Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

*Joyce*

Anbefalte innlegg

Jeg kan evt bytte ut skinnet i senga med det som ligger i vogna, for det er korthåret... Ah, så mye rart å bekymre seg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde egentlig lovet meg selv å være litt mer positiv her inne og ikke bare sutre og sånn (ikke at jeg egentlig gjør en så god jobb, mtp tirsdagens utbrudd :fnise:), men.. waaaah! Akkurat nå vurderer jeg sterkt å legge småen ut på "Gis bort" på Finn! :bond:

Etter at vi begynte så smått med å prøve å få justert leggetidene, har det jo bare blitt krøll, og denne uka har det toppet seg helt. Vi bruker nå typisk to timer med vekselsvis byssing (mannen) og amming (meg) på å få den lille til å sove, og så går det 30 minutter før han er lys våken igjen Vi har ikke vært i seng før klokka tolv, og i natt var det først HALV TO, etter å ha forsøkt å få ham til å sove i egen seng siden klokka ti og til slutt resignert og latt ham sove mellom oss hele natta.

Jeg knakk fullstendig sammen. Mannen er nå dritbekymret for meg, for han har aldri sett meg så fortvila. Jeg er forsåvidt glad for at det var mørkt, fordi vi snakker snørr, tårer og sikkel, så ille var det.

Det går litt bedre nå, men jeg vet fremdeles ikke min arme råd om hvordan vi nå skal angripe søvnproblemene. Han blir jo trøtt etter pysjing og mating i seks-sjutiden, og i går la vi ham i vogna nede og vugget vogna når han viste tegn til å småvåkne. Han sov dermed fra sju til halv ni (da var det full vræling nedi vogna), og var etter det kul umulig å få til å sove igjen fordi han ble direkte overtrøtt.

Vet liksom ikke helt hvor jeg skal henvende meg for råd lenger heller. Helsesøster hadde lite å komme med, svigermor gnåler jo fra før av om at han ikke sover natta gjennom ennå, så der vil jeg ikke si at vi sliter med å få ham til å sove, og mamma legger bare ut om hvordan HUN fikk det til med TO barn, da bør jeg få det til med ett. Jeg er i hvertfall inmari glad jeg har dere! :klemmer:

(Jeg mente ikke helt det om å legge småen ut på Finn, altså.. Bare nesten.)

Endret av Schadenfreude
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klem: :klem: :klem: på Schaden! Det løser seg, helt sikkert! Og så er det lov å grine så snørret spruter når ingenting fungerer som det skulle altså!

Jeg må innrømme at jeg hadde helt droppet forsøkene på å få ham til å sove i sin seng når det er så vanskelig. Vi har ikke sjanse til det her, og jeg har nesten alltid ammet i søvn i vår seng, med unntak av de gangene jeg ammer i søvn i meitaien... ;)

Men dette løser seg for deg! Garantert!

Har du sjekket om han er varm nok, eller ikke for varm forresten? Eller at han ikke ligger på noe klumpete i sin seng?

Jeg er visst ikke ute av ammetåka helt enda... Var på helsestasjonen nettopp fordi jeg trodde det var barselgruppe i dag, men det hadde vi visst flytta til i morra. Var ei til som kom i dag, ho hadde heller ikke fått det med seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse :klemmer: til deg Schadenfreude! Vi sliter med noe av det samme, for frøkna vår vil bysses i søvn og når vi klarer det etter 1-3 forsøk i 19-tiden så våkner hun etter 30-40 min og vil opp. Og deretter er det en kamp om å få lagt henne igjen. Det tar gjerne 1-2 timer og er fryktelig irriterende, så det har vært mye snørr og tårer her også. Nå har vi begynt å prøve oss på No-cry sleep solution og det er litt lettere å takle leggingen når jeg føler at vi har et mål og et hjelpemiddel. Det krever definitivt tålmodighet, men det må jo snu en eller annen gang (selv om jeg skulle ønske det snudde for lenge siden). Og som Nektarin sier så kan du jo sjekke om alle faktorer som fremmer søvn er tilstede, type han er trøtt, mett og har tørr bleie, han er ikke for varm/kald, rommet er ikke for varmt/kaldt, rommet er mørkt eller har en liten lyskilde, ingen ubehaglige ting å ligge på i senga osv. Evt. sette på litt lav musikk eller lignende. Vi har begynt å prøve med naturlyder (regn, bølger som slår mot stranden, fuglekvitter, vind som suser osv) i håp om å få henne til å assosiere det med søvn.

