Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

Fremhevede innlegg

Skrevet

Turnerose gulpet så mye at det ikke var gjennomførbart å bytte etter hver gulp. Men skiftet vel stort sett hele antrekket hennes tre ganger daglig, tror jeg... Var helt avhengig av siklesmekker, som vel heller fungerte som gulpesmekker. Vi har MENGDER med bomullstøy etter henne, jeg måtte ut og kjøpe mer, husker jeg. Og nå ligger det helt ubrukt. :ler: (Ull-ull-ull-ull-ull...) Ganske deilig å ha en ikke-gulper etter å ha opplevd hvordan det kan være. (Og jeg lurer jo på om det kom av melk for Turneroses del, også. Merker nemlig at Snorkfrøken gulper hvis jeg får i meg (søt-) melk. Jaja. Etterpåklokskap og alt det der.)

Snorkfrøken ser dog ut til å være av samme ull (hehe) som sin søster når det gjelder bevegelse i senga - hun ligger fremdeles bom stille hele natta, rent bortsett fra at hun snur på hodet en gang eller fem. Turnerose begynte å turne nattestid da hun var rundt året, så jeg er spent på om Snorkfrøken blir liggende i ro like lenge. Veldig praktisk, det der. Hadde handlet soveposer til Turnerose i UK (en del rimeligere der), de ligger fremdeles ubrukt i kjelleren, hehe. Nå, derimot, er Turnerose "all over the place". Hun sover gjerne oppå oss voksne, i feil ende i senga, og helst på tvers. :lol: Og hun nekter å ha på seg pysj annenhver natt, eller skreller av seg i søvne. Så nå kunne vi nok hatt god nytte av de soveposene... :ler:

Jeg er også glad for denne tråden, selv om jeg ikke er så aktiv her om dagen. Veldig kjekt å følge noen som ligger omtrent likt i løypa aldersmessig, selv om vi har prøvd det før. :)

Nå får jeg vel komme meg i seng, dumme NRK som sender "Silent Witness" så sent, for da kommer jeg meg aaaldri i seng til fornuftig tid. ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har gulpegutt, og jeg har gitt opp å skifte med en gang for lenge siden. Bruker mest ull så deg blir jo ikke kaldt og vått. Skifter omtrent en gang om dagen nå. Da jeg brukte bomull og han gulpa mer (fram til ca 3 mnd) så bytta jeg sikkert 3 ganger om dagen. Har også brukt mye siklesmekker. Bruker de fortsatt mye, for nå sikles det godt her! Blir nesten mer for hver dag og ikke bare når han har noe i munnen, så kanskje det faktisk er tenner?

Min ligger fortsatt stille i senga, ihvertfall før han sovner. Hender han legger seg på tvers, spesielt hvis han ligger mellom oss i senga.

Har planer om å bruke pose når han begynner, men ikke med seler. Det liker jeg ikke tanken på, selv om det skal være helt trygt om de brukes riktig.

Er helt enig med dere andre. Denne tråden er fantastisk! Er så godt å ha dere å utveksle erfaringer med, og høre om hva dere opplever! Og så er det herlig at det er høy takhøyde her, det er jammen ikke mange steder vi kan være så ærlige som her ;)

Skrevet

Småen ligger enn så lenge stille i senga si. Vår, derimot.. som regel våkner jeg helt utpå kanten, med en liten goding klistret inntil puppen. Prøver jo å ligge litt for meg selv når han ikke spiser, men han åler seg etter :ler:

Vi har så smått begynt å tenke på julegaver til familien nå.. Er det noe morsomt vi kan lage til besteforeldrene, ved siden av fine bilder i ramme?

Skrevet

Det jeg syntes var mest fascinerende med førstemann, var hans evne til å stalke meg helt fra nyfødt :) Selv om jeg prøvde å gi ham litt plass i senga, tok det kort tid før han hadde kommet seg kliss innpå meg igjen. Nesa eller kinnet MÅTTE ha fysisk kontakt med mamma. Yndlingssovestilling var kinn-mot-pupp. Akkurat likedan denne tassen også. Før jeg fikk barn selv, trodde jeg spedbarn bare lå der de ble lagt, hehe. Skjønningene :)

• Liker 1
Skrevet

Tenkte akkurat på dette for bare noen dager siden; hvor kjekt det er at det fremdeles er så mye liv i denne tråden. Godt å ha et sted å lufte tanker og dele erfaringer :jepp: Og apropos det så fikk vi den svenske versjonen av The no-cry sleep solution (Tusen takk for tipset, Alabama!) i posten på lørdag og håper det kan hjelpe oss med å få bukt med leggingen (og hever foreldremestringsfølelsen litt...)

