Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

*Joyce*

Anbefalte innlegg

Snorkfrøken sover ca 40 min hjemme, noen ganger en time, og opp mot halvannen time i barnehage (noe vi synes er en evighet :ler:). Sovner for natta rundt kl 20 og våkner av seg selv i 8-tiden, men vekkes som regel kl 7. Små b-mennesker her i huset.

Vi har jo mesteparten etter storesøster'n nå, selv om noe har måttet kjøpes inn fordi de ikke stemmer helt ifht størrelse/sesong. Sko til Snorkfrøken har vi faktisk så langt utelukkende kjøpt på tilbud (og bra ting - Kavat, Superfit og Dockboots), og vintersko ligger klart i kjelleren, kjøpt råbillig på markedsdag i Bogstadveien i våres.

Her er det ull det går i. Jeg er skeptisk til fleece, av den enkle grunn at det ved brann/varme enten smelter inn i huden, eller evt er satt inn med så store mengder flammehemmere at jeg ikke vil ha det på ungen min. Men jeg er og blir en skikkelig materialsnobb, og skyr klær som inneholder polyester selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har noen av deres små hatt lungebetennelse? Jeg var så dum å leste symptomer i stad og synes L hadde veldig mange :-( Han har vært forkjøla lenge også ga det seg men nå er snørr og hoste tilbake og jeg oppdaget i stad at han var gloheit i panna. Over 39 i feber og slapper enn slappest. I tilegg til verkende øyne enda han har fått salve i en uke snart.. Usj, synes så synd på han...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ara skrev (På 21.9.2013 den 16.57):

Har noen av deres små hatt lungebetennelse? Jeg var så dum å leste symptomer i stad og synes L hadde veldig mange :-( Han har vært forkjøla lenge også ga det seg men nå er snørr og hoste tilbake og jeg oppdaget i stad at han var gloheit i panna. Over 39 i feber og slapper enn slappest. I tilegg til verkende øyne enda han har fått salve i en uke snart.. Usj, synes så synd på han...

E hadde lungebetennelse da han var 7 mnd, ikke en kraftig en. Han hadde feber i noen dager, hosta forferdelig og var veldig slapp.

Hvis han er slapp og har høy feber en stund (noen timer) så synes jeg du skal ringe legevakten og høre med dem.

E sover fortsatt oftest to ganger om dagen! Vi prøver nå å ikke legge på ettermiddagen om vi kan klare det, for vi trenger at han snart er på en dupp og da sover i 2 timer i barnehagen. Sånn som det er nå så henter vi senest kl 15 hver dag for å få lagt han for dupp nr 2 tidlig nok. Ellers blir leggingen så seint på kvelden at det blir for lite voksentid.

Har noen av dere erfaring med regntøyet til stormberg? Hvordan er det i kvalitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nektarin skrev (På 21.9.2013 den 17.07):

E hadde lungebetennelse da han var 7 mnd, ikke en kraftig en. Han hadde feber i noen dager, hosta forferdelig og var veldig slapp.

Hvis han er slapp og har høy feber en stund (noen timer) så synes jeg du skal ringe legevakten og høre med dem.

E sover fortsatt oftest to ganger om dagen! Vi prøver nå å ikke legge på ettermiddagen om vi kan klare det, for vi trenger at han snart er på en dupp og da sover i 2 timer i barnehagen. Sånn som det er nå så henter vi senest kl 15 hver dag for å få lagt han for dupp nr 2 tidlig nok. Ellers blir leggingen så seint på kvelden at det blir for lite voksentid.

Har noen av dere erfaring med regntøyet til stormberg? Hvordan er det i kvalitet?

Han var så slapp som jeg aldri har sett før. Han sovnet nesten på stellebordet da vi skiftet bleie. Rett etterpå sovnet han i fanget mitt med kveldsmaten i hendene. Jeg har lagt han og sjekker han ofte. Var ikke så varm nå for jeg ga han paracet.... Men han har ganske rask puls.. Og hoster som sagt. Får følge med litt utover kvelden :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i slike tilfeller at "mammaradaren" slår inn, når man tror det er noe annet enn vanlig forkjølelse. Og da tar man en sjekk hos lege. Tommelfingerregel er at de ved feber skal ha tilsyn av lege 3. dag. Men hvis man ikke kan forklare symptomer med enten luftveisinfeksjon(start av ny forkjølelse) eller mageinfeksjon (løs mage/oppkast også), så kan man sjekke tidligere. Følg instinktene dine. Jeg dro på legevakten med min etter 8 timer med feber, fordi den var så høy og holdt seg ikke nede med paracet så lenge som den skal. Han pustet fort og kort, og var pjusk. Han ble innlagt den kvelden, fordi de ikke kunne forklare umiddelbart hvorfor han hadde så høy feber, og da skal ikke jeg ha ansvaret. Startet ham på bredspektret antibiotika mens de ventet på prøvesvar som ga nærmere svar. Da var han liten baby da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar ang mine bekymringer. Han har vært ganske pjusk i natt, men i dag virker han mye bedre og feberen er (foreløpig) borte. Tror vi skal ta en tur på legevakten uansett fordi den øyekatarren burde ha begynt å roe seg ned nå, men øynene verker og verker...

