Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

*Joyce*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gratulerer med tut på babyen, Mahareth :)

Etter et par litt roligere dager, er bekkenet mitt igjen litt mer samarbeidsvillig. Kan snu meg i senga og gå rundt uten større problemer, og det er veldig deilig. Er ikke så greit, det her... jeg merker jo så lite til graviditeten om dagen ellers at det er lett å glemme at jeg faktisk må ta det litt med ro.

Men argh, nå har høye hæler blitt ubehagelig å gå på, så nå må man ut og kjøpe seg.. fornuftige sko... :fnise: Så fornuftige sko, løse gevanter og ettervekst i håret? Føler meg fin om dagen :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med gutt mahareth :)

Den nye bestemmelsen som er hjemlet i arbeidsmiljøloven § 31 nr. 4, innebærer at hver av foreldrene i tillegg til det ene året i forbindelse med fødselen gis rett til inntil ett års ulønnet permisjon. Permisjonen kan ikke overføres til den andre av foreldrene, og den må benyttes i sammenheng med det første året. Foreldrene kan med andre ord ikke velge å komme tilbake til arbeidet etter permisjon i fødselspengeperioden, for så å ta forlenget permisjon på et senere tidspunkt, når barnet er blitt større. Bestemmelsen er ikke til hinder for at foreldrene tar permisjon samtidig. Dette må i så fall skje i løpet av det andre året. I det tredje året kan permisjon bare tas ut av den av foreldrene som ikke allerede har brukt opp sin rett. Dersom foreldrene får et nytt barn før permisjonsperioden er benyttet, begynner en ny permisjonsperiode å løpe. Restpermisjonen kan ikke benyttes senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et permisjonsspørmål til dere kloke hoder: Man kan ta ut 2 måneder ulønnet permisjon selv om man velger 80% i 57 uker? Sitter og knoter på papiret og prøver å finne ut hvordan vi skal få det til å passe best i forhold til barnehagestart.

Og angående barnehagestart; er det vanlig å begynne i begynnelsen av august eller er det som med skolen at man må vente til midten/slutten av måneden?

Hvis du er 15.6 så har du vel termin rundt 26. Juni. Da er august ca 1 år og 5 uker unna, altså 57. Hvis du tar 57 uker perm, + ferie så har dere jo sammen 77 uker. Dere vil klare å komme dere til august fint. Det vanskelige er egentlig å bestemme når og hvor lenge man skal ha fri sammen, mammaen og pappaen. De ukene vil dere jo bruke dobbelt av de tilgjengelig 77, om du sljønner, når en har perm og andre har ferie. Dere kan ha fri samtidig totalt 20 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til om klær - jeg er nøye med å finne klær som er smale i armene. Da kan de være litt store, uten at de detter utover hånda og man må brette opp. Joha sine klær f. Eks, har veldig fin fasong slik, går helt fint å bruke klær som er litt store uten at det blir ballete bretting. Jeg liker også at buksene har strikk nedi, når ungen begynner å stå, slik at den kan vare lenge uten at den faller under foten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er 15.6 så har du vel termin rundt 26. Juni. Da er august ca 1 år og 5 uker unna, altså 57. Hvis du tar 57 uker perm, + ferie så har dere jo sammen 77 uker. Dere vil klare å komme dere til august fint. Det vanskelige er egentlig å bestemme når og hvor lenge man skal ha fri sammen, mammaen og pappaen. De ukene vil dere jo bruke dobbelt av de tilgjengelig 77, om du sljønner, når en har perm og andre har ferie. Dere kan ha fri samtidig totalt 20 uker.

Er 16+6 og menstermin er ca. 19. juni :) Vi ønsker å få mest mulig sammenhengende permisjon hver for oss, og kommer til å bruke en uke på ferie i februar/mars, og dermed ha 4 uker igjen i år. Jeg kommer til å ta disse i løpet av høsten/vinteren før årsskiftet for å utsette permisjonen, og mannen tar sine resterende ferieuker i sommer så han får være sammen med meg og babyen den første tiden. (Pluss at jeg får forlenget permisjonen i 2013 med 8 uker ulønnet permisjon hvis vi går for 47 uker). Så begynner jeg å jobbe og mannen får sine 12 uker + 5 uker ferie. Og da kan jeg også ta ut 5 uker ferie som vi får sammen en eller annen gang i løpet av de 17 ukene Mannen skal være hjemme med den lille. Ihvertfall slik som vi har sett det for oss så langt, men ingenting er bestemt ennå.

