Gjest Dorey Skrevet 4. desember 2013 #4341 Del Skrevet 4. desember 2013 (Og der var resten av pakka borte.. eff og. Hvorfor lager de så små pakker? ) Det er rent for galt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 4. desember 2013 #4342 Del Skrevet 4. desember 2013 Vår gutt er en storspiser! Han legger i seg alt vi spiser, og jeg kan faktisk ikke komme på noe han ikke vil ha. Jo, fetaost er ikke så populært. Ellers er hvitløkskrutonger det beste han får nå om dagen, så han stinker litt. Pizza og taco har han aldri smakt. Han var på kontroll i går, snart 19mnd. 10kg og 77cm, nett liten kar. Det har blitt trøstespising her også gitt. Buu, ingen steder vil ansette meg (eller engang ha meg på intervju) OG mannen er i Trondhjem på kurs hele uka. Lykke til videre med jobbjakten! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dorey Skrevet 5. desember 2013 #4343 Del Skrevet 5. desember 2013 Tusen takk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mohair Skrevet 5. desember 2013 #4344 Del Skrevet 5. desember 2013 Lillemann spiser også det meste, men er fortsatt ganske småspist. Men det tar seg nok opp etterhvert. Det hender jo fra tid til annen at han kliner til og spiser en hel brødskive. Ellers hadde jeg en svært ubehagelig opplevelse hjemme i går med en febersyk lillemann. Lillemann fikk plutselig feberkramper. Han hadde spist frokost en halvtime før og lekt på gulvet 10 min før, så jeg var ikke så veldig bekymret for den høye tempen hans. Han satt på fanget mitt og jeg hadde nettopp slått på TV for å se om det var noe barne-TV. Så rykker han plutselig til et par ganger, før øynene ruller bakover og han får kramper i hele kroppen. Ble blek og fikk blå lepper, frådet om munnen. Jeg skjønte heldigvis med en gang at det var feberkramper, så jeg fikk av han klærne, fikk ringt samboer og bedt han komme hjem, og hentet våte kluter. Det gav seg i løpet av et par minutter, men det var fryktelig guffent. Vi ringte legevakta og så til fastlegen, hvor vi fikk en hastetime. Han er helt OK nå, tempen sank da vi kom hjem fra legen og han løp faktisk rundt på gulvet fem timer etter dette skjedde. Uff, alt galt som kan skje.. Jeg som har tenkt at lillemann er så heldig som nesten aldri er syk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dorey Skrevet 5. desember 2013 #4345 Del Skrevet 5. desember 2013 Huff, så forferdelig skummelt! Godt han er bedre nå. Det hørtes fryktelig ekkelt ut! Hvor høy feber hadde han? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 5. desember 2013 #4346 Del Skrevet 5. desember 2013 Uff, alt galt som kan skje.. Jeg som har tenkt at lillemann er så heldig som nesten aldri er syk. Feberkramper er kjempeskummelt! De trenger ikke ha så høy feber for å få det en gang... Men det skal visstnok SE verre ut enn det egentlig er. Vi hadde en opplevelse med feberkramper for en stund tilbake, vi også, så vi har fått beskjed om å gi febernedsettende dersom temperaturen runder 39. Det som skjedde hos oss var at Småen dormet på sofaen mellom oss og det rykket stadig i ham, sånn som det kan gjøre når man holder på å sovne. Noe jeg da også trodde at det var.. Men det var jo forvarsel på at det kom kramper. Heldigvis ikke så heftige som hos dere, Mohair, men nok til at hele ungen ristet. Vi fikk også komme på legevakta umiddelbart (hvor ungen kviknet skikkelig til og var helt turbo på venterommet). Vi hadde jo gitt noe paracet og sånn, men tydeligvis ikke hyppig nok og ikke høy nok dose. De regnet ut rett dose til oss på legevakta. Blæh. Det er skikkelig, skikkelig ekkelt når de små er syke. :frown: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haley Skrevet 5. desember 2013 #4347 Del Skrevet 5. desember 2013 Frøkna vår er en periodespiser. De siste to dagene har hun spist masse, men i et par uker før det så var det lite hun ville ha. Storfavoritten er uten tvil fiskeboller i hvit saus og kokte poteter. Da kan hun spise en voksen porsjon! Kjøttkaker, fisk og diverse pastaretter (med tomatsaus eller melk-/fløtebaserte sauser) liker hun veldig godt, men kylling er hun ikke så glad i. Spørs om jeg må prøve meg på noen nye og litt mer spennende kyllingoppskrifter. Taco har hun smakt på, bortsett fra kjøttet, men ikke pizza. Og i går skulle vi ha "nissegrøt" (risngrynsgrøt), men det var ikke tale om at hun ville ha. Så da ble det to skiver med kaviar på istedenfor. Raringen Svigermor ga Frøken Fryd en butikkjøpt pepperkake i helgen, men det var ikke så godt for magen. Ble noen løse bleier etter det, for å si det sånn. Men hun er glad i Kornmo og Ritz (og sikkert andre mer søte kjekser), og kakemenn var en hit Skummelt med feberkramper, Mohair! Vi har knapt nok opplevd at frøkna har hatt feber, men både kramper og falsk krupp er noe jeg kvier meg litt til å oppleve, selv om jeg vet hva jeg skal gjøre.