Vi får se an litt utover dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ica har salg på alt av Pierre Robert denne uka (40%).

Plukket med meg en genser fra jentehylla: lilla, turkis, hvit og grå, det var visst "jentefarger", men den var mye finere enn "guttefargene", så da får Småen bare kle seg som en jente da! :fnise:

Plukket også med et par ullstrømpiser til meg selv, samt en sånn ullgensersak. Deilig!

Ara: hvordan går det med plutten?

Endret av Schadenfreude
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

L er så og si bra igjen nå, Schaden! Takk som spør :) Men den øyekatarren satt jammen lenge...Ikke helt 100% enda men vi er snart der tror jeg og han har vært i barnehagen igjen i dag.

Har dere begynt med høstsko der enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småen har fått med seg dockboots'a i barnehagen, det er høstsko nok ennå, tror jeg. Ellers kom Kavat-skoa i dag og de passet helt ypperlig. Ungen ble også kjempestolt og ville ikke ta dem av seg igjen.

I barnehagen i dag var det ganske glissent på avdelingen til Småen. En tredjedel av ungene var sjuke... regner med at det da bare er et tidsspørsmål før han blir sjuk også. Selv er jeg sylte forkjøla og syns skrekkelig synd på meg selv. Snart kommer vel omgangssyken også. *optimist*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyekatarr pleier da å bli bedre på en dag eller to? Sist storebror hadde det, mener jeg legen sa han kunne i bhg samme eller neste dag (husker ikke), regelen var at når behandling var påbegynt var det ok. Jeg ble overrasket, det er da så smittsomt.

Her er vi igang med høstsko. Knerten hadde dem på med regntøy en dag det øs-pøs regnet, så de ble våte inni...planen om å skippe støvler helt feilet. Så jeg krøp til korset og lette frem små støvler etter storebror. Støvler former seg lite etter foten, og de lovte han skulle bare ha dem på når det var veldig veldig vått, resten av dagene blir det høye goretex sko.

Forøvrig oppdaget jeg at han har vokst ut av parkdressen (reima str80) etter storebror! Så nå må jeg ut å handle ny, lite salg og lite utvalg.. perfekt. Hadde vindress i større str, så den er også bytta i bhg. Nå har han vinddressen storebror brukte når han var rundt 2 år. Begynte vel med den ved 21 mnd, lillebror er 15 mnd. Skal på kontroll neste uke, blir morro å se hvor stor han er. Skal lage meg graf på de to tror jeg!

Knerten er forkjøla. Burde kanskje vært hjemme mandag iallefall, jeg tenkte ikke på det rett og slett, var ikke noe feber. Men han hadde grått mer enn vanlig, sittet i fanget mye. Og lekt fint også. Det er veldig vanskelig å avgjøre når man skal være hjemme sånne dager. Jeg kunne tenkt meg at bhg sa fra, har snakket med dem om det, men er jo ikke så lett for dem heller. Deres oppdrag går på å sende hjem unger som er syke, når de er tufs så er det foreldrenes avgjørelse, rett og slett. Han er liten, så idag skal han være 3 timer, så skal mannen hente tidlig. Kompromiss. Begge foreldrene har litt dum uke hvor vi "må" få gjort ting på jobb, er ikke så lett å velge hjemmedag når ungen er ganske bra. Da må jo vi jobbe som noen idioter kvelder osv for å komme i mål. Lufter bare noen tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, de er i alle fall ikke smittsomme så fort de får begynt med behandling, men plutten har vært i skral form ellers.. Mye snørr, litt feber, osv. Derfor har han vært borte fra bhg.

Skal sende med høstsko jeg også. Har foreløpig bare noen veldig lette og forede cherrox. Må reise og kjøpe noe ordentlig over helga. Er kjølig her om dagen nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alltid like lett å vurdere det med sykdom, barnehage og jobb.

Vi har også en gutt som er eller har vært småsyk, og jeg mistenker mannen for å sende han i bhg igjen litt vel tidlig fordi det er mye som må gjøres på jobb.. Gutten var hjemme mandag og tirsdag, og var tufs på ettermiddagen i går, men i god form i dag i følge mannen.

Jeg har vært mye våken med babyen i natt, så jeg sov over morgenøkta, og må bare innrømme at jeg setter pris på å kunne sove litt ekstra idag, i motsetning til å være alene med liten baby og krevende halvannetåring som fort kjeder seg hjemme.... Får heller hente tidlig.

Barnehagen vår er veldig flinke til å ringe oss så fort det er noe, så jeg vet at han har det fint så lenge vi ikke hører noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkna har brukt noen såkalte overgangssko de siste ukene, og de har litt høyere skaft enn vanlige joggesko og er i Sympatex (tilsvarende GoreTex). Veldig fornøyd med de, og hun er aldri kald på beina. Men noen skikkelige vintersko må også kjøpe etterhvert.

Votte-nekt! Noen som har tips til gode votter for disse små, type vind-/vannavstøtende?

På jobb er det store endringer på gang, og det vil resultere i at jeg må jobbe en halvtime lenger når jeg har tidligvakter. Slutter kl. 15 nå, men fra desember blir det kl. 15:30. En halvtime mindre tid med skatten vår de fleste dagene i uka :grine: 80%, here I come...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bah, jeg har gått hen og fått brystbetennelse. Nå, liksom... Har vært borte på seminar, og ammer tydeligvis fortsatt nok til at det var problematisk. :sukk:

Vi har kjøpt et par halvhøye Timberland Gore-tex-sko til Snorkfrøken. Ser lovende ut. Ang votter: her var alt utenom strikkavotter nokså ubrukelig på Turnerose til og med vinteren hun fylte tre... Erfaringen er derfor at det er bedre at de har ull på henda enn at de går uten,som var resultatet hvis vi insisterte på mer tekniske materialer. Snorkfrøken er av samme ulla (haha), ser det ut til, og da hun ble presentert for et nytt par rillestrikka votter i dag (Nøstebarn-oppskrift), gikk hun rundt med dem på inne i en halvtime. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handla disse i går, men må bytte dem i dag for de var for trange over vristen når jeg putta såler i. Men de var utrolig fine og lette. Hun i butikken ville forresten at jeg skulle kjøpe strl 23!! :sjokkert: For da mente hun at de holdt litt lenger og at jeg fikk mer igjen for pengene.

http://www.boozt.com/no/no/ecco/ecco-lite-infants_1558257/1781669?navId=60155&ajax=1&page=1&limit=72&pricerange=500-1000&order=arrival_date&group=listing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Joyce* skrev (På 25.9.2013 den 21.42):

Bah, jeg har gått hen og fått brystbetennelse. Nå, liksom... Har vært borte på seminar, og ammer tydeligvis fortsatt nok til at det var problematisk. :sukk:

Vi har kjøpt et par halvhøye Timberland Gore-tex-sko til Snorkfrøken. Ser lovende ut. Ang votter: her var alt utenom strikkavotter nokså ubrukelig på Turnerose til og med vinteren hun fylte tre... Erfaringen er derfor at det er bedre at de har ull på henda enn at de går uten,som var resultatet hvis vi insisterte på mer tekniske materialer. Snorkfrøken er av samme ulla (haha), ser det ut til, og da hun ble presentert for et nytt par rillestrikka votter i dag (Nøstebarn-oppskrift), gikk hun rundt med dem på inne i en halvtime. ;)

Isj, brystbetennelse er noe dritt! Håper du blir kvitt det fort. :)

Jeg skulle gjerne hatt oppskriften på Nøstebarn-vottene, en hvordan fungerer det å bestille oppskriftshefte fra nettbutikken tro? Må man betale 78kr i porto for en oppskrift som koster 8kr...?

Eller finnes oppskrift på nett noe sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye bedre i dag, takk begge to! :)

Stinelin, oppskriften står også i "Strikk til Nøstebarn", kanskje du får lånt den på biblioteket? Aner ikke hvordan det fungerer med frakt, men 78 kr for en 8 kroners oppskrift er jo helt koko. (Gi meg et lite pip hvis du ikke får tak i den, du.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt unødvendig av puppene å oppføre seg sånn NÅ, Joyce. Dårlig gjort... ;) Men fint å høre at det går bedre nå!

I dag kom det to sammenhengende ord. Mistenker at det var ren tilfeldighet, men syns likevel det var morsomt.

Småen satte også ny soverekord, sov helt til ti over sju! Litt skeptisk til hvordan det går etter klokkestilling i morgen, da. Er redd det tar tid å få ham med på ny tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva? Skal klokka stilles nå? Jeg får ikke med meg sånn jeg... :fnise:

Her sover gutten alltid til 06.30 eller 07.30. Deilig når han sover lengst.

Så gøy med to sammenhengende ord, Schaden! Tilfeldig eller ikke ;)

Her har han akkurat begynt å be om mer (f.eks drikke) og da sier han "mæ": Også prøver han å si bleie men det blir noe sånn som "belebele" :fnise: Søte når de eksprimenterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...