Endret av Haley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke lett å henge med her når man ikke har titta inn på ei uke. Skal si dere kan å skravle. Gøy :D

Her har jeg fått konstatert bekkenløsning og den kommende storebror har vært sjuk, så jeg har i grunn ikke tenkt på å kikke inn hit. Men nå er han på besøk hos mormoren sin, og mammaen kan endelig puste ut litt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Vi er noen skravlekjerringer ;)

Bekken er dritt. Skal vi dele tips, alle dere andre med bekkenplager? :)

For meg funker: Sitte på fitnessball - kjempebehagelig, å huske å snu meg via magen og ikke rygg om jeg må bevege meg i senga. Og det er lettest å komme med opp sidelengs. Å havne på rygg ( :fnise: ) er rett og slett noe jeg ikke kan gjøre, da ligger jeg der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvor sliten det er vanlig å være? Nå om dagen er jeg helt 100% utslitt to timer etter å ha stått opp og da har jeg kun sittet ved dataen og skrevet. Skal på kontroll igjen neste uke, så får vel ta det opp med legen. Tror ikke jeg sover for lite, sover fra ca kl 23-0900 hver natt, men er like sliten samme hva. Jeg tviler på at jeg får fullført studiet mitt i år som planlagt også, er kjempestressa hele tiden noe som garantert ikke hjelper på formen. Håper jeg kan få sykemelding fra mars, må nesten klare å holde ut til da. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i bekkentipsene dine, Unknown, en sånn ball er flittig brukt her også. Også sitter jeg på en yoga bolster (min er fra Hugger Mugger) hvis jeg skal leke med Turnerose på gulvet (eller gjøre yogaøvelser sittende på gulvet) - veldig mye mer behagelig enn å sitte helt nede. :jepp:

Dorey, har du sjekket jernlageret ditt? Her har det begynt å synke, og det merkes på graden av trøtthet. Jeg knasker jern daglig nå, og regner i grunnen med å gjøre det resten av svangerskapet. Men trøtthet følger (dessverre) med graviditeten, uansett, ihvertfall for meg. Gode klemmer herfra, kjenner meg godt igjen fra forrige svangerskap... :troest: Det presset om å bli ferdig er intenst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en mistanke om jernmangel ja, skal høre med legen. Det ordner seg sikkert.

Har bare en eksamen (muntlig) første uka i mars som jeg vil fullføre. Etter det skal jeg spørre om sykemelding. Da har jeg et fag neste vår + å fullføre bachelor-oppgaven. Men den er jeg godt i gang med og kommer til å klare å ferdigstille, så det går nok bra :)

Tusen takk for oppmuntrende ord! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg begynner å merke litt liv i magen nå :rodmer: Det er ikke så greit å si sikkert, men jeg har perioder hvor det kjennes ut som om det romsteres masse der inne, nesten som leamus i styrke (eller skal vi si svakhet?). I går kom det også to kjappe rapp litt nedenfor og til siden for navlen, kan tro jeg skvatt som bare eff. Men altså.. jeg vet jo ikke hva det er jeg skal kjenne etter, sånn egentlig. Jeg bare merker at noe foregår som ikke har vært sånn før.

Angående jernmangel, må man ta tilskudd i tillegg til graviditetstilskuddet av vitaminer og mineraler? Jeg bruker (tror jeg) Lifeline sin, hvor det egentlig skal være alt i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg begynner å merke litt liv i magen nå :rodmer: Det er ikke så greit å si sikkert, men jeg har perioder hvor det kjennes ut som om det romsteres masse der inne, nesten som leamus i styrke (eller skal vi si svakhet?). I går kom det også to kjappe rapp litt nedenfor og til siden for navlen, kan tro jeg skvatt som bare eff. Men altså.. jeg vet jo ikke hva det er jeg skal kjenne etter, sånn egentlig. Jeg bare merker at noe foregår som ikke har vært sånn før.

Angående jernmangel, må man ta tilskudd i tillegg til graviditetstilskuddet av vitaminer og mineraler? Jeg bruker (tror jeg) Lifeline sin, hvor det egentlig skal være alt i...

