Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

*Joyce*

Anbefalte innlegg

Søvnen er ikke helt som den pleier å være, nei. Foreløpig er jeg ikke så plaget av dobesøk, men hver gang jeg skal snu meg så halvvåkner jeg. Strekker en god del i magen, og det gjør vondt om jeg ikke er forsiktig..

Og når jeg først snur meg, våkner også småen og danser rundt inni der :fnise:

Men en ting jeg lurer på, hva er det egentlig normalt å spørre gravide damer om? Jeg syns stadig jeg får ganske private spørsmål, og blir like overrasket hver gang. Bekjente som spør hvor mye jeg har lagt på me, feks... :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men en ting jeg lurer på, hva er det egentlig normalt å spørre gravide damer om? Jeg syns stadig jeg får ganske private spørsmål, og blir like overrasket hver gang. Bekjente som spør hvor mye jeg har lagt på me, feks... :kjefte:

Jeg får stort sett "hvordan er formen?" som er så åpent at jeg velger selv hvilke detaljer jeg vil dele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sover veldig godt om natta, ingen doturer eller vannpauser eller våkeperioder. Men jeg trenger mer søvn enn før. Jeg får sove til jeg våkner av meg selv i helgene, da blir det borti 11-12 timer.. DA er jeg uthvilt etter arbeidsuken :)

Jeg tror jeg er ferdig med klesinnkjøpene. Har kjøpt utedress nå som passer om sommeren, og bestilt et par små ullbodyer på nettbutikk. Mangler soveskinn bare. Har kjøpt ny madrass til sprinkelsenga også. Klør egentlig litt etter å vaske opp alt tøyet, brette det pent sammen og legge det fint i skuffen på stellebordet. Men vi pusser opp, så må vente til storebrors rom er ferdig så hans ting kan flyttes fra stellebordskuff og inn i ny garderobe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye og hva slags yttertøy trenger man til mai/juni-babyer? Sommeren i Norge er jo ikke nødvendigvis så mye å skryte av sånn temperaturmessig sett :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye og hva slags yttertøy trenger man til mai/juni-babyer? Sommeren i Norge er jo ikke nødvendigvis så mye å skryte av sånn temperaturmessig sett :roll:

Vi har jo litt liggende etter Turnerose, og jeg har vasket opp mye av det, som f.eks. en ullfleecedress fra Joha og et Krinkelull-sett fra Janus, mest med tanke på mai, egentlig. Men jeg håper jo i grunnen å ikke få bruk for det (;)), og heller bruke de litt tynnere strikkesettene jeg har laget til Maiblomsten. Og selv om det kan bli en kjølig sommer, kan det jo også bli veldig varmt... Vanskelig å vite. :vetikke: Jeg vurderer å sy en tynn dress av stretchvelour eller sånt som kan brukes til bæring. I vogn tenker jeg at lammeskinn + ullteppe vil lune nok... Jeg tror jeg ville kjøpt minst mulig, egentlig, og heller supplert hvis det viser seg å være kaldt? Men du må jo også se an klimaet der dere bor, jeg kjenner ikke så godt til den delen av landet (hvis jeg har plassert deg nogenlunde riktig på kartet). :)

Men jeg er nok også litt farget av at Turnerose er varm av seg, og knapt nok brukte klær den første sommeren sin. Hun lå veldig, veldig mye i bare bleia eller bleie og body/"sommerdress" med korte ermer og bein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yttertøy kommer jo litt an på hvordan du vil være ute. Jeg vurderte seriøst å drite i utedress,siden han mest vil ligge i vogna eller bilstolen når vi er ute i starten. Der kan han jo ha dundyne eller teppe.. Vil bare være ute på plena på teppe når det er veldig fint vær. Meeen kjøpte fordi jeg hadde lyst på, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Unknown

Jeg tenker å kjøpe en tynn ulldress som passer i mai. Resten av sommermånedene får jammen meg holde litt sommertemperatur! Visst ikke får vi bare kjøpe når vi ser at behovet er der. Her skal jo ligge litt etter M også, men spørs om det bare er i rosa :)

Jeg får også (heldigvis) bare spørsmål om hvordan det går og hvordan jeg har det. Er vel bare svigermor som spør om mer dataljerte/personlige ting, og da svarer jeg bare litt vagt visst det er noe jeg vil holde for meg selv. Ikke alt jeg har tenkt å dele med omverdenen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Jeg har én ullbody i strl 50, ellers ikke noe ulltøy i minste størrelsen. Han blir sannsynligvis født i begynnelsen av juni og da tror jeg ikke han trenger noen ulldress. Vi får pakke han inn i ulltepper om han skal sitte ute i "kulda".

Angående teite kommentarer og private spørsmål så er jeg ganske lei av å måtte forsvare hvorfor jeg vil føde på ABC. Føler at folk insinuerer at jeg er naiv. :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dorey

Jeg har ikke kjøpt noe ull i str 50. Egentlig ikke noe yttertøy i det hele tatt, annet enn luer. Men jeg er en evig væroptimist :fnise: Uff, jeg blir så usikker av alt dette her, har jo ikke gjort det før, så er redd for å dumme meg ut. Men kan jo bare handle mer ved behov. Ellers tror jeg vi har alt, unntatt uro til sprinkelsenga. Lammeskinn, parasoll og dyne til vogna var det siste og det kjøpte vi forrige helg. Nå er både senga og vogna redd opp og klar for lillemann :rodmer:

Jeg er litt sensitiv for spørsmål, kjenner jeg nesten blir irritert bare over at folk spør hvordan det går :sjenert: Også blir jeg lei meg fordi jeg blir irritert, for det er jo bare godt ment. Dumme hormoner.

Jeg var hos jordmor, som vil jeg skal ta glukosetest for å sjekke om jeg har svangerskapsdiabetes. Siden jeg har lagt på meg så mye. Herlig. Sist kontroll hadde jeg faktisk gått ned 200 g, mens magen hadde vokst, så jeg skjønner ikke noe. Men jeg har fått skikkelig mye vann i kroppen da. Fingrene mine er pølsefingre (gifteringen har måttet ryke), og i går kveld hadde jeg ikke ankler. Jaja, det forsvinner i allefall etter fødselen.

I morgen skal vi feire bursdagen til mannen på Ekebergrestauranten. Det blir koselig! (selv uten rødvin for min den)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kjøpt noe ull i str 50. Egentlig ikke noe yttertøy i det hele tatt, annet enn luer. Men jeg er en evig væroptimist :fnise: Uff, jeg blir så usikker av alt dette her, har jo ikke gjort det før, så er redd for å dumme meg ut. Men kan jo bare handle mer ved behov. Ellers tror jeg vi har alt, unntatt uro til sprinkelsenga. Lammeskinn, parasoll og dyne til vogna var det siste og det kjøpte vi forrige helg. Nå er både senga og vogna redd opp og klar for lillemann :rodmer:

Jeg er litt sensitiv for spørsmål, kjenner jeg nesten blir irritert bare over at folk spør hvordan det går :sjenert: Også blir jeg lei meg fordi jeg blir irritert, for det er jo bare godt ment. Dumme hormoner.

Jeg var hos jordmor, som vil jeg skal ta glukosetest for å sjekke om jeg har svangerskapsdiabetes. Siden jeg har lagt på meg så mye. Herlig. Sist kontroll hadde jeg faktisk gått ned 200 g, mens magen hadde vokst, så jeg skjønner ikke noe. Men jeg har fått skikkelig mye vann i kroppen da. Fingrene mine er pølsefingre (gifteringen har måttet ryke), og i går kveld hadde jeg ikke ankler. Jaja, det forsvinner i allefall etter fødselen.

I morgen skal vi feire bursdagen til mannen på Ekebergrestauranten. Det blir koselig! (selv uten rødvin for min den)

Butikkene er åpne etter fødsel, også. :) Hvis det er noe man har glemt er det bare å kjøpe det da! :jepp:

Jeg tok glukosebelastning i går, faktisk, JM som ville jeg skulle her også, siden hun brått oppdaget at Turnerose var over 4,5 kg ved fødsel da jeg var på forrige kontroll. Tok bare litt tid før de hadde ledig morgentime på legekontoret. Legen mente det ikke var nødvendig, men hun gadd ikke å krangle med JM, som hun sa. :fnise: Ikke det morsomste jeg har vært med på, var kvalm hele gårsdagen, men greit nok. Jeg tar rimelig lett på det, siden Turnerose har fulgt sin fars kurve til punkt og prikke etterpå og fødselsvekten var ganske lik hvis man korrigerer for at han ble født et par dager før termin og Turnerose laaangt over, men det var nå ikke noe stort problem å ta den testen, tross alt. Får vel resultatet over helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dorey

Butikkene er åpne etter fødsel, også. :) Hvis det er noe man har glemt er det bare å kjøpe det da! :jepp:

Jeg tok glukosebelastning i går, faktisk, JM som ville jeg skulle her også, siden hun brått oppdaget at Turnerose var over 4,5 kg ved fødsel da jeg var på forrige kontroll. Tok bare litt tid før de hadde ledig morgentime på legekontoret. Legen mente det ikke var nødvendig, men hun gadd ikke å krangle med JM, som hun sa. :fnise: Ikke det morsomste jeg har vært med på, var kvalm hele gårsdagen, men greit nok. Jeg tar rimelig lett på det, siden Turnerose har fulgt sin fars kurve til punkt og prikke etterpå og fødselsvekten var ganske lik hvis man korrigerer for at han ble født et par dager før termin og Turnerose laaangt over, men det var nå ikke noe stort problem å ta den testen, tross alt. Får vel resultatet over helgen.

