Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

*Joyce*

Anbefalte innlegg

Kan vi diskutere litt babytøy?

Lurer på iallfall 3 ting:

* Bør jeg kjøpe mest bomullstøy? hva med ull/silke?

*Er det kun bodyer, strømpebukser og evnt sokker der bruker i starten? -dvs at jeg bør tenke enklest mulig design

*Har ikke lyst på fullrosa garderbobe...eller ER det litt koselig på de små, slik at man angrer hvis man ikke overdriver litt med blonder og pasteller i starten? De blir jo fort nok større og får litt tøffere klær mener jeg.

*Begynner de med pyjamaser med engang? fulldress?

hehe... klesinteresserte meg har jo null peil på babyfashion (og komfort-- det er er jo det aller viktigste her)

Jeg tror jeg kommer til å kjøpe litt ull/silke, bambus og soya og så fyller jeg opp med bomull når jeg føler jeg ikke har råd til mer :) Men fra høsten og utover blir det ull. M bruker omtrent bare ull. Jeg også igrunn nå når jeg er hjemme, stilongs og trøye ;)

Knepping fra topp til tå, som Vilja nevner, er jeg helt enig i :jepp: Og behagelige, bevegelige klær.

Her har det bestandig gått i mye lilla, for den farger er jeg glad i! Vi hadde litt søte rosa klær, men mest lilla, brunt, hvitt, gult og noe grønt. Men det har bare blitt mer og mer rosa etter hvert som jenta har fått egne meninger...Ho ble kjempeglad når ho åpnet en julepakke og fikk en strømpebukse, fordi den var rosa!

Vi har brukt pysj fra starten. Mest av rutine tror jeg. Vi synes det var stas å ta nattstellet hver kveld og bytte om til pyjamasen.

Skal nevnes at jeg i samme drøm også måtte huske å betale for babyen i kassa på vei ut fra sykehuset... :fnise:

:fnise:

I dag har jeg om mannen vært kjærester i 5 år. De andre årene har vi brukt denne kvelden som en ordentlig kjærestekveld, veldig godt midt i jula med alle selskapene og utelivet og lite egentid. Men i år tilbringer vi altså dagen "vår" på KG og forran fotballkampen på tv. Ikke har jeg fått blomster engang (men det har ikke mannen heller da) :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forøvrig helt enig med Vilja ang. type babyklær. Her går det fortsatt i jersey, jersey, jersey og stretchvelour, og vide klær som er gode å bevege seg i. Ingen hetter, unødvendige lommer/pynt som "gnager" e.l. Synes ikke barn som leker har noe i trange "voksenjeans" å gjøre heller, jeg, så de eneste jeansene Turnerose har er hjemmesydde, vide og med strikk i livet. :)

Har ikke noe jersey eller stretchvelour, vet nesten ikke hva det er. Enig i det med fasong og pynt som gnager. Min erfaring er at når man finner merker man liker, så trenger man ikke tenke på det fordi de fikser det for deg. Jeg synes også at smårollinger ikke skal ha jeans, de skal ha klær til å turne i, som Nøstebarn reklamen sier. Min har stort sett ett par jeans som han bruker en sjelden gang når han skal være tøff. Enda de er av det myke tynne litt vide slaget, ikke stive stramme. Hvis man vil ha jeans, så har/hadde de på kappahl en type som var ok til ettåringer og oppover, tjukk strikk i midjen, strikk nede på beina, vid, og stoffet var som tynn joggebukse, veldig mykt. Hvis man ansolutt må. Min sønns hverdagsbukser nå er stillongser og strømpebukser av ull eller ull/bomull. Synes han er fin og tøff da jeg. Og veldig praktisk i bhg når de skal ut, bare å ta på flere lag over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må huske å lese alt om klær som står skrevet her nå, men må bare si at den lille gav liv fra seg i går!! :hoppe: Akkurat når jeg hadde etterlyst det!! :fnise:

Ordentlig spark også! Kjente først noen rare bevegelser mens jeg satt og så på Mildred Pierce på TVn, og så fant jeg ut at jeg skulle prøve å kjenne litt godt etter når jeg la meg.

Strøk først litt lett over magen og la begge hendene over livmora sånn at stort sett hele ble dekket. Så la jeg pittelitt press på hendene. Først kjente jeg først noe som beveget seg, akkurat som om noe skled på innsiden av livmorveggen, og så to tydelige spark!! :hakeslepp: Tok tak i hånda til samboer og la den på samme sted, la litt press på den, og så kom det to spark til som samboer også kjente!! :hjerter: Var så utrolig herlig å kjenne!! :kyss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må huske å lese alt om klær som står skrevet her nå, men må bare si at den lille gav liv fra seg i går!! :hoppe: Akkurat når jeg hadde etterlyst det!! :fnise:

Ordentlig spark også! Kjente først noen rare bevegelser mens jeg satt og så på Mildred Pierce på TVn, og så fant jeg ut at jeg skulle prøve å kjenne litt godt etter når jeg la meg.