Man skal ikke ta jerntilskudd uten at legen bestemmer det. Du kan starte med å spise jernrik mat for å forebygge. Sist ville ikke legen måle jernlagret mitt, påsto det ville gi falsk måling under svangerskap. Det syntes jeg var rart. Etter fødsel var det rett på jerntilskudd, bestemt av lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mahareth

Jeg skal også be legen om å måle jernnivået mitt neste gang jeg skal dit... Sover glatt 12 timer om natta, og orker lite. I tillegg har jeg dilla på rødt kjøtt for tiden, og innbiller meg at det kan ha en sammenheng :lol:

Spurte på apoteket om jerntilskudd, men hun frarådet meg det uten å vite at det var det jeg manglet. Mange av symptomene kan visst være helt like om det er b12-mangel, og for høyt jernnivå er ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde at jernnivå var noe som automatisk sjekkes, jeg... :sjenert: Men det kan ha noe med at jeg jevnlig må ta blodprøver uansett, hvor blant annet nettopp jern sjekkes, uten at det har noen sammenheng med sykdommen min ellers.

Nå om dagen tar jeg jo ingenting uten å ha sjekket med lege først :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så moro! Det er garantert barnet du kjenner, det stemmer ihvertfall med det jeg kjenner her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begynner å slite med maten nå. Har veldig god matlyst og er ikke kvalm, men umiddelbart etter måltidet får jeg veldig halsbrann og føler at magesyren står langt oppi halsen. Bøyer jeg meg fram er det akkurat som om det ikke er noen lukking fra magen opp til munnen, og jeg kaster opp om jeg ikke holder meg oppreist. Dette varer opp mot to timer etter hvert måltid og er vanvittig plagsomt og ekkelt. Å ta på sko f.eks er nesten umulig uten å kaste opp.

Spiste pannekaker og tomatsuppe idag, og det ble helt pyton etterpå. :frown:

Noen som vet om det er spesiell mat som gjør det verre eller bedre? Har ikke merket så mye til ulik mat, men vil si at middag og kveldsmat er verst, sikkert fordi da er roligst etter måltidet. Frokost og lunsj spiser jeg gjerne i farten.

Er det noe å gjøre med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glenfarclas

[...] men umiddelbart etter måltidet får jeg veldig halsbrann og føler at magesyren står langt oppi halsen.

Jeg vet i alle fall at man kan ta noe for halsbrannen (apoteket har diverse greier, de jeg har i bakhånd heter Link og skulle visst være trygge), kanskje kan det også hjelpe på å roe ned systemet generelt, slik at det andre du beskriver også demper seg/gir seg?

Ellers kan det kanskje hjelpe med yogaøvelser eller andre strekkeøvelser som "åpner" brystkassen, slik at man får plass til både bebi og mat? Det har jeg begynt såvidt med nå (er i uke 17), da jeg merker at jeg ikke lenger orker like store porsjoner som før. Aner ikke om jeg er inne på noe her, men det skader vel ikke å prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn leamus-følelse har jeg også, mest på høyre side av magen, og litt nedover mot midten på en måt. Lurer fælt på om det er babyen, og mange mener det kan være det. Gleder meg til det blir ordentlige "spark" slik at pappa'n også får kjenne :)

Jeg begynner å slite med maten nå. Har veldig god matlyst og er ikke kvalm, men umiddelbart etter måltidet får jeg veldig halsbrann og føler at magesyren står langt oppi halsen. Bøyer jeg meg fram er det akkurat som om det ikke er noen lukking fra magen opp til munnen, og jeg kaster opp om jeg ikke holder meg oppreist. Dette varer opp mot to timer etter hvert måltid og er vanvittig plagsomt og ekkelt. Å ta på sko f.eks er nesten umulig uten å kaste opp.

Spiste pannekaker og tomatsuppe idag, og det ble helt pyton etterpå. :frown:

Noen som vet om det er spesiell mat som gjør det verre eller bedre? Har ikke merket så mye til ulik mat, men vil si at middag og kveldsmat er verst, sikkert fordi da er roligst etter måltidet. Frokost og lunsj spiser jeg gjerne i farten.

Er det noe å gjøre med dette?

Enste jeg kan foreslå er Lovehearts. Det skal visst fungere godt mot halsbrann. Har ikke prøvd det selv, men kommer nok til å gjøre det hvis jeg får halsbrann etterhvert :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovehearts funka iallefall ikke hos meg.. Ble bare verre av det :/

For meg funka melk sist, en slurk melk eller to roa ned..

Ellers så er det jo gaviscon(?) å få kjøpt på apoteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...