Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

*Joyce*

Anbefalte innlegg

Er det noen av dere som har tenkt på en UL til? (eller vært uten at jeg har fått det med meg?)

Vurdrer 3D-UL, men er ikke helt sikker ennå.

Jeg skrev akkurat en tråd på Gravidforumet om magevondt. Skal man regne med vondt, eller skal man ta kontakt med lege/jordmor?

Tenkte det var normalt, som alt annet jeg har lurt på, men flere sier at jeg skal få det sjekket. Nå er det bekymrede venner og familie som synes jeg skal sjekke det, mens jeg ikke har lyst til å være "overbekymra stressa gravid".

Hvor mye skal man regne med liksom?

Ikke lett å vite hvor mye man skal tåle og hva det er, men kanskje du kan ringe legevakt/føden og høre hva de anbefaler?

---

Dere som har kjøpt/har bestemt dere for barnevogn; hvilken går dere for? Siden vi får barn i juni så tenker jeg at det er lurt med en vogn med god plass til en vognpose når høsten/vinteren kommer, men det er tydlig etter mye kikking at man ikke får i både pose og sekk når det kommer til vogner. Hvor gammel er babyen når det er vanlig å gå over til sitte-/sportsvogndelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har arvet en Teutonia Prestige. Kanskje ikke det vi hadde valgt selv, men nå prøver vi og ser hvor lenge den er stor nok. Ettersom jeg har skjønt varierer det mye når de vil sitte, men ofte rundt 6mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ingen 3D-UL her, nei. Var ikke med Turnerose, og ser ærlig talt ikke helt poenget. Men det blir sannsynligvis en UL på sykehuset mot slutten for å dobbeltsjekke leie.

Kynnere er skikkelig guffent, Dorey! Håper du ikke får så mye mer av dem videre!

Leste tråden din på gravidforumet, Stinelin, og jeg ville kanskje tatt en telefon til jordmor og forhørt meg. Så kan hun ta avgjørelsen om hvorvidt du bør komme for en sjekk eller ei?

Vi har jo en Bugaboo Cameleon fra sist, Haley. Tviler på at vi kommer til å bruke bagen utover vinteren, selv om den egentlig burde være lang nok. Om jeg skal gå ut fra når vi byttet over til sportsdelen med Turnerose vil det skje rundt juletider med Maiblomsten. Turnerose var nesten 6 mnd, og kjedet vettet av seg i vognbagen den siste tiden før vi byttet over. Hun sov dessuten også bedre i sittedelen enn i bagen, mystisk nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på ul i uke 24 for da skal de se på blodgjennomstrømningen i morkaken. Da vil de visstnok klare å si med ganske stor sikkerhet om jeg kommer til å få SVF. Jeg kommer ikke til å gå på 3D for å myse på ansiktet eller noe sånt, det synes jeg er tull.

Kynnere gjør ikke vondt for de aller fleste, man bare kjenner at hele magen blir stram i et minutt eller så. Livmoren er en stor muskel, og den flekser for å bygge styrke til fødsel. Hvis jeg hadde vonde kynnere ville jeg kontaktet jordmor eller kvinnklinikk eller så for å finne ut om jeg er en av dem med vonde kynnere, eller om det er noe annet. Det er bedre å ringe føden enn legevakten, da de på legevakten er generalister som ikke har like god peiling.

Du skal ikke være redd for å være en byrde for helsevesenet, de eksisterer for å hjelpe. Det er bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite. Jeg var innom fødeavd en tur på kveldstid forrige gang fordi jeg var bekymret, og da var legen nøye med å understreke at jeg ikke skulle føle jeg nå hadde plaget dem nok for en stund. Hvis det var noe imorgen, skulle jeg definitivt ringe da også. Og husk - når du kontakter spesialistene, så overlater du samtidig ansvaret til dem. Det er de som kan dette, som vet når du bør sjekkes, det skal ikke du selv plutselig kunne mye om ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke være redd for å være en byrde for helsevesenet, de eksisterer for å hjelpe. Det er bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite. Jeg var innom fødeavd en tur på kveldstid forrige gang fordi jeg var bekymret, og da var legen nøye med å understreke at jeg ikke skulle føle jeg nå hadde plaget dem nok for en stund. Hvis det var noe imorgen, skulle jeg definitivt ringe da også. Og husk - når du kontakter spesialistene, så overlater du samtidig ansvaret til dem. Det er de som kan dette, som vet når du bør sjekkes, det skal ikke du selv plutselig kunne mye om ;)

Takk for gode ord, det er jo helt sant! Har alltid vært "den ubekymrede gravide i god form", men nå skal jeg innse at jeg kan be om råd hos de som kan det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode ord, det er jo helt sant! Har alltid vært "den ubekymrede gravide i god form", men nå skal jeg innse at jeg kan be om råd hos de som kan det ;)

Jeg også! Det var nok derfor jeg ble litt ekstra satt ut av episoden med kynnerne. Vi får nok bare krype til korset og innse at vi ikke kan mestre alt på egen hånd ;)

Blæ, nå er jeg kvalm igjen. Lurer på om det er havregrøten som ikke er helt det store om morgenen.

Må bare skryte litt av mannen min som har snekret stellebord! Vi har så lite bad at ingen av de i butikken fikk plass. Så nå har vi et knæsj grønt, retro stellebord. Ikke dårlig av en IT-konsulent :yvonne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flinke mannen! Tenker det er moro for dem når de kan begynne å bidra :)

Mannen min fant Janus ullklær i en nettbutikk i går og begynte å bestille. Hadde ingen peiling på størrelser, og trengte litt hjelp, men det var så moro at han endelig kommer på banen! Han har alltid prøvd å tone ned gleden i frykt for at det skulle gå galt, men nå begynner han å tro på at vi skal bli foreldre. :kgbaby:

Tror det hjalp når han fikk kjenne sparkene utenpå magen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flinke mannen! Tenker det er moro for dem når de kan begynne å bidra :)

Mannen min fant Janus ullklær i en nettbutikk i går og begynte å bestille. Hadde ingen peiling på størrelser, og trengte litt hjelp, men det var så moro at han endelig kommer på banen! Han har alltid prøvd å tone ned gleden i frykt for at det skulle gå galt, men nå begynner han å tro på at vi skal bli foreldre. :kgbaby:

Tror det hjalp når han fikk kjenne sparkene utenpå magen :)

Ja, ikke sant :) Flinke, engasjerte pappaer er knall :Nikke:

Har han fått kjenne mye spark? Lille i magen her er en luring som alltid stopper å sparke når pappa skal kjenne :fnise: Men han har fått kjent det to-tre ganger da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant :) Flinke, engasjerte pappaer er knall :Nikke:

Har han fått kjenne mye spark? Lille i magen her er en luring som alltid stopper å sparke når pappa skal kjenne :fnise: Men han har fått kjent det to-tre ganger da :)

Han legger som regel ei hånd på magen min når vi skal sove, så da blir det som regel ett spark eller to på han hver kveld. Litt ettersom hvor fort han sovner, og hvor engasjert han er i å flytte hånda rundt på magen..

Jeg vil ikke være den som maser om at han skal kjenne på hele tiden, men synes det er koselig når han bare legger hånda der uten å prøve så veldig. :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glenfarclas

Jeg vil også kjenne utenpå! I dag herjer ungen som bare det der inne, men utenpå er det rimelig stille. Eller, jeg kjente kanskje litt av det ene sparket, men det kjente jeg veldig godt på innsida også! Lurer på om jeg nesten bare innbiller meg at jeg kjente det utenpå, siden jeg er samme person som kjenner det på innsida liksom. :sjenert: Får vel høre med samboeren når han kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok snart :) Her rister hele magen, skikkelig upraktisk når jeg skal bruke den som støtte under en bok altså! ;)

Endret av Dorey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glenfarclas

Det kommer nok snart :) Her rister hele magen, skikkelig upraktisk når jeg skal bruke den som støtte under en bok altså! ;)

:ler: "Åja, så du trodde du skulle lese, du? Vel, jeg har andre planer!"

Det kommer vel snart ja, forhåpentligvis før magen eser utover laptopen jeg har i fanget: "Åja, du trodde du skulle ha hjemmekontor, du? Da får du kaste pappa bort fra skrivepulten sin, for her ligger jeg!" :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:ler: "Åja, så du trodde du skulle lese, du? Vel, jeg har andre planer!"

Det kommer vel snart ja, forhåpentligvis før magen eser utover laptopen jeg har i fanget: "Åja, du trodde du skulle ha hjemmekontor, du? Da får du kaste pappa bort fra skrivepulten sin, for her ligger jeg!" :fnise:

Godt de er viljesterke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kveld har jeg vært på treningssenteret, herlig! Testet ut både gåing, løping, sykling og apparater. Ved gåing og løping blir det fort vondt i magen igjen, men sykling og apparater fungerte fint! Så deilig å være i aktivitet og bli svett uten masse klær og styr.

Og så må jeg si at jeg var litt stolt da, i tettsittende treningsklær og fin struttemage. Moro! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Så bra at trening går fint, Stinelin! Er jo ikke noe som er bedre enn å få tatt seg en liten økt :) Blir ikke å mye trening på meg, men halvtimen min ute på gåtur prøver jeg å holde på. Godt bare det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har surfet på guttenavn nå, og uff så mange fæle navn det er der ute! Man kan bare ikke kalle barnet sitt Loke. Høres ut som foreldrene sov seg gjennom all undervisning i norrøn mytologi og bare fanget opp bruddstykker..

Har noen navn på blokka. Bestemte meg for å starte ny liste, ikke bare resirkulere den fra sist. Har noen jeg liker, men foreløpig ingen jeg elsker. Det kommer jo flere navn som jeg også hadde sist, har jo minsmak da.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har surfet på guttenavn nå, og uff så mange fæle navn det er der ute! Man kan bare ikke kalle barnet sitt Loke. Høres ut som foreldrene sov seg gjennom all undervisning i norrøn mytologi og bare fanget opp bruddstykker..

Godt det ikke bare er meg! Jeg fatter ikke hva foreldre som kaller sønnen sin Loke tenker på, det er jo ikke positivt ladet i det hele tatt!

Dere finner nok noe, det er jo mange flotte guttenavn der ute:) Er det noe norrønt dere er ute etter?

Deilig å trene ja, Stinelin! Sykling er det som fungerer best for min del også, da blir det ikke så mye "strekk" i magen synes jeg. Ellers har jeg begynt på gravidyoga, og det var veldig deilig! Litt svevende kanksje ("Nå takker vi hverandre for den energien vi har delt i dag"), men det får jeg nesten bare leve med. Hehe. Har brått fått igjen all energien min, så jeg går lange turer hver dag :)

Et vennepar av oss fikk sønnen sin i går. Han var kjempeskjønn med masse sort hår :rodmer: Da innså jeg plutselig at det jo ikke er så lenge til termin for oss heller! Skjønt hvis han her har sort hår begynner jeg å lure :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen navn på blokka. Bestemte meg for å starte ny liste, ikke bare resirkulere den fra sist. Har noen jeg liker, men foreløpig ingen jeg elsker. Det kommer jo flere navn som jeg også hadde sist, har jo minsmak da.. :)

Skjønner hva du mener ;)

Jeg synes forøvrig jentenavn er mye vanskeligere enn guttenavn! Finner veldig få navn jeg liker, mens på guttenavn er det mange... Håper "the name" dukker opp etter hvert :) vesla må jo få verdens fineste navn! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glenfarclas

Skjønner hva du mener ;)

Jeg synes forøvrig jentenavn er mye vanskeligere enn guttenavn! Finner veldig få navn jeg liker, mens på guttenavn er det mange... Håper "the name" dukker opp etter hvert :) vesla må jo få verdens fineste navn! :jepp:

Jentenavn er kjempevanskelig! Vi sitter på biblioteket og henger over Norrøn navnebok, men det er så mange suffikser og prefikser som jeg forbinder med å være litt som Gyda i Hårek-tegneserien. (Skal ikke nevne noen, i tilfelle jeg tramper i klaveret.) Vi er enige om at det må være norrønt, men det stopper liksom der inntil videre. Og om noen få dager er vi halvveis! :daane:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...