Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

*Joyce*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ingen klokke som har stilt seg her i alle fall. Og godt er det, for her var det morgen før 6 i dag. Tror jeg hadde kasta ut ungene visst vi i tillegg måtte stille klokka til 5 :ler: herrefred hvor trøtt jeg er :sleeping:

Skjønner ikke hvordan jeg overlevde med så lite søvn som jeg fikk da T var mindre! Mannen er i tillegg borte andre helga på rad, så jeg får ikke sovet noe ekstra heller. Skjønner ikke at de med mann offshore o.l. klarer det :blink:

Hva gjør man med urinveisinfeksjon når de er små? Altså M, ikke T. Blir de behandlet med lege eller er det bare å vente å gå over av seg selv? Mistenger UVI, men er liksom ikke helt sikker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, for et surrehode jeg er. Evileve, du har selvsagt rett!

Unknown: får dere tatt en urinprøve da? Er vel mulig å påvise sånn.

Det går i "meh" (mer) i ett sett her. På en måte litt praktisk, men samtidig er det skikkelig med mas innimellom. For ikke å snakke om hvordan vi får høre det om maten ikke kommer fort nok :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unknown: får dere tatt en urinprøve da? Er vel mulig å påvise sånn.

Er ganske sikker nå, på at det er det. Tenkte å få tatt en urinprøve, men når ho må på do så går det så fort og kort at jeg ikke rekker å reagere engang. Og det er blitt kjempevondt å tisse, så nå vil ho ikke. 2 skift på 1 time..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske sikker nå, på at det er det. Tenkte å få tatt en urinprøve, men når ho må på do så går det så fort og kort at jeg ikke rekker å reagere engang. Og det er blitt kjempevondt å tisse, så nå vil ho ikke. 2 skift på 1 time..

Har du mulighet til å ta henne med en tur på legevakta? Når det er såpass vondt at hun nå nekter å gå på do, tenker jeg at de stiller diagnose uten prøve. Nå husker jeg ikke helt hvor gammel hun er, men hvis hun bruker bleie fremdeles finnes det plastposer de putter nedi der for å fange opp tiss.

Jeg vet ikke om det er direkte overførbart til småfolk, men de gangene jeg har hatt såpass med UVI at det har vært vondt å gå på do, har jeg måttet ty til antibiotika for å ta knekken på det. Tranebærjuice har kun hjulpet hvis jeg har drukket det umiddelbart når jeg merket at noe var på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet til å ta henne med en tur på legevakta? Når det er såpass vondt at hun nå nekter å gå på do, tenker jeg at de stiller diagnose uten prøve. Nå husker jeg ikke helt hvor gammel hun er, men hvis hun bruker bleie fremdeles finnes det plastposer de putter nedi der for å fange opp tiss.

Jeg vet ikke om det er direkte overførbart til småfolk, men de gangene jeg har hatt såpass med UVI at det har vært vondt å gå på do, har jeg måttet ty til antibiotika for å ta knekken på det. Tranebærjuice har kun hjulpet hvis jeg har drukket det umiddelbart når jeg merket at noe var på vei.

Legevakta ble det :) Så nå får vi håpe medisinen fungerer asap! Det er nemmelig tomt for truser. Stakkars lita :hjerte:

Jeg tror T er en liten sjalu en. Han er aldri langt unna visst noen andre får kos/klem og oppmerksomhet. Merker det veldig godt sånn som nå når M har fått litt ekstra :fnise: Og jeg som trodde det kom til å bli en staut, robust liten kar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klokkestilling blir en hard affære, tror jeg... *grøss*

Takk for tips om strikkede votter, Joyce! Frøken Fryd fikk et par av bestemoren sin (men de kan nok ikk brukes særlig lenge for hun har knapt plass til tommelen) og så har vi et par kjøpte, så jeg må nok se om ikke jeg får strikket et par eller to selv. Har Nøstebarn-boka (nettopp strikket en hals til frøkna), så jeg skal sjekke ut rillevottene. Eller så blir det vottene fra dette eller dette settet til Pickles

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med frøkna, Unknown?

Småen har vært litt trist i går og i dag. Dvs, tydd lettere til tårene enn normalt og vært ganske temperamentsfull. Men har samtidig vært ganske tett i nesa, så kanskje han plages litt? Han gråt i hvert fall ved levering i BHG i dag og det skjer ikke så ofte lenger ellers.

Men.. Jeg tenkte jeg skulle spørre om noe innmari dumt. Er det normalt at magene på disse små stikker så veldig ut? Jeg har jo en liten storspiser (tidvis), og når han har spist står magen som en ballong og kjennes egentlig ganske stram ut.

Vi har snart 15mnd-kontroll, så jeg tenkte jeg skulle snakke mer med helsesøster da. Men hvis vi skal til hun vanlige helsesøstera vår, var det ikke mye hjelp å få av henne når jeg har lurt på sånne ting tidligere.