Skrevet (endret)

Jeg venter også på den boka, nå skal det soves! :danse:Av alle merkelige ting har vi begynt å tenke på nestemann... :rødme: Selv om vi sover lite og sliter med å venne oss (meg) til tanken å være foreldre, snakker vi stadig om barn nr.2. Etter å ha vurdert det frem og tilbake har vi kommet fram til at det ikke skal bli så veldig lenge til vi "lar det stå til".Vi har alltid tenkt at det ikke skal være for lenge mellom ungene, og sammen med annet som vi planlegger ser det ut til at det kan passe med en liten en i løpet av høst/vinter/vår 2013/-14. Så gjenstår det å se om vi får tid og krefter til å få til noen nestemann, hehe...

Edit: Riktig årstall

Endret av Stinelin
Skrevet

Av alle merkelige ting har vi begynt å tenke på nestemann... :rødme: Selv om vi sover lite og sliter med å venne oss (meg) til tanken å være foreldre, snakker vi stadig om barn nr.2.

Det har vi også begynt å tenke på. Har så lyst på en lillebror til Å :rodmer: Men det blir ikke på en stund gitt, tipper vi begynner å prøve om to år eller noe. Jeg hadde begynt å grine hvis jeg ble gravid nå.

Men jeg fikk beskjed av kirurgen om at jeg måtte vente 18 mnd før jeg evt ble gravid igjen etter keisersnitt fordi livmora kan revne. ?

Skrevet

Så gøy å allerede tenke på nestemann, Stinelin! Meg og mine søsken er så tett i alder som det dere planlegger, og det har vært herlig for oss :jepp:

Lillegutt har fått en skikkelig b-menneske-døgnrytme i det siste. Før pleide han å sovne mellom 7 og 8, og sove 12 timer. Det er tydelig at søvnbehovet hans på natta har gått litt ned (sikkert fordi det har blitt mer soning på dagen) og nå sovner han mellom 9 og 10, og sover i 10 timer. Så opp-tidspunktet er det samme, men leggetiden er forskjøvet.

Han sover fint på dagen nå, på en gjennomsnittsdag sover han 4 timer fordelt på 3 dupper, og har gjerne 2-3 timer mellom hver.

Noen tips til hvordan jeg kan forskyve døgnet litt? Skulle gjerne ha lagt han 8 og stått opp 6 heller.

Skrevet

Dorey: noe sånt sa de ingenting om til meg! Ikke at jeg betviler sannhetsgehalten i det, men det høres jo ut som essensiell info, så de burde vel ha sagt noe?

Uansett ingen fare foreløpig... vil ned gravidkiloene og vel så det først. Her ser ikke kroppen ut til at den skjønner at den har en ganske stor matpakke å ta av. :( Spiser jeg "lite" en dag, merker jeg det med en gang på melka. Jeg holder meg i det minste stabil, men skulle gjerne sett en nedgang. Får prøve å intensivere gåturene og kutte ut alt snop, så. får jeg heller gå over til kaninmaten når jeg er ferdig med ammingen.

Nektarin: slenger meg på tips om forskyvning. Småen sovner ofte ikke før elleve på kvelden, men har null planer om .åstå opp før nærmere ti. Og selv da er det lights out en halvtime senere igjen, når han har spist. Den siste uka har denne luren faktisk vart i to timer..

Skrevet

Vi har også planer om nestemann. Må se an litt ifht jobb og sånt for min del, men i utgangspunktet ønsker vi nummer tre velkommen så fort som mulig. Dog er det visse fysiske forutsetninger som må på plass først - mensen kom ikke tilbake før Turnerose var 10,5 mnd, så jeg tror (og håper forsåvidt) at det er en stund til den dukker opp fremdeles.

Dorey - det er litt ulike anbefalinger ute og går rundt det med KS og ny graviditet. Jeg fikk ingen føringer på det etter Turnerose. Så vidt jeg har skjønt etter litt googling tidligere en gang, går det helst bra om du skulle bli gravid før, men for å være på den sikre siden er det en del som anbefaler at man venter. Jeg merket veldig lite til KS-arret i denne graviditeten, og jeg har inntrykk av at det er et mindretall som får komplikasjoner ved ny graviditet etter KS, men det vet man vel ikke før man er der. Jeg tror det er uhyre sjeldent at livmor revner under graviditet, altså. Jeg fikk dog denne gangen en del ekstra overvåking ifbm fødsel, fordi det er en noe større sjanse for at livmor revner av riene for dem som har hatt KS tidligere. For din del blir det vel kanskje KS neste gang uansett?