Urk, ja jeg er redd for at jeg kommer til å bli skikkelig kvalm etterpå. Og det faktum at jeg ikke får drikke eller spise etter kl 24, kommer til å gjøre meg kjempestressa. Men det går seg vel til. :)

Nå skal jeg ut og gå meg en tur, og så skal jeg kjøpe meg noe fint. jeg fortjener en ny veske eller noe, sånn som kroppen min jobber :fnise: Huff, jeg er egentlig ikke sånn. Men nå føler jeg at jeg trenger noe nytt og vårlig, som kan sprite opp de dølle mamma-klærne litt.

Endret av Dorey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen ulldresser i alle størrelser, for her er det som regel kaldt hele sommeren.

Var på UL i dag for å sjekke fostervannet, er der hver 14.dag nå. Jordmora visste ikke (!) at det kunne være første tegn på svangerskapsdiabetes, men fikk bekreftet det når hun ringte St.Olavs.

Skal ta glukosebelastningstest på onsdag. Og så er det ny runde med UVI. Jippi.

Ungen er 10% større en snittet, og maskina beregnet terminen til å være to uker før opprinnelig termindato. Ikke at de justerte den, men hun sa jeg kunne forberede meg på å få et stort barn, evt føde før termin. Krysser fingrene for at han heller kommer ut før tiden.

Ellers er det vondt omtrent overalt, og jeg gleder meg til å hilse på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Glenfarclas

Noen av dere som har pakka sykehusbagen?

Har begynt... :sjenert: Kanskje litt vel optimistisk (eller pessimistisk når det er så tidlig som hos meg, kanskje? :ler: ), men jeg blir så rastløs av å la være. Foreløpig er det bare et sett med klær til bebien oppi da. Hva trenger man egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av dere som har pakka sykehusbagen?

Jeg har begynt, har lagt oppi de tingene som allikevel ikke brukes før fødsel. Også har jeg kjøpt noen reisestørrelser av ansiktsprodukter og sånt som jeg har puttet oppi. Når jeg har fått vasket opp og gjort klart bleiestæsj (tøybleier) og klær samt teppe til babyen går det oppi, også.

Forøvrig har jeg skrevet en utførlig liste og gitt beskjed til mannen om at den finnes (delt den med ham på Google Docs ;)), sånn at han kan hjelpe til med pakkingen hvis fødselen starter og jeg er for redusert til å gjøre det selv. :fnise: Lista ligger i dagboka mi et sted, husker ikke hvor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke begynt å pakke nei... Enda 6 uker til termin. Blir vel kanskje i påsken:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Unknown

Har heller ikke begynt å pakke. Har sett for meg at alt gjøre-klart-til-baby-kommer skal skje etter påske :) Men jeg er litt usikker på om jeg har noen bag å pakke i. Kastet så mange ræl av bager da vi flyttet. Den store kofferten vi bruker på ferier er vel litt i det meste laget!

Endret av Unknown
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dorey

Har ikke pakket enda, men begynt på en liste over hva vi trenger. Også har jeg handlet litt sykehusklær og funnet frem klær og teppe til mini. Tenker vi pakker i påsken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mahareth

Jeg har ikke pakket noe enda, og har heller ikke kjøpt inn klær til å ha med på sykehuset til babyen :) Har jo 10 uker igjen, og noe må jeg jo ha å gjøre i mellomtiden :ler:

Vi har heller ikke satt opp seng eller stellebord, det tar vi i mai en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke til å pakke noe bag før jeg nærmer meg 35 uker vil jeg tro. Jeg er litt hygiene-freak for tida, vil ikke ta med mine tepper på sykehuset da de har så mye balterier der.. Vil ikke drasse med slike hjem. Så vil bruke sykehusets helsetepper. Skal ha med egne babyklær da, som kan vaskes på 60. Jeg har begynt å se for meg at babyen ligger ved siden av meg, ligger på brystet mitt osv. Koselig med et lite nøste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...