Schadenfreude Skrevet 10. september 2013 #4041 Del Skrevet 10. september 2013 Småen er litt til og fra på rene ord. Det virker mest som han sliter med motorikken i det, han prøver å få tunga og munnen til å lystre, men de spiller ikke alltid på lag. Dvs, noen ganger lykkes han og så går det litt tid til neste gang. Gikk feks mye i jordbær i sommer (joobææ). Hovedsakelig ved flere stavelser. Men oppdager stadig flere ord. Nytt nå denne uka er "mehh" -mer. Vi fjolla ved matbordet og jeg fikk ikke lov til å gi meg. Går ellers mye i hade, dado (traktor), tittei og dyrelyder. Fascinerende er det at ordforståelsen er desto større. Han går feks til døra om jeg spør om han vil ut eller sier at pappaen kommer hjem snart. Hvis han bare kunne skjønne at vi sier det er sovetid, så.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 12. september 2013 #4042 Del Skrevet 12. september 2013 Nå fikk jeg akutt dårlig samvittighet for at jeg øver og leser for lite med min! Han sier mammmae og papaaae og ellers mye døøeeh som jeg tror betyr "jeg vil ha det jeg ser på" Han har sagt datt-a til datt ned før Men jeg har ikke fått ham med på mere f.eks, selv om vi bruker det mye, prøver å få ham til å si fra når han vil ha mere mat osv. Har begynt "1 bok hver dag" prosjekt for å få ting mer på stell. Dagene er tettpakkede, så må prioritere opp lesing for ham. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 12. september 2013 #4043 Del Skrevet 12. september 2013 ViljaH: dårlig samvittighet er det jo ikke nødvendig å ha. Jeg har bare én, i tillegg til at jeg aldri holder kjeft selv. Ville overrasket meg stort om Småen hadde blitt av den stille typen Han sier forresten "den datt" når han hiver ting i gulvet Lille ljugepaven. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 12. september 2013 #4044 Del Skrevet 12. september 2013 Småen har veldig stor forståelse, og når vi spør han om ulike gjenstander i hverdagen og i bøker peker han riktig på utrolig mye, og ofte på ting vi aldri har "øvd" på. Vi bir overrasket hver dag. Han sier ikke så mange hele ord, men har sine egne lyder for mye, som bare jeg og pappan forstår. Men han er ram på dyrelyder, og tar alle husdyr, rovdyr, skogs- og jungeldyr, og til og med fiskelyd! Dette er veldig morsomt å ta fram for stolte besteforeldre, og noen ganger føler jeg at gutten kan bli litt "sirkusartist" i sosiale lag. Han sliter litt med å finne seg til rette i barnehagen, eller jeg tror det er den ustabile hjemmesituasjonen som har gjort det vanskelig for han å stadig bli levert og hentet hit og dit. Har blitt veldig redd for å bli gått fra, og ekstremt bevisst på hvor jeg og pappan er til enhver tid. Pappan (og muligens personalet) mener han bør gå hver dag i barnehagen for å komme godt inn i det, men jeg vil helst ha han hjemme en dag midt i uka. På onsdager er ikke primærkontakten hans på jobb, og jeg føler at det blir verre for han uten henne. I tillegg er jo jeg hjemme, og synes det er godt å ha han hjemme litt selv om det kan være slitsomt med baby i tillegg. Tenker at han har godt av ei pause, og at en dag hjemme ikke kan være så ødeleggende for tilvenningen. Hva tror dere er best for han, 4 eller 5 dager i uka i innkjøringa? (Han er der ca kl. 9-14.30 når han er der.) På sikt håper jeg på 3 dager i uka, om det fungerer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ara Skrevet 12. september 2013 #4045 Del Skrevet 12. september 2013 Her er det også stor ordforståese men sliter en del med å uttale ord. Det vi og andre forstår er : mamma, pappa, pis=pus, dikk=drikke, bæ (vi har sauer på et jorde rett utenfor huset), også peker han på ting han ikke vet hva er og sier `detta`. Stinlin: Sånn du beskriver gutten din var L i 2-3 uker etter barnehagestart. Han ble nesten hysterisk om jeg reiste meg for å gå på do når vi var hjemme. Kjente fjes kunne bare glemme å i det hele tatt se på han før han begynte å gråte. Og nåde den som nærmet seg han litt for raskt.... Jeg er glad vi har hatt full plass i barnehagen nå i innkjøringsperioden og framover, slik at han virkelig venner seg ordentlig til det. Han er en annen gutt nå. Blir litt lei seg når jeg drar men det går fort over. Vi har fått plass 3 dager i uka fra 1.november. Jeg vil ikke at han skal gå 100% enda. Mannen har fri hver fredag framover slik at vi alle er sammen da også blir jeg alene med L og babyen 1 dag i uka. Satser på at det går fint Men ja, nå i innkjøringa så ville jeg hatt gutten i barnehagen mest mulig, Stinelin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haley Skrevet 12. september 2013 #4046 Del Skrevet 12. september 2013 Frøken Fryd har også forståelse av ord, men noe klar og tydelig uttale er det ikke så lett å få til. Men hun gjør seg allikevel godt forstått, særlig for meg og pappa'n - naturligvis. Det går mye i mau/mjau (masse katter i nabolaget), de = se, dæ = der, ah/ja, ne/nei, mama/bapa, ei = hei, ade = ha det, oi, og her om dagen begynte vi nesten å lure på om hun er tospråkelig allerede for da kom et tydelig "cookie/koki" Språket har ihvertfall fått fart på seg etter at hun begynte i barnhagen og hun kan virkelig skravle som en foss. Veldig gøy å følge med på Angående julegaver, så var det mange gode forslag her! Enkle bøker om farger, tall, bokstaver, dyr, gjenstander osv tror jeg kan bli en hit. Det er i hvertfall sto stas med den store dyreboka vi har. Og jeg er veldig glad i å lese selv, så håpet er jo at hun også arver lesegleden (fra både mamma, mormor og oldemor). Men hun er også veldig glad i musikk, så jeg lurer på om kanskje en liten enkel CD-spiller og noen CD'er med barnesanger kunne vært en idé. Stinelin: Kanskje det går an å ha han hjemme f.eks. fredag eller mandag istedenfor slik at han får en slags kontinuitet med bare ett "avbrudd" (langhelg) i uka istedenfor to (onsdagen og helga)? Synes jo både 4 og 5 dager er nok i en tilvenningspriode, egentlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 12. september 2013 #4047 Del Skrevet 12. september 2013 Stinelin: vi har lignende erfaring som Ara. Det gikk seg til etter tre uker. Nå ser han ut til å trives og er "seg selv" igjen hjemme og. Det blir sikkert litt ekstra styr for din pga fersk lillebror, sånn at det tar litt lengre tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Unknown Skrevet 12. september 2013 #4048 Del Skrevet 12. september 2013 Stinelin: T har også hatt den perioden. Men som med de andre gikk det over etter noen uker. Kanskje du kan ta ett par-tre uker fremover nå der han er i barnehagen hver dag, for å venne seg til skikkelig? Og så kan han ha fridager i haugevis senere Jeg ville i alle fall ikke tatt fri midt i uken, for da får han bare 2 dager før han har fri og glemmer barnehagen. Eller tatt fri fredag eller mandag. Vanskelig! Håper det blir bedre snart T babler. Er mange ord som vi av og til skjønner, men mest babbel. Mye babbel, hele tiden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mohair Skrevet 13. september 2013 #4049 Del Skrevet 13. september 2013 (endret) Lillemann imponerer stadig vekk med nye ord. Forrige helg ropte han "haje" da vi så etter haren som har flytta inn på hyttetomta til mamma og pappa. Ellers er det bo til brød, ba til bær, st til ost, si til skinke osv. Ganske mange ord når jeg tenker meg om! Ellers må jeg bare si til dere med klengete barn at det nok henger mye sammen med alder også. Lillemann hamrer på dodøra og gråter hvis jeg lukker den igjen når jeg går på do, selv om mannen er hjemme! Heldigvis går det greit at jeg går på jobb. Da vinker og smiler han og sier aja. Edit: Og så er han en av de ungene som sier hei til alle han går forbi på gata. Endret 13. september 2013 av Mohair 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Unknown Skrevet 13. september 2013 #4050 Del Skrevet 13. september 2013 Edit: Og så er han en av de ungene som sier hei til alle han går forbi på gata. Bedre enn T som vinker til alle og sier hadet Morsomme er de! Herlig alder. Skulle ønske vi ville ha en 1-åring til snart, bare uten graviditet og det første året Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nektarin Skrevet 13. september 2013 #4051 Del Skrevet 13. september 2013 E sier lite. Han sier psss (pys), maamaa og babba nå, og bø. Mulig det har en sammenheng med at han har ørebetennelse jevnlig - nå er vi på andre siden bhg-start! Når han er frisk har han rimelig god forståelse for det vi sier, men han gjør sjeldent noe forsøk på å si ting selv. Får se om det bare er tid som skal til, eller om han må ha dren i ørene sånn som fetteren måtte før det kom stort ord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ara Skrevet 13. september 2013 #4052 Del Skrevet 13. september 2013 (endret) [quote name="Mohair" post="13243239" timestamp= Edit: Og så er han en av de ungene som sier hei til alle han går forbi på gata. Endret 13. september 2013 av ara Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 13. september 2013 Forfatter #4053 Del Skrevet 13. september 2013 (endret) Her tar også tilvenningen tid, Stinelin, men det ble nok litt ødelagt av at bhg flyttet denne uka. Fælt å gå fra når de hyler. Men de sier det går over etter ikke altfor lang tid, og vi har jo til alt hell Turnerose der, også, så Snorkfrøken har et kjent ansikt der, tross alt. Snorkfrøken søker visst mye til henne. Ikke at det alltid er bare-bare, heller, for Turnerose føler jo på et slags ansvar, selv om vi sier til henne at hun ikke har det... Ikke alltid enkelt å være storesøster. Jeg er forøvrig enig i at det kan være lurt å kjøre litt "hardt" og få ham skikkelig innkjørt nå, og så heller ta kortere/færre dager når han er mer vant med bhg. Men erfarer også at det er bedre med kortere og hyppigere fravær enn flere dager i strekk. Her blir det alltid vanskelig igjen hvis de har vært borte 3-4 dager. Håper det ordner seg hos dere snart. Snorkfrøken skravler som en foss, og det kommer nye ord nesten hver dag. Dagens var "oppe" - hoppe - akkompagnert av spede forsøk på å gjøre nettopp det. Supersøt, var hun! Hun sier også "hei-hei" til alle vi går forbi, og vinker og sier hadet et minutt ETTER at vi har gått fra noen. Hehe. Ordene hun bruker mest om dagen er søsterens navn (sånn ca), brum-brum, uss (buss), vovvov (nabohunden eller andre dyr vi måtte komme til å se - inkludert fugler, hehe), nam-nam, mamma, pappa, mannens navn, ubb (pupp), ha den/ha, ooos (kos). Det endrer seg fort, men sånn akkurat nå tror jeg lista er nokså korrekt. Digger denne alderen, altså. Til tross for mammadalting av en annen verden og en del tannplager. Endret 13. september 2013 av *Joyce* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasjonsblomst Skrevet 14. september 2013 #4054 Del Skrevet 14. september 2013 Så gøy at alle begynner å få til litt språk nå )) herlig! Fløtepusen har kjempegod forståelse, hun er virkelig "med" nå. (iforhold til før- og mer skal det vel bli). Hun sier mam(a), bapa, hade, ei (hei), ja, æsj, asta (kasta), detta, dæh (der), vovvov, Mau (mjau), ak (takk).. Det går fort fremover med språket nå, kjempegøy. Hun er forøvrig en racer på å spise selv nå, hun behersker skje fullt ut og spiser helt selv (og nekter å bli mata, da blir hun veldig sur!!). Ser på brukte vinterdresser på nett... like greit å spare litt penger, tenker jeg. Hun er 80 cm, tenker dere at 80 i Reima passer greit da? De er jo store i str. Eller vente bittelitt å se, evnt innom en butikk og prøve? Hun har 80 i vårdressen, passer veldig bra nå igrunn... men ville ikke gått opp i str. Jaja, vinteren er vel et stykke unna uansett.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mohair Skrevet 15. september 2013 #4055 Del Skrevet 15. september 2013 Ville kjøpt neste strl i vinterdress, Pasjonsblomt. En stund til vinteren og bedre med litt for stor enn litt for liten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 15. september 2013 Forfatter #4056 Del Skrevet 15. september 2013 Er vårdressen også Reima? Vi har hele veien ligget en størrelse under øvrige klær i Reima, for det er virkelig markant større enn det meste annet. Men på en annen side - vinterdressen bør helst ha plass til et mellomlag under, samt at den jo helst skal vare hele sesongen... Og det er ikke nødvendigvis noe sjakktrekk å vente så lenge, for når behovet melder seg, har vinterdressene en tendens til å forsvinne som dugg for sola fra butikkene. Hehe, dette ble du vel neppe noe klokere av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Unknown Skrevet 16. september 2013 #4057 Del Skrevet 16. september 2013 Jeg har en Ticket-dress etter M i str 80, som jeg tenker T skal få til vinteren. M brukte den i alle fall hele første vinteren sin (3 mnd yngre enn det T vil være). Tror Ticket og Reima er ganske like i str. Så det vil sikkert gå Hadde jeg kjøpt ny, så tror jeg likevel kanskje at jeg ville valgt 86. Usikker Blir vel ikke akkurat klokere av dette heller! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 17. september 2013 #4058 Del Skrevet 17. september 2013 Jaja, da var det min tur til å ta rare telefober til legen. "Unnskyld, men ettåringen min fikk nettopp i seg litt kattemat som katta har kastet opp, er det farlig?" Noen telefoner frem og tilbake senere: nei, det var visst helt ufarlig, men jeg kunne sikkert gi ungen litt annet å spise på så den vonde smaken forsvant. Jeg har kjøpt vårdress i 92, men vi bruker 86 allerede nå. Vinterdressen er i 86, så den er jeg spent på hvor lenge holder. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ara Skrevet 17. september 2013 #4059 Del Skrevet 17. september 2013 Hahaha, Schadenfreude! De små kaster innpå det de ser. L spiste kunstgjødsel her en dag. Men det er jo ikke helt bra da. Jeg fikk heldigvis røsket det ut av munnen hans så han fikk bare litt på tunga. Fikk beskjed om å gi drikke. Ellers har vi jo hatt første runde med skikkelig influensa. Var borte fra barnehagen en uke. Og nå er vi på en runde med øyekatarr Har fått salve i dag så han skal i barnehagen igjen i morgen. Her bruker vi også str 86.Har en parkdress i den størrelsen og jeg synes nesten den allerede begynner å virke knapp. Jeg har ikke kjøpt vinterdress enda... Er så usikker på hva jeg skal kjøpe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
evileve Skrevet 18. september 2013 #4060 Del Skrevet 18. september 2013 Lurer på om ikke største får vannkopper nå ja, begynt å få prikker på ryggen og noe i hårfestet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå