Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Men jeg gleder meg til å flytte han, og vi kan begynne å lage lyder på soverommet igjen. :fnise: Og ikke minst lese litt på senga før jeg sovner.

Haha, enig! :laugh:

Endret av ara
Skrevet

Vi har vært inne på tanken å flytte Frøken Fryd til eget rom (vegg i vegg med soverommet vårt) for hun har blitt mer vár på lyder enn før, så når alarmen til Mannen ringer kl 06.30 må han være lynkjapp med å skru den av (noe han ikke er..) ellers våkner frøkna og vil stå opp. Men vi må få bukt med leggingen først. Kjenner folk som har lagt ungen rett inn på eget rom fra første dag uten problemer, så at det er for tidlig når ungen er 5 måneder synes jeg ikke. Hadde sett for meg å ha frøkna på vårt rom til hun var 10-12 måneder, men man må jo se an hva som fremmer søvn først og fremst hos barnet, men også hos mor og far, tenker jeg. Og en bonus blir jo mulighet for bl.a. lesing på senga og mindre bekymring for lydnivået :fnise:

Skrevet

Det snakkes så fint om bæretøy alle steder. Men er det bare meg som blir skikkelig sliten av å bære småen? Det er tungt å ha han foran i bæresele, og han er bare 4 mnd. Gleder meg til han kan bæres på ryggen på tur. Jeg klarer ikke mer enn max halvannen time, og det er egentlig litt lenge for meg. Føler meg helt most i hoftene da. Småen veier 8,2 kg (4mnd kontroll).

Gjest Unknown
Skrevet

Det snakkes så fint om bæretøy alle steder. Men er det bare meg som blir skikkelig sliten av å bære småen? Det er tungt å ha han foran i bæresele, og han er bare 4 mnd. Gleder meg til han kan bæres på ryggen på tur. Jeg klarer ikke mer enn max halvannen time, og det er egentlig litt lenge for meg. Føler meg helt most i hoftene da. Småen veier 8,2 kg (4mnd kontroll).

Hva bærer du i? Kanskje selen ikke passer til deg? :klo: Jeg synes det går helt fint å bære T ennå, han er 8,2 kg nå. Etter en dag på shopping så kjenner jeg det, men mest i ryggen (med beco). Sjalet er bare i bruk hjemme, så det blir ikke så lang tid i gangen.

Skrevet

Jeg lurer også på hva du bærer i. Jeg kan bli sliten av å bære lenge i formsydde seler (Manduca, Ergo osv), mye mindre tungt å bære i meitai eller sjal for min del. Tror det henger sammen med at jeg da kan knyte etter min kropp, mens jeg med de formsydde er prisgitt innstillingene det er mulig å få til. Jeg opplever også at jeg får barnet tettere inntil med meitai/sjal, tror kanskje det kan ha noe å si, også? Og det er selvsagt viktig at knytingen er god - går det for fort, hender det stadig at jeg kjenner at jeg har knytt feil i form av presspunkter og lignende. For når jeg har godt bæretøy kan jeg bære leeeenge.

Den lengste turen jeg har vært på var med Turnerose da hun var nesten 2 år, da bar jeg henne i meitai (på rygg, da) på en dagstur (vi var ute ca 8 timer), og hun veide vel rundt 15 kg, tror jeg... Ikke noe problem, var sliten da vi kom tilbake, men bare sånn "tursliten", ikke "bæresliten". Blir heller ikke spesielt sliten av turene jeg går med Snorkfrøken nå, og de kan godt vare i 2-3 timer hvis det slumper sånn til. Hun veier vel et sted rundt 8 kg nå.

Det sagt - du kan jo ta ham på ryggen nå? Jeg har båret Snorkfrøken på ryggen i ca tre måneder alt. Funker gullefint, det!

---

Vi samsover jo, og her blir Snorkfrøken liggende på vårt rom lenge ennå. For meg føles tanken på å ha henne på egen rom helt uaktuell, jeg kjenner jeg synes det er en skikkelig ubehagelig tanke. Men vi forstyrrer hverandre ikke utover at vi er våkne for amming, så jeg skal ikke uttale meg så veldig.

Skrevet (endret)

Ara: Her blir det ikke flytting på eget rom på lenge, ikke før nattammingen er avsluttet. Når det blir er ikke godt å si,jeg tar nok ikke noen avvenning før han er året.

ViljaH: Jeg har bært i 3 timer på det meste til nå, men vil tro jeg kan bære like lenge til, spesielt hvis jeg får han på ryggen. På magen er nok 3-4 timer nok. Bærer bare i meitai.

Her er vi syke... Lillegutt spyr, jeg er ferdig. Da fungerer ingenting av rutiner eller noe, og beste soveplass er i meitaien, helst med en arm mellom rompe og meitai i tillegg...

Redigert fordi det var masse rot.

Endret av Nektarin
Skrevet

Ara: Her blir det ikke flytting på eget rom på lenge, ikke før nattammingen er avsluttet. Når det blir er ikke godt å si,jeg tar nok ikke noen avvenning før han er året.

ViljaH: Jeg har bært i 3 timer på det meste til nå, men vil tro jeg kan bære like lenge til, spesielt hvis jeg får han på ryggen. På magen er nok 3-4 timer nok.

Her er vi syke... Lillegutt spyr, Jeg har bært i 3 timer på det meste til nå, jeg er ferdig. Da fungerer ingenting av rutiner eller noe, og beste soveplass r i meitaien, helst med en arm mellom rompe og meitai i tillegg...

Stakkar lille, fælt når de små er syke. Håper han kommer seg fort, god bedring! :troest:

Skrevet

Jeg bærer i Ergo, og klarer heller ikke mange timer. Mest pga bekkenet. Men mye bedre nå som han sitter på ryggen! Lille er for utålmodig til lange bæreturer, så vi er enige om at ca en time er nok.

Dessuten synes jeg det er vanskelig med påkledning. Blir varm inntil meg, og kaldere på beina.

Skrevet

Haha, Nektarin, nå trodde jeg det var egne støvler til bæreren, ikke baby. Lest litt for mye om bæresjal og bærejakker i det siste, kanskje? :ler:

Enn så lenge har jeg ikke tenkt tanken på å flytte småen inn på eget rom engang. Tror heller ikke det skjer med det første, ikke så lenge han ammes om natta og ikke liker å sove i egen seng. Søvnen min blir såpass forstyrret av å stå opp og gå rundt, da bruker jeg en evighet på å sovne igjen.. mye greiere å ha småen i senga mellom oss og bare slenge ut puppen. Da kan jeg fint sovne mens han spiser.

I går var jeg en ny tur hos helsesøster for å snakke om søvnproblemene til småen. Hun mente at det var ganske normalt at de kunne ha en lang våkenperiode på kvelden og anbefalte at vi testet å bare la ham være våken, altså ikke stresse med å få lagt ham.

Joa, var jo verdt å prøve... og ungen var svært tilfreds hele kvelden, ikke grinete eller noenting. Men han ble jo bare mer og mer VÅKEN utover kvelden. Hvordan det fysisk er mulig, er meg et stort mysterium, men ungen så ut til å ha espresso i årene, ikke blod.. Ikke sov han særlig godt da han først slukna (etter MYE arbeid) heller. Såeh.. Vi prøver ikke den taktikken en kveld til. :fnise:

Siden jeg er litt ettersluntrer her, dere som har begynt med grøt, hvilken startet dere med?

Skrevet

Haha, morsom unge du har, Scahdenfreude! ;)

Vi begynte med Nestlè sin grøt. Men etter første pakka gikk vi over til Hipp sin risgrøt med banan og fersken(økologisk). L elsker den! Og får han ikke fort nok så blir det huskestue! :fnise: Skal du begynne med smaksprøver nå? :)

Gjest Unknown
Skrevet

Vi bruker også Hipp med banan og fersken, helt supert :) I tillegg bruker jeg (er mannen som bruker hipp) å lage Holle sin grøt og ha sviske og aprikos i, så vi er sikker på at det ikke blir noen forstoppelse! Er egentlig sviske og aprikos med litt grøt...

Håper kveldene snart ordner seg :) T ble også veldig våken i går når han fikk være "sent" oppe. Var veldig trøtt til vanlig leggetid (etter 2 timer), men når vi nærmet oss 3 timer, så var han i strålende humør. Heldigvis er han lettere å legge enn hva din høres ut til å være :jepp:

Skrevet

Jeg tenkte langsomt å begynne med mat-mat, ja. Siden han er så urolig på kvelden, har jeg et håp om at litt mer fast føde vil gjøre ham mer fornøyd.

Skrevet (endret)

Det er nok ikke dumt, Schaden! :) Vi har også i et par-tre spiseskjeer med sviskemos slik at vi ikke får trøbbel med magen.

Noen her som har erfaring med vannkopper hos små babyer? Jeg har oppdaget noen små prikker på L... Mest på magen, litt på rompa og plutselig har det kommet et par på hver av armene. En eller to i ansiktet også. Kan jo være noe helt annet da, men.... Hmmm :vetikke:

Endret av ara
Skrevet

Joyce: Er det sånn at de kan bæres på ryggen så snart de har kontroll på hodet selv, eller er det andre kriterier også?

Schadenfreude: Vi har begynt litt med hirsegrøt fra Holle. Den er vel nokså smakløs, men har oppi litt sviskemos/sviskesaft, pæremos eller lignende så blir det litt mer spennende. Frøkna vår er ingen storspiser, så vi har ikke merket noe på søvn/kveldsuro etter at vi begynte med grøt, men når det blir litt større mengder kan jeg tenke meg at det hjelper litt.

Skrevet

Jeg bærer mest i beco, har elastisk sjal og manduca også. Sjalet et han litt stor for synes jeg, men kanskje jeg skal prøve det igjen, får jo klint han inntil meg bra da. Med beco strammer jeg godt, slakker litt når han hveser av sammenklemte lunger.. Blir sliten i alle musklene som bærer, korsrygg og hoftestrekkerne på framsiden av låret. Det er jo ikke ideelt å bære så tungt på framsiden. Lett på baksiden, blir kanskje det neste gang. Synes jeg har lite oversikt da.

Skrevet (endret)

Slingview! :tommelsmil: Jeg har typen med uttrekkssnor, elsker det!

Jeg spesifiserte visst ikke at jeg tenkte på vevd sjal, forresten... Elastisk funker ikke fantastisk bra til 8 kg, nei. ;)

Endret av *Joyce*
Skrevet

Siden jeg er litt ettersluntrer her, dere som har begynt med grøt, hvilken startet dere med?

Vi startet med Holle hirsegrøt, varierte med Holle risgrøt. Har også Min første havregrøt fra Nestlè. Har hele tiden variert mellom flere typer. Blander i fruktmos som sviske, aprikos, pære, eple, avokado, mango (favoritt), blåbær, plomme osv.

Gulrotmos og brokkolimos er også favoritter!

Om du gir hirsegrøt med 1ss aprikos skal det dekke dagsbehovet for jern.

I dag har lillegutt spist sitt første middagsglass fra Hipp. Mais, potet og kalkun. Stor stas!

Jeg begynte så fint og laget mat til han fra 4 mnd, men nå ser jeg at det er veldig kjekt med glassene fra Hipp. Liker at de er økoloigiske og "rene". Også posene fra Ellas kitchen. Men prøver å lage mest mulig selv av middagen vår fortsatt.

Joyce: Er det sånn at de kan bæres på ryggen så snart de har kontroll på hodet selv, eller er det andre kriterier også?

For Ergo gjelder ryggbæring når de har kontroll på hodet, men minst 6mnd. LIlle har såvidt sittet på ryggen litt fra ca 5mnd, men bare våken og opplagt.

Skrevet

Stinelin: takk :)

Har du prøvd f.eks bærestøvler? http://bereglede.no/...Path=84_177_187

Eller ullbooties? http://www.vidunderb...hp?product=1000

Ai, så fine de ullbootiene var! Har hørt at Stonz er bra også, men vil gjerne ha noe som går lengre opp, slik som de fra MaM. Kanskje kombinere de to :)

Ønsker meg allerede sovesekk fra ManyMonths, og det er jo kjekt å handle flere ting på ett sted... ;)

Takk for tips!

Skrevet

Jeg har kjøpt hipp risgrøt idag :) Mener det fantes maisgrøt før, gjør det det nå? Husker jeg brukte de begrene med fruktmos nestle som saus til grøten, så han fikk vit C til å plukke opp jernet med. Andre som gjør det?

Kanskje jeg bare er muskelsvak som blir sliten av å bære på tjukken min :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...