Og her har den først snøen kommet i natt! Brrr! :fryser: Bra vi får tilbak lammeskinnsposen fra rens om en uke. I mellomtiden får vi pakke inn med ull og dyner og tepper. Slv om dt ikke frister så veldig å gå ut da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det mer for varmt eller kaldt rom, så må jeg bare si at vår gutt liker bedre kjølig rom enn varmt rom, og 15-18 grader er passe her. Er faktisk bedre med 10 grader enn 20 :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres slitsomt ut Schadenfrue! :hug: Du har all grunn til å bli fortvilet når dere prøver og prøver men det bare skjærer seg.. ikke gøy!! (tvert imot..grøss).

PRØV å tenk positivt allikevel... ha riktig mindsett, i kveld skal det gå bedre. Småen merker gjerne energien din nemlig, så opptre med selvtillit. Ikke la han bli for trøtt, og iallfall ikke overtrøtt. Blir han overtrøtt er det kanskje best å vente litt, så han roer seg og blir skikkelig trøtt igjen? (usikker her altså)

Ellers er jeg for at dere "resignerer" av og til og tar han opp i senga di... Han må jo sove uansett, kanskje han ikke er helt klar på å sove for seg selv?

har du prøvd å gi tutt, stryke over hodet, legge en av dine brukte t-skjorter til ham, la han sovne ved siden av deg, og så bære han i egen seng etterpå... for oss ble det bedre med overflytting til eget rom og egen seng.. Og gjøre det koselig i senga og ha skikkelig faste rutiner på kvelden. Og legge ganske med engang hun blir trøtt...

Vent litt med den FINN annonsen du, før du vet ordet av det har dere bedre ordnings på det...

Noen babyer er dessverre ikke helt lette å få til å sove, iallfall ikke sånn mammaen vil.... men masse lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Masse gode råd her Schaden! Vil bare sende deg en trøsteklem! :klem: Jeg blir fortvilet når gutten her er litt småvrang..Kan ikke forestille meg hvor slitsomt det er når ting blir så hefig som hos deg nå..

Litt av en stabeist du har fått deg! :fnise:

Noen ganger hjelper det å bare bryte sammen litt også. Få ut frustrasjonene sammen med snørr og tårer også gå på med nytt mot igjen! Det kommer til å ordne seg!! Enda en klem til deg! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, alle sammen! :smilyblomst: Utrolig hva noen vennlige ord kan gjøre for humøret og pågangsmotet. (Sleng på en dobbel espresso, og jeg føler meg nesten menneske igjen :fnise:)

Det jeg har funnet ut så langt, er at jeg mistenker at småen ikke er så glad i mørket. I hvertfall ikke når han er alene. Så når vi gjentar forsøket på å la ham sove i vogna i gangen i kveld, skal vi la litt lys stå på. Skal også passe på å skru av varmen der inne og ikke bruke dyna oppå lammeskinnet (det ble alt for varmt i går).

På soverommet er det relativt kaldt, et sted mellom 16-18 grader, så han sover egentlig godt der når han først sovner. Har et tynt hekla ullteppe rundt ham og dyne over det igjen, og han virker i hvertfall ikke for varm. Han blir varmere når han ligger mellom oss, sånn sett. Ullteppet har vi begynt med etter at han ble veldig kald med bare dyne, typ kald på hele kroppen, ikke bare hender og føtter.

Hittil har vi fått ham til å sove (når han da endelig sovner for natta) i senga vår og flyttet ham over etterpå. Hadde det ikke vært for at jeg egentlig trenger å få sove litt i ro noen timer først, kunne vi godt ha latt ham ligge der, men både han og vi sover uroligere når han er i senga sammen med oss. Det er derfor vi helst vil ha ham i egen seng frem til nattmatinga. Med tre-fire timer sammenhengende søvn først, går det helt greit å mate hver annen time resten av natta.

Syns det er vanskelig å vite om han er mett-mett. Fordi det er så mye krøll nå, får jeg ikke pumpet på natta til å gi ham på kvelden, så han får en flaske MME isteden. Da har jeg egentlig fått hvilt puppene lenge nok til å ha en skikkelig porsjon til neste måltid, fremfor at han har fått småslurker hver halvtime. Kanskje han savner småspisingen, det å henge i puppen hele tiden? Vi jobber fremdeles med smokken... han vil ha den, men har ikke helt kontroll på tunga og dytter den stadig ut igjen.

Var på mammatreff i dag og fikk et par konkrete tips der også, blant annet å bruke vippestol fremfor byssing når han blir overtrøtt. Er jo verdt et forsøk. Jeg skal i det minste gjøre et forsøk på å ha helt ny giv i kveld. Litt spent på hvordan det går, for småen har (ikke overraskende) respondert på den trøblete natta med å tøyse med sovingen på dagtid også. Men da kan jeg i det minste trille tur i det deilige (men kjølige!!) været!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Jeg har lagt inn litt pratetid i senga vår etter vi har vært på badet og før amming. Da vil lillemann fortelle hvordan dagen har vært. Etter ca 10 min er han klar for å spise.

Noen kvelder vil han ikke sove i egen seng (ammes ofte i søvn nå om dagen), eller våkner opp etter en liten stund. Da sovner han ved siden av meg i senga vår før jeg flytter han tilbake.

Noen babyer vil bare ha mamman sin. Kanskje prøve at du tar all leggingen inntil litt mer faste rutiner er på plass? Så kan mannen heller ta han på badet og underholde frem til legging.

Hva om du sitter der når han våkner? Blir det like mye vræl og våkentid da?

Jeg er for individuell tilpasning av leggerutiner. Prøv å finne ut hva som gjør småen mest fornøyd når han skal legges og lag rutiner ut ifra dette.

:klem:

Edit: Vi har forresten byttet smokk til MAMen som selges i butikken, og den sitter som en propp i forhold til den gamle som vi hele tida måtte dytte tilbake.

Endret av Alabama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av en stabeist du har fått deg! :fnise:

Han har litt å slekte på der, men dæven døtte som han banker meg ned i støvlene.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du har en god plan for kvelden, Schadenfreude! :tommel: Og som Alabama sier så tror jeg også det er lurt med individuelt tilpassede rutiner. Ingen babyer er like - akkurat som ingen andre mennesker er det heller.

Alabama: Er MAM-smokkene i butikken (0-6 mnd) annerledes enn de vi får i f.eks. gratispakkene (0-6 mnd)? Eller har du kjøpt en 6+ mnd smokk? Frøkna spytter ut smokken x antall ganger under leggingen og det gjør det ikke akkurat noe bedre :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Det høres ut som du har en god plan for kvelden, Schadenfreude! :tommel: Og som Alabama sier så tror jeg også det er lurt med individuelt tilpassede rutiner. Ingen babyer er like - akkurat som ingen andre mennesker er det heller.

Alabama: Er MAM-smokkene i butikken (0-6 mnd) annerledes enn de vi får i f.eks. gratispakkene (0-6 mnd)? Eller har du kjøpt en 6+ mnd smokk? Frøkna spytter ut smokken x antall ganger under leggingen og det gjør det ikke akkurat noe bedre :ler:

Kan ikke huske at jeg fikk MAM i gratispakke. :klo: Fikk bare avent. Det er den minste strl som er ru på et felt på begge sider.

Edit: den gamle smokken vi brukte var Suavinex i latex. Den eneste som fikk plass i munnen til lillemann og som ikke skled ut med en gang. Avent-smokken var håpløs..

Endret av Alabama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva om du sitter der når han våkner? Blir det like mye vræl og våkentid da?

[...]

Edit: Vi har forresten byttet smokk til MAMen som selges i butikken, og den sitter som en propp i forhold til den gamle som vi hele tida måtte dytte tilbake.

Nytter ikke å bare sitte der. Har prøvd å sitte ved siden av og stryke på, snakke til, synge for... når han får det for seg at han IKKE vil sove, protesteres det heftig om han ikke blir plukket opp av senga, gitt.

Angående smokker: tror vi har testet alle mulige smokker. Avent, MAM, NUK (silikon, latex OG den snåle varianten) pluss Tommy Tippie. Så på MAM-sidene at de har en variant som heter Perfect, som har en ganske tynn hals. Kanskje verdt å prøve den og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Nytter ikke å bare sitte der. Har prøvd å sitte ved siden av og stryke på, snakke til, synge for... når han får det for seg at han IKKE vil sove, protesteres det heftig om han ikke blir plukket opp av senga, gitt.

Angående smokker: tror vi har testet alle mulige smokker. Avent, MAM, NUK (silikon, latex OG den snåle varianten) pluss Tommy Tippie. Så på MAM-sidene at de har en variant som heter Perfect, som har en ganske tynn hals. Kanskje verdt å prøve den og...

Når lillemann våkner igjen så må jeg stort sett ta han opp for å få han til å sove igjen, men om jeg sitter der inne så unngår jeg jeg at han begynner å grine. Tar han opp hvis jeg hører minste lille klynkelyd, for vet at det alltid eskalerer om jeg ikke adlyder.. Noen ganger gløtter han med øynene og sovner igjen når han ser meg.

Ville testet smokkene på nytt om det er en stund siden sist du sjekket. Anatomien i munnen endres i takt med at de vokser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til i kveld Schadenfreude, ikke noe moro det der!

Det er så vanskelig, og man føler tilslutt at ingenting hjelper. Ja, man kan ha dem i senga, men da sover alle dårlig. Ja, man kan la dem styre døgnrytmen selv, men da er de plutselig våkne på natta.

Og den smokken! Vi har jobba i flere måneder med å få han til å akseptere smokk, og nå vil han endelig ta NUK. I boka "Sove uten gråt" leser jeg om søvn-assosiasjoner, og hvordan vi skal klare å avvenne det å måtte suge seg i søvn (flaske/smokk/pupp)...:roll: Forfatteren mener det er derfor det blir mange oppvåkninger, at babyen forventer at situasjonen skal være den samme som den var da han sovnet (flaske/smokk/pupp i munnen).

Vi angrer på at vi strevde med smokk i det hele tatt nå.

Vi prøver å flytte søvnassosiasjonen hans fra flaske/smokk til kosebamse og "signallyd". Målet er at når han våkner om natta og finner bamsen og vi evt sier signal-lyden, skal han sovne uten flaske. Type lav stemme shhh, shhh....

Det med rutiner er også vanskelig. Tror ofte det er best med noenlunde faste rutiner på mat og søvn gjennom dagen, men hvem har dager som alltid er like, og ingenting uforutsett skjer?

Vet ikke om dette gir noen som helst mening for din, høres ut som han bare ikke vil sove når dere ønsker at det skal være natta?

Husk at han er liten enda, ting forandrer seg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Alabama

Jeg gidder ikke å fjerne smokken nå. Jeg tar heller den kampen om et par år.

Ellers synes jeg ikke smokken er verre søvnassosiasjon enn f.eks musikk og naturlyder. Man gjør jo barnet avhengig av dette også. Og smokken er litt lettere å dra med seg på ferie enn musikk.

Ikke alt hun sier som stemmer like bra. F.eks at grøt ikke gir bedre søvn? Det trodde jeg ikke det var noen tvil om? Hun har vel egentlig ingen formell utdannelse?

Endret av Alabama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klemmer: til deg Shaden! Håper det har gått litt bedre i kveld. Dette med søvn kan være så fortvilende, fordi det er så sårbart og noe man er så avhengig av. Men det vil alltid løse seg til slutt. Det har i allefall vært trøsten min når han har vært oppe en milliard ganger i løpet av natten.

Nå har vi sluttet å samsove og alle sover bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har langhåret skinn.......

Jeg har ikke noe godt svar til deg. Det anbefales kortklippet soveskinn så ikke ungen skal bli liggende med masse ull i ansikt og munn. Klippen gjør skinnet spenstig så det er nok også bra luftig, tror ikke overopphetning er noe problem. Nylander viser til en studie i England hvor de fant at premature som sov på soveskinn sov bedre og la på seg bedre enn premature som lå på vanlig madrass/laken. Du må nesten selv velge hva du mener er riktig for ditt barn. Skinnene hos nøstebarn er relativt dyre, ca. 800, men du trenger bare ett, flytter det mellom vogn og seng osv. De skinnene er ubehandlet så ingen ekle kjemikalier hvis ungen spiser på det, eller har direkte hudkontakt. Lanolinet er da i behold, som gir antibakteriell virkning, selvrensende kan du si. Så jeg bruker det skinnet der ungen skal ligge rett på. Så har jeg et ikke helt nødvendig billigskinn, langhåret og kjemisk behandlet, under vinterposen i vogna. Det er fordi jeg ble litt lat med forrige barn og ikke orket flytte skinnet rundt en periode. Der er jo ikke ungen i kontakt med skinnet. Min eldste brulte skinnet i senga si helt til ifjor vinter, 2 år. Meget mulig vi finner det frem til ham i år også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke å fjerne smokken nå. Jeg tar heller den kampen om et par år.

Ellers synes jeg ikke smokken er verre søvnassosiasjon enn f.eks musikk og naturlyder. Man gjør jo barnet avhengig av dette også. Og smokken er litt lettere å dra med seg på ferie enn musikk.

Ikke alt hun sier som stemmer like bra. F.eks at grøt ikke gir bedre søvn? Det trodde jeg ikke det var noen tvil om? Hun har vel egentlig ingen formell utdannelse?

Jeg tenkte å finne en søvnassosiasjon som vi kan leve med. En bamse og en bestemt lyd kan jeg klare, men opp å blande flaske 5 ganger pr. natt er utrolig slitsomt. Eller å putte i den dumme smokken som han egentlig ikke ville ha. Tenk om noen kunne fortalt oss om søvnassosiasjon helt i starten!

Han vår sover faktisk akkurat like godt (les: dårlig) med grøt som uten. Han spise nå flere små måltider utover dagen, uten noen som helst effekt. Han har nok en bitteliten mage som vil ha litt mat, ofte!

Jeg er overbevist om at amming er det verste som har skjedd for livet med småtten vår (bortsett fra den positive effekten med næring og immunstoffer). Har amma ofte for å få opp melkemengden. Resultat: Såre brystvorter, fortvilelse og tårer. Sein tilknytning pga stadig ammemas og smerter. En gutt som er vant til å spise hele tiden, og aldri klarer et stort måltid. Og netter med opptil 5 måltider. :daane:

Alt er amminga sin skyld! :sur: (Godt å ha noe å skylde på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...