Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

*Joyce*

Anbefalte innlegg

Lillemann er også veldig småspist og er blitt tynnere enn han var i sommer, men han har strekt seg i lengden. Tror ikke han har gått opp mer enn en halvkilo det siste halve året. Mannen mener at alle foreldre er bekymret for om ungen får i seg nok mat, og vi har ikke egentlig gjort så mange tiltak for å endre det. Men jeg ammer fortsatt (irriterende mye) og han spiser alltid en porsjon grøt før legging. Så lenge han ser ut til å trives så er det sikkert greit, tenker jeg.

Endret av Mohair
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

E har ikke gått ned i vekt, men tror han har gått opp 200-300 gram det siste halvåret. Nå for tiden spiser han lite, men kaloririke mat (majones, smør, avokado, ost, havregrøt, banan, egg, pølse), og klementiner.

Han spiser frokost ca 07.30, første måltid i bhg 10.30, neste i bhg 13.30, middag i 16-17-tida. Kvelds rundt 18 hvis middagen ble tidlig eller han ikke spiste stort. Ammer morgen, når vi kommer fra bhg og leggetid, og noen ganger i løpet av natta.

Jeg bekymrer meg lite når han ser ut til å spise minimalt. Så lenge han virker fornøyd og leker og drikker vann og mm så går det nok bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Småen gikk opp en kilo (og strakk seg 5cm) mellom ettårs og 15mnd-kontrollen. Men han begynte vel først å gå for alvor rundt 15mnd, i hvert fall i form av løping og slikt.

Alt er sikkert i sin skjønneste orden, er bare jeg som ER litt hønemor.

Endret av Schadenfreude
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Jeg synes også at begge mine barn spiser lite. Men etter å ha spist sammen med begge to i barnehagen ett par ganger så ser jeg at de sikkert spiser det de trenger der, for jeg ble helt sjokkert :fnise: Men de er kjempeaktiv og at de ikke er babylubben mer er jo ikke så rart. Hadde jeg bevegd meg like mye hadde jeg sluppet å tenke på tallet på vekten!

Her er måltidene sånn: frokost i 8.30, yoghurt/frukt 10.30, måltid 13.30, middag 16.30, kvelds 18.30 og så får de tilbud om kjeks eller knekkebrød om de er tidlig oppe og det blir lenge til frokost. Blir mange måltider så forventer ikke at de skal spise mye hver gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag hadde ungen knapt rørt matpakka si i barnehagen. Spiste et halvt glass med spagetti og kjøttboller (det funker stort sett alltid), og det var det. Frem til mannen og jeg skulle ha middag...

Vi gjorde det enkelt i dag, pizza. Småen ble helt ellevill og gnålte i vei om "psssah pssssah!". Spiste nesten to hele stykker gjorde han og. Hva ER det med den ungen og søppelmat? :ler:

Jeg får bake grove pizzasnurrer i løpet av uka, tenker jeg. Men hvis noen har tips til ting (sunnere, altså) med mye smak blir jeg glad. Er på andre uka med stusselig matlyst nå, virker som om ting med lite smak er helt uinteressant. Hva tyr dere til når de trenger litt ekstra motivasjon til å spise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår gutt har heller ikke lagt på seg mye det siste halvåret. Har strekt seg noe, og er i større aktivitet enn før. Han spiser frokost ca kl.8, lunsj kl.11, frukt/yoghurt/brødskive kl.14, middag kl.16 og kveldsmat 18.30. Ikke noe melkeflaske eller amming.

Vi bekymrer oss ikke om han spiser lite, tenker at han tar det igjen når han føler for det. Han blir jo tilbudt god og variert mat, og så styrer han det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi tyr til barnehagen. :ler: Der spiser Snorkfrøken nemlig som bare det, mens hjemme pirker hun bare i maten. Men hun er motsatt av din, Schaden, og vil IKKE ha ting med mye smak. Ris med kokosolje, noen? ;) Men Turnerose var prikklik på den alderen, og er fortsatt relativt småspist, men etterhvert nokså altetende. Så det går seg vel til med lillesnuppa også, tenker jeg. :)

Hun har forresten strukket seg 4 cm siden vi var på 15-mndkontroll! :hakeslepp: Var på en sjekk på sykehuset ifbm en studie hun er med i, og ble målt der. Så nå er hun 84 cm og i underkant av 11 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal høre litt med barnehagen i dag. De får jo lunsj der, så jeg vet ikke hvor mye mat som går utenom matpakka.

Jeg prøver iherdig å ikke la meg stresse, men jeg er litt dårlig på det gitt ;) Han er i full fart og virker ikke slapp på noe vis, så han får jo i seg nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal høre litt med barnehagen i dag. De får jo lunsj der, så jeg vet ikke hvor mye mat som går utenom matpakka.

Jeg prøver iherdig å ikke la meg stresse, men jeg er litt dårlig på det gitt ;) Han er i full fart og virker ikke slapp på noe vis, så han får jo i seg nok.

Jeg tror neppe det er noe problem, nei, matinntaket går opp og ned, og det skal jo noe til før det blir helt krise, men jeg skjønner godt at du bekymrer deg. Det ligger i stillingsbeskrivelsen for mødre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror neppe det er noe problem, nei, matinntaket går opp og ned, og det skal jo noe til før det blir helt krise, men jeg skjønner godt at du bekymrer deg. Det ligger i stillingsbeskrivelsen for mødre...

Virker som om det er litt "Perfect storm" nå, med en ekstra slem forkjølelse og tannfrembrudd. Slitsomt, men det går jo over.

De kommenterte i barnehagen at han ikke var seg selv, er visst veldig mye lei seg og blir sint for ingenting. Ser det samme her hjemme, skal bare småting (duplofigur som detter av duplobil = KATASTROFE) til før det blir ramaskrik. For ikke å snakke om at vi må sende ut nabovarsel før vi pusser tenna på ungen...

Men han er så fin om dagen også. Setter seg i stolen sin med en bok og "leser" høyt. Og tar oss i hånda for å vise oss ting. Og så alt det rare han gjør... han satt ved siden av meg og "leste", og så luktet det plutselig ganske guffent. Spurte Småen om han hadde prompa, hvorpå han gliste bredt og KLAPPET. Det må vi muligens få plukket av ham før vi får besøk :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme med frøkna idag etter oppkast i går.... hun virker ganske fin idag.

Har dere byttet til juniordyne (100x140 cm) til de små?

Den sprinkelsengdyna er jo ganske liten, dekker liksom bare akkurat. HUn ligger uansett kun oppå denne dyna! Selv med ullpysj og ullsokker er hun ofte kald på legger/føtter og hender når hun våkner. Vurderer enten tykk ullpysj med bein, eller også en større dyne. Må ha mer sengetøy - og tenkte da at det var liksågreit å hoppe rett på neste str.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker fremdeles pose. Småen er så kålorm at dyne ikke nytter, og da er jeg tryggere på at han ikke fryser når han sover i posen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke gått over til juniordyne enda, nei, hun nekter plent å ha noe over seg om natta med mindre det er min dyne og hun ligger klistret fast i armkroken min. ;) Pose er også helt krise, ikke snakk om at hun skal ligge oppi der! Så vi bruker litt tykkere pysjer (ullfrotté), har en fra Name-it og en Nøstebarn, begge litt store, for da går de ned over hender og føtter når hun sover. Tykke ullsokker, har noen kjempegode fra Joha med antiskli under og tilsvarende fra Safa. Ønsker oss flere til jul av både pysjer og sokker.

Turnerose fikk juniordyne da hun var rundt 2 år og fikk ny seng.

God bedring til lille!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pose tror jeg jeg kan skrive under på ikke ville gått nå, som hun ikke er vant med det. Nei, heller nok mer for en good pysj. Jeg har lyst på en stor nøstebarnpysj tror jeg. Kanskje noe å ønske oss til jul ja. (ønsker også sparkebuksa i ullfrotte- ser så deilig ut i barnehagen. Noen som har den?)

