytt for meg. Jeg har en E-vitaminolje til bruk på magen som lukter marsipan (sikkert fordi det er mandelolje i miksen). Kommer til å ødelegge julefeiringa i all framtid! Endret 28. mars 2012 av Glenfarclas
Gjest Alabama Skrevet 28. mars 2012 #1097 Skrevet 28. mars 2012 Selma: det forebygger rifter. Glenfarclas:
ViljaH Skrevet 28. mars 2012 #1098 Skrevet 28. mars 2012 Var på 28 ukers kontroll idag, ikkeno protein i urin og blodtrykk var likedan som da svangerskapet startet, juhuu Opp 2,5 kg så langt. Nå har jeg veldig fin stram kul synes jeg, uten strekkmerker Jeg er en av de siste i tunnellen her, så er ikke så relevant for meg med fødebag osv enda. Kommer til å massere perineum med olje som sist. Aner ikke hvor mye det hjelper, men lite innsats om det bare hjelper litt, tenker jeg. Eller har jeg gått igjennom småklærne etter han jeg har, og med det nye jeg har kjøpt så er jeg fornøyd. Angrer litt på at jeg var så fornuftig sist og kjøpte en del billige skitklær som mistet fasongen etter en gangs bruk. Så har supplert med bedre kvalitet, og tenker å ikke ta frem skitklærne (annet enn om babyen er skikkelig gulper og trenger større volum klær).
ViljaH Skrevet 28. mars 2012 #1099 Skrevet 28. mars 2012 Ang fødsel så har jeg skrevet før om å ikke ha for solide planer, sette seg inn i hva som skjer med kroppen så man forstår f.eks betydningen av avspenning, og å sette seg inn i hva man kunne tenke seg av fødestillinger og smertelindring. Og så ellers gjøre det beste ut av det der og da Konkrete tips er å aktivt puste seg gjennom riene, inn gjennom nese og ut gjennom munn, dette kan man godt øve på på forhånd. Mens man svømmer f.eks. Hos meg så ordnet kroppen så godt opp selv, det var ikke det bevisste meg som ordnet opp. Jeg bare passet på pusten og dinglet med lystgassmaska, så fødte kroppen. Satser på at det går like godt denne gang. Men har lyst til å prøve badekar i åpningsfasen nå, det ble ikke noe av sist. Ellers lystgass, og evt epidural om det blir tøffe tak.
Stinelin Skrevet 28. mars 2012 #1100 Skrevet 28. mars 2012 Jeg skrev i fødebrevet at jeg ønsket badekar om mulig, at jeg er livredd epidural og nåler generelt, men utelukker ikke at jeg kommer til å be om det.. Skrev også at jeg tror jeg vil ha minst mulig besøk på sykehuset, om de kunne være så snille å begrense det om de så at det ble mye, slik at jeg slipper å jage besøket selv. Svigerfamilien kan være litt intense. Tok glukosebelastningstest i dag, heldigvis alt i orden! Ellers er formen elendig, og jeg fikk 100% sykemelding, herlig følelse. Både jordmor og lege har nå forberedt meg på at med så mye fostervann kan fødselen komme i gang tidlig, og jeg fikk plutselig opp øynene for hvor mye som må klargjøres først! Skru sammen kommoder og sprinkelseng, kjøpe bilsete og rydde barnerommet, som hittil har vært brukt som lager. Ommøblere, fikse og ordne, tida skal nok gå, med hyppige sofapauser. Jeg masserer med ei salve jeg har, tror det meste hjelper så lenge det gjør huden smidig. Muligens ikke glidemiddel..?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå