Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg spør likegodt deg her jeg ;)

Hva slags symaskin må til for å kunne sy sånne ting som poser av dyner eller bæretøy? Må jeg ha en stor og kraftig maskin, eller kan jeg kjøpe en liten nybegynnermaskin? Mistenker at IKEAs symaskin kun egner seg til å sy gardiner med :lol:

Heh, jeg vil vel ærlig talt si at IKEAs maskin knapt egner seg til gardiner, engang... :tunge1: Samme med den AEG-maskinen som jeg har sett på tilbud rundt omkring, de billige Singer-maskinene m.m. Mye av problemet ligger i at maskinene i seg selv er altfor lette; du må ha en viss tyngde på den for at den skal sy stabilt og godt. Jeg vil anslå at du må opp i en 3-4000 kr for å få en maskin som duger. F.eks. en Janome eller Husqvarna. Hvis du har mulighet til det, ville jeg gått innom en forhandler som fører litt forskjellige merker og testet litt av hvert. Alternativt har du bruktmarkedet, eller om du har mulighet - arv. Jeg syr på min mors gamle Bernina, og den er suveren! Den går for å være en av de beste symaskinene som har blitt laget, visst. I tillegg har jeg arvet svigermors gamle overlock, en Bernette. Så ingen ny og fancy maskinpark hos meg. :ler:

(Det sagt - min maskin slet litt på de tykkeste partiene på vognposen, og det ble litt stygt på baksiden et par steder. Men det får være! Jeg tror egentlig mange maskiner vil slite litt når man kommer opp i fire lag stoff og ett lag dyne samtidig. ;) Bæretøy har den ingen problemer med å sy, jeg tror jeg har sydd 10-12 bæretøy med den.)

Schaden, håper du får opp produksjonen igjen. Synes du gjør en kjempejobb for å få opp produksjonen, og det skal du være stolt av! Selv om det skulle vise seg at dere må over på MME den siste tiden før fast føde. :Nikke:

Ara, jeg vil vel kanskje også tippe øking.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for oppmuntring, Joyce! Enn så lenge er jeg fremdeles optimistisk, siden det virker som om det bare er kvelden hvor det blir for lite. Har fremdeles mange nok tunge bleier og småen er ikke utilpass resten av døgnet.

Men må jo si at jeg syns det er urettferdig at jeg skal måtte jobbe sånn. Har jo utstyret i orden, ihvertfall ser det sånn ut :fnise:

Men lurer på om småen har strekt seg veldig de siste ukene. Et par 62-bodyer er nå litt i snaueste laget! De fant jeg frem for tre uker siden ... Jeg trodde faktisk oppriktig at jeg hadde handlet tøy for det første halvåret når jeg handlet opp til 68 på forhånd :sjenert: Om ikke annet er det jo kos å handle mer tøy.

Besøkte outleten på Vestby igår, på jakt etter ull. Fikk ull fra troll (bukse med fot og body) for 220, pluss body og bukse fra PoP, så da skal småen slippe å fryse fremover. Ihvertfall i et par uker, til. han har grodd ut av tøyet.. :ler:

(Men de hadde en knallfin Trolldress der til 200, str. 74. Var bare ett problem..pudderrosa. Det gikk ikke mannen med på, gitt.)

Skrevet

Hmm..men hvor lenge varer sånn øking da? Trodde liksom det var et døgn ca, jeg... Ettersom de kaller det økedøgn, men han har jo holdt på i 2 uker snart. Ikke så ille første uka, men denne har vært slitsom...

Schadenfreude: Du er så flink til å jobbe for å opprettholde melkeproduksjonen. Andre ville gitt opp for lenge siden!! Ta en dag av gangen og om du må gå over til MME så er det ingen skam :) Men jeg liker ambisjonen om å amme fram til han kan begynne med fast føde!

Skrevet (endret)

Heh, jeg vil vel ærlig talt si at IKEAs maskin knapt egner seg til gardiner, engang... :tunge1: Samme med den AEG-maskinen som jeg har sett på tilbud rundt omkring, de billige Singer-maskinene m.m. Mye av problemet ligger i at maskinene i seg selv er altfor lette; du må ha en viss tyngde på den for at den skal sy stabilt og godt. Jeg vil anslå at du må opp i en 3-4000 kr for å få en maskin som duger. F.eks. en Janome eller Husqvarna. Hvis du har mulighet til det, ville jeg gått innom en forhandler som fører litt forskjellige merker og testet litt av hvert. Alternativt har du bruktmarkedet, eller om du har mulighet - arv. Jeg syr på min mors gamle Bernina, og den er suveren! Den går for å være en av de beste symaskinene som har blitt laget, visst. I tillegg har jeg arvet svigermors gamle overlock, en Bernette. Så ingen ny og fancy maskinpark hos meg. :ler:

(Det sagt - min maskin slet litt på de tykkeste partiene på vognposen, og det ble litt stygt på baksiden et par steder. Men det får være! Jeg tror egentlig mange maskiner vil slite litt når man kommer opp i fire lag stoff og ett lag dyne samtidig. ;) Bæretøy har den ingen problemer med å sy, jeg tror jeg har sydd 10-12 bæretøy med den.)

Tusen takk for masse god info! Har en husquarna-butikk i byen, skal ta turen dit og se litt på maskiner :nigo:

Takk for oppmuntring, Joyce! Enn så lenge er jeg fremdeles optimistisk, siden det virker som om det bare er kvelden hvor det blir for lite. Har fremdeles mange nok tunge bleier og småen er ikke utilpass resten av døgnet.

Men må jo si at jeg syns det er urettferdig at jeg skal måtte jobbe sånn. Har jo utstyret i orden, ihvertfall ser det sånn ut :fnise:

Men lurer på om småen har strekt seg veldig de siste ukene. Et par 62-bodyer er nå litt i snaueste laget! De fant jeg frem for tre uker siden ... Jeg trodde faktisk oppriktig at jeg hadde handlet tøy for det første halvåret når jeg handlet opp til 68 på forhånd :sjenert: Om ikke annet er det jo kos å handle mer tøy.

Besøkte outleten på Vestby igår, på jakt etter ull. Fikk ull fra troll (bukse med fot og body) for 220, pluss body og bukse fra PoP, så da skal småen slippe å fryse fremover. Ihvertfall i et par uker, til. han har grodd ut av tøyet.. :ler:

(Men de hadde en knallfin Trolldress der til 200, str. 74. Var bare ett problem..pudderrosa. Det gikk ikke mannen med på, gitt.)

Så god du er! Og så stor gutten din har blitt!!! Min er flere uker eldre enn din, og han er på ingen måte ute av 62 enda. Så du skal være sikker på at han ikke har lidd noen nød til nå ;)

Haha, glemte jo å skrive det andre jeg skulle skrive jo :ler: jeg skjønner nesten ikke hva som skjer her i dag, først sov E i 1,5 time med bare litt hjelp, og nå har han sovet i 2,5 time til med like lite hjelp! Hva blir det neste, tro? Sove av seg selv? Sove lenge uten hjelp? Hvem vet, nå er vi garantert på rett vei!

Endret av Nektarin
  • Liker 1
Skrevet

Ara: kanskje puppene dine er like treige i oppfattelsen som mine? Jeg må aktivt gå inn for økning ; legge til annenhver time (teller fra ammestart) og nå må jeg tydeligvis ty til pumping når småen sier seg ferdig.. men jeg syns fremdeles det er greiere enn å blande inn mme, for det er jeg redd kan ødelegge mer enn det hjelper for mine vrange pupper.

Kanskje verdt å sette av et par dager til mating, kos og total avslapning? så langt det lar seg gjøre, selvsagt.

Nektarin: hurra for skikkelige daglurer!

Småen er ikke så liten, nei. Han følger egentlig percentilen sin til punkt og prikke, den 75%-streken. Er spent på hvor lenge bagdelen til vogna holder, den er vel 75cm eller no... enda godt vi har sportsdel også, og fotpose.

Skrevet (endret)

Her har jeg handlet mest klær i str 62, så håper det vil holde lenge! Bruker nå alt fra 50-62 ;) klærne er så forskjellig i str synes jeg.. Og hun vokser fortere ut av buksene enn bodyene..

Lillemor sliter fremdeles med magen :( nå har vi prøvd minifom uten stor suksess, så tenker at neste skritt blir at jeg prøver meg på melkefritt kosthold en stund... Hun har så vondt hver gang hun skal gjøre fra seg/prompe, så håper det snart blir bedre! Ikke noe koselig å se hun ha så smerter... :(

Endret av Selma_
Skrevet

Store størrelseforskjeller her! Og på alder også, såklart, så det er jo ikke så rart. Men Snorkfrøken er raskt på vei inn i str 74, vet ikke om bomullstøy i 68 passer lenger en gang (så mye bomull bruker vi :fnise:). Ull er jo betraktelig mer stretchy, så det passer som regel lenger, og vi ligger nok også en halv størrelse over "normalen" siden tøybleier bygger litt mer enn engangs. Men ja. Ull i 70 (unntatt Janus som er gigantisk og fortsatt passer fint i 60), bomull i 74. Vi har lange jenter, da. Hvis hun fortsatt ligger på 97ende persentil er hun vel sånn ca 69 cm nå, tenker jeg. Det går fort! Ikke lenge før hun tar igjen søstra si! :ler: (Som er 108 cm pr i går.) Spent på lengde og vekt på 5-mnd, kjenner jeg! Kanskje jeg må innom og måle på torsdag, for moro skyld... (Åpen helsestasjon på torsdager, altså sånn drop-in.)

Selma: Å kutte ut melk gjorde underverker her. Nå har jeg kunnet spise ost og syrnede melkeprodukter igjen en stund, men søtmelk er fortsatt upopulært hos lillesnuppa. Har dere forresten prøvd å holde henne over vasken? Holde henne med ryggen inntil deres mage og henda under knærne. Stillingen legger litt press på systemet, samt at tyngdekraften gjør sitt.

Skrevet

Ara: kanskje puppene dine er like treige i oppfattelsen som mine? Jeg må aktivt gå inn for økning ; legge til annenhver time (teller fra ammestart) og nå må jeg tydeligvis ty til pumping når småen sier seg ferdig.. men jeg syns fremdeles det er greiere enn å blande inn mme, for det er jeg redd kan ødelegge mer enn det hjelper for mine vrange pupper.

Ja, kanskje det er noe med det... Ikke vet jeg!

Kan jo prøve å legge han til litt oftere da, selv om han spiser ganske hyppig, jevnt over hele døgnet.

Han har i tilegg begynt med flaskenekt! Jeg har gitt han en flaske i ny og ned slik at kjære kan passe L hvis jeg skal ut på noe. Og forrige uke var jeg borte et par timer og det var da nektingen begynte.

Så hver morgen har jeg prøvd å gi flaske, men han bare snurper igjen munnen og vrenger ansiktet... Har 2 forskjellige flasker, èn fra Avent(som var med i pakke fra apoteket) også har jeg 3 Dr.Browns flasker..

Noen som har erfart dette før og som har noen gode tips for å få han til å drikke fra annet enn puppen igjen?

Og dere som har begynt med grøt? Hva slags merke bruker dere, og hvilken grøt introduserte dere for baby først?

Skrevet

Her har plutselig sovingen blitt mye bedre! Endelig! Siste dagene har han både sovet 3-4 timer på nettene (noen 1-2 timer) og ofte 1 time i slengen på dagtid :) Puppinga er også mye bedre, sikkert en sammenheng, og nå ammer vi sjelden så ofte som annenhver time.

Vi har startet litt på smaking også. Torsdag og fredag testet vi fruktmos (Hipp sin tror jeg), og det var kjempegodt. I dag tenkte jeg å lage litt potetmos så vi kan prøve litt denne uken.

Grøt har vi ikke begynt med ennå, tenker å prøve frukt og grønnsaker på ettermiddag i første omgang- Men vi har en fra hipp i skapet, eneste grunnen til at jeg kjøpte den var at den hørtes best ut. Jeg har ikke så mye peiling på hva som er "bra" og ikke når det kommer til barnemat jeg. Noen som har mye kunnskap kan gjerne dele :jepp:

Og dåpen er nå overstått. Kjempefin og slitsom dag :) T bæsjet selvfølgelig rett før han skulle døpes og vi måtte stresse og skifte hele sulamitten med klær på bakrommet :ler: Vi sitter igjen med en hel haug med gaver, og det er så mye fint! Heldige gutten vår som har så mange som er glade i han!

Skrevet

Ara: hvor hyppig er hyppig? Kan jo også være at han ikke rekker å bli skikkelig sulten, sånn at han heller aldri spiser seg helt mett? Det er jammen meg ikke lett å vite! Slitsomt er det lell.

Unknown: gratulerer med vel overstått! Supert at dere også har hatt enklere netter :) Småen har hatt en mye enklere natt foregående natt også. Deilig å våkne og føle seg et snev av uthvilt!

Skrevet

Haley:

Hold ut, det blir bedre! Høres akkurat ut som gutten vår det der. Han begynte å lage seg rutiner på kveldstid selv i 2-3mnds alder. Ikke at han lå ved siden av meg, men at han spiste mye, ble bysset i søvn i 19-tida, og sov da lenge før han ville ha mat igjen. Sov som jenta di til morgenen, avbrutt av noen måltider (ganske mange her), men sovnet fort igjen. Er jo en slags rutine det også, om det ikke er lesing, synging og kosing involvert.. ;) Han sov lett, og var veldig vanskelig å få lagt uten at han våknet og var klar for ny bysserunde.

En dag la jeg han ned i senga og gikk for å hente noe, og når jeg kom tilbake hadde han sovna, helt uten byssing! Så det løsna faktisk nesten over natta, særlig med soving på dagen. På kvelden spiser han helt til han sovner. Vi bysser altså ikke mer :smilorange:.

Har forresten hengevugge for dagsoving, veldig kjekk! Sitter i sofan og dytter på den litt, så sover han kjapt.

Så hold ut :)

Takk for oppmuntring, Stinelin! :)

Vi ser jo en betydelig bedring (sovner for natten i 21-tiden istedenfor 01, mindre byssing og mindre skriking), så det er kanskje det føles litt ekstra strevsomt de gangen hun bryter denne rutinen med å kreve masse byssing og ikke sovner før 23-24. Heldigvis går det riktig vei, og man skal vel ikke klage på at de vil ha nærkontakt (hun har kun sovnet ved siden av meg i sengen den siste uken, ikke alene i vuggen) :rodmer: Har prøvd å gå fra henne i vugga uten byssing og det har fungert et par/tre ganger, så det kommer seg definitivt :)

Unknown: Gratulerer med overstått dåp! :)

Skrevet

Og dere som har begynt med grøt? Hva slags merke bruker dere, og hvilken grøt introduserte dere for baby først?

Vi har begynt med økologisk hirsegrøt fra Holle. Veldig lettvint å lage, fri for gluten og høyt innhold av jern. Gir 1ss aprikosmos i tillegg for å få like mye jern som de jernberikede "ferdig-grøtene". Kommer til å prøve oss frem med ulike grøttyper etterhvert. Hittil går det mer frukt og grønt enn grøt.

Jeg har ikke så mye peiling på hva som er "bra" og ikke når det kommer til barnemat jeg. Noen som har mye kunnskap kan gjerne dele :jepp:

Og dåpen er nå overstått. Kjempefin og slitsom dag :)

Gratulerer med dåp!

Jeg har fått masse inspirasjon av denne bloggen. :jepp:

Skrevet

Schadenfreude:

Hyppig er vel ca hver time på dagtid...Hender det går litt lenger om han sover ute i vogna si. Kan hende det er som du sier ja, at han ikke spiser seg helt mett hver gang...Får se åssen det blir framover nå som vi straks skal presentere han for grøt og sånn :)

Stinelin:

Tror jammen jeg skal prøve den grøten også. Er den noe dyrere enn annet grøt eller? Hva slags frukt har du gitt småen din? Er det noen favoritter?

Gratulerer med overstått, Unknown! :) :)

Skrevet

Ara: lenker til denne en gang til, jeg. Sjekk avsnittet om "problemrytme".

Her ser det ut til at helgens økeinnsats har gitt resultater, i hvertfall en viss bedring. Hurra! Om ikke annet får det i seg selv meg til å slappe litt av og det er jo bra.

Hvordan er egentlig babyene deres når de våkner om morgenen? Til å begynne med var småen verdens blideste når han våknet, men nå har jeg en skikkelig morragretten tass, gitt. Det må sutret og lages grimaser et par minutter før verden er grei igjen.. det er komisk mer enn noe annet, men stakkars liten skjønner jo ikke hvorfor jeg flirer av ham.

Funderer på å kjøpe en høstpose til vogna, istedenfor å begynne med voksiposen alt nå. Syns det er så vanskelig å vite, nå som temperaturen svinger så inmari!

Skrevet

Funderer på å kjøpe en høstpose til vogna, istedenfor å begynne med voksiposen alt nå. Syns det er så vanskelig å vite, nå som temperaturen svinger så inmari!

Kan du ikke be svigermor sy en?

Morsomt med morgengretten baby, lillemann er stort sett bare gretten når han skal sove. Hver gang han skal sove.. :kjefte:

Skrevet

Kan du ikke be svigermor sy en?

Morsomt med morgengretten baby, lillemann er stort sett bare gretten når han skal sove. Hver gang han skal sove.. :kjefte:

Lurte egentlig på en enkel fleecepose, de koster jo ikke så mye. Men, går an å høre om hun har lyst på et nytt prosjekt :icon_lol:

Pussig nok er småen seriøst smørblid på kvelden når han legges i senga vår for at han skal sovne mellom oss. Da er det ikke måte på hvor mye det skal skravles og glises fra øre til øre. Tror jeg rett og slett har et b-menneske, jo!

Skrevet

Stinelin:

Tror jammen jeg skal prøve den grøten også. Er den noe dyrere enn annet grøt eller? Hva slags frukt har du gitt småen din? Er det noen favoritter?

Har ikke sammenlignet prisen, var bare ute etter mest mulig ren grøt med mye jern. 45kr for 750g på helsekostbutikk.

Småen spiser hittil banan, aprikos, sviske, pære, blåbær, mango, avokado, plomme og potet. Potet er fælt, men vi prøver. Det er dette jeg har rukket å lage, men skal snart i gang med gulrot og eple også. Må bare finne gulrøtter som ikke er fulle av sprøytemiddel.

Damper maten, kjører dem i stavmikser, heller i isbitform og fryser ned. Veldig enkelt å ta opp hver dag, og blande smaker etter ønske. Det går mest aprikos (jern og mage), sviske (mage), avokado (sunt fett) og banan (lettvint, spises som den er).

Skrevet

Hirsegrøt med aprikos hørtes ut som noe jeg vil prøve! Men her er det langt til nærmeste helsekostbutikk, får hamstre neste gang vi er i nærheten :)

Hvordan er kjøpegrøten, da? Er det noen som er "bedre" enn andre? Med M vet jeg vi brukte stort sett Hipp sin. Liker best hipp jeg, uten at jeg har noen grunn.

Her har vi ikke prøvd på mye mat ennå. Dåpen har vært litt altoppslukende! Men beger med fruktmos var supert, og nå ligger det en ekstra potet i pannen som skal bli fin potetmos til lillemann sin middag. Spent på hvordan det går. Jeg ser igrunn for meg at T er en sånn som spiser alt han får tak i, lille matvraket :ler:

Har noen av dere tripptrapp med sånn babystol i? Er det for sent mtp størrelse å kjøpe det nå når T er 4 mnd?

Her har vinterposen (voksi urban) inntatt vognbagen allerede. Gradestokken ligger på 5-10 grader og det er surt og kaldt regnvær ute. Snøen ser vi også oppi fjellet. Men T ligger lunt og godt oppi der med bare ullundertøy og devold sin ulldress.

Skrevet

Schadenfreude:

Har ikke fått med meg at du har linket til noe tidligere jeg! Men problemrytme høres helt ut som oss. Men hvordan skal man greie å forandre på dette da, tro..? Kanskje jeg tar en snakk med helsesøster om saken..

Stinelin:

Takk for at du deler. Lurt å fryse ned i isbitformer.

Jeg visste ikke at man måtte på helsekost for den grøten du snakker om, så jeg løp rundt på Kiwi og leita istad. Ga til slutt opp og kjøpte Nestlè sin risgrøt med mais og banan. Jeg leste for en stund siden at Nestlè kom dårligst ut i grøt-tester pga for mye sukkerinnhold men utenpå denne pakken står det at den er usukret, glutenfri og beriket med jern, sink og vitaminer! Så da kjøpte vi og prøvde 3 små t-skjeer med det i kveld. Great success!

Hvordan har dere økt grøtmengden? Har babyen fått små smaksprøver hele veien eller har det til slutt blitt posjoner..?

Skrevet

Gutten vår fikk ei ts eller to i starten, så fikk han spise så mye han ville. Men han spiser veldig lite altså. Blander 30ml MME med hirseflak til passe grøtkonsistens, og blander ofte i frukt. Så det blir jo ikke store mengden. Men det er typisk han, lite og ofte.

Vi har begynt å gi fast føde også tidligere på dagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...