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mohair Skrevet 5. desember 2013 #4348 Del Skrevet 5. desember 2013 Ja, det var skikkelig guffent. Han hadde 39,7 etter krampene. Før krampene var han så pigg at jeg ikke gadd å måle. Har lyst på et pannetermometer som måler raskt og smertefritt, men leser litt på nettet at det ofte er feilmålinger med apparatene. Det vet jeg ikke om jeg tør å ta sjansen på... Jeg tenkte da jeg la meg kvelden før da jeg la meg og han hadde høy temp at nå skal jeg lese meg litt opp på falsk krupp og feberkramper og sånn, bare i tilfelle, men det rakk jeg altså ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 5. desember 2013 #4349 Del Skrevet 5. desember 2013 Ja, det var skikkelig guffent. Han hadde 39,7 etter krampene. Før krampene var han så pigg at jeg ikke gadd å måle. Har lyst på et pannetermometer som måler raskt og smertefritt, men leser litt på nettet at det ofte er feilmålinger med apparatene. Det vet jeg ikke om jeg tør å ta sjansen på... Jeg tenkte da jeg la meg kvelden før da jeg la meg og han hadde høy temp at nå skal jeg lese meg litt opp på falsk krupp og feberkramper og sånn, bare i tilfelle, men det rakk jeg altså ikke. Vi har et panne/øretermometer, men det er litt ubrukelig egentlig. Det vil si at det fungerer sånn halvveis til å gi en pekepinn, så lenge vi har tatt et par testrunder ved vanlig temperatur og vi gjør tre målinger for å se om det sier sånn cirka det samme. Men etter runden med krampene, målte vi "på gamlemåten" ved hvert bleieskift. Verken Småen eller vi syns det var særlig stas... ikke at det hjalp å si det til ham. Men med 41 i feber over flere dager var det liksom ingen vei utenom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mohair Skrevet 5. desember 2013 #4350 Del Skrevet 5. desember 2013 Uff, nei, det må jo bare til. 41 høres helt forferdelig ut! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 5. desember 2013 Forfatter #4351 Del Skrevet 5. desember 2013 Så utrolig guffent, Mohair! Godt det gikk bra, og nå er dere i det minste forberedt på at det kan skje igjen... Men uff! Falsk krupp har vi blitt godt kjent med etterhvert, men feberkramper har vi heldigvis sluppet unna. til deg! Vi har pannetermometer, og de gangene vi har kontrollmålt med "vanlig" termometer har det stemt godt på våre. Vi har dette. Ser at det er litt varierte tilbakemeldinger, da vi kjøpte det var det stort sett gode anmeldelser vi fant. Uansett synes vi det er en god indikator, vi har kontrollmålt når feberen har blitt høy. Fint å slippe å vekke jentene hvis vi lurer på om de har feber om natta, f.eks. Snorkfrøken er både småspist og sær... Hun vil stort sett ikke ha middagsmat i det hele tatt. Hun liker pølser og kikerter, og karbohydrater (ris (som regel brun), quinoa, pastaelger fra Ikea og det meste av brødmat). Av pålegg liker hun leverpostei og skinkeost. Hun vil ikke ha grønnsaker i det hele tatt, og av frukt bare "nan" (banan). Men smoothies er flott, og jeg kan lure inn ganske mye grønt der uten at hun reagerer. Avocado og grønnkål er gjengangere, samt kokt gulrot. Og bær, eplejuice, olje og ofte noen frø eller sånt. Turnerose var også sær, men jeg mener at hun spiste mer på denne alderen enn hva Snorkfrøken gjør. Det har uansett gått seg til etterhvert, så jeg tar det nokså piano. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dorey Skrevet 5. desember 2013 #4352 Del Skrevet 5. desember 2013 Hun vil ikke ha grønnsaker i det hele tatt, og av frukt bare "nan" (banan). Her heter det "Ba", de bør slå seg sammen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 5. desember 2013 #4353 Del Skrevet 5. desember 2013 Uff, nei, det må jo bare til. 41 høres helt forferdelig ut! Det snodige var at han var i helt fin form ved 39-40 grader feber. Ble bare helt slapp først ved 41 grader... Så neste gang han kjennes varm ut kommer jeg til å være fremme med termometeret med en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 5. desember 2013 #4354 Del Skrevet 5. desember 2013 Her heter det "Ba", de bør slå seg sammen Samme her. Han er generelt rå på første stavelser, men er ikke så nøye med resten. Men innimellom kliner han til med et par klokkerene ord. Som feks PAPRIKA kom det helt feilfritt en gang (les EN gang. Det gikk over). Hva kommer det egentlig av at de små foretrekker karbohydrater? Småen er også strålende fornøyd om han får brød eller pasta/ris (potet er derimot æsj). Det er jo greit som en nødløsning om det ikke går ned noe annet til middag, men hadde vært fint om han kunne variert med litt karbohydrater fra grønnsaker og rotfrukter også, hvor han får litt vitaminer og slikt med på kjøpet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasjonsblomst Skrevet 5. desember 2013 #4355 Del Skrevet 5. desember 2013 Mi lille er veldig glad i karbs... både poteter, ris og spaghetti. Poterer mest tror jeg Hun smaker ikke engang på grønnsaker (utenom potetet altså), kan vel tygge litt på en rå gullerot. Frukt er godt- appelsin, banan, kiwi.. og bær er digg (men er visst ikke helt sesong). ÅH så skummelt med de der febrekrampene! *håper jeg slipper å oppleve* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 5. desember 2013 #4356 Del Skrevet 5. desember 2013 Skjønner at vi er heldige med småen som spiser alt! I dag har han hatt med fiskekaker, tomat og agurk i bhg., og boksen var rensket som vanlig. Kjøttkaker, julepølse, potet og grønnsaker gikk rett ned til til middag, og til kvelds spiste han ei skive med forskjellig pålegg. Gleder meg over matlysten, selv om han aldri spiser store mengder. Havregrøt er også en slager, da spiser han alltid mye. Så ekkelt med feberkramper Mohair! Vi har hatt endel falsk krupp-anfall, men ikke feberkramper. Hørtes fælt ut, håper dere slipper mer av det. Her har vi nådd en milepæl! Gutta hadde et magisk øyeblikk hvor de ble helt oppslukt av hverandre, minsten smilte og storebror lo høyt! Jeg og mannen sto bare å så på, helt utrolig gøy å se at de hadde det gøy helt uten vår hjelp! Føler jo at det går mye i underholdning av disse små, men plutselig moret de seg på egenhånd! Og i dag har minsten hatt sin første skikkelige latter, herlig! Og plutselig snakker vi om barn nr.3 igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 6. desember 2013 #4357 Del Skrevet 6. desember 2013 For feber, så kjenner jeg på pannen med hånden eller leppene. Da kjenner jeg om det er normal temp, litt varm, mye varm. På siste sjekker jeg med rompe-termometer, for å vite om jeg skal gi medisin. Når de har vært veldig små, har jeg gitt paracet når de kommer på 38,5 i frykt for feberkramper, faktisk. Har hørt skrekkhistorier. Nå som de er større lar jeg dem ha noe feber, kroppen som skrur opp dampen for å bekjempe sykdom. Men ved 39,5-40 gir jeg paracet. På kvelden gir jeg alltid paracet, så de skal sove godt/ha det bra når jeg ikke får fulgt med like godt. Feber bringer jo ofte med seg ømhet i kroppen, da sover man dårlig. Viktig å få god hvile når man er syk. Dette er hva jeg tenker iallefall. Har aldti følt behov for pannetermometer, har latt mamma-termometeret få kalibrere seg istedet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 6. desember 2013 #4358 Del Skrevet 6. desember 2013 Min knert spiser også det meste. Han kan filtrere ut enkelte grønnsaksbiter med et høylydt "pfttpfrtpfrt!" Men han er imponetende villig til å smake! Tror storebror på samme alder var mye mer skeptisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dorey Skrevet 6. desember 2013 #4359 Del Skrevet 6. desember 2013 I går spiste knerten plutselig en kjempeporsjon med middag! Kylling, ris, gulrot og brokkoli med litt bernaisesaus. Vanligvis smaker han på brokkoli og så spytter ut igjen, men i går tok han en kjempejafs og tygget fornøyd. Jeg var helt Å, så koselig Stinelin! Må være helt fantastisk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 6. desember 2013 #4360 Del Skrevet 6. desember 2013 Å bare kjenne med hånd/nuss tør jeg ikke etter de feberkrampene... det var det jeg gjorde da, men han kjentes nok kjøligere ut fordi han hadde lite tøy på. Jeg begynner så smått å angre på pakkekalenderen. Noen har nemlig fått hakk i plata. Pakke, pakke, pakke bare han ser kalenderen. Men blir jo veldig glad da, til og med for klærne oppi der. Stor stas å flerre av papiret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå