Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

*Joyce*

Anbefalte innlegg

Smarting, ViljaH! :fnise:

I dag ble det KUN makaroni til middag på Småen. Han rørte ikke noe annet og ble direkte sinna hvis jeg prøvde å by på det andre han hadde på tallerkenen... :vetikke: Jeg får jo MEGAdårlig samvittighet for at ungen ikke får i seg skikkelig mat, men hva skal man gjøre? Jeg NEKTER å dynke maten i ketsjup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Unknown

Her er det også veldig ensformig middag. Kyllingfilet og pasta er favoritter. Men ikke uvanlig at han sitter å pirker i seg ett par potetbiter og så er det stopp. Jeg tenker at det kommer etterhvert. Vi har hele tiden (også med M) hatt litt av alt vi har til middag på fatet, og så får de spise det de vil. Med M er vi blitt litt strengere etterhvert. Ho må smake på alt.

Min gutter snakker mye, men det går mest i kinesisk. Han må være en gluping, ingen av oss kan kinesisk ;)

:jepp: Her også! Har en skikkelig smarting :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutter snakker mye, men det går mest i kinesisk. Han må være en gluping, ingen av oss kan kinesisk ;)

Mye kinesisk her også, lange setninger :ler:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt med ord, gleder meg til vi kan snakke sammen. :)

"Kiiiii..!" (Skli på sklia i barnehagen, eller på rompa ned skråningen hjemme) :icon_lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schaden: Dumt spørsmål, men man må kanskje ha takke for å lage lefse? Men kan godt tenke meg oppskrift uansett. Er det tykk eller tynn lefse? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

evileve: de stekes på brett i stekeovnen, tykke lefser. Slenger over en oppskrift, jeg :)

Vanligvis spiser Småen litt av det meste, selv om det er litt av og på HVA han faktisk spiser fra dag til dag. En dag er sopp skikkelig nam, neste er det pffff liksom :fnise: Eller han plukker ut BARE kjøtt eller fisk. Og det er liksom greit, det er litt næring i det (kontra makaroni, feks).

Om ikke annet sier han jo "Meh! meh!" nå når det er noe han vil ha mer av. :ler:

Ja og nei-ing blir stadig tydeligere også, og han vet VELDIG godt hva han vil og ikke vil. Her om dagen var vi en tur ute og jeg hadde ham i bæresele på magen. Han ormet seg noe enormt og jeg spurte om han ville i vogna isteden. "jah!" svarte ungen. Jammen, er det ikke koselig å sitte hos mamma da? spurte jeg. "ÆSJ!" fikk jeg til svar. :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her om dagen var vi en tur ute og jeg hadde ham i bæresele på magen. Han ormet seg noe enormt og jeg spurte om han ville i vogna isteden. "jah!" svarte ungen. Jammen, er det ikke koselig å sitte hos mamma da? spurte jeg. "ÆSJ!" fikk jeg til svar. :glare:

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så gøy med pratinga! Her går det også mest i kinesisk, men det kommer faktisk nye ord hver dag. I går sa han "ball" og pekte på bildet av ballen i boka og i dag kom han løpende med to spiseskjeer og ropte fornøyd "Skje!"

Ellers er han veldig til å peke og å nikke eller riste på hodet. Han gjør seg godt forstått :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

T har lært seg nattinatt: "nana" og er blitt en engel å legge! Han sier nattinatt til alle, vinker og omtrent kaster seg ned i sengen. Koser med lappen på leken som henger der, og sovner. Sikkert bare en fase, men herlighet hvor godt! :)

I dag er han i barnehagen for første gang siden forrige mandag. Gjett om vi er syke :ler: Godt å få huset for seg selv igjen, så jeg får lest og gjort litt forfallende arbeid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så gøy når spåket blir stadig mer utvidet! Og jeg synes det er skikkelig sjarmerende når frøkna sier "mæh/mæj" til mer. Jeg prater jo bokmål selv, men Mannen er romsdaling og naturlig nok plukker frøkna opp dialekten fra han (og i barnehagen, selvsagt) :rodmer:

I :hjerte: dialekt

Og hun lager tidenes morsomste morsk-grimase :ler: Rynker brynene, lager sur-munn og lener hodet litt fremover :fnise:

Leggingen går også som en drøm hos oss for tiden, og hun går gjerne inn på rommet sitt og bort til sengen når vi har tatt på pyjamas og sier at det er natta. Stort sett ligger hun og prater for seg selv 5-10 minutter og så lager hun masse koselyder :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legging går kjempebra her også! I dag var jeg ikke rask nok til å få ham i seng og da prøvde han å klatre opp i den mens han sutret, Sovnet med en gang hodet traff madrassen,

Ellers har han sagt "Ketchup" og "hai" i dag også (vi har bilde av en hai på kjøleskapet, hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bilde av isj på kjøleskapet (fisk). Ofte når han skal legge seg eller våkner så peker han på øyet, nesa eller noe og sier hva det er. Det nærmeste han har vært lengre ord er "babi" til brannbilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han her sier mammaaah veldig mye, litt pappaaah, mye "da-nang" som er kinesisk og såvidt jeg forstår er det et kombi-ord for "gi meg/åpne den tingen jeg ser/peker på" :) Vi har øvd mye på "mere" uten hell. Jeg leser babybok hver dag hvor vi sier dyrets navn, kjenner på pelsen, og hva det sier. Her om dagen kom belønningen- han pekte på et dyr og sa "BÆÆÆ" kjempehøyt :) Jeg ble så fornøyd, hehe. Riktignok var det kalven, men trinn en var i havn så han fikk masse ros. Han skjønte leken og husket en av lydene. Da ble han oppildnet til å fortsette, pekte på flere dyr "BÆÆÆ". Som utløste masse glede og ros. Senere en dag skal vi avansere et lite steg videre, flere lyder, og kanskje riktig lyd på hvert dyr, vi får se hvordan han tar det. Jeg har stor tro på at på et eller annet vis, så vil han ta i bruk flere ord og til slutt snakke flytende ;)

Sjekke nettbutikken til ecco.com eller var det .no? Der har de jevnt salg på ecco sko. Har kjøpt vintersko til storebror for halv pris. Var noen rosa sømmer på dem, men pytt, et kvarters jobb med sprittusj fikset det.

Min gutt har vokst ut av parkdressen reimatec str 80, som var tenkt å vare ut høsten og kanskje tidlig vår... arv etter storebror. Så nå bruker han en annen tynn arvedress str 86, Troll med tynt ullfôr. Vinterdressen er en reimatec dundress(!) Jeg kjøpte på salg på nettbutikk ifjor, str 86. Krysser fingre og tær for at den holder ut vinteren til storeklumpen... jeg kan se hvilken nettside det var, om noen er interessert, mulig de har flere igjen? Tror det var barnihagen.no.

Edit: sjekket nå, de har flere fine reimatec vinterdresser til 550/650 kr, men kun str 74 :(

Endret av ViljaH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig litt frustrert med dette dresstøvet. Kjøpte en Mini Rodini-dress i 80/86 og trodde den skulle holde, i hvert fall til godt ut på vinteren, men ungen er jo allerede på 85 cm... Hadde han fulgt kurven sin på lengde, skulle han ha vært 86 cm i slutten av januar, kom jeg frem til da jeg bestilte dressfaenskapet (på salg, så de hadde ikke så mange størrelser igjen). Jaja.. Den passer ganske greit NÅ, men er for tjukk å bruke ennå. Ikke er den stor i størrelsen heller, slik som reima er.

Men om jeg kjøper en dress i 92 nå, må han uansett ha ny til neste vinter tenker jeg. Hadde liksom sett for meg å ha den mini rodini-dressen frem til midtvinters og kjøpe ny på salg da :fnise:

Det dumme er at jeg syns de fleste dressene er så himla kjipe. Reima er sikkert bra, men de er sååå kjedelige. Og de fleste kjører rosa/blått (bortsett fra PoP, men de ensfargede dressene der er jo også snoooork).

/rant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innimellom har reima spreke dresser, men ikke hvert år dessverre. Skjønner ikke hvorfor ikke de kan leke litt med farger og design, når de uansett skal pøse ut 10-15 forskjellige dresser??

Storebror hadde 92 i vinterdress andre året mener jeg, altså neste vinter for våre. Jeg kan sjekke, husker ikke helt. Men han er uansett mindre. Jeg har en fin-fin parkdress str 98 som ikke er synlig brukt. Den passer flott overalt, unntatt armene som er for lange og sklir fremover.

Mini fikk seg ny lue idag, kulde/vinterlue. Jeg vil bare anbefale Kivat til dere, den finlandshetta/kombinert lue/hals. Jeg har gjort flere bomkjøp av sånn type lue, min erfaring er at reima f.eks er helt ubrukelig, den sitter så dårlig og har håpløs fasong. Den sklir ned i øynene, og skaper åpning rett inn til ørene. Men kivat - den er superfantastisk. Den sitter så godt, der den skal, blir ikke utvidet etter 3 bruk, har bomull inni så klør ikke, ull utenpå så er varm. De koster litt, over 300 kr, men tenk på at jeg kjøpte str 2 som er 2-5 år. Altså skal han ha luen i 3 år. Uten bomkjøp i tillegg. Og så er de veldig fine i mange farger og trykk :) Hurra for å ha funnet supergod lue :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Unknown

Innimellom har reima spreke dresser, men ikke hvert år dessverre. Skjønner ikke hvorfor ikke de kan leke litt med farger og design, når de uansett skal pøse ut 10-15 forskjellige dresser??

Mini fikk seg ny lue idag, kulde/vinterlue. Jeg vil bare anbefale Kivat til dere, den finlandshetta/kombinert lue/hals. Jeg har gjort flere bomkjøp av sånn type lue, min erfaring er at reima f.eks er helt ubrukelig, den sitter så dårlig og har håpløs fasong. Den sklir ned i øynene, og skaper åpning rett inn til ørene. Men kivat - den er superfantastisk. Den sitter så godt, der den skal, blir ikke utvidet etter 3 bruk, har bomull inni så klør ikke, ull utenpå så er varm. De koster litt, over 300 kr, men tenk på at jeg kjøpte str 2 som er 2-5 år. Altså skal han ha luen i 3 år. Uten bomkjøp i tillegg. Og så er de veldig fine i mange farger og trykk :) Hurra for å ha funnet supergod lue :)

Sier meg veldig enig i begge deler! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempemorsomt å lese om språk og mat og legging osv ;)

Fløtepusen er veldig aktiv og motorisk flink, hun har begynt å ville gå opp hele svingtrappa vår alene nå. Type: se jeg klarer det jo selv jo! MEN jeg følger tett på i tilfelle hun skulle snuble osv.

Språket kommer mer og mer... men er på samme stadie som før. Akk er takk, Eiii er hei, mammam = mamma, bapa= pappa, Maou er Mjau. Men hun gjør seg svært godt forstått somregel. Og hun forstår veldig mye av det vi sier til henne.

Hun synes det er stor stas å hjelpe til, type feie gulvet eller tørke litt vann på gulvet vekk.

Hun er noe opp og ned i matveien-absolutt mer kresen enn før. Men hun spiser alltid ris og spaghetti, pølser, kylling osv osv. Noe skeptisk til grønnsaker. Laks liker hun osv osv. Kresen i pålegget...

Får havregrøt hver morgen, noe hun liker veldig godt. (særlig fordi jeg har på toppinger også).

MEN jeg MÅÅÅ bare fortelle hva vi opplevde idag:

Sambo ropte meg opp på badet, og viste meg noe... Det var tiss i potta til Fløtepusen, og det hadde vært der siden idag morges.... Dette var første gang hun hadde gått på potta, og dette HELT av seg selv uten av i engang hadde lagt merke til det (under morgenstellet idag morges da hun sprang rundt naken). det var suuuperfint at det skjedde sånt helt naturlig!

(hun er forøvrig ganske opptatt av kroppen og kroppens funskjoner om dagen... og liker nå veldig godt å sitte på potta (mer som en stol). mens jeg synger tiss tiss tiss og bæsj bæsj bæsj og hun smiler stort.)

Nå har hun lagt seg... gikk bort til senga og skulle klatre oppi selv... Har ligget i 20 min nå, hører endel kose/lekelyder derfra. Heheheh ;))))

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, gratulerer med tiss i potta! :danse::fnise:

Småen vår kan fortsatt ikke gå (han kan men vil ikke...), men å gå opp hele trappa til 2.etg, klatre opp på kjøkkenbordet og i sofaen, det går helt fint! Han går når han glemmer seg bort, men setter seg så fort han oppdager at han faktisk går uten støtte. Forstå det den som kan. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, så gøy at hun har skjønt det med potta, Pasjonsblomst! :) Gøy å høre om utviklingen til alle sammen. Lillemann var også sånn at han ventet til han kunne gå før han virkelig gikk. Han falt veldig lite når han først begynte å gå. Jeg har sett andre barn som reiser seg opp, går noen skritt, faller og så fortsetter fra start igjen, og de barna går nok mye tidligere. Fetteren til lillemann var også sånn at han kunne gå, men ikke ville og der var det også det samme med språket. Han klarte å prate, men ville ikke.

Lillemann har oppdaget navlen sin og synes den er innmari spennende. Og han liker ikke å bli griste på hendene, men strekker dem frem så jeg får tørket av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...