Vi lar jo Småen spise den mengden han ønsker selv, men innimellom virker det som om han aldri blir mett (særlig ikke når han nå sier "Meh! meh!" hele tiden) og innimellom spiser han såpass mye at det kommer noe OPP igjen etterpå. Må si at jeg syns det er ganske guffent og jeg bekymrer meg litt for om magen i det hele tatt tåler de mengdene mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magen til L står også utover etter han har spist, enda han er ikke så storspist av seg heller... Men om det er normalt vet jeg ikke... :fnise:

Vi var på 16-mnd kontroll i går. Gutten er fortsatt lang og slank. 84 cm og 10,5 kg. Fikk sprøyte i armen som gikk fort over. Fikk beskjed om at det kan komme masse utslett og feber. Skulle ønske vi slapp enda flere fraværsdager i barnehagen, men nå er han såpass innkjørt at om han får noen dager "fri" så skal det gå greit å levere igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Hvordan går det med frøkna, Unknown?

Småen har vært litt trist i går og i dag. Dvs, tydd lettere til tårene enn normalt og vært ganske temperamentsfull. Men har samtidig vært ganske tett i nesa, så kanskje han plages litt? Han gråt i hvert fall ved levering i BHG i dag og det skjer ikke så ofte lenger ellers.

Men.. Jeg tenkte jeg skulle spørre om noe innmari dumt. Er det normalt at magene på disse små stikker så veldig ut? Jeg har jo en liten storspiser (tidvis), og når han har spist står magen som en ballong og kjennes egentlig ganske stram ut.

Vi har snart 15mnd-kontroll, så jeg tenkte jeg skulle snakke mer med helsesøster da. Men hvis vi skal til hun vanlige helsesøstera vår, var det ikke mye hjelp å få av henne når jeg har lurt på sånne ting tidligere.

Vi lar jo Småen spise den mengden han ønsker selv, men innimellom virker det som om han aldri blir mett (særlig ikke når han nå sier "Meh! meh!" hele tiden) og innimellom spiser han såpass mye at det kommer noe OPP igjen etterpå. Må si at jeg syns det er ganske guffent og jeg bekymrer meg litt for om magen i det hele tatt tåler de mengdene mat.

M har det bra nå, heldigvis! :) Tok noen dager før det gikk over (tirsdag), og det var ikke noen hyggelige dager akkurat.

Utstående mager tror jeg er helt normalt, men jeg vet ingen grunn til det. Vi snakket faktisk om det en dag på jobb, de er jo så søte disse små med de store magene sine :fnise: Men du kan sikkert ta opp mengde mat med hs i alle fall. Visst han spiser så mye at han ofte kaster det opp igjen, kan jeg ikke tenke meg at det er så bra? Men T kan også spise mye. Og jeg blir overrasket hver gang jeg har måltid i barnehagen, for de gafler innpå alle mann!

Ara: Håper dere slipper noen reaksjon på vaksinen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også vært på 15 mnd kontroll nå, her er vitale mål 81 cm og 12,5 kg. Litt over middels lang, temmelig tung. Han får også utstående mage når han spiser godt, det er normalt. De er så korte i ryggen enda, skal ikke mye til før de må lagre maten utover ;) Litt som korte gravide fort blir seende ut som bowlingkule med armer og bein. Jeg lar min regulere volum helt selv. Kaster han opp, så er det del av læringen. Du kan jo si det til helsesøster icfall det er noe medisinsk hun kan trigge på. Men normale barn trenger å lære seg å justere matbehov selv, ellers kan de få matvansker som voksne. Også til min sønn på 4 lar jeg han regulere selv, driver ikke med "en bit til for mamma!" Vil ikke lage fremtidig overspiser som ikke lytter på kroppens signaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viljah: Godt å høre.

Jeg er også stor tilhenger av å la de regulere selv, så det er jo stort sett det som skjer ved spising her nå. Han nekter stort sett å mates med skje, så selv grøt skal han spise selv :fnise:

Burde vel egentlig ha presisert at han ikke nødvendigvis spiser til han kaster opp, men at han spiser såpass mye at noe innimellom kommer opp hvis han får trykk på magen (blir løftet, kålormer seg opp i sofaen osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klassikeren er jo folk som begynner å herje med nyspist baby... det kommer jo opp. Har hatt et par slike uhell her også, før vi kom på at baby må få ro iallefall en halvtime etter måltid.