Skrevet

Så koselig altså!! :rodmer: Jeg har også lyst til å kjøre på med en baby til! Men mannen vil vente litt, og det er jo forståelig. Min bror og jeg er også veldig tette og det har vi hatt så utrolig stor glede av! Så håper hvertfall vi også kan ha en til på tur innen et års tid!

I morgen skal vi på 5mnd kontroll med L. Gruer meg til sprøyter. Hater å se at han har det vondt. Men det går jo så fort da!! :)

Pleier dere å ha med mennene på sånne kontroller?

Skrevet

Mannen her var med på stort sett alt av kontroller med Turnerose, men denne gangen har jeg stort sett gått alene. Han var med på den første kontrollen på helsestasjonen, men ikke noe mer, tror jeg. Han haaater sprøyter, da, så han måtte gå ut av rommet når Turnerose fikk sine. :ler: Handler vel mye om at han stort sett jobbet hjemmefra da Turnerose ble født (kontorer i Tønsberg, og det ble litt langt å dra hver dag), men nå har han kontor på andre siden av byen.

Skrevet

Blir nok en nummer to her også, ikke så lenge etter bryllupet regner jeg med :) Og nettopp fordi vi har lyst til å prøve igjen om ikke så altfor lenge har ikke jeg hatt noe ønske om å starte med hormonprevensjon. Mannen synes heldigvis at det er greit med kondomer for en "kort" periode. Ikke at det blir så voldsomt mye sex for tiden da.. :sjenert::ler:

Mannen var med på den første kontrollen, men ellers har jeg gått alene. Treffer jo de andre koselige damene i barselgruppa de dagene, så det er ikke noe savn sånn sett.

Skrevet

Mannen har ikke vært med på kontroller, han er jo som oftest på jobb. Han var her da hs var på hjemmebesøk.

Jeg lurer på å droppe barselgruppa. Har ikke noe til felles med de andre ser det ut til, og jeg har ikke noe behov for å høre at alle de andre har barn som sovner av seg selv fordi de tar smokken ;)

Skal på gruppekontroll denne uka, får se da hva jeg synes.

Skrevet

Mannen er på jobb, så her tar jeg alle kontrollene alene. Hvis eventuelle kontroller kommer mens han er i perm, må han ta dem alene. Syns igrunn det går helt fint. Det er klart, det er ikke moro å se på at småen får vaksinene sine, men jeg er overrasket over hvor greit det gikk for min del sist. Gikk jo forsåvidt greit for småen også, han ble litt lei seg av den siste som svei litt, men var blid som ei lerke etter to minutter.

Skrevet

Da virker det jo som om de lærde strides ang å vente etter keisersnitt. For min del spiller det ingen rolle, for jeg skal vente litt uansett. Det var ikke meningen å komme med skremsler altså, refererte bare til hva jeg fikk beskjed om.

Her blir det KS neste gang også ja, var visst stor fare for gjentakelse av fødselsforløpet, og sansynlighet for stort barn og smalt bekken.

Her er pappaen på jobb, så jeg har tatt alle kontrollene. Det er ikke så gøy med vaksine, men det må jo til. Når pappaen skal være hjemme fra jan-mars tipper jeg vi går sammen :-)

Skrevet

Bare jeg som er på kontrollene her, da faren er på jobb... helt greit, selv om jeg helst skulle sluppet det sprøytetullet. (men vil jo være der og berolige pusen mest mulig altså). Men fææælt synes jeg :sjokkert:

Skal forresten igjen på fredag...iiiihhh...

Skrevet

Jeg har informert mannen forlengst om at jeg ønsker et barn nr 3, det var vel allerede mens jeg var høygravid :) Han vil ikke snakke om det enda, ikke si noe ja enda iallefall, han synes det er mye nå. Vi skal snakke om det mer seriøst når det roer seg litt.

Gjest Alabama
Skrevet (endret)

Blir ikke noe baby her enda heller.. Vil vente sånn at det er minst to år mellom. Har jo også hatt KS, så greit å vente.

Jeg er ikke helt sikker på hva jeg syntes om soveboka.. Fant ut at jeg ikke plages av nattammingen, så ingen vits i å avvenne enda. Og synes oppskriftene var litt intetsigende..

Edit: ny kontroll og vaksiner i dag. Både pappan og jeg er med.

Endret av Alabama

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...