Strøk først litt lett over magen og la begge hendene over livmora sånn at stort sett hele ble dekket. Så la jeg pittelitt press på hendene. Først kjente jeg først noe som beveget seg, akkurat som om noe skled på innsiden av livmorveggen, og så to tydelige spark!! :hakeslepp: Tok tak i hånda til samboer og la den på samme sted, la litt press på den, og så kom det to spark til som samboer også kjente!! :hjerter: Var så utrolig herlig å kjenne!! :kyss:

Så herlig! :rodmer:

Her har jeg kjent mye små bevegelser i går kveld og i dag, hvis jeg har sittet sånn at magen kommer litt i klem på en måte. Men mistenker at det bare er "leamus." Det er liksom litt for mye bevegelser i forhold til hvor langt jeg er på vei. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nytt år, alle sammen :)

Må si det var litt ekstra morsomt med overgangen til det nye året i går, fordi vi jo venter spent på det nye familiemedlemmet. :rodmer:

I morgen er det tilbake til hverdagen igjen, men det er egentlig helt greit. Har hatt en særdeles hektisk jul, og blant annet er bekkenet ikke veldig godvenn med meg om dagen. Men jeg mistenker at det har forverret seg fordi jeg ikke har tatt hensyn til det, og bare turet på som vanlig. Så satser på at et par rolige dager på jobb kan få det litt tilbake på plass.

Vi har såvidt begynt å tenke på permisjonen nå. Skal man ta 47 uker med 100 prosent lønn, eller skal man ta 57 uker med 80%? Syns det er vanskelig å velge. Men det blir jo isåfall 47 uker pluss fem uker ferie, hvis man ennå ikke har tatt den i løpet av året? Altså, at man utsetter noe av permisjonen og tar ut ferie isteden?

Jeg tror vi lener litt mot 47 uker, egentlig. Mest fordi vi er relativt nyetablerte og må spare penger både til ny bil og oppussing... :overrasket: Men hvis jeg ikke tenker helt fullstendig feil, vil vi jo uansett få både fem uker ferie i år, og fem uker neste år. Sånn sett er vi oppe i 57 uker totalt uansett.

Men dere som har gjort det her før, hvordan fungerer det med feriepenger under permisjonen? Jeg leste på NAV at man får feriepenger for de 12 første ukene... hva menes med det? At man får en fjerdedel av det man vanligvis ville ha fått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Alabama

Det er visstnok sånn at det lønner seg økonomisk å ta 100% utbetaling i 47 uker og så 10 uker ulønnet permisjon, fremfor å ta 80% utbetaling over 57 uker. Men det forutsetter jo at man klarer å sette av litt penger hver måned til de ti siste ukene.

Vi må også planlegge litt praktisk etterhvert. En av oss må jo være hjemme med den lille neste sommer når permisjonen er over. Kanskje vi får jobbe 50% hver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mahareth

Jeg har regnet meg frem til at om vi tar 57 uker og babyen kommer til normal tid, så vil permisjonen pluss ferie gjøre at det passer akkurat ut med barnehagestart i august :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ferdig med bacheloren når mini kommer så jeg har ikke rett på noe permisjon. Men vi har råd til at jeg er hjemme med han i to år heldigvis :)

Endret av Dorey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permisjonen, ja.. Det er jo en liten kabal i seg selv.. Jeg har tenkt til å høre om det er noen mulighet for å få flyttet en uke eller to (ihvertfall så mye som mulig) fra 2012 til 2013, slik at de evt. kommer i tillegg til de 5 ukene jeg har i 2013. For i år kommer vi nok ikke til å bruke noe mer enn en uke eller to på utenlandstur, og jeg vil selvsagt ta ut den ferien jeg må ta ut (for man blir jo trekt i lønn uansett?) før permisjon, og mai hadde jo vært en fin måned å ta ut den siste ferien på, slik at det blir i sammenheng med permisjonen på en måned (27. mai blir vel siste arb.dag for min del, hvis alt går som planlagt.

Er det ikke slik at hvis man velger 80%, så får man også mindre utbetalt på neste permisjon hvis den blir tett på den andre slik at man ikke får jobbet noe særlig mellom? Har ikke tenkt på to veldig tette barn, så jeg tror ikke det blir noe problem da. Men greit å vite om alt når man skal bestemme seg for 47 eller 57 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Er det ikke slik at hvis man velger 80%, så får man også mindre utbetalt på neste permisjon hvis den blir tett på den andre slik at man ikke får jobbet noe særlig mellom?

Venninna mi har 80% utbetaling og skal ha to tette. Hun sier at det holder å jobbe 100% siste måneden før hun skal ut i neste permisjon.

Edit: ... Og da får hun full permisjonsutbetaling.

Endret av Alabama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urk, permisjon, ja. Må sette oss ned og lese på det en dag. De har jo endret regler intet mindre enn to ganger siden Turnerose ble født. :roll:

Godt nyttår, alle! Tenk, i år blir babyene våre født! :rodmer:

Endret av *Joyce*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Jeg begynte å tenke på permisjon når jeg leste tråder her i går kveld. Men jeg synes det er vanskelig å sette opp siden jeg ikke vet om jeg har jobb eller ikke når permisjonen er over.

Men tenker vi uansett velger 100% utbetaling og sparer så mye som mulig til ulønnet permisjon, eller å gå arbeidsledig som det kanskje heter..

Også fordi at om jeg har jobb å komme tilbake til, så kanskje mannen skal få ta litt mer av permisjonen. Jeg syntes permisjonen var fryktelig lang sist..

Og plutselig så føles det ikke så lenge til termin! Har kommet til riktig årstall i det minste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg heller mot å ta 57 uker permisjon, og 80% lønn. Det stemmer at man får mindre utbetalt totalt hvis man velger 57 heller enn 47, ca 10 000, men det må jo ses i sammenheng med skattesituasjon generelt, og det at man i ulønnet perm trer ut av sykekassen. For meg vil mye av de 10 000 forsvinne i skatt uansett. Og jeg vil ikke sjanse med sykekassen, får man en langvarig sykdom imens så har man et problem. Totalt sett så er det svært verdifullt for meg å ha lønnet fri :)

Man får sin ferie i 2012 og i 2013. Jeg har 5 uker ferie pr år, og ettersom perm går over to kalenderår, så vil min perm skjøtes på med 10 uker. Samme for pappaen. Når man tar ferie, så settes perm på pause. Babyen kommer i slutten av juni, så det vil ikke bli noe problem å strekke permen til barnehagestart i august. Jeg kommer ikke til å ta ferie i mai 2012, da vil jeg heller ha mer fri etter barnet har kommet. Hvis det blir for mye å jobbe fulltid, så får sykemelding fikse det, kynisk nok.

Jeg har også sjekket det med 80% lønn vs ny perm, da jeg har vurdert å gå ned til 80% stilling (igjen). Fikk beskjed fra NAV om at regelen er at man må jobbe 6 av 10 måneder før fødsel for å kvalifisere, det ligger ikke noe krav på stillingsprosent. Og det er lønna man har når man går ut i perm som gjelder som beregningsgrunnlag. Jeg vil da passe på å jobbe 100% i mai, og få med lønnsjusteringen som kommer med mai-lønna :gjeiper:

Det stemmer at man får uvanlig puslete feriepenge-utbetaling fra NAV ja. Så der taper man en del. Noen vil ha arbeidsavtaler hvor arbeidsgiver betaler lønn inkl full feriepenger, og krever refusjon fra NAV. Så det er verdt å sjekke ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mahareth

Nå har jeg vært på ordinær ul :) Det blir en gutt, og jeg fikk termin 3. juni. Har også morkaken foran, så da er det ikke rart jeg ikke har kjent noe til babyen enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med en liten gutt i magen, Mahareth! Og den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Alabama

Jeg heller mot å ta 57 uker permisjon, og 80% lønn. Det stemmer at man får mindre utbetalt totalt hvis man velger 57 heller enn 47, ca 10 000, men det må jo ses i sammenheng med skattesituasjon generelt, og det at man i ulønnet perm trer ut av sykekassen. For meg vil mye av de 10 000 forsvinne i skatt uansett. Og jeg vil ikke sjanse med sykekassen, får man en langvarig sykdom imens så har man et problem.

Det er sant.. :klo: Kanskje verdt å regne litt mer på det, men kanskje det blir 80% på meg også. Vil uansett være hjemme lengst mulig! :Nikke:

Nå har jeg vært på ordinær ul :) Det blir en gutt, og jeg fikk termin 3. juni. Har også morkaken foran, så da er det ikke rart jeg ikke har kjent noe til babyen enda.

Hurra for gutt!! :klemmer:

Jeg tror hun sa at min morkake lå foran øverst på magen også, den ligger ihvertfall anteriort. Jeg kjente ikke noe bevegelse før det var så tydelig at det ikke kunne misforstås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et permisjonsspørmål til dere kloke hoder: Man kan ta ut 2 måneder ulønnet permisjon selv om man velger 80% i 57 uker? Sitter og knoter på papiret og prøver å finne ut hvordan vi skal få det til å passe best i forhold til barnehagestart.

Og angående barnehagestart; er det vanlig å begynne i begynnelsen av august eller er det som med skolen at man må vente til midten/slutten av måneden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel ta ut så magne måneder ulønnet man vil, kan man ikke? Har ikke satt meg helt inn i det ennå, men ei på jobben min tok ut flere måneder ekstra ulønnet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan det. Kom på et tilfelle med en kollega jeg også :Nikke:

Endret av Haley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...