KOm også på at det går jo an å ta av forsida på sprinkelsenga- men da vil hun jo fyke ut av senga og evnt stå ved døra og hyle. Ser for meg at det er en dårlig ide... enda. Sikkert best å vente til hun er 2 ? Motorisk sett tror jeg det ville gått greit... dvs hun fyker jo veldig rundt i senga om natta da. hmmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker på denne? Den har vi hatt i flere størrelser og farger, veldig fornøyd med den! Kjempegod å dra over når det er kaldt, for den dekker så godt på magen og brystet også. :jepp:

Vi bytta til juniorseng da Turnerose ble veldig ivrig på å stupe ut av sprinkelsenga. Hun kom aldri lenger enn den "slenge seg over kanten"-fasen, og det ble aldri noen stor slager, tro det eller ei. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får dessverre ikke opp nøstebarnsidene på maskinen min, av en eller annen grunn. Men tror vi snakker om samme buksa ja. Virker myk, varm og søt- perfekt over ullongs og en ullbody i barnehagen nå i vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dere byttet til juniordyne (100x140 cm) til de små?

Den sprinkelsengdyna er jo ganske liten, dekker liksom bare akkurat. HUn ligger uansett kun oppå denne dyna! Selv med ullpysj og ullsokker er hun ofte kald på legger/føtter og hender når hun våkner. Vurderer enten tykk ullpysj med bein, eller også en større dyne. Må ha mer sengetøy - og tenkte da at det var liksågreit å hoppe rett på neste str.

Det gjorde vi faktisk i fjor vinter, siden småen sparket av seg dyna hele tiden. Med større dyne forsvant problemet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en gjennomsnittlig hverdag så spiser hun 1/2 skive eller 1/2 porsjon grøt når vi står opp i 06:30-tiden (jeg er selv en sånn person som MÅ ha ihvertfall en skive og et glass melk før jeg går på jobb, så det er naturlig for meg - og veldig koselig - at hun spiser litt frokost sammen med meg/pappa'n (selv om han ikke er noe frokostmenneske)), så blir det frokost (1 skive + yoghurt) i 08-tiden i barnehagen, lunsj (1 skive + liten smoothiepose eller fiskpinner/fiskekaker/kjøttboller/osv) i 11-tiden, frukt i 14-tiden, middag i 16-tiden og kveldsmat i 18-tiden. Det er ikke alltid hun er så gira på middag (bortsett fra vår middag hvis hun får noe annet) eller kvelds, men jeg tror det er fordi hun spiser så godt i barnehagen. Polarbrød fullkorn er en stor hit til brødmåltidene, og vi sender alltid med et par agurkskiver, ostebiter, paprikastrimler, sukkererter, gulrotstaver o.l. som hun kan spise til måltidene, og som regel er det maks 1/2 skive igjen når vi tømmer matboksen når vi kommer hjem. Både brødskiver, yoghurt, smoothie, agurker osv er oppspist.

Vi har 80 x 100 dyne til frøkna, men hun bruker den ikke.. Vil ikke ha det på seg når hun legger seg, så vi går inn senere og legger den over henne, men den ligger nederst i senga når morgenen kommer. Ikke fungerer pose heller, men i ullpysj og ullsokker holder hun seg god og varm. Vi har en 100 x 140 dyne liggende klar i skapet, men den blir vel liggend en stund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bytta dyne for en mnd siden da det ble kaldere ute. Han vil ikke ha dyna over seg før han sovner, men vi legger den over etterpå. Som regel blir den liggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her brukes også 80x100 dyne. Den får som regel være på, men det hender vi må inn og bre over når han har sovnet.

Lillemann har nektet å spise siden i går etter bhg, fått feber, stygg hoste og vært ordentlig slapp i hele dag. Da han sov for 2 gang pustet han så fort og tungt at jeg nesten ble redd. Vi ringte legevakten og fikk komme inn ganske fort og der fant de ut at han hadde lungebetennelse :( Stakkars lille. Har heldigvis allerede fått startet med behandling og håper han kommer fort til hektene igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...