Min spiser bedre med gaffel, spidder maten. På skje er han fortsatt på den at han klarer å måke mat oppi skjeen, så på vei til munnen går det rett opp og rundt som et pariserhjul, innen han kommer frem til munnen er skjeen tom ;)

Husker bhg satte storebror til å spise frokostgrøt selv ved 12 mnd. Han lærte fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har aldri maten kommet opp.. kanskje hun ikke er så storspist. Har jo av og til bulende mage altså ;)

Forøvrig er hun helt apekatt om dagen... klatrer overalt! Hun er langt fremme både grovmotorisk og finmotorisk, spiser helt flott selv, kaster ball med ei hånd og har god øye og håndkoordinasjon. Så det er mye å følge med på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er blitt så fæl til å klatre, og har ikke peiling på å komme seg ned. Eller, han er ganske god på å gå baklengs ned trapp og ned fra sofa. Men han klatrer opp på alt han finner av stoler, videre opp på bord, står triumferende på bordet oppreist... opp i lenestol, vagle på armlene, prøve å klatre opp i vinduskarm... klatrer på toppen av ryggstø på sofaen... opp på krakken på badet, der vil han jo slå seg skikkelig om han faller. Så vi er midt i fase to av "fotfølge for å unngå skader". Fase en er når de klarer å komme seg opp i stående, men ikke aner hvordan komme seg ned igjen. Ser frem mot ca. 18 mnd hvor jeg husker storebror endelig var kompetent til å gå hvor han ville, kom han seg opp på en stol kunne jeg stole på at han kom seg velberget ned.

Ellers er vi veldig gode venner om dagen :) Yndlingsordet hans er "mamma! mamma!" Han er veldig søt i leggingen. Da tar jeg ham på fanger i mørkt soverom, legger dynen rundt ham og synger nattasangen før han får amme litt. Han vet hva som kommer, når vi setter oss begynner han å synge til meg :) Hvis vi setter på musikk, begynner han å danse, beina går som trommestikker i løping-på-stedet-hvil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter!

Nå er det veldig lenge siden jeg har vært her gitt. Håndleddene er endelig bedre, så nå kan jeg bruke datamaskin igjen. Godt at det går bra med alle, og gratulerer med lillegutten, Stinelin!

Jeg har fått meg jobb :) Penger fristet liksom mer enn studier i lengden, hehe. Men det er bare et vikariat frem til jul i første omgang, men håper på forlengelse. Er skolebibliotekar på en vgs ti min unna bhg til junior, så det er helt perfekt. Enda bedre er det at det bare er 50% i tillegg.

Å har blitt så stor og fin! Han er 83 cm og 11,3 kg, og er veldig aktiv. Høyt og lavt og veldig bestemt. Vi har hatt en del runder med det som bare kan kalles trassanfall. :sprettoy: Han er en skikkelig liten danseløve, og Abba er favoritten :fnise: Akk, mine forsøk på Offenbach og Tsjaikovskij har ikke falt helt i smak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjempekoselig å følge med på utviklingen til ungene her ;) Litt forskjeller, og mye likheter... Har også truffet på "trass" allerede.. en gang la hun seg ned i butikken på klassisk vis og hylte og sprelte. Hun skulle IKKE gå. Og type "jakkenekt", men det har roet seg litt nå.. jaja, har vel mer i vente! :)

*minne meg selv på å spille musikk enda mer-- hun elsker det.. og særlig litt tyngre stoff, som DIO ;)*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Takk for det! :) Så fint at hendene dine er bedre, og gratulerer med jobb! Små stillinger og vikariat blir ofte til noe mer, så bare stå på. :)

Jeg synes denne tiden er så fantastisk med våre små! Nye ting dukker opp, og jeg synes både jubelutbrudd og trassanfall er like interessant, bare ikke like moro. ;) Kjenner at jeg blir i tvil av og til, men vi prøver å ta ting som det kommer og være bevisst på hvordan vi reagerer.

Og så er de jo så søte! Småen er lubben og god, blid og glad, og litt sint... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en klatremus her i gården. Høyt og lavt. Det morsomste er å krabbe opp i godstolen for så å reise seg opp i den og hoppe som en gal. Mamma`n og pappa`n blir noget nervøse men disse små har nok mer kontroll på kroppen enn vi tror noen ganger. Han kommer seg fint opp og ned av ting selv. Etter at han først begynte å gå så har han vært superflink fra dag 1. Han har gått like bra ute som inne og faller sjeldent. Kun om kveldene hvis han er skikkelig trøtt, da er han en ordentlig vims...

Musikk er gull her også. Han elsker det meste, men litt heavy musikk er av favorittene. Da sitter han å digger skikkelig med hodet. Headbanger i slowmotion :fnise:

Har alle deres små reagert på 15-16mnd vaksina? Hvordan? Jeg oppdaget noen små utslett på magen i går og han var litt varm, men i dag var det ikke noe feber og han var i storslag, så sendte han i barnehagen.. Hs sa at en reaksjon ville komme innen 5-12 dager..

Så flott med jobb, Dorey :)

Ettersom det blir så tette svangerskap og permisjoner her så kjenner jeg allerede nå at det skal bli godt å få jobbe ordentlig igjen! Er superkos å gå hjemme med smårollinger, men man trenger jobb altså......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...